Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Döda asp effektivt?, Andra metoder än ringbarkning?
          tor-k
          Inlägg 20-07-2005, 15:50
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          20-07-2005
          Medlem nr: 6 216



          Hej!

          Vi ska röja en del asp på tomten. Vis av tidigare erfarenhet vet jag att vi kommer få ett h-e i många år med rotskott om vi bara fäller träden. Karva bort barken fungerar inte på de aspar jag provat det på tidigare. Jag har hört att man kan borra ett hål i trädet och hälla i ngn syra eller soda för att verkligen döda det. Funkar det? Vad ska man använda? Är det miljömässigt helt förkastligt? -dvs kan man sprida ämnen utanför trädet. Att förgifta själva trädet känns inte som att det gör ngt då de ändå ska bort.

          tack för eventuella tips och erfarenheter.

          mvh /tor
           
          Citera
          Ophelia
          Inlägg 20-07-2005, 17:09
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem sedan:
          08-11-2003
          Medlem nr: 2 552



          Såvitt jag vet är ringbarkning en relativt effektiv "aspdödargrej" som även gör att rotskotten inte kommer. Man kan ringbarka minst en decimeter runt trädet året innan de ska sågas ner.
           
          Citera
          Lena N
          Inlägg 20-07-2005, 17:31
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem sedan:
          15-11-2002
          Medlem nr: 361



          CITAT (tor-k @ 20-07-2005, 16:50)
          Karva bort barken fungerar inte på de aspar jag provat det på tidigare.

          Vad var det som inte fungerade? Dog aspen inte eller hindrade det inte rotskott?

          Ni som vet mer i ämnet, kan årstiden det görs ha betydelse?

          Gäller samma principer för alla rotskottsskjutare som man vill ta bort? Jag ringbarkade en Parkaralia i våras. Den dog, men rotskotten är värre än någonsin. Kanske kan jag få lite nytta av tips som kommer här när det gäller asp. wink.gif


          --------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

          "Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.
           
          Citera
          Ophelia
          Inlägg 20-07-2005, 18:26
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem sedan:
          08-11-2003
          Medlem nr: 2 552



          Kan vara vettigt att ringbarka när saven stiger för då ska barken vara lättast att ta bort.

          Det är ju inte alls säkert att ringbarkning passar för alla träd men jag tror i de fall där det misslyckats så kanske man inte tagit bort tillräckligt mycket bark och väntat tillräckligt länge. Det handlar om att banorna som förser trädet med näring ska skäras av och inte tillåtas växa ihop igen.

          Ska man nu använda växtgifter så finns det pluggar med herbicidpreparat. Vet inte om de går att få tag på i dagsläget men sådans ska hanteras med varsamhet.
           
          Citera
          tor-k
          Inlägg 20-07-2005, 20:59
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          20-07-2005
          Medlem nr: 6 216



          Hej!, kul att få svar så här snabbt! Tack för det! (jag är ny på detta forum)

          Vad gäller tidigare försök till ringbarkning så har jag testat det många ggr, varit mkt noggrann med att få bort precis allt av barken på ringen, samt barkat ca 30-40 cm på stammen. Jag har barkat kanske 10-15 träd och väntat 2-3 år på att dom ska dö, men varje vår har dom varit precis lika livskraftiga som vilken asp som helst.

          Då slutade det med att vi fällde träden ändå och fick sen springa runt och rycka skott i 2-3 somrar innan dom lugnade ned sig. snacka om nitlott då vi först väntat 2 år på att dom skulle dö... :-)

          Rycka aspskott är ett riktigt sisyfos-jobb så därför är vi ute efter ngn quickfix denna gång. Är det någon därute som har testat pluggen som nämns ovan, eller egen lösning med soda eller syra?

          mvh /tor
           
          Citera
          tullmejs
          Inlägg 20-07-2005, 22:19
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem sedan:
          12-06-2004
          Medlem nr: 3 834



          Kopparspik lär förgifta träd, så någon kopparlösning kanske är effektiv. Fattar dock inte hur ett träd klarar ringbarkning!
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 21-07-2005, 00:15
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej!

          En lite grövre asp, t ex med stamdiameter på mer än 20 cm, kan ta flera år på sig att självdö efter ringbarkning. Under den tiden kan man också få ringbarka aspar i närheten som försörjer den grövre. I vilket fall som helst kan man vara säker på att så länge man under ringbarkning av asp inte får en massa nya rotskott, försvagar man och minskar aspbeståndet i närheten även om det tar tid att se resultat på en enda asp.

          Det är inte alltid lätt att få bort asp, särskilt inte om de växer i klungor eller nära varandra. De är duktiga på att dela näring genom rötterna. Dels för att de sprider sig genom rotskott och ofta behåller sina rotlänkar länge. Och dels för att de dessutom rotympar sig senare. Rotympning är som med ympning i luftkronor - växtdelar som växer samman och delar näringsflöden. Aspar av olika individer kan göra detta.

          Folk som jobbar proffessionellt med att gallra skog och vill ha bort asp har två metoder: Att ringbarka en hel klunga i taget, eller att ringbarka en del av varje klunga. Vad som fungerar Snabbast vet jag inte, men så länge man inte får nya rotskott så fungerar det så småningom.

          Ringbarkar man för mycket på en gång av ett större aspbestånd kan de reagera med att skicka nya rotskott, och ringbarkar man för lite försörjer de omkringliggande den man ringbarkat.


          --------------------
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 21-07-2005, 06:07
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Man kan fälla träden och sedan slå i Ecoplug med roundup. Finns det andra känsliga växter i närheten så bör ändå roundupen hålla sig i aspen och inte spridas. Däremot kan andra träd intill dö, om de har sammankopplat rotsystem, så att roundupp kan spridas till dem.
           
          Citera
          tor-k
          Inlägg 21-07-2005, 06:50
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          20-07-2005
          Medlem nr: 6 216



          Hej igen!

          På sätt och vis skönt att höra att det är svårt att ta kol på aspar. Man blir ju lite förvånad av att se en klunga ringbarkade träd växa vidare och må bra... -man känner sig lite som Ripley i filmen Alien. :-)

          Jag gör ett försök med ecopluggen ovan. Jag lovar att återkoppla i forumet hur det går, men det tar en stund innan jag märker om det blev rotskott eller inte så räkna inte med feedback förrän om ngn månad.

          Mvh /Tor
           
          Citera
          josohl
          Inlägg 21-07-2005, 14:26
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 516
          Medlem sedan:
          21-08-2004
          Medlem nr: 4 341



          Kan bekräfta det Cilla säger, att det kan ta flera år innan en asp dör. Vi har det motsatt problemet, när vi schaktade på tomten körde schakt-puckot på våra två fina aspar så de blev rejält skadade och helt ringbarkade cirka 40 cm. Vi tog dit en trädexpert för att höra om något kunde göras, men han sade att de inte går att rädda, men att de tar upp till 10 år innan de dör!
           
          Citera
          kristerh
          Inlägg 21-07-2005, 15:33
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem sedan:
          01-04-2004
          Medlem nr: 3 128



          CITAT (KURT @ 21-07-2005, 07:07)
          Man kan fälla träden och sedan slå i Ecoplug med roundup. Finns det andra känsliga växter i närheten så bör ändå roundupen hålla sig i aspen och inte spridas. Däremot kan andra träd intill dö, om de har sammankopplat rotsystem, så att roundupp kan spridas till dem.

          jag håller med Kurt, ecoplug fungerar jättebra, fäll bara träden och sätt dit några ecoplug så slipper du rotskott.
          krister


          --------------------
          kristerh zon 2-3
           
          Citera
          trientalis
          Inlägg 21-07-2005, 19:58
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem sedan:
          08-01-2003
          Medlem nr: 551



          Hej
          Ett gammalt sätt att slippa rotskott på asp ska, enl en skogstidning, vara att såga av den på en höjd av mellan 130 och 150 cm. Fast då står man ju där med en hög stubbe som kanske inte passar in i en trädgård. Eller också försöker man använda den till något. Jag har inte provat metoden så jag törs inte lova för att den fungerar.
           
          Citera
          Lena N
          Inlägg 22-07-2005, 06:03
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem sedan:
          15-11-2002
          Medlem nr: 361



          CITAT (trientalis @ 21-07-2005, 20:58)
          Fast då står man ju där med en hög stubbe som kanske inte passar in i en trädgård.

          När jag fällde ett sjukt och felplacerat äppleträd lämnade jag en meterhög stubbe. Sedan grävde jag av så mycket rötter jag kom åt någon halvmeter ut runt stammen. Slutligen använde jag stubben för att bända loss rotklumpen. Minns inte hur många timmar det tog, men var värt jobbet eftersom jag direkt fick odlingsbar jord. smile.gif


          --------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

          "Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-07-2005, 08:00
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag kapade ner en halvstor asp för något år sen. Kunde inte ringbarka den för då kanske markägaren hade reagerat. laugh.gif Efter nedsågningen sågade jag några skåror i stubben och fyllde på koncentrerad Roundup. Inga stubb eller rotskott och dessutom dog ca 10 småaspar runtomkring. Stor succé alltså.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          tor-k
          Inlägg 22-07-2005, 10:10
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          20-07-2005
          Medlem nr: 6 216



          CITAT (kristerh @ 21-07-2005, 16:33)
          CITAT (KURT @ 21-07-2005, 07:07)
          Man kan fälla träden och sedan slå i Ecoplug med roundup. Finns det andra känsliga växter i närheten så bör ändå roundupen hålla sig i aspen och inte spridas. Däremot kan andra träd intill dö, om de har sammankopplat rotsystem, så att roundupp kan spridas till dem.

          jag håller med Kurt, ecoplug fungerar jättebra, fäll bara träden och sätt dit några ecoplug så slipper du rotskott.
          krister

          Hej igen!

          Konkret info om fler än jag ska testa ecopluggen:

          Pluggen kan tex köpas på Nordpost webshop. En postorderbutik som på ngt sätt är kopplad till Lantmännen. Jag köpte en borr + 100-pack (stor tomt med mycket asp... :-). Antalet pluggar per träd: diametern i cm / 4. Dvs en 20 cm asp ska ha 5 pluggar om jag förstått det rätt. borr 99 kr, 100-pack plugg: 450 kr (exkl moms). Mindre förpackningar finns: 10-p, 25-p. Vet inte om man behöver borren, men den ser ut att var lite special så jag tog en sån. Det kanske går med en vanlig träborr. Då ska den vara 13 mm.

          Mvh /Tor
           
          Citera
          BLÅKORN
          Inlägg 22-07-2005, 14:39
          Länk hit: #16


          Gäster






          Har hört att man kan borra ett hål lite snett nedåt, sedan hälla in lite motor olja, detta skall tydligen förstöra trädet effektivt.
          Olja låter kanske miljövidrigt, men det är inga mängder det är frågan om.
          Några centiliter bara.
           
          Citera
          jegi
          Inlägg 27-07-2005, 14:51
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 651



          CITAT (Cilla @ 21-07-2005, 01:15)
          Ringbarkar man för mycket på en gång av ett större aspbestånd kan de reagera med att skicka nya rotskott, och ringbarkar man för lite försörjer de omkringliggande den man ringbarkat.

          Förstår ej detta. Om man ringbarkar ett träd så förhindrar man väl att näringen nerifrån rötterna kommer upp ovanför ringbarkningen?

          Lever då trädet vidare på näring som redan finns ovanför det ringbarkade området eller?

          Och det här med rotsammanverkan, det kommer väl bara den del av trädet som är nedom ringbarkningen till godo?


          --------------------
          Jerker i Gävle

           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 27-07-2005, 16:35
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          CITAT (jegi @ 27-07-2005, 15:51)
          CITAT (Cilla @ 21-07-2005, 01:15)




          Ringbarkar man för mycket på en gång av ett större aspbestånd kan de reagera med att skicka nya rotskott, och ringbarkar man för lite försörjer de omkringliggande den man ringbarkat.

          Förstår ej detta. Om man ringbarkar ett träd så förhindrar man väl att näringen nerifrån rötterna kommer upp ovanför ringbarkningen?

          Lever då trädet vidare på näring som redan finns ovanför det ringbarkade området eller?

          Och det här med rotsammanverkan, det kommer väl bara den del av trädet som är nedom ringbarkningen till godo?

          Ringbarkning går ut på att stoppa försörjningen från kronan (bladen) till roten, så att rotsystemet dör medan trädet använder reservenergin till bladsprickningen.

          När aspen känner sig hotad skjuter den rotskott. Jag tolkar att det är anledningen till att när man ringbarkar större apsklungor och områden som de kan skjuta rotskott. Aspens rotsystem får inte näring, blir hotat, och skjuter upp nya skott för att få näring tillbaka till roten.

          Rotsamverkan (kul och bra ord!) kommer hela det ringbarkade trädet till godo. Medan det inte kan försörja sin egen rot, kan omkringliggande träd med sammanympade rötter göra det.


          --------------------
           
          Citera
          jegi
          Inlägg 27-07-2005, 16:45
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 651



          Aha!
          Fast jag minns att jag läst nånting med ett kanalsystem med backventiler som transporterar upp vatten i trädet? Fel eler rätt?


          --------------------
          Jerker i Gävle

           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 16:41
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon