Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > broccoli hur gör man?
          buffy
          Inlägg 31-07-2013, 14:24
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem sedan:
          04-08-2006
          Medlem nr: 8 323



          Nu har det kommit (små) blomställningar i toppen av mina broccoliplantor. Då ska man skörda dem väl? Kommer det fler sedan eller borde jag ha toppat plantorna när de var små? Har försökt odla broccoli förut med samma resultat. En blomkroppsamling stor som en femkrona på varje planta känns som klen utdelning. Någon som har tips? Plantorna är frodiga och fina och har haft god tillgång på näring och vatten och värme. Andra år ha de stått på betydligt magrare jord men resultatet har aldrig blivit bra. Tacksam för alla svar både för i år och framtida odling!
           
          Citera
          rosita
          Inlägg 31-07-2013, 16:31
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 587



          Jag brukar få en stor bukett (inte så stor som på mataffärerna) i mitten ganska tidigt, jag plockar dem och sedan dröjer det ett tag så kommer det nya lite mindre buketter lite varstans på plantan.


          --------------------
          Rosita zon 1

          www.ankispassion.blogg.se

          www.dromtolkning.blogg.se
           
          Citera
          EKLO
          Inlägg 31-07-2013, 16:32
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem sedan:
          10-08-2007
          Medlem nr: 11 952



          Hm,

          Jag odlar också broccoli, och det går bättre än det du beskriver, men ibland blir det ett "stort" huvud som jag skördar så snart det närmar sig att man ser antydan till blomanlagen - och efter huvudskörden låter jag plantan stå och den får då gott om små minihuvuden som jag skördar efter hand.

          I år har jag en annan (röd) sort, och där är huvudskörden inte lika stort huvud, mer fler mindre samtidigt.

          Dels kan det alltså bero på vilken sorts broccoli du odlar. Sen undrar jag om du tom kan ha gödslat för mkt, och då tänker jag på kväverikt gödsel? Men kål vill ju ha mkt näring (själv gödslar jag lite m hönsgödsel vid utplantering, och sedan bara med gräsklipp. Ja, du ser hur jag famlar, Har de tillräckligt med sol? Det är viktigt.
           
          Citera
          masa
          Inlägg 31-07-2013, 22:02
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Om du får många små knoppar på plantan från början, så har du en typ av broccoli som på engelska kallas sprouting broccoli. Det vanliga är att man får en stor central knopp först, och när man har skördat den växer det fram sidoskott med mindre knoppar.
           
          Citera
          buffy
          Inlägg 06-08-2013, 08:42
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem sedan:
          04-08-2006
          Medlem nr: 8 323



          Tack för era svar! Jag ska genast skörda mitthuvudena. Jag kan ha övergsött något med kvävedioxid gödsel. Jag chansar alltid. Det som blir perfekt till bönor kanske blir för mkt till broccoli osv. Nu har någon ätit små hål i bladen överallt, det är
          völ nån insekt som trivs i värmen.förlåt konstig stavning osv skriver på mobilen.:;


          Redigerat av buffy: 06-08-2013, 08:44
           
          Citera
          Scout
          Inlägg 06-08-2013, 13:03
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          CITAT (buffy @ 06-08-2013, 09:42) *
          Nu har någon ätit små hål i bladen överallt, det är völ nån insekt som trivs i värmen.

          Troligen kålfjärilen. Vita fjärilar som lägger ägg under bladen på kålväxter. De gröna larverna kryper sen runt och äter hål i bladen. Antingen plockar man bort dem för hand eller så täcker man över kålodlingarna med kålmasknät (~2mm stora maskor) som hindrar fjärilarna att lägga ägg på kålen. Jag köpte gardinen Lill på ikea, är prisvärt och funkar lika bra, som jag täcker alla mina kålväxter med under hela odlingssäsongen.

          Eller så är det jordloppor, små svarta med gula ränder. De är lite svårare att åtgärda.

          Lycka till med broccolin. Ofta skördar jag små blommklasar tills frosten kommer, odlar "vanlig" broccoli, calabrese.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 23:16
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon