Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gräsklippare och trimmer , eldrivna, Vilka är bäst?
          mamamaggan
          Inlägg 24-05-2007, 19:44
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Har just varit ut till stugan och min son har klippt gräset . Men vår gamla bensindrivna gräsklippare är hur dålig som helst . Vår eldrivna trimmer likaså.

          Nu ska vi leta efter nya och undrar vad man ska välja. Har hört att det ska finnas eldrivna grsäklippare som är uppladdningsbara. Stämmer det och har någon här erfarenheter av dem i så fall. Trimmern vi har nu kommer jag inte ihåg märket på men tråden krånglar hela tiden , går bara av , och den är sliten för övrigt också . Någon som kan rekommendera nägot bra eldrivet märke?


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          noora
          Inlägg 25-05-2007, 10:15
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem sedan:
          03-02-2003
          Medlem nr: 678



          Tråden går av oavsett vad man har för märke på trimmer tycker jag. Det handlar mer om hur man trimmar och vad man har för tjocklek på tråd smile.gif

          Vi köpte "billigaste möjliga" på Bauhaus, den har funkat helt okej men man får öva lite på tekniken för att inte slita på tråden i onödan. Det viktigaste tycker jag att trimmern inte ska vara för tung och att det är lätt att få tag på ny tråd. Vi fick byta trimmer för att vi inte hittade tråd till den gamla.


          --------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 25-05-2007, 14:26
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Har varit och kollat på Granngården och de har en uppladdningsbar klippare , Bosch Rotak 43 LI , 4.999:-. Någon som vet något om den?

          De hade också en uppladdningsbar trimmer , Black & Decker GLC2500NM , 995:-. Någon som har provat den?


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Joee
          Inlägg 28-05-2007, 14:37
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          07-05-2007
          Medlem nr: 10 245



          Bosch Rotak blev testvinnare i gräsklippartestet i senaste Råd och Rön. Till saken hör att man testade både el- och bensindrivna klippare, men Rotak vann bl.a. beroende på ett mycket gott klippresultat. Den batteridrivna varianten, Rotak Li, kom som god tvåa, visserligen är hanterbarheten bättre utan sladd men klippresultatet i högt och blött gräs blir inte riktigt samma med batteridrift. Litium-jon-batterierna tillåter emellertid ruskiga effektuttag under lång tid samtidigt som de är lätta, de i Rotak Li väger bara ett drygt kilo styck. Samtidigt är laddtiden till 80% laddningsgrad ca. 30 min.

          Är själv mycket intresserad av att göra mig av med den gamla bullrande motorklipparen och köpa en batteridriven, så hör gärna av dig med information om det är så att du väljer Rotak Li.

          Redigerat av Joee: 28-05-2007, 14:38
           
          Citera
          Blomstersmurfen
          Inlägg 29-05-2007, 08:42
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem sedan:
          15-04-2003
          Medlem nr: 1 162



          Köpte för några år sedan en batteridriven gräsklippare från Gardenia. Ser ut som en vanlig handdriven, men med batteri. Den klippte fantastiskt snyggt, men var alldeles för liten för min trädgård (tur att jag hade den gamla bensindrivna kvar). Man kunde inte klippa speciellt länge på en laddning, och plötsligt en dag började det brinna under batterikåpan. Tyvärr hittade jag inte just det kvittot när jag verkligen behövde det...

          Hade jag haft koll på kvittot, och en liten radhusträdgård skulle jag nog ändå rekommenderat den, för snyggare klippresultat får man leta efter. Fast man kan ju köra med en välslipad manuell också, så får man ordentligt med motion på köpet...

          Dock har jag inte sett den till salu i år, så det kanske var ett problem som inte bara jag hade, Gardenia kanske tog bort den ur sortimentet?

          Nu är jag på jakt efter en ny igen, men tvekar på batteridrivet. Sladd är otänkbart, eftersom tomten är för stor. Det är dock trevligt att slippa oljudet från bensindrivna gräsklippare.

          g.gif


          --------------------
          Mälaröarna, zon+microklimat 3+2+1
           
          Citera
          Joee
          Inlägg 29-05-2007, 12:22
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          07-05-2007
          Medlem nr: 10 245



          Jag har hört andra som också haft problem med de batteridrivna gräsklippare som funnits fram tills idag. Det verkar som om det stora problemet har varit att batterierna helt enkelt inte räcker för att klippa en normal villatomt. Idag ser dock situatationen helt annorlunda ut eftersom batteriutvecklingen gått med rasande fart de senaste åren. Li-jon verkar vara helt överlägsna gamla klassiska batterikonstruktioner, se t.ex. teslamotors.com som bygger en batteridriven sportbil med hisnande prestanda och som går att köra ca. 400 km på en laddning. Med en väl genomtänkt konstruktion så borde en modern batteridriven gräsklippare fungera minst lika bra som en bensindriven. Huruvida konstruktionen är bra och genomtänkt vet man ju aldrig med helt nya produkter, ett sätt kan ju vara att vänta något år och se om produkten finns kvar eller förändrats och sedan köpa den.

          Är det någon annan som har erfarenhet av ämnet så skriv gärna ett inlägg, jag är omåttligt intresserad av att slippa klippa på bensin.
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 29-05-2007, 16:24
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Tack för svaren. Lutar nog åt att köpa den laddningsbara Bosch. Men först blir det trimmer. Har beställt den B&D som vi var och tittade på . Hämtas i morgon och sedan ska den provas.

          Låter ju bra med testresultaten för Bosch . Vi har inte så stor gräsmatta så den kommer nog att räcka åt oss. Ska bli skönt att slippa oväsendet och bensinångorna,


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 14-06-2007, 23:58
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          CITAT (mamamaggan @ 25-05-2007, 15:26) *
          De hade också en uppladdningsbar trimmer , Black & Decker GLC2500NM , 995:-. Någon som har provat den?



          Trimmern är införskaffad och testad. Funkar bra , trådslukande men så har vi inte bara " trimmat " gräs. Tog lite tid innan batteriet blev fulladdat första gången men nu funkar allt till belåtenhet. En laddning räcker till c:a 30 min körning. Skönt att slippa sladden.


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          tomba
          Inlägg 15-06-2007, 07:48
          Länk hit: #9


          Gäster






          hur vore det med ett elektriskt får rotfl.gif. automatklipparna har ju kommit ner endel i pris och verkar fungera väldigt bra, tystare än ett live får e dom också w00t.gif a0a.gif
           
          Citera
          annchen
          Inlägg 16-06-2007, 22:53
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem sedan:
          09-06-2007
          Medlem nr: 10 944



          Jag har börjat fundera på getter, fastkedjade vid fruktträden, så att de kan beta i en viss radie. Stanken av tvåtaktsolja har förmodligen gjort mig såväl desperat som sinnesförvirrad.




          Anna
           
          Citera
          fru smurf
          Inlägg 27-07-2007, 13:24
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          27-07-2007
          Medlem nr: 11 722



          Hej på er...
          Jag köpte nyligen gardenas senaste batteri trimmer "turbotrimmer accucut" med Li-Jon batteri och är supernöjd. den kostade 995:-
          Det som är så jägarns bra med den är förrutom att den är superlätt (endast 1.9 kg) är att man slipper den där förbaskade tråden som bara går av hela tiden eller släpper. Den här klipper med en liten plastkniv som lätt byts på några sekunder när den börjar bli sliten vilket tar ett tag... jag byter kanske var tredje gång jag kör.(om man inte går allför mycket "off-road")
          Jag kan varmt rekommendera denna.. plötsligt har det blivit kul att trimma igen!!
          Lycka till!
           
          Citera
          MB1965
          Inlägg 22-09-2007, 07:32
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem sedan:
          19-12-2004
          Medlem nr: 4 792



          vår laddbara trimmer skall gå i 45 minuter står det men efter en sommar går den sisådär 20-25 minuter. Kostade väl 900kr. Tekiken är annorlunde med dom, manfår jobba en liten stunden sen ladda sen jobbaigen...


           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 16:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon