Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tidiga perenner, blomning nu eller tidigare
          Thé
          Inlägg 16-04-2008, 15:32
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem sedan:
          05-09-2007
          Medlem nr: 12 351



          Detta är min första vår som trädgårdsägare och jag var förutseende nog att i höstas stoppa ner en del lökar av olika slag både här och där. Den största glädjen hittills var de små irisarna som kom upp tidigt i mars och blommade länge, länge.

          Men efter dem har det stått lite stilla. Jag har nu låga, intressanta tulpaner som blommar, och vårstjärnor eller något i den stilen, men jag skulle vilja ha perenner som det var lite fart på.

          Varje dag går jag ut och stirrar på pionerna och räknar skotten, men de växer ju inte fortare för det. Och många av tulpanerna bara står där och väntar med att slå ut.

          Min otålighet är gigantisk! Finns det några perenner jag kan sätta som kan glädja mig nästa år vid den här tiden, eller gärna ännu tidigare?


          --------------------
          Skåne, zon 1
           
          Citera
          Fru Frö
          Inlägg 16-04-2008, 15:39
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem sedan:
          18-03-2003
          Medlem nr: 941



          Halloj!


          Nu vet jag ej vilken zon du bor i men här är några tips, du får väl kolla om de funkar där du bor
          - Julros, olika sorter och blommar lite olika men blommar typ jan-april, mars
          - Kaukasisk förgätmigej - blommar nu hos mig bor i norra Sthlm, jääätte söt!
          - Vivor av olika slag, tidiga sorter blommar april maj -rosenviva tex....
          - Sippor,
          - Violer, april maj

          Redigerat av Fru Frö: 16-04-2008, 15:47
           
          Citera
          skogstroll
          Inlägg 16-04-2008, 15:42
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem sedan:
          19-03-2007
          Medlem nr: 9 409



          CITAT (holyanna @ 16-04-2008, 16:32) *
          Varje dag går jag ut och stirrar på pionerna och räknar skotten, men de växer ju inte fortare för det.


          De växer LÅNGSAMMARE när man stirrar! whist.gif


          --------------------
          Zon 1
          Simrishamn
           
          Citera
          Thé
          Inlägg 16-04-2008, 15:59
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem sedan:
          05-09-2007
          Medlem nr: 12 351



          Skogstroll: jag är säker på att du har rätt!

          Fru Frö: tack för förslagen. Violer har jag massor av, dem hade jag glömt bort. De har blommat i minst en månad vid det här laget (zon 1). En julros stod här också som blommade från november och framåt, men den hade så korta stjälkar att blommorna doldes helt av bladen, så den räknas inte! Jag har sett betydligt med högre blommor och funderar på att skaffa en sådan.

          Kaukasisk förgätmigej läter ju väldigt intressant, är det de som heter Brunnera? Blommar de verkligen redan? De är väl ganska stora?

          Rosenviva måste jag också kolla.

          Förresten har jag sett här på gatan vid en lyktstolpe en liten växt med rosa blommor som påminner om nunneört. Kan det vara det? Den har blommat i ett par veckor nu.

          Tack för förslagen, jag är så hemskandes otålig! rolleyes.gif


          --------------------
          Skåne, zon 1
           
          Citera
          Fru Frö
          Inlägg 16-04-2008, 19:01
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem sedan:
          18-03-2003
          Medlem nr: 941



          CITAT (holyanna @ 16-04-2008, 16:59) *
          Kaukasisk förgätmigej läter ju väldigt intressant, är det de som heter Brunnera? Blommar de verkligen redan? De är väl ganska stora?

          Förresten har jag sett här på gatan vid en lyktstolpe en liten växt med rosa blommor som påminner om nunneört. Kan det vara det? Den har blommat i ett par veckor nu.

          Tack för förslagen, jag är så hemskandes otålig! rolleyes.gif


          Jag tror att K.förgätmigej även kallas ormöga om jag inte är helt ute å cyklar g.gif , men den är liten, ca 10 cm, och har ljust blå lysande blommor.

          Nunneört finns bara med gula eller blå blommor, kan det vara fänrikshjärta du har sett, men kan de verkligen blomma så här tidigt års i skåne??????? Verkar lite tidigt för det g.gif måste vara nåt annat fint du sett.

           
          Citera
          Fenja
          Inlägg 16-04-2008, 20:12
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem sedan:
          27-02-2004
          Medlem nr: 2 892



          Kakausisk förgätmig ej heter Brunnera macrophylla och har precis börjat titta upp med bladen här i zon 4, den blir runt 40-50 cm och får stora blad. Ormöga, heter Omphalodes verna och sprider sig snabbt över stora områden med utlöpare. Det är en tacksam vårblommare som blir runt 20 cm hög. Nunneört - Corydalis finns i rött, gult, blått, rosa, och vitt och blommar vid lite olika tidpunkter, du kan läsa mera i länken. Lungört - Pulmonaria officinalis, är en av mina vårfavoriter, finns fläckbladiga, grönbladiga och i flera olika färger. Blommar tidigt och korspollinerar sig så ha mellanrum mellan de olika namnsorterna. Våradonis, vintergäck, hasselört är gula vårblommor. Bellis finns i många olika färger och blommar oavbrutet hela säsongen. Färnrikshjärtan är ganska tidiga blommare, finns i rött rosa och vitt. Vintergrönan finns med grönt och variegerat bladverk i klarblått, lila och vitt.
          Mvh
          Fenja

          Redigerat av Fenja: 16-04-2008, 20:13


          --------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."
           
          Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 16-04-2008, 20:30
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem sedan:
          11-03-2005
          Medlem nr: 5 153



          Har just nu en svallvåg av blommande smålökar; porslinshyacinter, scilla, vårstjärna, mm. Forsythian visar färg men har inte slagit ut än. Men det är ju här i Stockholm... I Kungsträdgården blommar körsbärsalléerna så man nästan blir tårögd!

          Men förlåt, perenner var det: Kaukansisk förgätmigej (Brunnera macrophylla) är nåt helt annat än ormöga (Omphalodes verna). Båda är underbara, men Brunneran ger vackra blad resten av sommaren. Lungörten är tidig.

          Julrosorna (hybriderna) är på g eller blommar.

          (och dom första maskrosorna blommar vid söderväggen fear.gif here we go again... perenna så det förslår!)

          Glömde luktviolerna, oj vad dom har spritt sig!


          --------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
           
          Citera
          Thé
          Inlägg 17-04-2008, 07:57
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem sedan:
          05-09-2007
          Medlem nr: 12 351



          Just det, maskrosorna hade jag glömt, sådana har jag också, massor... -fear-.gif Faktum är att de fläckvis är så många i gräsmattan att jag inte vet hur jag ska få bort dem. Jag är inte så bra på att sticka maskrosor, och vare sig jag använder planteringsspade eller en sådan där avlång, smal sak med tvestjärt i slutet blir det rejäla hål där jag har farit fram.

          Någon som har bra tips på teknik? För jag måste absolut göra något...! -cry-.gif

          Tack för alla tips, här ska fixas inför nästa vår! bravo.gif


          --------------------
          Skåne, zon 1
           
          Citera
          Fru Frö
          Inlägg 17-04-2008, 09:12
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem sedan:
          18-03-2003
          Medlem nr: 941



          Så nunneört finns även i rosa, vitt å rött - hade jag ingen aaaaaning om, nu vet jag det tummenupp.gif

          Jag skulle gå ut nu och fota mina små blå blomster för att få reda på om det är ormöga eller K. förgätmigej - men det fanns inga kvar dunno.gif dunno.gif - mina töser var tydligen där igår ocskå och plockade fina blommor wub.gif

          Redigerat av Fru Frö: 17-04-2008, 09:13
           
          Citera
          stennie
          Inlägg 17-04-2008, 09:57
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 325
          Medlem sedan:
          26-06-2003
          Medlem nr: 1 786



          Jag vill slå ett slag för Vårkragen (Doronicum orientale).
          Den har börjat blomma här nere i Skåne, jag blir så glad när jag ser dom lysande gula blommorna!


          --------------------
          Mvh, Stennie!


          Pågår!
           
          Citera
          Thé
          Inlägg 17-04-2008, 11:09
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem sedan:
          05-09-2007
          Medlem nr: 12 351



          CITAT (Fru Frö @ 17-04-2008, 10:12) *
          Så nunneört finns även i rosa, vitt å rött - hade jag ingen aaaaaning om, nu vet jag det tummenupp.gif


          Finns även blå, upptäckte jag:
          http://images.google.se/images?hl=sv&q...+blue&gbv=2


          --------------------
          Skåne, zon 1
           
          Citera
          mojan
          Inlägg 17-04-2008, 12:06
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem sedan:
          18-03-2007
          Medlem nr: 9 395



          Jag har rosa nunneört överallt i trädgården. Är det någon som vill byta till sig så hör av er! smiley_small_hug.gif


          --------------------
          Zon 3
           
          Citera
          Anna i Åkarp
          Inlägg 17-04-2008, 21:25
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem sedan:
          12-03-2008
          Medlem nr: 14 576



          CITAT (stennie @ 17-04-2008, 10:57) *
          Jag vill slå ett slag för Vårkragen (Doronicum orientale).
          Den har börjat blomma här nere i Skåne, jag blir så glad när jag ser dom lysande gula blommorna!


          Åhå, det är såna jag har i rabatten! Jag har undrat vad de hette och var på vippen att lägga in en bild för att fråga här. Tackar!

          Fänrikshjärtat blommar hur fint som helst här i zon 1 kan jag intyga.


          --------------------
          Anna, med liten villaträdgård i Åkarp zon 1
           
          Citera
          Fru Frö
          Inlägg 18-04-2008, 18:19
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem sedan:
          18-03-2003
          Medlem nr: 941



          CITAT (Anna i Åkarp @ 17-04-2008, 22:25) *
          Fänrikshjärtat blommar hur fint som helst här i zon 1 kan jag intyga.


          Hos mig är det ett tag till tills de blommar, är kanske 5 cm höga .....
           
          Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 18-04-2008, 18:43
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem sedan:
          11-03-2005
          Medlem nr: 5 153



          Fast det är väl stor skillnad på nunneörternas krav på tillvaron. Den gula verkar nöja sig med nåt att fästa rötterna i, enda problemet är att jaga ikapp den. Medan den blå lär vara en första klassens diva som ska pysslas med.

          Favoritcitat ur Perennboken (en guldgruva, utgiven på LTs förlag 1989):
          "Tänk er en 2 dm hög växt, alltid översållad av gula blommor från vår till sen höst, med blommor som vissnar och alltid ersätts av nya utan att man märker det och lägg därtill ett alltid lika elegant, flikigt, ständigt vårfriskt bladverk."

          Visst flämtar man "vill ha" när det formuleras så? Gul nunneört! "lite" invasiv, annars idealisk... Men vill ni ha ändå så är det bara att komma och hämta.


          --------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
           
          Citera
          Halli
          Inlägg 20-04-2008, 19:58
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 280
          Medlem sedan:
          27-03-2006
          Medlem nr: 7 296



          Hej,

          då vill jag tipsa om backsippa, pulsatilla vulgaris, som jag tycker är jättevacker med sina silverludna blommor. De har just börjat blomma hos mig. Annars har jag mest tulpaner på väg upp och blommande påskliljor och bollvivor här. Men min akleja har redan ett stort vackert bladverk, så det kanske kan vara värt att satsa på vackra blad som kommer tidigt också?

          happy.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 18:35
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon