Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vitlökstråden 2014-2015, Odling, skötsel, skörd
          Eva i Västerås
          Inlägg 04-11-2014, 12:32
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem sedan:
          26-08-2003
          Medlem nr: 2 208



          Nu har jag planterat mina små vitlöksklyftor i fin jord, med lagom täcke över.
          Jag hade ingen Atamon att skölja dom i, så jag hoppas att det inte är någon svamp som orsakat att lökarna var så små. men dom är friska och fina.
          Hoppas nu att skörden år 2015 blir bättre än 2014.


          --------------------
          Hälsningar
          Eva
           
          Citera
          zarda
          Inlägg 04-11-2014, 14:51
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 64
          Medlem sedan:
          18-06-2011
          Medlem nr: 56 492



          Jag fick ner mina förra helgen, lagom till ösregnet kom. smile.gif

          27 stycken Siberian Red och 67 st Thermidrome fick jag plats med. Det vore väl attans om alla lyckades ruttna bort i det varma vädret. Som vitlöks-nybörjare behöver man lite uppmuntran. smile.gif

          Lycka till med dina Eva!


          --------------------

          //Caisa, zon 4
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 04-11-2014, 19:02
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          jag flyttar över mitt inlägg från den gamla vitlökstråden till den nya, då det blir denna som kommer att användas nästa år;

          Jag skulle plantera min vitlökar 30/10, men det blev bara en rad, då lökn nr 2 var rutten. Jag åkte till Weibulls och fick ersättningslök av märket "Therador". Egentligen var detta mycket bättre, då jag får chansen att testa två sorter både vad gäller skörd och smak. Skall försöka komma ihåg att redovisa hur det går nästa år, blir det "Germidour" eller "Therador" som blir vinnare ?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 04-11-2014, 19:15
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Inte planterat än det är fortfarande för varmt här i stockholmstrakten men bädden står färdig med massor av hästgödsel nedgrävt och jag har stora klyftor redo för utsättning (stora klyftor ger stora lökar, små ger små lökar)


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 04-11-2014, 19:32
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem sedan:
          26-08-2003
          Medlem nr: 2 208



          Åsa, jag vet!
          Men jag HAR bara små lökar. Fast sorten är speciell, och jag vill ha den kvar.


          --------------------
          Hälsningar
          Eva
           
          Citera
          johanr
          Inlägg 04-11-2014, 20:18
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem sedan:
          02-06-2011
          Medlem nr: 51 500



          Jag satte 150 klyftor för 2 veckor sedan, uppdelat på 4 sorter. Bor i Umeå, man vet ju aldrig när tjälen kommer här. Kan bli om 1 v eller i december. Skörden i år blev halvdan avseende storlek, men bra annars på många sätt. Hoppas på bättre storlek nästa år.
           
          Citera
          Preussen
          Inlägg 04-11-2014, 20:31
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem sedan:
          02-03-2007
          Medlem nr: 9 179



          Roligt att det kommit igång en tråd för denna säsong oxå.
          själv har jag inte kommit igång med plantering. Det är för milt här i skåneland. Landen jag skall sätta i är väl förberedda. Nu skall först badrummet bli färdigt, sen blir det planering och till sist plantering. Jag har (måste vara en slump) fått några nya sorter på halsen som skall bli spännande att följa. Jag avvecklade två sorter i år och då är det proportionerligt att införskaffa sex nya :-).
          Om någon vill testa på så har jag bulbiller av diverse sorter kvar.


          --------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen
           
          Citera
          Scout
          Inlägg 08-11-2014, 20:11
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          Mina vitlökar åkte i jorden förra helgen, sista oktober, gäller att passa på när det inte regnar tänkte jag. Leran blir ju bara mer och mer kletig så här års här i Uppsala. Tog mitt gamla avbrutna grepskaft som jag spetsat med yxan och tryckte lagom djupa hål med det, 15cm mellan hålen. Mosade ner en klyfta i varje hål, och tryckte igen hålet. Eftersom det är svårt att gräva ner gödseln i den kletiga leran så här års så täcke jag bara allt med 5cm halvbrunnen blandad skit, och täckte det med minst 5cm vissen bönblast och gammalt gräs. Tänker att maskarna får blanda ner det åt mig sen. Vad tror ni om den taktiken? Eller borde jag grävt ner gödseln ordentligt så att rötterna kan växa ner i den? Hrm... För sent att göra något åt nu i vilket fall...

          Det blev 32st Vigor och 32st Siberian red. Totalt 732g utsädesklyftor => medelvikt på drygt 11,4g/klyfta, de var stora som fan allihop.

          Leningradskij fick utgå i år. Inte så att de är dåliga, men de blir inte riktigt lika stora och fina som de andra två hos mig, och det blir enklare med bara två sorter.

          Då är det bara att luta sig tillbaka i soffan och invänta våren då, och hoppas på det bästa.
           
          Citera
          Preussen
          Inlägg 10-11-2014, 07:34
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem sedan:
          02-03-2007
          Medlem nr: 9 179



          CITAT (Scout @ 08-11-2014, 20:11) *
          Mina vitlökar åkte i jorden förra helgen, sista oktober, gäller att passa på när det inte regnar tänkte jag. Leran blir ju bara mer och mer kletig så här års här i Uppsala. Tog mitt gamla avbrutna grepskaft som jag spetsat med yxan och tryckte lagom djupa hål med det, 15cm mellan hålen. Mosade ner en klyfta i varje hål, och tryckte igen hålet. Eftersom det är svårt att gräva ner gödseln i den kletiga leran så här års så täcke jag bara allt med 5cm halvbrunnen blandad skit, och täckte det med minst 5cm vissen bönblast och gammalt gräs. Tänker att maskarna får blanda ner det åt mig sen. Vad tror ni om den taktiken? Eller borde jag grävt ner gödseln ordentligt så att rötterna kan växa ner i den? Hrm... För sent att göra något åt nu i vilket fall...

          Det blev 32st Vigor och 32st Siberian red. Totalt 732g utsädesklyftor => medelvikt på drygt 11,4g/klyfta, de var stora som fan allihop.

          Leningradskij fick utgå i år. Inte så att de är dåliga, men de blir inte riktigt lika stora och fina som de andra två hos mig, och det blir enklare med bara två sorter.

          Då är det bara att luta sig tillbaka i soffan och invänta våren då, och hoppas på det bästa.

          Är jorden i god kultur så går det bra att gödsla på det sätt du beskriver. Gödsla någon gång under våren/försommaren som komplement. Lerjord brukar sällan vara näringsfattig så klyftorna får troligen tillräckligt innan vintervilan.
          Bra redskap du har fixat. Själv har jag ett gammalt stolsben som jag gjort markering för djup (8cm) och avstånd (15cm). Det underlättar verkligen vid plantering men nackdelen är att hålet blir för litet för de största klyftorna. Då får jag tänja ut hålet genom att cirkulera runt pinnen. Tur nog har jag ingen styv lera.

          I år odlar jag på två ställen. På min koloni odlar jag för matkonsumtion. Där har jag diverse jordbunda svampsjukdomar som jag lärt mig begränsa samt årliga angrepp av lökflugan. Där behåller jag de sorter som ger mest och bäst avkastning. De som inte kvalar in slutar jag odla och fyller på med de som fungerar bra. I år innebär det två färre sorter, det blir mycket enklare på alla plan. Utsädet som jag tar av skörden odlar jag endast på kolonin, topplök av bra sorter sparar jag för egen del men öven för andra.
          Hos mina föräldrar i veberöd har jag börjat odla intressanta och mer, i sverige, svårtillgängliga sorter. Härifrån går större delen av skörden till utsäde som jag själv odlar vidare på men även för försäljning. I år blir det 7 sorter från lök samt 2-3 från bulbill. Jorden i veberöd är frisk från sjukdom som drabbar lök .


          --------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen
           
          Citera
          Preussen
          Inlägg 13-11-2014, 08:27
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem sedan:
          02-03-2007
          Medlem nr: 9 179



          Planterade 140 klyftor uppdelat på nio sorter igår. 15cm plant och radavstånd, 8cm djup.
          Fick klyftor över av morado, leningradskij och purple haze.


          --------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen
           
          Citera
          Lasse Trädgårdsn...
          Inlägg 19-11-2014, 15:56
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem sedan:
          23-10-2013
          Medlem nr: 79 163



          I dag åkte mina 123 klyftor ner av:
          - Leningradskij
          - Germidour
          - Siberian Red
          - Northern White
          - Rysk 4
          - Ural 1
          - Thermidrome

          Kollade inte jordtempen men hoppas det inte är för varmt.
           
          Citera
          Preussen
          Inlägg 20-11-2014, 07:33
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem sedan:
          02-03-2007
          Medlem nr: 9 179



          CITAT (Lasse Trädgårdsnörd @ 19-11-2014, 15:56) *
          I dag åkte mina 123 klyftor ner av:
          - Leningradskij
          - Germidour
          - Siberian Red
          - Northern White
          - Rysk 4
          - Ural 1
          - Thermidrome

          Kollade inte jordtempen men hoppas det inte är för varmt.

          Trevlig uppsättning det där.
          Visst hade det varit bättre med kyligare jord men det går bra ändå. Det är många andra parametrar som ska stämma in såsom tid att göra det, uppehållsväder, utsädets status mfl. Jag har satt allt mitt (ok, blir nog någon enstaka rad till) så att jag kan hålla vinter.


          --------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 21-11-2014, 03:31
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Man behöver inte använda bekämpningsmedel om man har frisk vitlöksklyftor.
          H:Bassam
           
          Citera
          Preussen
          Inlägg 21-11-2014, 17:47
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem sedan:
          02-03-2007
          Medlem nr: 9 179



          CITAT (Bassam @ 21-11-2014, 03:31) *
          Hej
          Man behöver inte använda bekämpningsmedel om man har frisk vitlöksklyftor.
          H:Bassam

          Inte för att vara sån Bassam men det säger sig själv. Inte tar man medicin om man inte är sjuk.
          Hur är det med certifierat utsäde från frankrike? Visst är det behandlat?


          --------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen
           
          Citera
          Preussen
          Inlägg 02-12-2014, 09:43
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem sedan:
          02-03-2007
          Medlem nr: 9 179



          I dagarna får jag de sista klyftorna som ska ner i jorden. Sorten heter "kodaver", är en estnisk sort som kommer närmast från finland. Jorden är förberedd så de ska bara ner i jorden. Sen är det vinter :-)
          Äntligen börjar minusgraderna komma. Hur ser det ut hos er?


          --------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen
           
          Citera
          duo2010
          Inlägg 02-12-2014, 22:20
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem sedan:
          01-05-2010
          Medlem nr: 29 724



          Hej Preussen
          jo tack jag fick de jordade förra veckan 13 blandade bulbiller och 13 av var sort Ural, Sebiran red, Vigor, Hammar, 13 enhetslökar som jag inte minns varifrån, förmodligen förra säsongens bulbiller. De två första hade jättestora klyftor från stora lökar. Det har ju varit så otroligt varmti höst här i Gbgtrakten men nu vågade jag inte vänta längre. Sen kom kylan men bara ett par minus så ngn käle är långt borta och lökarna hinner rota sig inför den kommande? vintern. Climate change usch så vi ställt till det.
          gunilla
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 03-12-2014, 09:33
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej gunilla

          Det finns inte någon 100% procent säker, men vi behöver ta lite risk ibland, vi behöver bli modiga och tålamod, vi lära oss från mina fel. Jag vågar inte chansa varit och det kommer inte bra saker med mig, men nu vågar göra o chansa mycket så jag kommer med nytt och bra varje dag, men jag får lite otur ibland.


          H.Bassam
           
          Citera
          Preussen
          Inlägg 06-12-2014, 08:41
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem sedan:
          02-03-2007
          Medlem nr: 9 179



          CITAT (duo2010 @ 02-12-2014, 22:20) *
          Hej Preussen
          jo tack jag fick de jordade förra veckan 13 blandade bulbiller och 13 av var sort Ural, Sebiran red, Vigor, Hammar, 13 enhetslökar som jag inte minns varifrån, förmodligen förra säsongens bulbiller. De två första hade jättestora klyftor från stora lökar. Det har ju varit så otroligt varmti höst här i Gbgtrakten men nu vågade jag inte vänta längre. Sen kom kylan men bara ett par minus så ngn käle är långt borta och lökarna hinner rota sig inför den kommande? vintern. Climate change usch så vi ställt till det.
          gunilla

          Allt går inte att kontrollera och/eller att påverka. Väderlek är specifikt något sådant. Då får en göra det bästa av situationen och du verkar ha hanterat det bra. I synnerhet vigor har fått bra förutsättningar för att du väntat. Typ1 o 6 vill gärna vinterspira och om de växer till sig alldeles för mycket innan kylan slår till kan de utvintra.
          Nu har jag äntligen fått ner allt i jorden.


          --------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen
           
          Citera
          renate
          Inlägg 07-12-2014, 14:01
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem sedan:
          28-02-2003
          Medlem nr: 834



          De löker jag köpte var inte av bästa kvalitet men jag planterade de ändå.jag hade en hel del eget utsäde(visserligen små lökar) men planterade de ändå.Förra hösten planterade jag alldeles för tidigt,lökarna hann kommer upp innan vinter,jag fick inte en enda av dem.Turligt nog satt jag av min egen skörd senare och de blev riktigt bra.
          I slutet av okt. var det för varmt,jag satt mina sent i november.


          --------------------
          MVH Renate zon 4
           
          Citera
          EsterM
          Inlägg 09-12-2014, 07:24
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem sedan:
          13-05-2008
          Medlem nr: 16 033



          Fick ner två vitlökar igår, Messidor och Morado. Hoppas det inte var för sent, men här i västra Göteborg har vi inte haft någon riktig frostnatt ännu.
           
          Citera

          5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 10:06
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon