Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Problem med körsbär "Fryksås", karten faller av
          Mats i Uppsala
          Inlägg 20-09-2004, 14:40
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          20-09-2004
          Medlem nr: 4 513



          Har ett ca 8 år gammalt körsbärsträd "Fryksås" men får ingen frukt. Trädet är stort friskt och fint, blommar, sätter frukt, men i mitten av sommaren så faller alltid alla kart av. Har bra jord, inte för torrt. Enligt de uppgifter jag sett ska trädet vara själfertilt, men med tvekan. Har nån erfarenhet av detta och vad man skulle kunna tänka sig att försöka göra för att frukten ska utvecklas? unsure.gif
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 20-09-2004, 15:45
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej Mats,
          Eftersom Fryksås är härdig till zon 4 skulle jag göra samma gissningar som du:

          Antingen
          - för torrt och näringsfattigt. Står trädet i kompakt, fin gräsmatta kan det vara värt att prova att vända på svålen under kronan
          eller
          - med dålig pollinering.

          Jag har inte pollineringslistan för körsbär framför mig, men Fågelbär Prunus Avium hjälper till med pollinering av många sorter. Har du inte plats för det i trädgården kanske du kan sätta det i närheten utanför tomten, eller föreslå kommunen att sätta ett i en dunge någonstans.


          --------------------
           
          Citera
          Mats i Uppsala
          Inlägg 27-09-2004, 10:28
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          20-09-2004
          Medlem nr: 4 513



          Tack Cilla, lutar själv mest mot att det är pollineringsproblem, jag ska försöka få plats med ett träd till.
           
          Citera
          Gun-Britt zon 5
          Inlägg 27-09-2004, 21:14
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          27-09-2004
          Medlem nr: 4 542



          Hej!
          Jag har samma problem med mitt Fryksåsträd. Det växer bra, är friskt och stort, blommar fint och mycket, men karten ramlar av.
          Frågade på handelsträdgården där jag köpt trädet. Gissningen var då att eftersom Fryksås blommar så tidigt, är det kanske för lite insekter i farten.
          Jag agerade då insekt på en kvist, men det blev ingen skillnad. Karten ramlade av där också.
          Intressant om någon lyckats med Fryksås. Den finns visst inte längre att få tag på ......
           
          Citera
          ÅsaF
          Inlägg 29-09-2004, 20:59
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 481
          Medlem sedan:
          30-05-2003
          Medlem nr: 1 565



          Vi fick två körsbär på vårt Fryksås som började bli lite röda. Tyvärr tror jag fåglarna hann före för helt plötsligt var bären borta. Tänkte dock inte på att kolla om det hade trillat ner på marken. unsure.gif
           
          Citera
          Mats i Uppsala
          Inlägg 30-09-2004, 10:16
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          20-09-2004
          Medlem nr: 4 513



          Hej, det verkar som om detta är ett ganska vanligt problem med Fryksås. När jag sökte på nätet fick jag fram denna lista på tänkbara pollinerare till Fryksås (från Coop tror jag):

          Allmän Gulröd
          Buttners Rote
          Erianne
          Frogmore
          Heinrichs Riesen
          Merton Glory

          Tänkte själv prova att sätta ett pysslingträd av Buttners rote i närheten, funkar inte detta åker yxan fram

          Mats rolleyes.gif
           
          Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 30-09-2004, 11:55
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 122



          Har ingen större förtroende för Coops information om körsbär, har för mig att t.ex Buttners Rote och Heinrich Riesen är två olika namn på en och samma sort.

          Verkar också att listan innehåller namn främst på gamla sorter och inga nyare, typ Van, Sam, Heidi, Stella, Lapins, Victor, etc. När jag var på Zetas en gång så sade trädgårdsmästaren till mig att jag skulle inte bekymra mig så mycket om körsbärspollinering då de blommade samtidigt och då pollinerade de varandra. Det är bara undantagsvis som olika körsbärssorter inte pollinerar varandra, om de tillhör samma sterilitesgrupp (det finns minst 8 olika sterilitetsgrupper).

          Själv har jag tre olika bigarråträd (Van, Sam och Burlat, planterade 2000 och 2002) och har också problem att träden tappar karten när karten blir mellanstora. I mitt fall är det antingen pollineringsproblem (dvs för få insekter, för träden blommar fantastiskt) eller också så får träden för mycket näring och satsar på tillväxt. Hade tänkt minska näringsmängden (främst kväve) kraftigt åren som kommer. Annars så vet jag inte vad jag gör, fick i år flera äpplen på äppelträden än bär på körsbärsträden planterade samma år !!!

          Ett alternativ till Buttners Rote kan ju vara att du planterar Stella som är en självfertil sort som anses ha mycket goda bär. Köp gärna på Gisela5 stammen, så får du ett träd max 3 meter högt, lätt (allting är ju relativt) att skydda mot fåglarna. Självfertilla Stella gör att du kan ha körsbär även om yxan skulle behöva göra sitt.
           
          Citera
          donli
          Inlägg 25-10-2008, 10:35
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          20-10-2006
          Medlem nr: 8 740



          Fanns det någon som har lyckats med FRYKSÅS? Har en cirka 3 m lång träd i växtzon 4 som satsar på att växa kraftigt år efter år, några få bär och nästan inga blommor jämfört med vanliga körsbär.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-10-2008, 11:01
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Det låter som trädet har det för bra, träd om har gott om näring brukar satsa på tillväxt istället för fruktsättning, så undvik att ge någon slags gödning runt trädet.

          +Fryksås säljs ofta som självfertil men den ska inte vara så bra självfertil så kan man a ett annat sötkörsbärsträd som blommar ungefär samtidigt så brukar pollineringen bli bättre. +Körsbärsträd vill stå soligt,l väldränerat och vindstilla för att bilda en massa blomknoppar


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 25-10-2008, 13:14
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          För polering behöver inte man plantera någon träd, men det är räcker med ympning.
          H: Bassam

           
          Citera
          donli
          Inlägg 26-10-2008, 12:43
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          20-10-2006
          Medlem nr: 8 740



          Undrar vilken körsbärsträd passar ihop med Fryksås. Hur påverkar beskäring blomning i det fallet.
           
          Citera
          donli
          Inlägg 27-10-2008, 17:19
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          20-10-2006
          Medlem nr: 8 740



          Har i trädgården flera körsbärträd i närheten av varandra. De har likadana växt förutsättningar blommar samtidigt men blommar helt olika. Fryksås växer helt enkelt otroligt kraftigt. Fanns det något extra tips för att locka blomningen!?!
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 27-10-2008, 22:25
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Alla körsbär sorter passar varandra.
          H:BASSAM
           
          Citera
          Elisabeth H
          Inlägg 18-09-2017, 13:11
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          18-09-2017
          Medlem nr: 86 443



          Hej Har i många år väntat på att mitt Allmänt gul-röd bigarrå ska växa men fick alltid en massa löss som förstörde tillväxt zonerna. Av en flax läste jag att körsbär vill ha alkalisk jord. Nu har jag kalkat både den allmänna och mitt Fryksåsträd i flera år. Inga löss, bra tillväxt och lite smakbär!Kan vara värt att pröva före yxan!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 11:53
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon