Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bortvalda livsmedel
          Mjärden
          Inlägg 27-04-2016, 22:00
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Om ni skulle välja ut tre livsmedel/ingredienser i köket, som ni absolut aldrig använder och absolut inte kan
          tänka att köpa in, vilka skulle det vara ?
          Mina tre är:
          1. Skorpmjöl.
          Skulle aldrig kunna tänka mig att förstöra köttbullarna med skorpmjöl i grunden - använder alltid form-
          franska, som jag skär bort kanterna på, innan jag finfördelar den.

          2. Krossade tomater.
          Om man sätter krossade burktomater i köttfärssåsen blir den blaskig o tunn i smaken - använder alltid
          tomatpuré från tub eller glasburk.

          3. Rökta livsmedel.
          Jag mår illa av rökta livsmedel och det är en anledning att välja bort dem. Den andra anledningen är att
          risken för tarmcancer, som det larmades om för ett tiotals år sedan.

          Redigering i efterhand: skorpmjöl=ströbröd

          Redigerat av Mjärden: 28-04-2016, 13:36
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-04-2016, 22:17
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          1. Margarin

          2.Utländskt kött

          3. Halvfabrikat

          För övrigt heter det väl ströbröd. Tror inte det är så mycket skorpor i det.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          hattstugan
          Inlägg 28-04-2016, 05:49
          Länk hit: #3


          Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem sedan:
          19-12-2009
          Medlem nr: 27 097




          1. Margarin

          2. Fryst kyckling

          3. Utländskt kött/fläsk
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 28-04-2016, 08:02
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          1. Margarin

          2.Utländskt kött

          3. Halvfabrikat eller färdiglagad mat


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-04-2016, 09:27
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          1. Danskt fläskkött

          2. Ägg som inte är ECO

          3. Israelisk frukt/grönsaker


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 28-04-2016, 10:03
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (hattstugan @ 28-04-2016, 06:49) *
          1. Margarin

          2. Fryst kyckling

          3. Utländskt kött/fläsk


          Jag blir nyfiken på nr 2 fryst kyckling, varför ?
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-04-2016, 10:15
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Fryst kyckling lever? rolleyes.gif


          Redigerat av Gossen Ruda: 28-04-2016, 10:15


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          segelbåt
          Inlägg 28-04-2016, 11:09
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem sedan:
          20-06-2015
          Medlem nr: 82 163



          1. Halalslaktad mat

          2. Spenat

          3. Ekomat
           
          Citera
          hattstugan
          Inlägg 28-04-2016, 13:36
          Länk hit: #9


          Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem sedan:
          19-12-2009
          Medlem nr: 27 097




          Fryst kyckling för att den smakar äckligt och innehåller mer vatten än färsk
           
          Citera
          Parkdufa
          Inlägg 29-04-2016, 15:28
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem sedan:
          17-01-2016
          Medlem nr: 82 968



          1. Margarin - i händelse av att jag blir mjölkallergiker skulle jag köpa kallpressad kokosolja istället. Har testat det innan, är precis som smör i matlagning och bak förutom att man kanske borde salta det lite. Dessutom billigare än smör.

          2. Kvarg - är som att äta spackel. Tror till och med att smaksatt spackel skulle vara godare att äta än smaksatt kvarg.

          3. Barilla pasta - för deras utspel om att homosexuella inte ska äta deras pasta. Orka stödja företag som skjuter sig själv i foten. De har bett om ursäkt men man förstår ju att åsikten kvarstår så orka det. Finns andra företag som tillverkar pasta.

          (4. Paulúns müssli/produkter - första och sista gången det köptes var flingorna mögliga, brända och hade småsten i sig).
           
          Citera
          Fröken Odört
          Inlägg 29-04-2016, 18:08
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem sedan:
          13-04-2016
          Medlem nr: 83 434



          Jag skulle ju kunna rabbla upp det jag är allergisk emot, men vi tar:
          1. Haricot verts
          2. Dill
          3. Gröna ärter

          CITAT (segelbåt @ 28-04-2016, 12:09) *
          1. Halalslaktad mat

          Suck, ytterligare en som sprider okunnig propaganda. De ENDA skillnaderna mellan halalslakt och "normalt"/"kristet" slaktat kött producerat i det landet är att djuren är vända mot Mecka, de ska få mat, de ska få en bön läst över sig och de ska slippa se sina artfränder dö. Jättefarligt? Eller hur! Åk till Belgien där 75% av djuren slaktas obedövat trots att det bara finns 4 % muslimer.

          Ursäkta off topic, men jag blir galen på denna seglivade vandringssägen folk verkar älska att sprida. Man kunde önska att folk kunde kolla upp fakta.


          --------------------
           
          Citera
          segelbåt
          Inlägg 29-04-2016, 18:54
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem sedan:
          20-06-2015
          Medlem nr: 82 163



          CITAT (Fröken Odört @ 29-04-2016, 19:08) *
          Jag skulle ju kunna rabbla upp det jag är allergisk emot, men vi tar:
          1. Haricot verts
          2. Dill
          3. Gröna ärter
          Suck, ytterligare en som sprider okunnig propaganda. De ENDA skillnaderna mellan halalslakt och "normalt"/"kristet" slaktat kött producerat i det landet är att djuren är vända mot Mecka, de ska få mat, de ska få en bön läst över sig och de ska slippa se sina artfränder dö. Jättefarligt? Eller hur! Åk till Belgien där 75% av djuren slaktas obedövat trots att det bara finns 4 % muslimer.

          Ursäkta off topic, men jag blir galen på denna seglivade vandringssägen folk verkar älska att sprida. Man kunde önska att folk kunde kolla upp fakta.



          Sprider okunnig propaganda??? Exakt vilken propaganda är det jag sprider när jag säger att jag inte äter halalslaktad mat? Är du lite småkorkad?
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 01-05-2016, 20:25
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag vill inte heller äta halalslaktat kött pga att de dödar djuret med ett snitt i halsen, vilket jag tycker är ett inhumant sätt att slakta ett djur. Om man vänder djuret åt ett visst håll eller läser böner eller vad man gör i Belgien har inte med saken att göra.

          Man har ju olika personliga anledningar att välja bort livsmedel, kanske man inte tål det, ogillar det eller ogillar sättet på vilket de framtas tex har jag inga problem med att äta Barilla pasta men väljer bort potatis behandlade med antigroddmedel osv.
           
          Citera
          Fröken Odört
          Inlägg 06-05-2016, 19:29
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem sedan:
          13-04-2016
          Medlem nr: 83 434



          CITAT (Mjärden @ 01-05-2016, 21:25) *
          Jag vill inte heller äta halalslaktat kött pga att de dödar djuret med ett snitt i halsen, vilket jag tycker är ett inhumant sätt att slakta ett djur. Om man vänder djuret åt ett visst håll eller läser böner eller vad man gör i Belgien har inte med saken att göra.

          Man har ju olika personliga anledningar att välja bort livsmedel, kanske man inte tål det, ogillar det eller ogillar sättet på vilket de framtas tex har jag inga problem med att äta Barilla pasta men väljer bort potatis behandlade med antigroddmedel osv.

          Då får du sluta äta animalier helt, för så gör vi här i Sverige också. Hjärtat stannar nämligen inte förrän man skäktar eftersom hjärtfunktionen sitter i den förlängda märgen. Men vi kanske skulle börja stycka djuren fastän hjärtat slår? Är det mer humant då menar du?
          Enda anledningarna till att folk inte vill äta halal, är om man inte kan något om slaktmetodik och har lyssnat på samt sprider propaganda eller vill misskreditera muslimer.

          /Bonde

          Redigerat av Fröken Odört: 06-05-2016, 19:37


          --------------------
           
          Citera
          segelbåt
          Inlägg 06-05-2016, 19:56
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem sedan:
          20-06-2015
          Medlem nr: 82 163



          CITAT (Fröken Odört @ 06-05-2016, 20:29) *
          Enda anledningarna till att folk inte vill äta halal, är om man inte kan något om slaktmetodik och har lyssnat på samt sprider propaganda eller vill misskreditera muslimer.

          /Bonde


          Oj vad fröken messersmitter kan... Fast det låter allt lite trångsynt.
          Då jag vet (genom yrke) hur slakter går till måste mitt skäl till att välja bort halal/kosher vara att "misskreditera muslimer" enligt fröken allvetare?

          Kan jag ha rätt att i Sverige, som har religionsfrihet, att välja bort djur som slaktats på ett religiöst sätt eller är jag muslim/judehatare då???

          Att fröken odör är bonde skiter jag högaktningsfullt i eftersom ingen frågade... Men jag börjar förstå varför ordet bonde blivit ett skällsord när folk som fröken odör representerar yrket.

          Tänk efter innan du öppnar munnen så går det bättre ska du se.

           
          Citera
          Fröken Odört
          Inlägg 06-05-2016, 22:41
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem sedan:
          13-04-2016
          Medlem nr: 83 434



          CITAT (segelbåt @ 06-05-2016, 20:56) *
          Oj vad fröken messersmitter kan... Fast det låter allt lite trångsynt.
          Då jag vet (genom yrke) hur slakter går till måste mitt skäl till att välja bort halal/kosher vara att "misskreditera muslimer" enligt fröken allvetare?

          Kan jag ha rätt att i Sverige, som har religionsfrihet, att välja bort djur som slaktats på ett religiöst sätt eller är jag muslim/judehatare då???

          Att fröken odör är bonde skiter jag högaktningsfullt i eftersom ingen frågade... Men jag börjar förstå varför ordet bonde blivit ett skällsord när folk som fröken odör representerar yrket.

          Tänk efter innan du öppnar munnen så går det bättre ska du se.

          Tänk om du kunde tänka någon gång (en enda åtminstone?) och kanske hålla dig till sanningen? För jag har inte träffat en enda slaktare som har något emot halal, så sanningshalten om att ditt yrke var något i den stilen är ju inte mycket att hänga i julgranen.
          Förhoppningsvis har jag sått ett frö och du tänker efter nästa gång du hör propaganda? Hoppet är ju det sista som lämnar människan.

          Odör? Tja, kanske jag luktar, djurhållning är ju långt ifrån luktfri. Men faktiskt heter jag Odört, en trevlig liten växt och mitt riktiga namn (men på ett helt annat språk, så känn dig fri att googla). tongue.gif

          Redigerat av Fröken Odört: 06-05-2016, 22:43


          --------------------
           
          Citera
          segelbåt
          Inlägg 06-05-2016, 23:05
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem sedan:
          20-06-2015
          Medlem nr: 82 163



          CITAT (Fröken Odört @ 06-05-2016, 23:41) *
          Tänk om du kunde tänka någon gång (en enda åtminstone?) och kanske hålla dig till sanningen? För jag har inte träffat en enda slaktare som har något emot halal, så sanningshalten om att ditt yrke var något i den stilen är ju inte mycket att hänga i julgranen.
          Förhoppningsvis har jag sått ett frö och du tänker efter nästa gång du hör propaganda? Hoppet är ju det sista som lämnar människan.

          Odör? Tja, kanske jag luktar, djurhållning är ju långt ifrån luktfri. Men faktiskt heter jag Odört, en trevlig liten växt och mitt riktiga namn (men på ett helt annat språk, så känn dig fri att googla). tongue.gif


          Ojdå... Du lider verkligen storhetsvansinne.

          Så för att du aldrig träffat en slaktare som ogillar halal/kosher så betyder det att det inte kan finnas någon och därför ljuger jag..? Förstod jag dig verkligen rätt här?

          Utveckla gärna det där med propagandan som jag tydligen gått på... Exakt vad är det jag (felaktigt) tror på? Upplys mig...
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 06-05-2016, 23:25
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (Fröken Odört @ 06-05-2016, 20:29) *
          Då får du sluta äta animalier helt, för så gör vi här i Sverige också. Hjärtat stannar nämligen inte förrän man skäktar eftersom hjärtfunktionen sitter i den förlängda märgen. Men vi kanske skulle börja stycka djuren fastän hjärtat slår? Är det mer humant då menar du?
          Enda anledningarna till att folk inte vill äta halal, är om man inte kan något om slaktmetodik och har lyssnat på samt sprider propaganda eller vill misskreditera muslimer.

          /Bonde

          Jag kollade på Jordbruksverkets sida och där står att vid normal svensk slakt bedövas djuret först innan det avblodas och hela proceduren skall ske så att djuret åsamkas minsta möjliga lidande.
          Vad gäller halalslakt, har du varit på studiebesök i ett slakteri och sett att de bedövas, skulle tro att när kontrollanterna inte är närvarande så använder sig av samma metod som vid koscherslakt, slakta utan bedövning anm. kosherslakt inte tillåten i Sverige.

          Den metod som användes vid hemmaslakt i Sverige för sådär 50 år sedan och som har sett på nära håll, gick till på följande sätt. Man lade en slaktmask på grisens huvud och med en klubba slog man in en skruv i hjärnan, så grisen stöp. Därefter stack man den i halsen, så att blodet pulserade ut med möjlighet att ta till vara blodet. Rätt utförd av en van slaktare, släcktes grisens medvetande ner snabbt och döden inträffade på en kort stund. Denna metod ersattes väl sen med elektrisk bedövning i slakterierna enl vad jag har erfarit.
          Så kött från normal svensk slakt enl gängse metod har jag inga problem med att äta, men halalkött vill jag inte inta, då jag inte litar på att det slaktas efter svenska bestämmelser.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 07-05-2016, 07:25
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Scan slaktar ju halal genom att vända djuret åt mekka och ha nån imam som välsignar eller vad det var de nu gör men annars gör de ju likadant som för alla andra djur i slakterit skulle ju bara vara krångligare och troligtvis dyrare att slakta djuren olika i ett slakteri för de som slaktar halal i sverige slaktar ju även vanligt kött utan välsignelse. En konservativ troende tror inte jag ens äter svenskt halalkött eftersom det ju är fusk halal. Har inga problem med fuskhalal eftersom det ju slaktas som annat svenskt kött så då hade jag ju behövt bojkotta det med. Det finns så mycket annan dåligt i djurväg som man nog mera bör rikta sin uppmärksamhet mot.

          Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 07-05-2016, 07:30


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 07-05-2016, 22:09
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-05-2016, 08:25) *
          Scan slaktar ju halal genom att vända djuret åt mekka och ha nån imam som välsignar eller vad det var de nu gör men annars gör de ju likadant som för alla andra djur i slakterit skulle ju bara vara krångligare och troligtvis dyrare att slakta djuren olika i ett slakteri för de som slaktar halal i sverige slaktar ju även vanligt kött utan välsignelse. En konservativ troende tror inte jag ens äter svenskt halalkött eftersom det ju är fusk halal. Har inga problem med fuskhalal eftersom det ju slaktas som annat svenskt kött så då hade jag ju behövt bojkotta det med. Det finns så mycket annan dåligt i djurväg som man nog mera bör rikta sin uppmärksamhet mot.


          Men nog har muslimer egna slakterier, där det slaktar efter sina egna metoder och det är kött därifrån, som jag kallar halalslaktat.

           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 09:31
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon