Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Classicum - Erfarenheter?
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 03-03-2003, 09:46
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 768



          Hej,

          Är det någon som har erfarenheter av Classicum i Svedala när det gäller växthus? Vi har hittat en modell som heter Linnéhuset som verkar mycket vettig - har dock inte en aning om i vilket prisläge det ligger. Misstänker att det ligger ganska högt jämfört med Willabs motsvarade eftersom i princip allt är en dimension större/starkare vad beträffar utförande och detaljer?

          Vad finns det för fler leverantörsalternativ att välja bland för hobbybruk?


          "Trädgårdsmannen"
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 03-03-2003, 10:27
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Vansinnigt flott och vansinnigt dyrt.

          Victoriahuset är itne dumt helelr.

          Om Du lirar i de divisionerna tycker jag Du skall kontakta Jonslund med - ser lika bra ut konstruktionsmässigt.
          Kubex hus i Umeå är minst lika bra - konstuerade för Norrlandssnötyngder och kan få i en mängd utföranden med. De är välan Classicums like förutom Jonslund på svenska marknaden.

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 03-03-2003, 16:00
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 768



          Hej igen,

          Det låter avskräckande - det verkar som om du har ett hum om i vilket prisklass dom ligger.

          Det är således inte runt 10.000 kr för Linné 8.3 kvm?


          --------------------
          Hälsar

          "Trädgårdsmannen"
           
          Citera
          Leo
          Inlägg 03-03-2003, 17:08
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          25-01-2003
          Medlem nr: 625



          Classicum har fina växthus men ursel service och fruktansvärds byggbeskrivningar. Väntar sedan 1 år på delar till mitt växthus, så en liten varning är allt på plats. Men växthuset annars är bra fast dyrt ( lackerat)
          Hälsningar
          Leo
           
          Citera
          Leo
          Inlägg 03-03-2003, 17:10
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          25-01-2003
          Medlem nr: 625



          Det finns en firma som heter Sveaverken som tillverkar växthus i Eskilstuna om du vill ha proffsgrejor...
          Hälsningar
          Leo
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 03-03-2003, 17:18
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Det finns en ny firma som säljer växthus för Norrlandsklimat florumträväxthus
          De har nyss startat men kan lämna upplysningar via tel som finns på hemsidan-(den är under konstruktion)
          Om du bor nära Umeå kan du se det uppställt på trädgårdsmässan där.
          Prisklassen verkar stämma med det du vill ha. laugh.gif
          Att servicen är god kan jag i alla fall gå i god för -eftersom jag känner tillverkarna biggrin.gif så detta är väl ohöljd reklam då ohmy.gif


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Magnus
          Inlägg 03-03-2003, 20:39
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          25-01-2003
          Medlem nr: 624



          Linnè 10 kvm kostade förra året 27.950:- enligt Classicums katalog.

          Jag har själv köpt ett Serralux300 med 2 meters sidohöjd på 15,8 kvm från Classicum för några år sedan.
          Tyvärr har jag ej detta växthus kvar då jag sålde min kolonilott och köpte en liten villa istället.
          I detta växthus lyckades jag tränga in ca:3000 blomplantor det sista året innan jag sålde.Det var trångt men jag fick bygga hyllor i flera våningar.

          Detta växthus är samma typ som Willab säljer under namnet EuroSerre.
          Priserna var 2002 ganska lika mellan dessa två leverantörer men med fördel Classicum då dom har flera fönster för samma pris.

          Det jag tycker är viktigast om man skall köpa växthus är att sidohöjden är 1,8-2,0 meter.Tomater och gurka har inga problem med att "slå i taket" även om man har ett högt växthus.
          Det är även lättare att hålla ett bra klimat på sommaren med större volym.

          Beställ kataloger från både Classicum och Willab och jämför.

          Hälsningar från en som ochså drömmer om växthusköp men det får bli efter att pannbytet är avklarat.

          Magnus i E-tuna
           
          Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 03-03-2003, 20:51
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 768



          Hej,

          Det verkar som om prisbilden på Linné är över vad vi tänker lägga på själva huset i sig (det tillkommer ju en del i form av automatvattning, värme och ljus...för att inte tala om alla andra tillbehör man tycker är "viktiga" när man får tag i en katalog...).

          Troligtvis blir det ett Juliana runt 10 kvm istället och där kan man ju utöka med så många fönster som får plats utan att priset springer iväg så där i hästväg. Bra!

          Då platsen vi funderar placera växthuset på inte är vågrät idag skall vi fylla upp och samtidigt gjuta en grund som vi tänkte markisolera på vettigt sätt. På din beskrivning om sidohöjd slår det mig att jag kan ju med lätthet mura upp grunden låt säga 30-40 cm vilket samtidigt innebär att jag får en högre sidohöjd, låt vara för att jag får en hög tröskel som hindrar mig att köra in med skottkärra, men det kan jag leva med. Förresten - är det vettigt att fundera på att sänka dörren i ett köpt växthus för att slippa tröskelhöjden i detta läget - eller raserar man hela konstruktionen då?

          3000 plantor i ett växthus - imponerande!!


          --------------------
          Hälsar

          "Trädgårdsmannen"
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 03-03-2003, 21:15
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Todeloo,

          30 000 skr satt i mitt bakhuve - jag gillar fönsteröppningen via motor och kuggstång *skratt*.
          Själv har jag ett Juliana Mur - d v s som ett 10 kvm fast hälften då - så höjden p sidan har jag - samt bakåt husväggen. Kan itne NOG instämma med föregående talare om vikten av sidohöjden.
          Sedan har willab med hemska ihopsättningsbeskrivningar - jag ahr itne sett Classicums men jag tror dig Leo :-) även på servicen...också nånting jag ahr haft en känsla utav därför valde vi willab.

          Nu är det ju större grejer på gång här d v s uterum

          http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...130&albumid=970

          Hälsningar ifrån ingrid
           
          Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 11-03-2003, 09:53
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 768



          Hej,

          Jag har inte hört ett smack från Classicum än - dom verkar inte speciellt angelägna när man visat sitt intresse...eller så kanske dom är här inne och har läst om våra något vildare planer med vinterträdgård samt dragit slutsatsen om att dom inte kan leverera den form av detaljer vi behöver för ett sådant bygge...

          Nåväl - spånande är jag bra på tongue.gif


          --------------------
          Hälsar

          "Trädgårdsmannen"
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 11-03-2003, 10:27
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Nåväl om Du lirar i de divisionerna ( LOL jag upprepar mig) så kan man ju köpa färdiga system och sektioner men det är DYRT! Vi vart kvoterade 250 000 för ett uterum i enkelglas som vi ville bygga - nu är det treglas och vi räknar med att totalpriset är under en tredjedel för vinterträdgården. Och att köpa ett sådant uterum färdigt är olösligt för oss vanliga dödliga!!!!!
          Alltiung är inte klart - så jag vet itne vad totalprislappen hamnar på-även vi skall ha vatten och el - och min gissning är att när vårt hus en gång vägs in har vi byggt vinterträdgården för ordentligt så det kommer att räknas som boyta
          . Just nu är det mest härliga fördyrande saker vi ägnar oss åt såsom häftiga golv, väggbeklädnader, kanske en vägg-springbrunn etc etc

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 11-03-2003, 11:10
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 768



          Hej,

          Bygger ni er vinterträdgård helt själva eller tar ni hjälp av något företag när det gäller någon del av bygget? Verkar trevligt om det totalt hamnar under 100.000 kr. En snabb koll i Willabs katalog visar ju snabbt 125 tusen för ett rätt trist utförande...


          --------------------
          Hälsar

          "Trädgårdsmannen"
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 11-03-2003, 13:33
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Vi bygger själva samt har hjälp av en snickare (han har rätt galna ideer han med - hanses sommarstuga kommer att bli en modifierad variant av delar av vårt hus ;-)) så mycket ideer han fick här LOL ).

          Glasdelarna gick på 42 000 exklusive dörr - ca 4 000 tror jag det var. Treglas samt en klassad dörr (ytter). Jobbet att sätta upp etc etc ca 10 000 (allt av detta är inte utfört ännu).
          Detta är inte inklusive bygglov då - vi bygger ju mer än bara detta ju.
          4000 för ett lyft till huset med kran - men vi har ju knasig tomt.
          Lyft och glas är ju det stora utgifterna i sammanhanget.

          Byggnadsställning har vi lånat.
          Taket i vårt fall är ju inte medräknat då det ju är golvet på vår ovanvåning.
          Vi skall ha en träplattform i uterummet men det är ju något extra likaså vår konstiga fasadslösning ut till uterummet - p g a husets geometri - men det är inte klart ännu och finns ej på bild bara i skallen.
          El vatten etc tillkommer. Inget speciellt avlopp - skall ju bara vara 'spillvatten' ifrån växter och sådant.
          Vårt 'ågrensgolv' är inte medräknat - inte helelr inklädningen av 1 st betongtrappa mend et är extra kansigheter p g a utseendet igen.

          Vi har kvar en bit till 250 000 LOL hur man än räknar. Och får något trippelt bättre - d v s treglas.


          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 11-03-2003, 14:55
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          å mitt stannar på under 70 000 laugh.gif


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 11-03-2003, 15:07
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Vissa hade visst tur med glaspartierna va? Allt under 100 000 är la helt ok om manitne har mera ambulerande renoveringar på hsuet d v s.


          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 11-03-2003, 17:28
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          HUI , ja billigt glas..men du lär ju snat ha sabbat min snygga slutsumma Marmor marodör:) Ingrid -vi kör väl i andra tråden i fortsättningen va?
          kerstin


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 11-03-2003, 19:16
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 768



          Ja, nu håller vi oss till andra tråden i fortsättningen tongue.gif

          (http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST&f=15&t=2352&st=15)


          --------------------
          Hälsar

          "Trädgårdsmannen"
           
          Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 13-03-2003, 09:30
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 768



          Hej & hå!

          Nu kom det minsann en katalog från Classisum - hepp det där Linnéhuset jag frågade om betingar idag priset 35 tusen i grundutförande...tjena!

          Säkert jättefint, men dom pengarna är en bra bit på väg mot vår vinterträdgård...räknade sedan på deras Orangeriserie och plockade ihop partier som motsvarade väggar och tak för vår vinterträdgård och bara väggar, tak och stomme med glas ramlade direkt iväg mot 200.000 kr sad.gif , tror inte det...det är ju en del fler prylar som behövs utöver själva "huset" innan en vinterträdgård kan tas i bruk.


          --------------------
          Hälsar

          "Trädgårdsmannen"
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 13-03-2003, 10:19
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Kom ihåg den summan sedan när Du bygger 'eget' :-)
          det är ju det som gör att ens bygge känns bra mkt trevligare när det är klart!
          Åsså blir det personlaigare med ;-)

          Hälsar Ingrid

          PS Det finns ju andra sätt att addera ett uterum till ens hus än attt förlänga gaveln - nu skall jag inte sätt såmånga nya ideer i skallen på Dig - men man kan faktiskt bygga ett ljustorn i ens hus - halva ljustornet buktar ut ifårn husväggen och den andra delen är inuti huset :-)
          vi inspirerade nån annan till detta - det trevliga är att man får bra höjd på det och är en smidig lösning som förskönar opch adderar extra till ens hus...nåja - det beror ju på HUR Ditt hus set ut med och väderstreck etc etc
           
          Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 13-03-2003, 10:27
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 768



          Jag förstår inte riktigt hur du menar, kan du förklara lite mer utförligt hur du menar?


          --------------------
          Hälsar

          "Trädgårdsmannen"
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 12:06
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon