Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Myror
          evvy
          Inlägg 24-08-2010, 09:52
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 80
          Medlem sedan:
          22-01-2003
          Medlem nr: 609



          Vi har sååå många MYRBON o myror i trädgården; på vår lilla äng och i och kring våra upphöjda odlingslådor.
          På ängen är myrorna lite mindre och rödbruna. Vid lådorna är de svarta, normalstora.
          Känns inte kul. Vi har använt ett biologiskt medel (blå plastbehållare) som verkar funka "loikalt" men dom flyttar bara på sig.
          Dom är ju inte direkt skadedjur men dom är FÖR många så vi vill helst bli av med dom!
          Hälsn Evvy
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 24-08-2010, 14:50
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Myror är ganska lätta att fås att flytta på sig men flytten går inte långt, ofta flyttar de själva någon meter. Myrr hjälper.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Geranium
          Inlägg 24-08-2010, 15:32
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 99
          Medlem sedan:
          25-11-2008
          Medlem nr: 19 840



          Hej, vi har haft otroligt mycket myror i år. Hela gräsmattan, inne i växthuset, mitt i en ros (som nästan dog innan jag hällde Myrr på den). Jobbigt. Vi testade Fun light, kaffesump, kallt kaffe, kanel, nejlikor, peppar. Men om sanningen ska fram så flyttade de bara cirka 1 meter längre bort, trots alla åtgärder. Myrr funkar dock.

          Vi hällde Myrr på flygmyrorna som kläcktes samtidigt för någon vecka sen, det var hundratals som steg upp ur jorden. Vissa flygmyror flaxade iväg med Myrr på sig, och svalorna var snabbt framme för en munsbit förstås. Är det giftigt för svalor tro?


          --------------------
          Hälsningar från Skåne
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-08-2010, 19:08
          Länk hit: #4


          Gäster






          Den verksamma substansen i Myrr är väl imidakloprid. Såhär skriver man på skogsforskningens sida om imidakloprid;

          http://www.skogforsk.se/sv/Om-oss/Samverka...--Fragor--svar/

          Imidakloprid är ett systemisk (kan tas upp och transporteras i växten) bekämpningsmedel mot skadeinsekter. Preparatet tillhör en grupp bekämpningsmedel, nikotinoider (nikotin och imidakloprid har liknande aktivitet i nervsystemet) som kan hämma överföringen av signalsubstansen acetylkolin i insektens nervsystem. Acetylkolin förmedlar nervimpulser från en cell till en annan eller till en vävnad som nerven kontrollerar. Detta sker genom att imidakloprid binder till acetylkolinmottagarna och på så vis förhindrar signaler och leder till en ansamling av signalsubstansen acetylkolin. Imidakloprid kan döda insekter både genom kontakt med preparatet eller genom att de äter av preparatet.

          Både insekters och däggdjurs nervsystem har acetylkolin som signalsubstans och som blockeras av imidakloprid. Skillnaden är att de flesta känsliga mottagarna hos insekter finns i det centrala nervsystemet medan det hos däggdjur är bundet till muskler. Insekternas acetylkolinmottagare är dessutom känsligare för imidakloprid jämfört med däggdjur.

          Imidakloprid anses ha låg giftighet på människa men har viss påverkan på fåglar, särskilt deras häckningsförmåga. Vissa arter är dock väldigt känsliga, exempelvis sparvar och duvor vilka reagerar med koordinationsproblem och rörelsesvårigheter. Imidakloprid är även giftigt för de flesta vattenlevande djur liksom för en del jordlevande djur såsom daggmask.

          En mer vetenskaplig beskrivning hittar du här (pdf).


           
          Citera
          MrMurphy
          Inlägg 24-08-2010, 19:46
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem sedan:
          27-06-2010
          Medlem nr: 31 571



          CITAT (Gunilla T @ 24-08-2010, 20:08) *
          Den verksamma substansen i Myrr är väl imidakloprid. Såhär skriver man på skogsforskningens sida om imidakloprid;

          http://www.skogforsk.se/sv/Om-oss/Samverka...--Fragor--svar/

          Imidakloprid är ett systemisk (kan tas upp och transporteras i växten) bekämpningsmedel mot skadeinsekter. Preparatet tillhör en grupp bekämpningsmedel, nikotinoider (nikotin och imidakloprid har liknande aktivitet i nervsystemet) som kan hämma överföringen av signalsubstansen acetylkolin i insektens nervsystem. Acetylkolin förmedlar nervimpulser från en cell till en annan eller till en vävnad som nerven kontrollerar. Detta sker genom att imidakloprid binder till acetylkolinmottagarna och på så vis förhindrar signaler och leder till en ansamling av signalsubstansen acetylkolin. Imidakloprid kan döda insekter både genom kontakt med preparatet eller genom att de äter av preparatet.

          Både insekters och däggdjurs nervsystem har acetylkolin som signalsubstans och som blockeras av imidakloprid. Skillnaden är att de flesta känsliga mottagarna hos insekter finns i det centrala nervsystemet medan det hos däggdjur är bundet till muskler. Insekternas acetylkolinmottagare är dessutom känsligare för imidakloprid jämfört med däggdjur.

          Imidakloprid anses ha låg giftighet på människa men har viss påverkan på fåglar, särskilt deras häckningsförmåga. Vissa arter är dock väldigt känsliga, exempelvis sparvar och duvor vilka reagerar med koordinationsproblem och rörelsesvårigheter. Imidakloprid är även giftigt för de flesta vattenlevande djur liksom för en del jordlevande djur såsom daggmask.

          En mer vetenskaplig beskrivning hittar du här (pdf).



          Men nej... -cry-.gif Hade precis tänkt att skriva en smått identisk tråd som denna, jag drunknar i myror här! Men daggmaskarna är mina bästa vänner så med andra ord så ska man ta det varligt med myrr. Dessutom har vi en del vattendjur här.

          Om det är ok att jag kapar tråden med några följdfrågor så undrar jag om myrorna kan ställa till med någon större skada på växter etc? När det handlar om stora mängder som dyker upp överallt? Har de någon positiv funktion i trädgården? Vad är det som gör att de trivs så ohyggligt bra och poppar upp överallt?
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-08-2010, 19:59
          Länk hit: #6


          Gäster






          Jag kan svara dig utifrån mina egna erfarenheter.

          Jag har byggt upp en stor trädgård i skogsmiljö, där har det alltid kryllat av myror. Stora, små, svarta , röda och flygmyror. Jag har ca 3.000 växter i min trädgård, jag har kullerstensbelagda gångar och upphöjda rabatter byggda av sten eller torvblock. Överallt finns myror eftersom de är en naturlig del av vår miljö och mat till fåglarna som i sin tur äter skadeinsekter.

          Jag har aldrig förlorat en enda växt pga av myror, aldrig sett några skador på växterna. Någon gång har de byggt myrbon under en växt, man kan se att såväl jorden som växten lyfts upp men ingenting annat har hänt.

          Myrr är betydligt farligare i trädgården...
           
          Citera
          GudrunS
          Inlägg 24-08-2010, 20:08
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem sedan:
          05-12-2008
          Medlem nr: 19 984



          Sverker Olofsson i Plus rekommenderade ett myrmedel utan kemikalier. Det heter MyrNIX. Kolla www.tergent.se
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-08-2010, 20:12
          Länk hit: #8


          Gäster






          Ja, jag läste om detdär någonstans..inga kemikalier med det består av någon slags stenmaterial som är så vasst så det skär sönder myrorna. Om det skadar myror bör det väl också vara lika vasst för maskar t.ex. som har en väldigt känslig hud.

           
          Citera
          MrMurphy
          Inlägg 24-08-2010, 20:21
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem sedan:
          27-06-2010
          Medlem nr: 31 571



          CITAT (Gunilla T @ 24-08-2010, 20:59) *
          Jag kan svara dig utifrån mina egna erfarenheter.

          Jag har byggt upp en stor trädgård i skogsmiljö, där har det alltid kryllat av myror. Stora, små, svarta , röda och flygmyror. Jag har ca 3.000 växter i min trädgård, jag har kullerstensbelagda gångar och upphöjda rabatter byggda av sten eller torvblock. Överallt finns myror eftersom de är en naturlig del av vår miljö och mat till fåglarna som i sin tur äter skadeinsekter.

          Jag har aldrig förlorat en enda växt pga av myror, aldrig sett några skador på växterna. Någon gång har de byggt myrbon under en växt, man kan se att såväl jorden som växten lyfts upp men ingenting annat har hänt.

          Myrr är betydligt farligare i trädgården...


          Jag är grymt skeptisk mot myrr, har vid enstaka tillfällen tagit till det på enstaka ställen innan man åkt på semester men uppriktigt sagt kan jag inte påstå att jag märkt någon skillnad.

          Men idag kände jag att måttet var rågat här. Bor på en kedjehustomt, med andra ord en pyttetomt. Igår så spolade jag av krukor som lämnades över natten på tork på gräsmattan och över natten så hade dessa myror lyckats "bygga" sandslott på närmare en decimeter under en kruka. Detta sker hela tiden överallt och när halva tomten är belamrad med leksaker så blir man smått galen och hysterisk när man inser att barnen mer eller mindre sitter och leker i myrbon konstant. Jag sliter mitt hår av frustration, på ett sätt vill jag bara låta dem vara men samtidigt så är det helt enkelt för mycket... -cry-.gif Och oavsett om jag skulle ta till med myrr så skulle varenda kvadratmeter av tomten behöva impregneras för det är verkligen överallt. *sliter håret* Samtidigt så har jag gullat med daggmaskarna och varenda spadtag så får man fram ett större antal, jorden har blivit fantastisk efter mitt kämpade de senaste åren. Dessa vill jag verkligen inte skada. Men har denna ompysslingen av jorden gagnat även myrorna att det blivit ett klimat som dessa trivs i? Jag har hört att de vill ha torrt vilket det verkligen inte är här.
           
          Citera
          EKLO
          Inlägg 24-08-2010, 20:23
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem sedan:
          10-08-2007
          Medlem nr: 11 952



          Men är det någonsin ett egentligt problem med myror i odlingarna - dvs äter de upp något eller förstör på annat sätt? Det är inte min erfarenhet (och inte heller Gunilla T:s om jag minns rätt).

          För mig som bor i södra Bohuslän kan jag dock säga att hästmyror är ett riktigt superproblem, för de käkar upp husen. Inte kul.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-08-2010, 20:35
          Länk hit: #11


          Gäster






          Först- grattis till en fin jord full av mask! Det krävs systematiskt arbete men det ger belöning så småningom (använd grep istället för spade så skonar du ännu fler maskar)

          Nej, att du förbättrat din jord har nog inget med myrinvasionen att göra. Myror trivs där det är torrt men om jag tänker efter så kanske det har varit sjusärdeles mycket myror i år - så är det ibland. Vissa år ökar en del insekter enormt - något har gynnat dem men sedan normaliseras det igen.

          Det går ju inte att utrota myror, hur skulle det gå till och hur enorma mängder gift skulle inte det kräva?

          Jag håller med EKLO här, man får nog välja sina strider i trädgården. Inomhus måste myror bekämpas men vi kan nog leva med dem i trädgården, vi kan ju inte hålla på att försöka utrota allt som kryper och flyger bland våra buskar och växter.
           
          Citera
          MrMurphy
          Inlägg 24-08-2010, 20:44
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem sedan:
          27-06-2010
          Medlem nr: 31 571



          CITAT (EKLO @ 24-08-2010, 21:23) *
          Men är det någonsin ett egentligt problem med myror i odlingarna - dvs äter de upp något eller förstör på annat sätt? Det är inte min erfarenhet (och inte heller Gunilla T:s om jag minns rätt).

          För mig som bor i södra Bohuslän kan jag dock säga att hästmyror är ett riktigt superproblem, för de käkar upp husen. Inte kul.



          Jag börjar känna att det är ett stressmoment, egentligen inte att de skulle förstöra men när man har en ett och en treåring på hemmaplan och det dyker upp myrbon överallt, under leksaker, sandlådan, ruschkanan etc, då börjar man bli stressad. Ettåringen skulle plocka ett smultron och kom knallandes med hela plantan som det kryllade myror i rötterna på. Just denna sommar har varit totalt ohygglig för jag har sprungit runt som en skållad hare och försökt få bort där barnen leker som mest, med vattenslangen...

          Vet inte hur dessa bett eller vad sjutton det kallas egentligen ser ut för när jag själv råkat köra ner handen nånstans med myror så har det gjort lite ont men jag har inte lagt märke till något. Treåringen pottänas och springer nakenfis under klänningar och jag vet att hon brukar sätta sig här och var och nu var hon helt sönderbiten på ena skinkan. Myror eller ej, ingen aning. Det ska vara roligt att vara ute och den senaste månaden med alla getingar, myror och myggor börjar ta på krafterna nu...

          Men myrr känns inte som ett alternativ, det skulle krävas överallt och jag vill inte bla för att ettåringen har allt i munnen och daggmaskarna nu då.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 24-08-2010, 20:55
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Kände att jag behövde kolla så jag plockade fram min burk. Jösses, det var inte Myrr utan Myr effekt från Neudorff. Verksam substans pyretrin. Jag har bara använt det en gång men då såg det ut att fungera. Att det marknadsförs av Miljöcenter låter lite oroväckande, det låter som om det inte skulle fungera då. biggrin.gif

          Jag är lite tveksam till att bekämpa insekter eftersom de lätt flyttar på sig men myror som är på fel ställe har jag inga skrupler mot att bekämpa. Främst då aggressiva sorter som rödmyror och stackmyror. Hästmyror i närheten av hus likaså, brorsan har lite såna runt sitt hus så jag håller på att leta efter huvudboet. Jag hade på något sätt fått in svartmyror i mitt uthus för en dag var det fullt med flygmyror inne i huset. Jag upptäckte att de hade gångar ut i omgivningen under plattorna i gången utanför. Jag bjöd på myrdosor och sen dess har det varit lugnt.

          Inga myror har väl angripit några växter för de är alla rovdjur. Däremot kan man få sekundäreffekter. Bona är ofta väldränerade och torkar därvid ut jorden. Många arter håller sig med bladlöss som boskap, tuvmyrorna under jorden på växtrötter. Sen påstås det att de tar skadeinsekter vilket delvis är sant, de tar även fienderna till skadeinsekterna. Exempelvis såna som äter bladlöss.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 24-08-2010, 21:25
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Vi är som skadad balans i jorden genom att använda kemi bekämpning, så vi kan göra lite om vi ger mark naturliga fiender mot myra som (naturliga fiender t.ex. nyckelpigor och jordlöpare ).

          H:Bassam

           
          Citera
          MrMurphy
          Inlägg 24-08-2010, 22:28
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem sedan:
          27-06-2010
          Medlem nr: 31 571



          GunillaT: Jo, jag använder grep vid större ingrepp. yes.gif Men lilla spaden när det myllas med gräsklipp och jisses vilken förändring! Vid inflytt stenhård sandjord, nu är det ett myller av daggmaskar i monsterformat så snart börjar det kännas som en Hitchcock film här. Får hoppas att det är ett extremt år i år på myrfronten. Nog för att det varit många tidigare men nu när det dyker upp överallt i gräsmattan så känns det som det spårat ur.

          Gossen Ruda: Det där har jag en trädgård som ett levande exempel på. När jag hittat ett myrbo så har jag kört ner vattenslangen där och det blir ihopsjunkna gropar. Total torka. Dessutom daltar de med lössen i flädern, dock en annan form av myror.

          Bassam: Jag har nu konstaterat att det är jordlöpare som frodas här också, dessa stöter man på så gott som alltid när man sticker spade i jorden men inte riktigt reflekterat över deras funktion. Nyckelpigor har det varit riktigt lite av i år, gjorde tappra dillodlingsförsök för att locka hit men nu kan jag å andra sidan konstatera att jag inte har några skadedjur på växterna förutom tvestjärtar som frodas och lössen i flädern.

          En sista fundering, de senaste dagarna har jag roat mig med att sätta markväv i slänten runt mina misshandlade små buskrosor för mitt vattnande har gjort att grästillväxten har varit hysterisk och mitt rensande har lett till väldigt såriga armar plus att jag hela tiden just kommer i kontakt med en miljon ettriga små rödmyror när jag huserar där. Min strategi nu var att just sätta en markduk runt dessa i förhoppning att ta död på gräset runtomkring som hela tiden söker sig tillbaka med stormsteg. MEN, detta är väl antagligen det mest korkade jag kan göra, eller? Sandjord, markduk, mycket myror = himmelrike??! Dessa rosor kan nog få det riktigt kämpigt där nu och det kommer väl frodas där?

          Förlåt för kapningen av tråden och tack för alla svaren!
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-08-2010, 09:16
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Myror har inte många fiender, åtminstone inte såna som kan hjälpa till med bekämpningen. Jordlöpare tar nog inga myror, möjligen då Sandlöparna men det märks inte. Nyckelpigor struntar i myror, möjligen blir de byten i så fall. Däremot tar de och deras larver bladlöss men myrorna brukar försvara sin boskap. Fåglar kan äta myror men det är bara speciella arter. Hackspettar t.ex. Myrslokar finns inte i Sverige, dessutom gillar de helst termiter. Som inte heller finns i här. Så att hoppas på hjälp från naturen är meningslöst.

          Redigerat av Gossen Ruda: 25-08-2010, 09:18


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-08-2010, 16:18
          Länk hit: #17


          Gäster






          På vintern kan man se stora och djupa hål i myrstackar, troligen gröngölingen som varit framme - myrorna kanske hjälper denna vackra fågel att överleva vintern?

          Läste en artikel i senaste Skogseko om vilken nytta man upptäckt att myrorna gör. Det har länge varit problem med en skalbagge som käkar upp småplantor av gran (minns tyvärr inte namnet på skadegöraren) För att rädda nyplanterad granskog har man varit tvungen att använda miljöskadliga gifter.

          Nu sätter man ut någon sorts sockerlösning för att locka myrorna till planteringarna och det ser ut att fungera. Myrorna äter inte skalbaggarna men de trivs inte tillsammans och skalbaggarna försvinner och granplantorna får växa i fred.

          Inte särskilt ologiskt att anta att om myrorna försvinner så får andra skadegörare utrymme - så fungerar ju naturen.

          Var rädd om myrorna!
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-08-2010, 17:39
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Skadegöraren på granplantor är nog snytbaggar. Fast att locka till sig myror med socker??? Visserligen gillar myror socker men spridningen av myror är mest slumpmässig, de befruktade honorna rör sig inte speciellt långt från där de hamnar. Möjligen kan jag tänka mig att överlevnaden blir större för sockerätarna. Det hela låter underligt men det kanske funkar. Fast det har nog ingen betydelse för hur det går i skogen om någon trädgårdsägare vill ha myrfritt runt huset.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-08-2010, 18:13
          Länk hit: #19


          Gäster






          Jomenvisst är det snytbaggen...Snytbaggeprojektet heter det och är ett forskningsprojekt initierat av SLU.
           
          Citera
          HelénE
          Inlägg 26-08-2010, 09:00
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem sedan:
          31-03-2003
          Medlem nr: 1 028



          CITAT (GudrunS @ 24-08-2010, 21:08) *
          Sverker Olofsson i Plus rekommenderade ett myrmedel utan kemikalier. Det heter MyrNIX. Kolla www.tergent.se

          Jag har använt det, pulvret, eftersom jag har hund/katt och är lite skeptiskt mot att använda myrr även om de säger att det inte ska vara farligt för hund/katt. Medlet har fungerat utmärkt, precis lika bra som myrr.

          Sen är det klart, myrorna (de som ej går under) flyttar ju oftast bara iväg en bit ifrån, men för min del får det gärna vara myror bara de inte är på vissa platser där jag sjäkv vill vara, typ under stenarna på terrassen eller i rabatterna.

          Helén


          --------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 04:40
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon