Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sättlök från vitlök, på stjälken, Smålökar på stjälkarna, är det sättlök?
          Matrisen
          Inlägg 29-09-2017, 16:59
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          26-06-2013
          Medlem nr: 78 484



          Hej!

          Årets vitlöksskörd var god. När jag nyligen skördade märkte jag att det satt klasar (som små blommor) av små lökar(?) på de torkade stjälkarna. Dessa ser ut som vitlök och luktar/smakar vitlök. Kan de användas som sättlökar för nästa års skörd?

          Tack på förhand!

          Christian
           
          Citera
          masa
          Inlägg 30-09-2017, 12:27
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Jag antar att det är ganska stora topplökar du har på din vitlök, och inte så många, (2-8 st), då har du odlat en vitlök som är av typen Artichoke eller Asiatic. Dessa smålökar kallas också bulbiller eller groddknoppar.

          Du kan plantera dem nu i höst eller till våren. Det bästa är om planteringen resulterar i en större odelad vitlök, då kan du få en stor vitlök när du planterar den nästa höst. Annars är det vanligt att det blir en liten vitlök som har delat sig i små klyftor, och då dröjer det minst ett år till innan det blir någon storlek på lökarna.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 08:39
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon