Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          35 sidor V  « < 20 21 22 23 24 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 2012 års chili/paprikatråd, Allt om odlingen 2012
          tudi
          Inlägg 04-03-2012, 16:25
          Länk hit: #421


          Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem sedan:
          20-05-2009
          Medlem nr: 23 477



          CITAT (ingaröbo @ 03-03-2012, 22:09) *
          Men oj, vilka monster, superfina! Grattis blomma.gif Vilken näring har du gett?


          icas i love eco och blå korn. lägger ca 10 st blåkorn i ett glas vatten i några timmar sen blandar jag det med icas eco näring.
           
          Citera
          Miro
          Inlägg 04-03-2012, 19:34
          Länk hit: #422


          Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem sedan:
          07-01-2008
          Medlem nr: 13 515



          Vilka är era bästa tips mot ohyra på chili?
          Jag får så gott som alltid trips på mina plantor och har inte hittat ngt som funkar. blir tokig!
          Jag har sett tips om aska, pyrethreum (?) mm.
          Några bra idéer?
           
          Citera
          mattias__o
          Inlägg 04-03-2012, 19:39
          Länk hit: #423


          Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem sedan:
          11-01-2009
          Medlem nr: 20 469



          Det börjar bli trångt bland chiliplantorna nu smile.gif

          Bifogad fil  IMG_4241.jpg ( 210.82k ) Antal nedladdningar: 7


          --------------------
           
          Citera
          Maj-Elén
          Inlägg 04-03-2012, 21:29
          Länk hit: #424


          Medlem
          Antal inlägg: 165
          Medlem sedan:
          21-04-2004
          Medlem nr: 3 359



          CITAT (Miro @ 04-03-2012, 19:34) *
          Vilka är era bästa tips mot ohyra på chili?
          Jag får så gott som alltid trips på mina plantor och har inte hittat ngt som funkar. blir tokig!
          Jag har sett tips om aska, pyrethreum (?) mm.
          Några bra idéer?


          Hej
          Jag har mina chillisar ute i växthuset och där har jag de bästa medarbetare som man kan ha. De är på ständig jakt efter föda. Har jag ohyra på en växt inne så sätter jag ut den i växthuset och vips så är medarbetarna där och käkar. Jag har sett inlägg här på folk som "städar" sitt växthus och då dödar alla spindlar också. Det är att curla du för lössen. Leta upp några spindlar och sätt på chillisarna så ska du få se på lusfria plantor.
          Lycka till


          --------------------
          AgroSiv zon 1
           
          Citera
          ingaröbo
          Inlägg 04-03-2012, 22:24
          Länk hit: #425


          Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem sedan:
          15-08-2009
          Medlem nr: 25 496



          CITAT (mattias__o @ 04-03-2012, 19:39) *
          Det börjar bli trångt bland chiliplantorna nu smile.gif

          Bifogad fil  IMG_4241.jpg ( 210.82k ) Antal nedladdningar: 7


          Du har också superfina plantor. Mina är på gång de också men jag sådde kanske några veckor för sent så de är snäppet mindre.

          I vilket fall som helst så funderar på jag på vad man kan göra med de chiliplantor man "fått" som bonus, alltså att man har fler än vad man kan ta hand om. Jag kommer så klart inte att kasta någon utan kommer att ge bort men mig veterligt har jag inga chilivänner i närheten. Hur brukar ni göra?

           
          Citera
          mattias__o
          Inlägg 04-03-2012, 22:31
          Länk hit: #426


          Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem sedan:
          11-01-2009
          Medlem nr: 20 469



          Jag brukar inte ha problem med att bli av med plantor eftersom både mina och min sambos föräldrar är intresserad av odling. Det brukar inte heller vara något problem med att bli av med dem på jobbet.

          Du kan ju ge bort dom istället för en blomma om du ska på fest. Dina vänner kanske inte vet om att dom är chilivänner wink.gif


          --------------------
           
          Citera
          ingaröbo
          Inlägg 04-03-2012, 22:59
          Länk hit: #427


          Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem sedan:
          15-08-2009
          Medlem nr: 25 496



          CITAT (mattias__o @ 04-03-2012, 22:31) *
          Jag brukar inte ha problem med att bli av med plantor eftersom både mina och min sambos föräldrar är intresserad av odling. Det brukar inte heller vara något problem med att bli av med dem på jobbet.

          Du kan ju ge bort dom istället för en blomma om du ska på fest. Dina vänner kanske inte vet om att dom är chilivänner wink.gif


          Kom på en bra idé, alla som kommer på besök närmaste tiden MÅSTE välja en chiliplanta att ta med sig hem, kanske uppskattas det naughty.gif
          Har minst 25 plantor till övers, kanske någon kan vara barmhärtig och välja 2 eller 3 också rolleyes.gif

          16 olika sorter har jag i alla fall så det blir ett spännande chiliår med många nyheter för mig, hoppas lössen håller sig långt långt bort från mina plantor.
           
          Citera
          tudi
          Inlägg 06-03-2012, 17:02
          Länk hit: #428


          Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem sedan:
          20-05-2009
          Medlem nr: 23 477



          har flyttat mina chiliplantor till fönstrena här hemma. Tror ni det är för tidigt? inget direkt solljus förutom 2-3 timmar om dagen, men det är ju ljust 12 timmar / dygn och det passiva solljuset är relativt starkt.

           
          Citera
          mattias__o
          Inlägg 06-03-2012, 22:03
          Länk hit: #429


          Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem sedan:
          11-01-2009
          Medlem nr: 20 469



          CITAT (ingaröbo @ 04-03-2012, 22:59) *
          Kom på en bra idé, alla som kommer på besök närmaste tiden MÅSTE välja en chiliplanta att ta med sig hem, kanske uppskattas det naughty.gif
          Har minst 25 plantor till övers, kanske någon kan vara barmhärtig och välja 2 eller 3 också rolleyes.gif


          Låter som en utmärkt idé. smile.gif


          --------------------
           
          Citera
          tummelstachili
          Inlägg 06-03-2012, 22:14
          Länk hit: #430


          Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem sedan:
          25-08-2010
          Medlem nr: 33 379



          CITAT (Hellmark @ 03-03-2012, 18:24) *
          Är det möjligt att få sina chili plantor att bli mer än ettåriga?



          Det går fint fint, du får vinterförvara den svalt och inte ge den allt för mycket ljus 1-2h per dag räcker gott.

          Antingen klipper du ner den och trimmar rotsystemet på hösten eller så gör du det på våren.

          Du ska inte vattna så ofta, nån gång i veckan brukar räcka.

          Fördelen att göra det på hösten är ju att du kan plantera den i en mindre kruka = tar mindre plats.

          Vinterförvara gärna fler plantor än du tänkt då vissa kan vara lite knepiga.

          Sen när våren kommer kan du göda den lite försiktigt så den "vaknar" och ha den ljust.

          Har du lampa använd den!


          PS! Du kommer få en mycket större skörd andra och tredje året än vad du får på första.
          (om allt nu blir rätt gjort)

          Mvh


           
          Citera
          ingaröbo
          Inlägg 07-03-2012, 12:44
          Länk hit: #431


          Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem sedan:
          15-08-2009
          Medlem nr: 25 496



          CITAT (Maj-Elén @ 04-03-2012, 21:29) *
          Hej
          Jag har mina chillisar ute i växthuset och där har jag de bästa medarbetare som man kan ha. De är på ständig jakt efter föda. Har jag ohyra på en växt inne så sätter jag ut den i växthuset och vips så är medarbetarna där och käkar. Jag har sett inlägg här på folk som "städar" sitt växthus och då dödar alla spindlar också. Det är att curla du för lössen. Leta upp några spindlar och sätt på chillisarna så ska du få se på lusfria plantor.
          Lycka till


          Spindlar!
          Jag gillar inte spindlar men om dom kan göra underverk i växthuset ska jag be de övriga i familjen att "plantera in" ett antal. Hoppas de gillar värme så de inte dör av värmeslag bara rolleyes.gif
          Förresten, ska de va långbenta eller kortbenta eller spelar det ingen roll?

          Tänkte på nyckelpigor, dom äter ju bladlöss och det fick jag lite av på någon chili och på paprikorna, plantera in sådana också kanske? Myror äter ju också bladlöss men det vill jag inte i växthuset.
           
          Citera
          Maj-Elén
          Inlägg 07-03-2012, 18:43
          Länk hit: #432


          Medlem
          Antal inlägg: 165
          Medlem sedan:
          21-04-2004
          Medlem nr: 3 359



          Hej, jag har både kortbenta och långbenta s.k. lockespindlar och jag tror att de långbenta gör störst nytta på växterna för jag har inte sett de andra på plantorna. I.o.f. så är nog de kortbenta mer ljusskygga så de arbetar mer på natten.Lockarna däremot sitter gärna på växterna. Det är egentligen inte alls så konstigt för spindlar är ju rovdjur.
          Myrorna ska du akta dig för, de äter inte löss utan har löss som mjölkkor. De älskar det söta klibbet som lössen avger. har t.o.m. läst nånstans att myror "planterar" ut löss på växter för egen vinning skull.
          Jag älskar inte heller spindlar men jag accepterar dem för sina förtjänster.


          --------------------
          AgroSiv zon 1
           
          Citera
          Iren
          Inlägg 07-03-2012, 20:01
          Länk hit: #433


          Medlem
          Antal inlägg: 981
          Medlem sedan:
          08-11-2010
          Medlem nr: 35 230



          Bra tips Maj-Elen! Har inte tänkt att just spindlar gör den nyttan, därför man ser så många i just växthuset :-)! Var mest inne på nyckelpigor... Tack för tips thanks.gif


          --------------------
          Irene zon 3 :-)
           
          Citera
          Bock
          Inlägg 08-03-2012, 09:46
          Länk hit: #434


          Medlem
          Antal inlägg: 229
          Medlem sedan:
          10-05-2008
          Medlem nr: 15 963



          CITAT (tudi @ 02-03-2012, 18:30) *
          Tack tack smile.gif

          Bock : föresten, dina plantor som du har i ditt växthus, hur är det möjligt? är det värme isolerat? eller är det bara jag som är en insnöad norrlänning? tongue.gif dina övervintrare kommer nog bli riktiga monster i sommar! tummenupp.gif


          Värmeisolerat är det inte men jag har en byggfläkt som har fått gått i vinter men har lite andra planer ( att installera en billig luftvärmepump till hösten ) Att det har gjort sitt det kan jag lova det är blommor över allt på mina övervintrare.... Får återkomma med mera bilder senare i vår....

          Mvh Bock
           
          Citera
          case214
          Inlägg 09-03-2012, 08:35
          Länk hit: #435


          Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem sedan:
          28-03-2008
          Medlem nr: 14 870



          Update på vad som händer i odlingen...

           
          Citera
          lewellyn
          Inlägg 11-03-2012, 07:19
          Länk hit: #436


          Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem sedan:
          06-05-2009
          Medlem nr: 23 014



          Det känns som att jag är supersent ute! blink.gif

          Sådde i går Razzamatazz, Anthoi Romanian, Golden Bell, Friggitello, Jalapeno, Hungarian Hot Wax och Red cherry. Och så paprika också... en namnlös mix, romano och california wonder.


          --------------------
          Jenny, med ny försummad trädgård i zon VII
           
          Citera
          Johan_E
          Inlägg 11-03-2012, 09:27
          Länk hit: #437


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          11-03-2012
          Medlem nr: 75 601



          Hej!

          Jag är rätt ny på att odla, jag har lite svårt att "inte ha något att göra", de börjar lätt klia i fingrarna.. Och då jag nu studerar långt från föräldrahemmet där jag kunde gå ut till garaget då jag fått "damp" har jag nu provat på lite olika saker, bl a lite odling, för att de inte ska rycka så i fingrarna smile.gif

          I höstas köpte jag och sambon en kryddpåse då vi var i grekland, färdig blandning med torkat gott o blandat typ. Där i fanns bl a hela små chilis, troligen typ Piri Piri. En av dessa satte jag frön från! Detta i oktober/november kanske. Sen har dom fått stå i köksfönstret, jag har planterat om dom en gång. Över jul hände inte så mycket men sen i mitten på Januari ungefär har dom växt kanske 20cm och är nu runt 30cm!

          Dom börjar dock bli väl höga, går det bra att beskära dom utan att sabba chanserna för frukt eller ha ihjäl dom? Och i så fall, hur ska jag gå tillväga?

          Ser ut så här nu:



          (tips på en kruka i lådformat, gärna typ 50x20x15cm bxdxh, tas tacksamt emot också, det börjar vara hög tid för mer utrymme för dessa tror jag!)

          Redigerat av Johan_E: 11-03-2012, 09:30
           
          Citera
          case214
          Inlägg 11-03-2012, 09:43
          Länk hit: #438


          Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem sedan:
          28-03-2008
          Medlem nr: 14 870



          Planterad i slutet på Januari!

           
          Citera
          Nepenthexx
          Inlägg 11-03-2012, 17:02
          Länk hit: #439


          Medlem
          Antal inlägg: 53
          Medlem sedan:
          21-10-2009
          Medlem nr: 26 587



          Även jag har odlat säsongens chilisar och paprikor.. vet dock inte ännu om det är för tidigt för min breddgrad, men kunde inte hålla mig. Har frön över av alla sorter, så bara att plantera om igen ifall de visar sig bli för klena yes.gif

          Årets odlingar hittills är: Yolo Wonder, Californian Wonder, Bishop´s Crown, Habanero White, Big Jim, Jalapeno Purple, Naga Morich, Sweet Banana, Sweet Chocolate, Bassoto och Ring of Fire.

          Har även plantor från ifjol (ett par är två år gamla) vilka jag hoppas få till liv i år igen, åtminstone ett par/några av dem. Till de hör bland annat: Habanero Orange (2år gammal, väldigt vacker), Early Jalapeno (2 år gammal), Naga Morich, Scotch Bonnet, Chenzo (blev verkligen fin ifjol), Cherry Bomb, Bolivian Rainbow..

          Detta är en mycket spännande hobby smile.gif
           
          Citera
          Inez
          Inlägg 11-03-2012, 17:22
          Länk hit: #440


          Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem sedan:
          06-05-2011
          Medlem nr: 43 309



          Jag har också precis sått nu, så nu början väntan på att de små liven skall titta upp.

          Annars har jag två från förra året som fått övervintra nedklippta i ett söderfönster de är smockfyllda med blommor.

          Johan, det ser ut som de stått för varm och för mörkt helt enkelt, så mer ljus på dem helt enkelt.
           
          Citera

          35 sidor V  « < 20 21 22 23 24 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 03-05-2024, 19:42
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon