Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat
Laddar varukorgen
0 kr(0 st)
  • Totalt: 0 kr
Till kassan

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
> Tomat i kruka
RalphRut
Inlägg 10-06-2019, 13:24
Länk hit: #1

Medlem
Antal inlägg: 1
Medlem nr: 89 424

Hej,

Fick två små mystiska tomatplantor för 3 veckor sen, vet inte vilken sort men båda verkar växa fint och har blivit omplanterade i en större kruka.

Det största problemet nu är att jag inte kan något om odling, än mindre tomatodling! smile.gif

Dom frågor jag har nu berör egentligen skötseln av plantan i form av stöd, avknoppning etc. Det känns att alla dom nedre bladen redan håller på att bli för tunga?

När plantan delar sig i ett Y, ska man behålla båda grenarna? Stötta båda?

Jag har letat en hel del efter svar på egen hand men lyckas inte riktigt, tack på förhand! smile.gif

(Byggde självvattnande krukor då jag reser en del, Självattnade kruka , om någon är nyfiken) smile.gif

Citera
Mjärden
Inlägg 14-06-2019, 23:01
Länk hit: #2

Medlem
Antal inlägg: 1 754
Medlem nr: 79 127

Det verkar som du planterat i en stor kruka och det viktigaste vid tomatodling är vattningen. Jag har ingen erfarenhet av självvattnande krukor eller som det verkar kruka med vattenbehållare, så hur många dagar utan vattning den klarar sig vet jag inte. Om du kommer hem och bladen slokar, ös på vatten direkt, då hämtar den sig ganska snabbt.
Om den behöver tjyvas ser du om det växer ut små skott precis där grenen går ut från stammen och då skall du ta bort dem. Jag tror ine du behöver bry dig om att den delar sig, men att staga upp den med pinne med ett snöre bundet runt stammen är nödvändigt. Blir det mycket tomater och grenarna dignar ner kan de behöva stöd också, men det ser du efterhand.
Jag odlar tomater både på balkongen och på friland. För två år sedan mognade de inte utomhus, men förra året fick jag enormt mycket på de två plantorna utomhus, mer än plantorna på balkongen så skörden hänger dels på sorterna, dels på vädret. Ett år hade jag gröna tomater och fick bara 3 st, men de var "supergoda", gula är inte heller tokiga.
Återkom gärna om hur det går med din tomatodling. smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2019, 14:44

Allt om Trädgård Nr.98

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon