Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > De bästa frönna
          plantiebee
          Inlägg 29-04-2020, 11:27
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          24-04-2020
          Medlem nr: 91 230



          Hej!

          Jag heter Christina och jag är en amerikansk ex-pat som bor i Västra Götaland (zon 3) och älskar att odla grönsaker!
          Jag har köpt mycket frön från Impecta (lite från Nelsons) och undrar var ni gilla att köpa frön från? Vilken företag eller köpa ni lokalt?

          Och för lite kul - vad var din favorit typ av frön från förre säsongen? :-)
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 29-04-2020, 12:59
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag tycker det är svårt att ge ett entydigt svar, innan man har utvärderat odlingsresultatet. Sen finns det andra saker som kan påverka slutresultatet. tex förra året var det sämre grobarhet på fröna överlag bland flera odlare på mitt koloniområde. Anledningen tror vi är den torra sommaren 2018 som gav sämre frökvalitet, men årets grobarhet borde vara bättre, då förra sommaren var en mer normal sommar. Min favorit är Nelsons frö, men de påsar jag har är kvar sen förra året. I år har jag beställt från Odla och där är frön från Mr Fothergills och Jonzons och det skall bli intressant att se vilken skörd de ger utifrån den sommar vi får.
          Jag brukar spara påsarna och notera hurdan skörden blev för att ha det till vägledning nästa år alt göra en lista på det man sått och där notera odlingsresultatet.
           
          Citera
          plantiebee
          Inlägg 29-04-2020, 13:57
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          24-04-2020
          Medlem nr: 91 230



          CITAT (Mjärden @ 29-04-2020, 12:59) *
          Jag brukar spara påsarna och notera hurdan skörden blev för att ha det till vägledning nästa år alt göra en lista på det man sått och där notera odlingsresultatet.


          Smart! Jag har en excel ark med allting jag ska odla under året - jag tror det är en bra ideé att notera hur det gick efter skörden ^_^

          Förresommaren var tuff... lycka till detta året och låt oss veta hur det går med dina nya frön!
           
          Citera
          andersen
          Inlägg 29-04-2020, 15:15
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 4 128
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          Dom bästa fröerna, tycker jag är dom som jag tar själv från min odling, brukar spara någon planta av bönor som jag tar frön ifrån, sallad och rädisa lika så,dill persilja låter jag själv så sig nya zeelänsk spenat är favoriten på själv sådd,man får dock se upp när man rensar lätt att rensa bort själv sådder.


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 29-04-2020, 20:28
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Jag har testat LIDLs fröer som man kan köpa vissa sorter av för så lite som 3-4kr och påsarna är välfyllda. Jag har faktiskt fått jättebra resultat visst de har mest gamla standardsorter och inte så mycket udda men till vanliga grönsaker som sallad, morötter, rädisor, ärtor, bönor funkar de ju jättebra och att det är standardsorter som odlats i många år är ju bara bra det med hade det varit dåliga sorter hade de inte överlevt som sort i decennier. Det lite mer udda köper jag hos Runåbergs de är en av få fröfirmor som testar alla frön + faktisk odlar fram lite frön själva med samt deras sorter är anpassade för vårat klimat och utvecklingstid anges samt man får mer än några få frön i påsen. Förstår inte all de här firmor som knappt har några frön i påsen numera.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 30-04-2020, 00:02
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Men det är väldigt lite frö i Lidl-påsarna. Jag har testat att så blommor från Lidl-frön och endast tagetes har blivit hyfsat, men inga andra blommor. Det som fungerat mycket bra är deras prydnadspumpa, har fått många av varierande mönster och storlek varje år, men i år har jag inga frön från Lidl.

          Eget utsäde har jag med gott resultat använt olika blomfrön, solrosfrön och i år dillfrö. Jag brukar plocka från från komposten, om de torkat och ser fina ut och för det mesta tar de sig nästa år. Kungsljusplantor brukar jag flytta till blomhörnan på våren, men den jag flyttade nyligen ser halvvissen ut trots riklig vattning vid planteringen.

          Redigerat av Mjärden: 30-04-2020, 00:08
           
          Citera
          Terraverde
          Inlägg 30-04-2020, 07:58
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          18-02-2020
          Medlem nr: 90 642



          Hej Christina
          Jag är pensionerad yrkesodlare , som så smått, börjar tycka om att påta i jorden igen. Jag håller med Åsa om att LIDELs fröer är prisvärda. för mig är % grobarhet viktig. LIDELs fröer har minst lika bra % som de fröer man köper från andra affärer. Min favorit från förra året är LIDELs blomsterblandning mot sniglar. Påsen innehåller fröband.
          Bara att kratta, rulla ut remsan och trycka till. Grobarheten är helt OK.
          Med vänlig hälsning
          Bertil
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 10:17
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon