Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Salmbär, Blåhallon i Skåne
          Biggles59
          Inlägg 18-08-2013, 15:16
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          29-01-2011
          Medlem nr: 38 507



          Hej
          Någon som känner till var man hitta salmbär/blåhallon i Skåne,, jag är mycket nyfiken att prova dom?

           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 18-08-2013, 16:01
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          Kollar man utbredningskartan, även o mden är gammal så verkar de förekomma i Skåne.
          http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/rubus/rubucaen.jpg



          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 18-08-2013, 16:59
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Det finns massor här inne i Lund, t ex utmed gången och på det ännu obebyggda f d koloniområdet mellan Kung Oskars bro och Lerbäckskolan. Bara att gräva upp och ta med sig utan någon markägare som gnäller.
          Jag hade själv blåhallon på min gamla odlingslott, då knyckta från skjutbanan i Revingehed. Efter ett tag tröttnade jag då buskarna breder ut sig okontrollerat utan att ge särskilt mycket bär. Blåhallonen blir ofta små och oregelbundna, och smakar knappast bättre än riktiga hallon.
           
          Citera
          Biggles59
          Inlägg 19-08-2013, 10:33
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          29-01-2011
          Medlem nr: 38 507



          CITAT (RibesRubusVitis @ 18-08-2013, 17:59) *
          Det finns massor här inne i Lund, t ex utmed gången och på det ännu obebyggda f d koloniområdet mellan Kung Oskars bro och Lerbäckskolan. Bara att gräva upp och ta med sig utan någon markägare som gnäller.
          Jag hade själv blåhallon på min gamla odlingslott, då knyckta från skjutbanan i Revingehed. Efter ett tag tröttnade jag då buskarna breder ut sig okontrollerat utan att ge särskilt mycket bär. Blåhallonen blir ofta små och oregelbundna, och smakar knappast bättre än riktiga hallon.

          Tack för tipset,, jag var där idag,, tyvärr inga blåhallon/salmbär men däremot massor av fina Björnbär som jag åt mig mätt på,, tack ännu en gång.
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 19-08-2013, 16:25
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Då har du nog ändå sett på fel ställen. Jag tog en sväng förbi i eftermiddags och såg en hel del blåhallon, plus många plantor som ännu blommar. De kryper ut på cykelbanan ner mot skolan. Bären är förstås svåra att upptäcka, den blåa nyansen blir rätt blek mot de skarpt gröna bladen. Också bladens undersida blir grön, inte gråvit som på hallon.
          Däremot såg jag inga björnbär, fast det lär finnas inne på de övergivna kolonilotterna.
           
          Citera
          torkil
          Inlägg 02-09-2013, 04:29
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 172
          Medlem sedan:
          06-05-2008
          Medlem nr: 15 850



          Det finns också massor i Limhamn, om du går gångstigen upp mot utsikten Öresundsbron så på höger sida mot havet blando kalkstenen, växer längs marken i långa revor.Jag tog där för några år sedan men tröttnade också, svårt att få den "uppföra sig" slingrar omkring med långa utlöpare och gav inte heller så mycket bär. Har inte lyckats få bort den helt, upptäcker nya revor ibland. Jag har nog också fel jord då jag har skogstomt den verkar ju trivas bäst kalkrikt typ Gotland, eller Limhamn.
           
          Citera
          buffy
          Inlägg 25-09-2013, 07:48
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem sedan:
          04-08-2006
          Medlem nr: 8 323



          De finns i Helsingborg och i trakterna kring, t ex uppe vid Jonstorp, längs kusten, men ofta är det mest revor, få bär. Jag har tagit några plantor vid Sandskogen i Löddeköpinge, men de är rätt trista, som många skriver breder de ut sig men ger få bär som inte ens blir goda, bara sura =(

          Ofta tror man att det är låga björnbärssnår man ser, men kollar man närmare så är det blåhallon. Jag skulle säga att de är väldigt vanliga här.

          Vet inte om man kan få sina plantor att ge mer bär om man kalkar åt dem. Misstänker att de behöver synnerligen soligt läge också.
           
          Citera
          Scout
          Inlägg 25-09-2013, 12:14
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          Det finns tydligen blåhallon här i Uppsala också!

          Nu när jag läste lite mer om blåhallon inser jag att det är blåhallon som jag plockat i utkanten av uppsala. Jag trodde att det var björnbär, med lite tråkig smak. Men björnbär är tydligen svarta, och de här har en blågråaktig beläggning på bären, vilket tydligen tyder på att det är någon typ blåhallon.

          Kul, alltid lär man sig något nytt. Då kanske det blir lite salmbärssylt nån dag här. Men de är ett helvete att plocka för revorna är fruktansvärt taggiga.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 02:34
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon