Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          6 sidor V  « < 4 5 6  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kött och hälsa
          Ödmjuka reporter...
          Inlägg 01-04-2015, 19:32
          Länk hit: #101


          Medlem
          Antal inlägg: 53
          Medlem sedan:
          28-10-2014
          Medlem nr: 80 949



          I sanning kan jag intyga att vegansk kost äro något våra ödmjuka förfäder lämpades sig oerhört väl för.
          I synnerhet under de långa svältmånader som inföll ofta och väl under mina barndomsår. Korna svalt, hönsen tuppade av, barnen fick leva på kornas levebröd i folkmun kallat gräs. Ja, i sanning var detta oerhört ansträngande år för var man och således tillika en och annan kvinna.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 01-04-2015, 21:30
          Länk hit: #102


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          "Tur" att dom hade lite saltat fläsk, så att dom överlevde...och människan kan inte överleva på gräs, inte ens ta upp den fattiga näring som det innehåller. Sedan lite fiske, för dom som bodde nära vatten. Hux, flux näringsrik mat.
          Den mänskliga hjärnan drivs av fett...utan fett, mindre effektiv hjärna.

          Redigerat av Bengalow: 01-04-2015, 21:31
           
          Citera
          Micke grön
          Inlägg 01-04-2015, 22:50
          Länk hit: #103


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          11-03-2015
          Medlem nr: 81 367



          Var får ni ifrån att en vegan inte får i sig varken fett eller protein? Vart kommer kreaturens protein ifrån?
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 02-04-2015, 05:12
          Länk hit: #104


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          CITAT (Micke grön @ 01-04-2015, 22:50) *
          Var får ni ifrån att en vegan inte får i sig varken fett eller protein? Vart kommer kreaturens protein ifrån?


          Det är bara okunskap, och någon slags tröst för sig själv som köttätare, man vet innerst inne ändå vad det leder till.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-04-2015, 06:35
          Länk hit: #105


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det är väl ingen som påstått att dagens veganer inte överlever men det är pga människans växtförädlingsarbete. En vegan som försöker överleva på stenålderskost blir däremot inte gammal. På den tiden fanns inte alla dagens proteinhaltiga bönor och andra baljväxter. Vissa fanns men inte i tillräcklig mängd, som bekant var inte människan odlare på den tiden. Människan och många andra djurarter har inte förmågan att omvandla grönsaker till aminosyror och proteiner utan vi får äta de som klarar detta. Eller framförädlade baljväxter.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 02-04-2015, 08:01
          Länk hit: #106


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          Varför är veganer som religiösa fanatiker? Ska alltid försöka omvända världen. Kan man inte nöja sig med att vara nöjd med sitt sätt att äta/leva och låta oss andra äta/leva på vårt sätt - som vi bevisligen har överlevt på några generationer....


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 02-04-2015, 09:26
          Länk hit: #107


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          CITAT (Anki på Öland @ 02-04-2015, 08:01) *
          Varför är veganer som religiösa fanatiker? Ska alltid försöka omvända världen. Kan man inte nöja sig med att vara nöjd med sitt sätt att äta/leva och låta oss andra äta/leva på vårt sätt - som vi bevisligen har överlevt på några generationer....


          Hur kan du ha fått den uppfattningen? Har aldrig nånsin upplevt det på det sättet.
          Jag tycker det är precis tvärtom, köttätarna tål inte att höra sanningen om deras egna kostvanor och vart det leder till trots all forskning och bevisning.
          Finns vissa likheter med klimatskeptikerna faktiskt.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 02-04-2015, 09:41
          Länk hit: #108


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Jag har sällan sett/hört, att köttätare framför sin mening om kosten, mer än som svar på argument från vegetarianer - man blir helt enkelt provocerad att svara. Att gå ut som fanatisk vegan och propagera för sitt sätt att se på mat, liknar mest som Anki skrev religiösa fanatiker, som skall försöka omvända världen.
          Förmodligen har ingen sida helt rätt. Det som är mest riktigt, både med hänsyn till hur människan är skapt, och hur vi bryter ner födan, är förmodligen en allsidig kost. Därmed inte sagt att vi ändå inte dör...
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 02-04-2015, 10:04
          Länk hit: #109


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          CITAT (Bengalow @ 02-04-2015, 09:41) *
          - man blir helt enkelt provocerad att svara. Att gå ut som fanatisk vegan och propagera för sitt sätt att se på mat, liknar mest som Anki skrev religiösa fanatiker,


          Ja precis. smile.gif Är det den egna livstilen som provocerar................... Det som inte passar blir religiös fanatism... smile.gif

          Men fortsätt frossa i kött, jag försöker absolut inte omvända nån. Man är bara förvånad av all okunskap av dom många äldre.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-04-2015, 10:21
          Länk hit: #110


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Okunskap???? Som att kött härsknar/ruttnar i magen då?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 02-04-2015, 11:12
          Länk hit: #111


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          CITAT (sparvuggla @ 02-04-2015, 11:04) *
          .......Men fortsätt frossa i kött.........

          Men vem har sagt att man frossar i kött bara för att man inte frånsäger sig det helt??


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 02-04-2015, 11:21
          Länk hit: #112


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          CITAT (Anki på Öland @ 02-04-2015, 09:01) *
          Varför är veganer som religiösa fanatiker? Ska alltid försöka omvända världen. Kan man inte nöja sig med att vara nöjd med sitt sätt att äta/leva och låta oss andra äta/leva på vårt sätt - som vi bevisligen har överlevt på några generationer....



          tummenupp.gif tummenupp.gif
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 02-04-2015, 11:59
          Länk hit: #113


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Jag kan ju tänka mig "sparvuggla"s motstånd till kött. Han avskyr ju jakt på t.ex. rådjur, älg m.fl. viltarter. Han har förmodligen aldrig satt i sig en välsmakande hjortfilé. Icke desto mindre har han ett nick, som sannerligen är köttätare! Varför kallar du dig inte moroten eller palsternackan, så vi kan placera dig i det fack där du hör hemma?
          Vår veckomeny innehåller en dag med fisk, en dag med soppa, 2 dagar med kött, någon dag med pasta och, någon grönsaksblandning, sedan blir det hugget som stucket, allt efter väder och humör. Är det att frossa i kött? Föraktar du oss för detta, som köttfrossare? Vad skulle du vilja byta ut i menyn. Kom inte och tala om gräs och Quorn!! Tvi f-n!
           
          Citera
          Micke grön
          Inlägg 02-04-2015, 15:52
          Länk hit: #114


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          11-03-2015
          Medlem nr: 81 367



          Jag har ätit allt det där du skriver om bengalow, och jag äter heller varken gräs eller Quorn.

          Äter heller inga protein rika baljväxter för dem växtförädlade proteingrödorna behövs inte heller. Näringsfysiologi är mycket mer avancerat än bara protein och kolhydrater.

          "Varför kallar du dig inte moroten eller palsternackan, så vi kan placera dig i det fack där du hör hemma?"

          Du är alltså ute efter att sortera ut människor genom att placera dem i diverse fack? Och visar mest på en tydlig irritation gentemot folk som inte är funtade som du. Har vi hotat ditt leverne eller existensberättigande på något vis?


          CITAT (Anki på Öland @ 02-04-2015, 09:01) *
          Varför är veganer som religiösa fanatiker? Ska alltid försöka omvända världen. Kan man inte nöja sig med att vara nöjd med sitt sätt att äta/leva och låta oss andra äta/leva på vårt sätt - som vi bevisligen har överlevt på några generationer....


          Har aldrig märkt nått annat än motsatsen till det du skriver Anki, men det kanske är kultur skillnader mellan där vi bor. Jag talar aldrig om för jobbarkompisar eller andra vad dem äter men dem blir snabbt nyfikna i vad jag äter och ska läxa upp mig vad man måste äta för att bli stor och stark och få all den näring man behöver.

          Eller så är det då svarar utefter min kunskap och självupplevda erfarenheter som jag målas upp som fanatiker? För att jag tar ställning emot dem som ska "lära" upp mig om min kost.
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 02-04-2015, 17:46
          Länk hit: #115


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          CITAT (Bengalow @ 02-04-2015, 11:59) *
          Varför kallar du dig inte moroten eller palsternackan, så vi kan placera dig i det fack där du hör hemma?


          Jag kan kalla mig det om det får dig att tänka till lite mer. Jag själv vill inte placera folk i olika fack, speciellt inte när det enda man vet om människan är några inlägg på Odla.
          Men du får gärna fortsätta kalla dig Bengalow, inte gör det mig något. Inte att du äter kött heller.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-04-2015, 17:49
          Länk hit: #116


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Micke, det är ingen här som har kommenterat dina matvanor eller försökt påverka dig i vad du äter. Däremot har det förkommit diskussioner här om olika matvarors lämplighet, både nu och i ett historiskt perspektiv. Plus lite tillrättaläggande om uppenbara lögner beträffande kött som födoämne. De enda negativa kommentarerna kommer från dig, exempelvis att "frossa i kött". Vad som händer på ditt jobb har inget med denna tråd att göra.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Ödmjuka reporter...
          Inlägg 02-04-2015, 19:05
          Länk hit: #117


          Medlem
          Antal inlägg: 53
          Medlem sedan:
          28-10-2014
          Medlem nr: 80 949



          CITAT (Bengalow @ 01-04-2015, 22:30) *
          "Tur" att dom hade lite saltat fläsk, så att dom överlevde...och människan kan inte överleva på gräs, inte ens ta upp den fattiga näring som det innehåller. Sedan lite fiske, för dom som bodde nära vatten. Hux, flux näringsrik mat.
          Den mänskliga hjärnan drivs av fett...utan fett, mindre effektiv hjärna.

          Fläsk varde på tok för kostsamt för oss vanliga trälar (bönder).
          Den ödmjuka hjärnan tillhörandes homo sapiens sapien, drivs av kolhydrater, som finnes i grönsaker, potatis tillika andra rotfrukter och sädesslag.
          Det tillsynes ödmjuka fettet du finner i kött är s.k. MÄTTAT fett = icke gott för hjärtat.
          Medans det ödmjuka ENKELOMÄTTADE fettet matoljan bestående af t.ex. raps o oliver = hjärtats fröjd.

          Redigerat av Ödmjuka reportern: 02-04-2015, 19:12
           
          Citera

          6 sidor V  « < 4 5 6
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 14:53
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon