Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          10 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > »   
          LåstNytt inlägg
          > De senaste dagarnas aktivitet i forumet.
          pejori
          Inlägg 28-10-2013, 15:47
          Länk hit: #121


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Forumvärd @ 28-10-2013, 13:54) *
          Hej alla i forumet!
          Jag har skrivit ihop en kort sammanställning och tagit med det jag tyckt varit relevant och det som de flesta av er håller med om. Mycket av det ni tycker är så bra och precis så som vi alla gärna vill ha forumet.

          Hur kan vi göra vårt arbete med forumet bättre?
          1. Alla ska ha rätt att uttrycka sig på lika villkor.
          2. Stoppa olika typer av påhopp i ett tidigt stadium.
          3. Bemöta varandra med respekt – ett forum för alla!
          4. Vi vill ha ett levande forum, med högt i tak.
          5. Diskutera inte andra medlemmar. Det är helt okej att argumentera mot och diskutera med, men inte om.
          6. Tänk efter en extra gång, innan inläggen postas. Förhandsgranska och läs noga.
          7. Ringar på vattnet – stämning smittar av sig, både positiv och negativ, tänk på det.
          8. Se budskapen i inläggen – Se helheten i trådarna.

          Moderatorerna
          1. Hårdare moderering
          2. Modereringen ska inte ifrågasättas.
          3. Skicka anmälningar direkt till moderatorerna, det underlättar för dem.
          4. Fler moderatorer var det någon som önskade. Det är dock inte så enkelt.
          5. Någon föreslog att moderatorerna ska ha en moderatorprofil, vilket gör det lättare för er att veta när moderatorerna är moderatorer och när de i sin tur är "sig själva", så att säga.
          6. Jag och moderatorerna kommer föra en dialog, kring deras arbete och så får vi komma fram till det vi anser är den bästa lösningen.

          Odla.nu
          1. Mer aktivitet från Odla.nu i forumet.
          2. Vad vill ni ha för aktivitet från mig? Vill ni att jag tipsar om saker från vår hemsida, tävlingar, små
          trådar om hur tankar från mig och min vardag?

          Jag önskar er en fortsatt fin dag och att ni i södra delen av landet inte blåser bort!

          /Fanny forumvärd


          Så här långt ser det bra ut, men har ni någon som helst plan på, hur ni ska kunna leva upp till detta?
          Eftersom Moderatorerna inte har full befogenhet, vore det önskvärt att "du visade dig" i heta trådar då och då Fanny..


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-10-2013, 17:43
          Länk hit: #122


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (malcolm @ 28-10-2013, 15:37) *
          Högt i tak innebär väl inte att man får bete sig hur som helst...


          Det varken sa eller menade jag.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 01-11-2013, 00:31
          Länk hit: #123


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Ja jag undrar också vad högt i tak innebär ? om det innebär att man kan hacka på medlemar här för de inte har samma åsikter som "du " har så tycker jag inte högt i tak är något att se fram emot . Däremot Respeckt för andras oliktänkande och olika sätt att utrycka sig det ställer jag på smile.gif
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 01-11-2013, 10:34
          Länk hit: #124


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Motti @ 01-11-2013, 00:31) *
          Ja jag undrar också vad högt i tak innebär ? om det innebär att man kan hacka på medlemar här för de inte har samma åsikter som "du " har så tycker jag inte högt i tak är något att se fram emot . Däremot Respeckt för andras oliktänkande och olika sätt att utrycka sig det ställer jag på smile.gif


          Man kan ju försöka se "hackandet" som att det är olika åsikter som framförs, inte att någon "hackar på" en.

          I en diskussion böljar svaren fram och tillbaka och åsikterna går isär.

          Det innebär att inga svar är "spikade i sten" och innebär inte att någon har rätt.

          Däremot måste man hålla sig till fakta och inte ändra på lagar och regler, dom är nämligen spikade i sten...

          Högt till tak innebär för mig att ingen ska behöva kallas för nedsättande invektiv eller glåpord angående sin psykiska status, för att man inte håller med någon.

          Redigerat av pejori: 01-11-2013, 10:36


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 01-11-2013, 10:38
          Länk hit: #125


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (pejori @ 01-11-2013, 10:34) *
          Man kan ju försöka se "hackandet" som att det är olika åsikter som framförs, inte att någon "hackar på" en.

          I en diskussion böljar svaren fram och tillbaka och åsikterna går isär.

          Det innebär att inga svar är "spikade i sten" och innebär inte att någon har rätt.

          Däremot måste man hålla sig till fakta och inte ändra på lagar och regler, dom är nämligen spikade i sten...

          Högt till tak innebär för mig att ingen ska behöva kallas för nedsättande invektiv eller glåpord angående sin psykiska status, för att man inte håller med någon.


          bravo.gif
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-11-2013, 12:04
          Länk hit: #126


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (pejori @ 01-11-2013, 10:34) *
          Man kan ju försöka se "hackandet" som att det är olika åsikter som framförs, inte att någon "hackar på" en.

          I en diskussion böljar svaren fram och tillbaka och åsikterna går isär.

          Det innebär att inga svar är "spikade i sten" och innebär inte att någon har rätt.

          Däremot måste man hålla sig till fakta och inte ändra på lagar och regler, dom är nämligen spikade i sten...

          Högt till tak innebär för mig att ingen ska behöva kallas för nedsättande invektiv eller glåpord angående sin psykiska status, för att man inte håller med någon.


          tummenupp.gif

          Jag förstår överhuvudtaget inte hur man kan ta andras åsikter som hackande bara för att de inte överensstämmer med ens egna.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-11-2013, 12:17
          Länk hit: #127


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det finns olika sätt att framföra att man är av annan åsikt. Gör man det på ett vänligt och respektfullt sätt är det inte att hacka på någon, men det är det kanske om man förföljer en person och skriver irriterade svar på vartenda inlägg den personen gör.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-11-2013, 16:13
          Länk hit: #128


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Huggorm @ 01-11-2013, 12:17) *
          Det finns olika sätt att framföra att man är av annan åsikt. Gör man det på ett vänligt och respektfullt sätt är det inte att hacka på någon, men det är det kanske om man förföljer en person och skriver irriterade svar på vartenda inlägg den personen gör.


          Jag är faktiskt väldigt sällan irriterad. Det tar för mycket energi. Man kanske ska skicka sina tänkta inlägg till dig för godkännande innan man postar? Kanske fråga om man får svara också?

          Uppriktigt sagt så är väl ditt inlägg ovan varken vänligt eller respektfullt och jag antar att du skrev pekpinnen som privatperson och inte som moderator.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-11-2013, 16:21
          Länk hit: #129


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Inlägget var inte riktat mot din person så du behöver inte ta åt dig så.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-11-2013, 16:57
          Länk hit: #130


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Huggorm @ 01-11-2013, 16:21) *
          Inlägget var inte riktat mot din person så du behöver inte ta åt dig så.


          OK angel_not.gif


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Monaxe
          Inlägg 01-11-2013, 18:02
          Länk hit: #131


          Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem sedan:
          23-10-2007
          Medlem nr: 12 962



          CITAT (pejori @ 01-11-2013, 10:34) *
          [/b]Däremot måste man hålla sig till fakta och inte ändra på lagar och regler, dom är nämligen spikade i sten...



          Detta tycker jag är det viktigaste! Om man ska presentera en massa påståenden, måste man också kunna visa källor, inte bara fabulera fritt av vad man själv tycker!

          Redigerat av Monaxe: 01-11-2013, 18:04


          --------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 01-11-2013, 20:26
          Länk hit: #132


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Jo, om man skriver att det är vad JAG tycker så kan man fabulera fritt. biggrin.gif Det är när man säger att "så här är det, minsann", då bör man nog kunna backa upp det med en tillförlitlig källa.

          Det var en på jobbet där jag arbetade förut som sa om sin fru att när hon hon kom med påståendet "jamen JAG känner så!", så sa han "ja, då är det ju bara att lägga ned, hur ska man kunna motbevisa det?" biggrin.gif

          Man har väl i stort sätt rätt att tycka och tänka vad man vill men man bör påpeka att det är just vad det är, tyckande och tänkande - inte fakta.

          Och oavsett ämne så bör man väl alltid kunna hålla en respektfull ton. Men jag tror att de allra flesta egentligen har det när de skriver sitt inlägg men att det mottas på fel sätt av olika orsaker.
          Sedan börjar taket sjunka som i den där cellen på "Fångarna på fortet".


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 01-11-2013, 20:41
          Länk hit: #133


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Monaxe @ 01-11-2013, 18:02) *
          Detta tycker jag är det viktigaste! Om man ska presentera en massa påståenden, måste man också kunna visa källor, inte bara fabulera fritt av vad man själv tycker!

          Det som jag tycker är absolut viktigast är precis det jag sagt tidigare dvs. att inte tala om någon i tredje person.
          Opponera, bemöt, säg emot, debattera, men tala till och inte om.
          Sen tycker jag att det här med att jämt och ständigt kräva källa är lite fånigt och oftast ett sätt att tysta/trycka ner någon. När det gäller påstående, tyckande, personliga åsikter, erfarenheter och värderingar så gäller inga källor. Källor kan man faktiskt endast ta till när det gäller ren fakta.
          Gita
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 01-11-2013, 21:02
          Länk hit: #134


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Peztis @ 01-11-2013, 20:26) *
          Jo, om man skriver att det är vad JAG tycker så kan man fabulera fritt. biggrin.gif Det är när man säger att "så här är det, minsann", då bör man nog kunna backa upp det med en tillförlitlig källa.

          Det var en på jobbet där jag arbetade förut som sa om sin fru att när hon hon kom med påståendet "jamen JAG känner så!", så sa han "ja, då är det ju bara att lägga ned, hur ska man kunna motbevisa det?" biggrin.gif

          Man har väl i stort sätt rätt att tycka och tänka vad man vill men man bör påpeka att det är just vad det är, tyckande och tänkande - inte fakta.

          Och oavsett ämne så bör man väl alltid kunna hålla en respektfull ton. Men jag tror att de allra flesta egentligen har det när de skriver sitt inlägg men att det mottas på fel sätt av olika orsaker.
          Sedan börjar taket sjunka som i den där cellen på "Fångarna på fortet".


          Ja, jag tror att en del har bestämt sig för att läsa alla inlägg som "snorkiga" och "tillrättavisande"
          Då har det ingen betydelse vad som skrivs eller vilken intention man har med sitt inlägg.
          Man blir per automatik en "mobbare" eller en som"hackar på andra" om man inte håller med. yes.gif

          CITAT (Gita @ 01-11-2013, 20:41) *
          Det som jag tycker är absolut viktigast är precis det jag sagt tidigare dvs. att inte tala om någon i tredje person.
          Opponera, bemöt, säg emot, debattera, men tala till och inte om.
          Sen tycker jag att det här med att jämt och ständigt kräva källa är lite fånigt och oftast ett sätt att tysta/trycka ner någon. När det gäller påstående, tyckande, personliga åsikter, erfarenheter och värderingar så gäller inga källor. Källor kan man faktiskt endast ta till när det gäller ren fakta.
          Gita



          Det är ju det "vi" säger.
          Tyckande och åsikter är just det och ska inte presenteras som vetenskaplig fakta.
          Det har tyvärr en tendens att blandas ihop och då kommer kraven att "visa källa på det" när du presenterar ett rent sakfel som vetenskaplig fakta.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 02-11-2013, 01:26
          Länk hit: #135


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          När man går in för att hitta saker att slå ner på i vart enda inlägg för ens eget nöjets skull då tycker jag det är väldigt omoget för det tillför bara bråk och osämja .Som vuxen måste man väl inse att alla är olika och därmed har olika åsikter ! det sägs att Sverige är ett fritt land och här råder demokrati och alla har rätten att tycka olika .
           
          Citera
          Monaxe
          Inlägg 02-11-2013, 08:48
          Länk hit: #136


          Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem sedan:
          23-10-2007
          Medlem nr: 12 962



          CITAT (Motti @ 02-11-2013, 01:26) *
          När man går in för att hitta saker att slå ner på i vart enda inlägg för ens eget nöjets skull då tycker jag det är väldigt omoget för det tillför bara bråk och osämja .Som vuxen måste man väl inse att alla är olika och därmed har olika åsikter ! det sägs att Sverige är ett fritt land och här råder demokrati och alla har rätten att tycka olika .


          Naturligtvis har alla rätt att TYCKA olika och att ha en EGEN åsikt, och att uttrycka den i forumet.

          Problemet är ju när något framställs som en absolut sanning och ren fakta och alla som tycker något helt annat har FEL.

          Då tycker jag att man gott kan be om källa.


          --------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten
           
          Citera
          Klint
          Inlägg 02-11-2013, 08:51
          Länk hit: #137


          Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem sedan:
          06-08-2008
          Medlem nr: 18 069



          Ja Motti det här du rätt i. Men tänker du så när du skriver om hunduppfostran, hundmat, jakt , religion mfl.ämnen? Jag upplever att du utgår att på det sätt du och de preferenser du har är de enda rätta.Jag upplever att du i princip idiotförklarar många som har en annan inställning.Många skriver här och ibland kan man komma överens om att man inte är överens!! Trevlig ton kan man ha ändå och att lyssna på vad andra säjer istället för att tala om hur gammal man är i vår och varannan tråd skulle kanske göra klimatet här lite bättre? Kan det vara nåt tror du?


          --------------------
          Blåklint

          Titta gärna in på bygg,

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60
           
          Citera
          Monaxe
          Inlägg 02-11-2013, 08:53
          Länk hit: #138


          Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem sedan:
          23-10-2007
          Medlem nr: 12 962



          CITAT (Klint @ 02-11-2013, 08:51) *
          Ja Motti det här du rätt i. Men tänker du så när du skriver om hunduppfostran, hundmat, jakt , religion mfl.ämnen? Jag upplever att du utgår att på det sätt du och de preferenser du har är de enda rätta.Jag upplever att du i princip idiotförklarar många som har en annan inställning.Många skriver här och ibland kan man komma överens om att man inte är överens!! Trevlig ton kan man ha ändå och att lyssna på vad andra säjer istället för att tala om hur gammal man är i vår och varannan tråd skulle kanske göra klimatet här lite bättre? Kan det vara nåt tror du?


          tummenupp.gif


          --------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten
           
          Citera
          Ingela i Segersb...
          Inlägg 02-11-2013, 08:56
          Länk hit: #139


          Medlem
          Antal inlägg: 2 685
          Medlem sedan:
          25-01-2009
          Medlem nr: 20 750



          CITAT (Klint @ 02-11-2013, 08:51) *
          Ja Motti det här du rätt i. Men tänker du så när du skriver om hunduppfostran, hundmat, jakt , religion mfl.ämnen? Jag upplever att du utgår att på det sätt du och de preferenser du har är de enda rätta.Jag upplever att du i princip idiotförklarar många som har en annan inställning.Många skriver här och ibland kan man komma överens om att man inte är överens!! Trevlig ton kan man ha ändå och att lyssna på vad andra säjer istället för att tala om hur gammal man är i vår och varannan tråd skulle kanske göra klimatet här lite bättre? Kan det vara nåt tror du?

          tummenupp.gif
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 02-11-2013, 09:03
          Länk hit: #140


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          CITAT (Motti @ 02-11-2013, 01:26) *
          .......Som vuxen måste man väl inse att alla är olika och därmed har olika åsikter ! det sägs att Sverige är ett fritt land och här råder demokrati och alla har rätten att tycka olika .

          Du tycks ha glömt att detta gäller även dig!


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera

          10 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > » 
          LåstNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 06:50
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon