Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Odödlig marktäckare?
          green_e
          Inlägg 30-05-2020, 12:32
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          30-05-2020
          Medlem nr: 91 818



          Jag har en trådig marktäckare som förvisso är vacker men har tagit över fullständigt. Växer snabbt och sprider sig mycket. Bestämde mig för att försöka få död på det, men det är nästan omöjligt. Växer helt utan tillgång till jord/sand/etc. Växer djupt i stenkrossen så ogräsättika tar bara död på de översta centimetrarna och sen kommer de djupare liggande trådarna upp igen efter några dagar. Blev desperat häromdagen och provade roundup, men det funkar öht inte. Hjälp mig - vad är detta för ”ogräs” och hur tar jag död på det? Täcka med duk eller rensa för hand går inte för det är stora ytor och växer i muren också tyvärr... sad.gif



          Ogräs-2


          Ogräs-1

           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 30-05-2020, 17:16
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Ogräs och ogräs det är murreva som många odlar bland stenar och i grusiga miljöer. Jag tycker det är en vacker marktäckare jag men jag gillar inte sterila ytor av bara grus och sten, tyvärr har jag inte odlingsmiljö som den gillar jag har tung lera som ofta är för blöt.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Harmagedon
          Inlägg 04-06-2020, 13:23
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem sedan:
          03-06-2020
          Medlem nr: 91 886



          Oj, har aldrig försökt utrota murreva eftersom den hos mig är ett välkommet inslag i trädgården. Men jag tror inte att det finns några direkta genvägar utan vill man bli av med den är det nog bara mekaniskt rensande som gäller. Lär nog ta sin lilla tid (alltså flera år) innan man tröttat ut den och alla de små frön som ligger och väntar på att gro... Så mitt tips är att omvärdera den till ett välkommet inslag.
           
          Citera
          green_e
          Inlägg 04-06-2020, 13:59
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          30-05-2020
          Medlem nr: 91 818



          Tack för svaren! Njae jag ser det som ett litet bekymmer då det sprider sig hejdlöst in till grannarna, mellan plattorna i gångar och uppfart och på muren och då det förvisso är vackert så handlar det som det mesta om balans. Just nu är det obalans med 20-30 kvm av denna växt. smile.gif
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 04-06-2020, 15:00
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Jag har utrotat murreva, det är många år sedan nu och jag visste inte hur den betedde sig. Den höll sig på plats ett antal år men så plötsligt tog den fart ordentligt. Jag har inga varmare känslor för växter som sprider sig, jag vill helt enkelt inte ha dem.

          Jag rensade och rensade, långa vita rötter som går av när man river i den. Den tycks växa av ingenting, in i mossa och under stenar och in i andra växter. Så fort jag såg den så rev jag bort så mycket det gick.

          Det tog nog 5 - 6 år innan den gav upp och jag vann så på den bara!
           
          Citera
          Harmagedon
          Inlägg 05-06-2020, 09:07
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem sedan:
          03-06-2020
          Medlem nr: 91 886



          Onekligen låter det som du fått lite för mycket av det goda. 20-30 kvm!

          Men om du gör en ordentlig insats och river bort allt synligt så kommer det nog mest att handla om att gå och dra smått som tittar upp allt eftersom. Där det är krattvänligt kan du ju gå över med ättika först. Det kommer inte döda rötterna men jag tror att du tyvärr måste trötta ut den och inte hoppas på att få bort allt i ett svep.

          Hos mig bor den i kanten på en liten mur och har ingenstans att ta vägen egentligen. Eller den försöker kanske med grusgången men den kör jag ättika på och ogräskrattar en gång om året så där har den inte visat sig. Och bakom muren är det surjord och den verkar den inte gilla.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 23:16
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon