Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Thuja spricka
          rill3
          Inlägg 05-06-2019, 07:42
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          16-08-2011
          Medlem nr: 71 835



          Hej!
          Någon som kan svara på varför det blir sprickor på thujaplantor?
          Det gäller Thuja Brabant ca 1 meter, 1 år gamla.
          Trädgårdsjord E 0717 Hasselfors och dränerat innan de planterades, ingen gödning förra året.

          Kan thujor som har sådana här sprickor överleva?
          Finns det något sätt att hjälpa de nu?


          -fear-.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  thuja.jpg ( 213.16k ) Antal nedladdningar: 23
           
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          Huggorm
          Inlägg 06-06-2019, 13:15
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Vem vet, kanske det beror på frosten vi hade i början av maj? Om trädet redan börjat suga upp vatten innan dess kan det ha spräckts när det frös på samma sätt som när man stoppar en flaska öl i frysen. Men plantan klarar sig förmodligen, sprickor brukar kunna täppas igen från sidorna. Det du kan göra för att hjälpa är att vattna om det blir torrt, thuja är törstiga träd. Desto mer växtkraft de har, desto fortare kan de täppa till skadan.
           
          Citera
          rill3
          Inlägg 10-06-2019, 10:56
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          16-08-2011
          Medlem nr: 71 835



          Plantinavia där de är köpta tycker inte skuggnät behövs, se länk nedan, men jag ville vara på säkra sidan och har haft skuggnät på under våren, köpt på Plantagen.
          Men kanske inte var tillräckligt :/
          https://www.plantagen.se/skuggnat-3x4m-2401532.html

          citat:
          SLUTSATS: INGA SYNLIGA SKILLNADER MELLAN TÄCKTA ELLER OTÄCKTA PLANTOR
          Alla plantor med undantag för den portugisiska lagern har varit härdiga nog att klara vintern i denna växtzon. Mer information om härdighetstestet kan du kan läsa i ett annat blogginlägg.
          Naturligtvis inser vi att detta test endast utförts på en plats i den region där de flesta av våra kunder finns. Och naturligtvis skulle resultatet kunna skilja sig från år till år. Men för oss har detta test gjort så att vi är ännu säkrare på vår sak och hos oss finns inget krav på skuggväv för att garantin ska gälla.
          Men om du ändå bestämmer dig för att lägga pengar på och använda skuggväv så skadar det ju i alla fall inte häcken.
          https://plantinavia.se/blog/2016/11/19/skuggvav-hackplantor

          Så får hoppas det läker då. confused.gif

           
          Citera
          IsakGunnarsson
          Inlägg 24-05-2021, 21:08
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          24-05-2021
          Medlem nr: 94 524



          CITAT (rill3 @ 10-06-2019, 10:56) *
          Plantinavia där de är köpta tycker inte skuggnät behövs, se länk nedan, men jag ville vara på säkra sidan och har haft skuggnät på under våren, köpt på Plantagen.
          Men kanske inte var tillräckligt :/
          https://www.plantagen.se/skuggnat-3x4m-2401532.html

          citat:
          SLUTSATS: INGA SYNLIGA SKILLNADER MELLAN TÄCKTA ELLER OTÄCKTA PLANTOR
          Alla plantor med undantag för den portugisiska lagern har varit härdiga nog att klara vintern i denna växtzon. Mer information om härdighetstestet kan du kan läsa i ett annat blogginlägg.
          Naturligtvis inser vi att detta test endast utförts på en plats i den region där de flesta av våra kunder finns. Och naturligtvis skulle resultatet kunna skilja sig från år till år. Men för oss har detta test gjort så att vi är ännu säkrare på vår sak och hos oss finns inget krav på skuggväv för att garantin ska gälla.
          Men om du ändå bestämmer dig för att lägga pengar på och använda skuggväv så skadar det ju i alla fall inte häcken.
          https://plantinavia.se/blog/2016/11/19/skuggvav-hackplantor

          Så får hoppas det läker då. confused.gif

          Tack för att du delar information. Jag gillar väldigt mycket tanken på häckar, den ser väldigt snygg ut och för mitt växthus vill jag göra många häckar. I allmänhet planerar jag att investera mycket pengar i mitt växthus i år. För detta vill jag ta ett lån. På webbplatsen https://foretagslan-finance.se/krediter/capcito-foretagslan hittade jag information om Capcito, som erbjuder digitala utlåningstjänster för företag. Det tar inte mycket att ansöka om Capcito-företagslån eftersom de baseras på villkoren för det enskilda företaget

          Redigerat av IsakGunnarsson: 31-05-2021, 08:00
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 10:27
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon