Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ok att köpa jord från tippen?
          Catan
          Inlägg 14-02-2019, 09:36
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          28-01-2019
          Medlem nr: 88 540



          Hej alla odlingsexperter!

          Är ny på forumet och även ny när det kommer till grönsaksodling.
          Vi har köpt en gammal gård där det tidigare har odlats (säkert >30 år sedan), i dagsläget är det en stor avbetad äng. Vårt mål är att en dag nästintill bli självförsörjande på grönsaker. Mina frågor är:

          Hur luckrar vi upp jorden bäst? Räcker det med att köra med en fräs eller måste man plöja med traktor?

          Man kan ju köpa jord från tippen numera, hur bra eller dålig är den jorden?

          Tack så mycket på förhand!!

          Mvh Andreas
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 15-02-2019, 00:02
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Om du har tillgång till traktor för plöjning skulle jag säga att det är att föredra. Genom att plöja vänder du på torvorna och får gräset neråt. Egentligen skulle det ha gjorts redan i höstas så att torvorna hade frusit sönder under vintern. Sen beror det på vad som vuxit å marken, vissa växter måste rensas bort för hand tex kvickrot, åkervinda, kirskål, jordfräs kan förvärra ogräsbekämpningen, då den slår sönder deras rötter, men delarna återhämtar sig och börjar växa igen och då får du fler av varje rotdel.

          Huruvida du kan använda kompostjord från Tippen kan jag inte svara på, då jag inte sett tippen och hur jorden verkar.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-02-2019, 07:38
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          En betad äng låter som ett ogräsinferno. En omgång med Roundup är en bra start. Inget för handspruta, se om du kan få en bonde med traktoraggregat att hjälpa till. Att ogräsrensa en äng för hand låter som ett sisyfosarbete.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 16-02-2019, 16:11
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag skulle aldrig använda ett medel som Roundup, då det tar bort hela idén med att odla själv. För mig är giftfritt en självklarhet och med egenodlad är man garanterade att de kravet är uppfyllt tex använder jag aldrig blåkorn
          Det som kan vara lite riskfyllt att köpa jord från tippen, då man inte vet vad den innehåller. Ta det som ett flerårsprojekt att få ordning på jorden, men du kan redan i år sätta potatis i den vända jorden och om det inte blir lika torrt som förra året kan det ge hyfsad skörd även bland ogräs. Jag tycker jorden blir mer lätthanterlig efter att ha odlat potatis första året.

          Redigerat av Mjärden: 16-02-2019, 16:18
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-02-2019, 17:28
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Mjärden @ 16-02-2019, 16:11) *
          Jag skulle aldrig använda ett medel som Roundup, då det tar bort hela idén med att odla själv. För mig är giftfritt en självklarhet och med egenodlad är man garanterade att de kravet är uppfyllt tex använder jag aldrig blåkorn
          Det som kan vara lite riskfyllt att köpa jord från tippen, då man inte vet vad den innehåller. Ta det som ett flerårsprojekt att få ordning på jorden, men du kan redan i år sätta potatis i den vända jorden och om det inte blir lika torrt som förra året kan det ge hyfsad skörd även bland ogräs. Jag tycker jorden blir mer lätthanterlig efter att ha odlat potatis första året.

          Roundup är betydligt bättre än sitt rykte, men du kanske gillar sagor? Jag har provat både med och utan så jag vet skillnaden. Skall man börja en odling på mark som inte använts på lång tid eller som är ogräsbemängd så är det klokt att börja med en eller två omgångar Roundup för sen kan man starta från 0 och bygga upp odlingen, särskilt om det gäller krav, ekologiskt eller liknande. Skippar man det tar det många år innan man är uppe på 0-strecket.

          Min bror hyrde en gång en av många odlinglotter på en åker. Problemet var att åkern var inpregnerad med kvickrot. Han och svägerskan rensade så mycket det gick men på hösten var det lika mycket kvickrot igen. Likadant för de övriga odlarna. Det gick ju inte att rensa kvickrotrötter när potatisen kommit upp. Han hittade, och visade mig också, en potatis där en kvickrotsrot vuxit rätt igenom.

          Edit: Beträffande ursprungsfrågan så är det lite vanskligt att svara på men jord från tippar brukar vara ganska ogräsbemängda. Varning alltså.

          Redigerat av Gossen Ruda: 16-02-2019, 18:14


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 16-02-2019, 23:49
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Finns det ingen annan här på forumet, som kan stödja uppfattningen att odla giftfritt ?

          Redigerat av Mjärden: 16-02-2019, 23:51
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 17-02-2019, 08:08
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Mjärden @ 16-02-2019, 23:49) *
          Finns det ingen annan här på forumet, som kan stödja uppfattningen att odla giftfritt ?



          Jodå, jag har aldrig använt bekämpningsmedel vare sig för ogräs eller insekter. Inte heller oorganisk gödsel. Hela trädgården är anlagd på skogsmark så det var inte ogräsfritt. Den gamla och ogräsfyllda jorden har jag grävt bort, en bit i taget och ersatt med ny jord, beroende på vad jag odlar. Det är mycket och tungt arbete initialt, alla rötter måste bort men det lönar sig, ogräsrensning är inget som jag ägnar massor av tid till. På våren dyker det förstås upp lite fröogräs men det är lätt att hantera när jorden är fuktig och fin.

          Har aldrig några bekymmer med insektsangrepp heller, fåglarna sköter om det. Vi har satt upp ca 70 fågelholkar i omgivningen och bättre medhjälpare finns inte. Har inga spanska sniglar - ännu - så det underlättar förstås.
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 17-02-2019, 14:19
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          Först och främst: Jag tycker det är beundransvärt att orka anlägga odlingsmark på tidigare vildvuxen mark utan att använda gifter mot ogräs och få ett framgångsrikt resultat.

          En fråga dök upp i huvudet när jag läste era inlägg angående att aldrig använda gift på odlingsmark. Hur gör ni med era kroppar som också är en form av "odling"? Vägrar ni ta mediciner eftersom det är en form av gift? Eller var går gränsen för giftanvändning?

          Jag bara undrar helt seriöst.

          Beträffande jord från tippen undrar jag vad för gifter som gömmer sig där. Är den varudeklarerad på något vis?
          Finns det något som vill/kan växa i en sådan jord? Man slipper troligen ogräs ...

          Redigerat av johnny_j: 17-02-2019, 16:04


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 17-02-2019, 16:04
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Inga problem för mig för det handlar inte om mig utan om naturen och alla som lever i och av den. Ett val som jag gjorde för längesedan.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-02-2019, 17:13
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag försöker alltid vara pragmatisk och ser mest till resultatet utan att för den skull blunda för ev problem. Bekämpningsmedlet Roundup är ett exempel där resultatet är fullgott utan att skapa några problem. Likaså att bekämpa sniglar med små blåa korn.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 17-02-2019, 18:19
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          Jag har själv använt Roundup utan något direkt positivt resultat i mitt fall. Andra är positiva.
          Det är ju ett kraftigt gift och inget jag använder med lätthet. Jag är klart imponerad av Mjärden samt Gunilla T och hennes resultat. Inget gift där. Jag använde giftet av lathet och fick inget för det. Rätt åt mig smile.gif


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 17-02-2019, 23:45
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (Gunilla T @ 17-02-2019, 08:08) *
          Jodå, jag har aldrig använt bekämpningsmedel vare sig för ogräs eller insekter. Inte heller oorganisk gödsel. Hela trädgården är anlagd på skogsmark så det var inte ogräsfritt. Den gamla och ogräsfyllda jorden har jag grävt bort, en bit i taget och ersatt med ny jord, beroende på vad jag odlar. Det är mycket och tungt arbete initialt, alla rötter måste bort men det lönar sig, ogräsrensning är inget som jag ägnar massor av tid till. På våren dyker det förstås upp lite fröogräs men det är lätt att hantera när jorden är fuktig och fin.

          Har aldrig några bekymmer med insektsangrepp heller, fåglarna sköter om det. Vi har satt upp ca 70 fågelholkar i omgivningen och bättre medhjälpare finns inte. Har inga spanska sniglar - ännu - så det underlättar förstås.

          Bra tips det där med fågelholkar. Jag har två st liggande på balkongen, som jag fått i pris vid tävlingar, som jag kan sätta upp vid vårt koloniområde. Tyvärr är områdets läge inte helt optimalt, då det går en trafikerad väg ca 50 m norr om området, dock med en skogsbarriär emellan. För några år sedan bröts några igenväxta lotter upp och torvorna kördes till skogskanten. Jag byggde upp en ca 1 m hög vall av torvorna ca 10 m längd som ljudbarriär och har även planterat en kant med utrensad kirskål mot vägsluttningen. Funderar på var jag skall sätta upp holkarna, då skogen mest består av tall och gran med lite lövinslag, ett körsbärsträd ganska nära min lott kanske skulle passa. De måste ju sättas upp så att fåglarna inte störs av trafiken från vägen och verkligen bebor holkarna. Har det någon betydelse i vilket väderstreck man har ingången på holkarna ?
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-02-2019, 07:26
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Nej, det har ingen betydelse. Går utmärkt att sätta en holk i en gran också. Där är den mera skyddad än på t.ex. en rak stam på tallen.
           
          Citera
          Catan
          Inlägg 18-02-2019, 10:48
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          28-01-2019
          Medlem nr: 88 540



          Tack för alla inlägg!
          Vi försöker nog få tag på traktor + plog för att luckra upp jorden. Och vi kommer inte använda några bekämpningsmedel.
          Ang jord från tippen så står det så här på deras hemsida:
          http://www.fev.se/privat/aatervinning/aate...g-paa-ingarvet/

          Det kan finnas spår av plast och glas... Känns ju inte så bra..
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 18-02-2019, 20:37
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          CITAT (Catan @ 18-02-2019, 10:48) *
          Det kan finnas spår av plast och glas... Känns ju inte så bra..

          Har du jämfört vad "riktig" jord kostar jämfört med jord från tippen för era behov?


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 25-02-2019, 18:45
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          CITAT (Catan @ 18-02-2019, 10:48) *
          Det kan finnas spår av plast och glas... Känns ju inte så bra..


          Plast är illa. Glas kan du skära dig på. Inte giftigt!


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          Kusten
          Inlägg 01-03-2019, 20:08
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          04-10-2015
          Medlem nr: 82 763



          Tja om man gillar roundup så strunta i detta på UR
          https://urplay.se/program/208219-i-matindustrins-spar-gmo

          rolleyes.gif
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 02-03-2019, 00:38
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Tack för den informationen, det var verkligen en ögonöppnare för mig. unsure.gif
           
          Citera
          Kusten
          Inlägg 02-03-2019, 16:17
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem sedan:
          04-10-2015
          Medlem nr: 82 763



          CITAT (Mjärden @ 02-03-2019, 00:38) *
          Tack för den informationen, det var verkligen en ögonöppnare för mig. unsure.gif


          Ja obegripligt att det får fortgå ...
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-03-2019, 18:29
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag orkade inte titta på filmen, den var för orolig. Vad var det för fantastiska nyheter i den. Kan man få ett referat på några rader?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 18:41
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon