Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Naturstenbeläggning
          Elizabeth
          Inlägg 23-05-2003, 15:45
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 210
          Medlem sedan:
          18-11-2002
          Medlem nr: 376



          Undrar om det finns här någon som har erfarenhet av sådana naturstenbeläggningar som finns att köpa på http://www.duracoat.se/

          Jag undrar bl a om de inte är hala och om det är lätt att göra de rent (utan högtryckstvätt...)

          Trappan på landet skulle behöva en liten uppfräshning...
           
          Citera
          Ralf
          Inlägg 24-05-2003, 18:58
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 36



          Det är nog bra, men xxxx vad dyrt..... :/ wink.gif


          --------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)


          Mitt andra liv.
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 24-05-2003, 20:13
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Jag tycker ju inte att de ser så speciellt "naturliga" ut, lite för mycket 70-tal och betongelement. De är gjorda av

          "Material
          DuraTrapp består av ett 2-komponent epoxispackel samt natursten i storleken 3-5 mm. Arbeta med DuraTrapp i temperaturer mellan +5 till +20º C på torra ytor"

          Man kanske kan köpa epoxispackel separat och lägga i egna stenar (storlekssorterade). Jag misstänker att det är ganska viktigt att underarbetet är bra gjort (oavsett om man köper deras eller gör eget) annars kan nog spacklet lossna.
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 28-05-2003, 09:56
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Jag håller med Kurt ang utseendet, men samtidigt är detta också precis vad min trapp behöver.

          Har en murad trapp som föregående ägare försökt att måla (har hittat 3 färglager utan att anstränga mig). Tror att det är lögn i h-e att få färg att sitta + att den blir minst sagt hal.

          Har sökt i en massa andra forum — vill alltså inte bygga in den à la Timell, eftersom jag inte tycker det passar med trätrapp till mitt putshus —och det bästa jag själv har kommit på är frostsäkra klinkers med struktur. Men är väldigt rådvill. huh.gif blink.gif


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          Tommy
          Inlägg 28-05-2003, 12:07
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 435
          Medlem sedan:
          10-11-2002
          Medlem nr: 311



          Nu vet jag inte hur trappen ser ut och hur bred den är, men skulle kanske skiffer vara ett alternativ? Blir det för brett så ta två sten i bredd med skarven på mitten...

          Så länge som trappstegen är helt plana eller lutar bakåt så kommer nog vad än du sätter dit lossna... stegen måste luta så att vatten rinner av dem.

          Är det en murad trapp? Med putsade steg? Eller är det en betongtrapp?


          --------------------
          Det är aldrig försent att starta ÄNNU ett projekt!
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 28-05-2003, 14:24
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Oj, om jag visste skillnaden på murad trapp resp. betongtrapp! Inte riktigt mitt gebiet. Blir du något klokare om jag säger att huset är byggt 1950?
          Trappen syns ganska bra på bilden i mitt album: Djur\Två spanjorer...

          Förstår att du inte kan se materialet biggrin.gif , det var mer för att du skulle få en uppfattning om bredden. sleep.gif


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          Tommy
          Inlägg 28-05-2003, 14:31
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 435
          Medlem sedan:
          10-11-2002
          Medlem nr: 311



          Svårt att se, men troligtvis är den gjuten i betong. Mät hur stora stegen är och ta sen kontakt med din lokala stenfirma... jag tror nog att två eller tre stenar i bredd på dina steg räcker.


          --------------------
          Det är aldrig försent att starta ÄNNU ett projekt!
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 28-05-2003, 15:01
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Antar att du inte blir mycket klokare på denna:


          Tycker att alla naturmaterial är mycket snygga, och har natursten typ skiffer på de gångstenar jag håller på och gräver fram (se min skiss), så det skulle kunna bli mycket snyggt.

          Men, de "gångstenar" jag har är ju tämligen "buckliga". Blir det inte väldigt svårt med snöröjning? Har man alltså bruk emellan?

          Låter säkert som idiotfrågor, men som sagt, icke min avdelning!!!


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 28-05-2003, 15:42
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Hej hopp,

          Skiffren är alltså hela stenar - hela längder :-) vi skall göra något liknande med vår fula betongtrapp nämligen, klä in dne i fina stenar :-))

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          Ralf
          Inlägg 28-05-2003, 16:18
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 36



          hmm för mig är skiffer tjocka stenar, ca 5 cm tjocka. tror fom är för jobbiga att lägga på en betongtrappa. Sedan finns det ju tak-skiffer, men det håller kanppast att gå på.

          Kan klinker vara något?? Men då har vi ju rört oss bort från natursegemetent....


          --------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)


          Mitt andra liv.
           
          Citera
          Tommy
          Inlägg 29-05-2003, 06:44
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 435
          Medlem sedan:
          10-11-2002
          Medlem nr: 311



          Man kan beställa dem i den tjocklek man önskar. 3 cm skall inte vara något problem...

          Ja man sätter stenen i någon sorts form av bruk eller fix. Vilket som skall vara till detta ändamål törs jag inte svara på, men det vet de där du köper stenen.

          Det är en del jobb hur som helst, men det är ju det mesta som har med trädgård och hus att göra.


          --------------------
          Det är aldrig försent att starta ÄNNU ett projekt!
           
          Citera
          Ralf
          Inlägg 29-05-2003, 06:49
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 36



          ja skivor ska kapas o trixas till. Skivorna brukar inte heller vara jämntjocka. Det kan nog bli en hel del bruk under. Kolla höjden under dörrbladet först.


          --------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)


          Mitt andra liv.
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 29-05-2003, 08:11
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Man beställer skivor och när man beställer dem är de jämntjocka- är de inte de så byt leverantör! Kan de inte såga rakt så ....

          Det är inge konstigt alls att göra så på en betongtrapp, vi kommer att förskjuta vår gamla trappa et thalvt steg, ta till ordentligt med bruk och sten. Iofs har vi funderat på svart granit elelr skiffer i hela längder till trappan. Man lämnar in mått och måttbeställer alltså den nya trappan. Vilken tjocklek minst tre cm, de skall ju hålla för att gå på också.

          Att kolla UNDER dörren är nog a och o - vi kommer att ta bort delar av översta steget misstänker jag- alternativt om man förskjuter som vi så behöver man egentligen inte detta om man har en matta på översta steget :-) fast jag tror vi vill ha sten på hela viloplanet med.

          Funderar Ingrid
           
          Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 29-05-2003, 15:18
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 300



          Är trappan målad?

          Då skulle jag försöka få bort färgen, blästra?, och sen ha trappan som den är: rå, utan en massa inklädningar. Nu åker jag väl på en propp: men jag tycker trappan är väldigt fin som den är. Den passar till huset bäst i ursprunglig form. Om man blästrar/får av färgen på nått sätt, så tycker jag helllre att man har kvar originalet med snygga lagningar än något som ser ut som "feik" - även om det är "natursten". Dessutom blir den lättare att sköta.

          Bilden i ditt bildalbum (med två hundar framför) visar en magnifik trappa som du ska vara rädd om.


          --------------------
          Eva i zon I
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 02-06-2003, 06:16
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Oj, oj, vad svårt det blev!!
          Eva: Det är just för att jag är rädd om trappan som jag ville ta tag i problemet. Tror inte jag skulle behöva blästra, varmluftspistol på mellanvärme, ett kraftigt regn och lite pillande... Färgen sitter alltså rejält dåligt. Problemet är att jag trodde att bruket skulle bli alltför utsatt för slitage om det var helt naket! ohmy.gif Påpekar återigen, detta är jag helt rudis på!! (Som om det skulle behövas, märks nog på mina frågor. laugh.gif )

          Materialet kan bygga upp till 5 cm utan att dörren inte går att öppna. Däremot tror jag dessvärre inte jag kan hantera så långa och tunga skifferskivor rent viktmässigt. Tror jag nöjer mig med att ta bort färgen i år, kollar hur bruket klarar slitaget. Blir det aktuellt med skifferskivor, vilket jag tycker låter ursnyggt, sätter jag in en kontaktannons. sleep.gif
          TACK för alla råd!


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          Tommy
          Inlägg 02-06-2003, 06:48
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 435
          Medlem sedan:
          10-11-2002
          Medlem nr: 311



          Blästra inte bort färgen... använd hellre varmluftpistol för att mjuka upp den och skrapa bort den med en skrapa.

          Det finns färgborttagningsmedel i handeln som fungerar också. "Bums" är väl borttaget, men vi använder ofta ett medel som heter STS-7 som är ett miljövänligt alternativ.

          Målar man en betongtrappa kan man aldrig räkna med att det är för evigt, utan underhåll krävs precis som allt annat.

          Det heter bara underhållsfritt när det inte går att underhålla smile.gif

          För billigaste snygga trappan: Skrapa rent och måla med för ändamålet avsedd färg igen.


          --------------------
          Det är aldrig försent att starta ÄNNU ett projekt!
           
          Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 02-06-2003, 07:26
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 768



          CITAT (Eva Swahn @ 29-05-2003, 16:18)
          Är trappan målad?

          Då skulle jag försöka få bort färgen, blästra?

          Nej - blästra är ett fasligt meck och sliter på underlaget i onödan.

          Prova istället färgborttagningsmedel - finns effektiva i butik som dels är biologiskt nedbrytbara - mycket effektiva - samt i sammanhangen vettigt prissatta - kan tänka mig att ca 1 liter räcker till din trapp - kostar runt 180-200 kr.

          Bara att måla på en solig dag (effektiviteten höjs med temperaturen, avdunstningseffekten är nästan noll) och låt verka blås av med högtryckstvätt om du har eller kan låna från någon granne.


          --------------------
          Hälsar

          "Trädgårdsmannen"
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 02-06-2003, 09:57
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Det finns alltså färg som håller? Dvs mer än över sommaren? Föregående ägare — 90 år — kanske bara har använt fel färg!

          Tror dock att den fortfarande blir för hal målad. Nu brukar jag gå nerför den som den f.d. seglare jag är: En hand för mig, en för båten, dvs håll i handledaren!

          Skulle visserligen kunna ha flingor e.dyl. men tycker inte det blir så där väldans snyggt. Nästa dumma fråga: Skulle man kunna ha sand i färgen? För att få lite struktur alltså.


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          Ralf
          Inlägg 02-06-2003, 10:54
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 36



          Ja det finns ju speciel epoxy för golv, o i den kan man kasta sand, men får ju ingen sand på sidorn av trappan.
          Expoy halt? näe tror ej det, det finns på många golv idag.


          --------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)


          Mitt andra liv.
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 02-06-2003, 11:28
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          På sidorna bedömer jag inte att jag behöver sand heller, brukar inte klänga mig upp där. biggrin.gif Det sköter Klematisen om.

          Tror att min färghandlare får ett rejält besök av mig. Skall nämligen måla mitt underbara, djupa badkar med "specialfärg" i sommar. Dessutom har jag just lärt mig på ett annat forum att jag faktiskt kan måla min utmärkta men illgröna våtrumstapet.

          Är ju faktiskt betydligt billigare med färg än de andra iofs kanske snyggare alternativen.


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 23:29
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon