Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Alarmerande rapport om Arktis
          Mjärden
          Inlägg 08-05-2017, 17:52
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          När man skall genomföra olika åtgärder för att minska utsläppen av växthusgaser är det alltid den lilla och fattiga människan som drabbas. Vem har råd att köpa en dyr miljövänlig bil för flera hundra tusen utan man tvingas köra med sin gamla trotjänare år efter år och förutom alla reparationskostnader som den ger skall man "straffas ut" med extra pålagor tex vill man höja vägtrafikskatten drastiskt.
          När man behöver bilen som mest, kan man tvingas göra sig av med den.
          Lite märkligt tycker jag att man klagar på någon hundralapps höjning av flygskatten, har man råd till utlandsresa har man råd med den extra avgiften också, men att kånka hem varorna från stormarknaden går bara inte utan bil för att inte tala om alla om bor på landet och mist närservicen.
          Att ställa om samhället görs inte med "idiotbeslut" som lamslår utan kräver en långsiktig strategi.
          Och som sagt vi har mer tid på oss än om Un eller Trump TRYCKER !
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 09-05-2017, 11:30
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          just höjningen av fordonsskatt som är föreslagen är bara en dimridå då inga alternativ finns som kan ersätta dagens bilar.skattehöjningen görs enkom för att tillfredställa MP och finansministerns behov av pengar.
          Elbilar finns på marknaden men duger bara till småkörning,bränslecellsbilar saknar infrastruktur i Sverige och här finns bara ett fabrikat att köpa i dagsläget,Toyota Mirai.
          Jag kan visst ställa mig bakom att fasa ut fossilbränslen men det kräver två saker: att det finns alternativ att köpa och att lägga skattehöjningar på bränslet och inte fordonen.
          Anledning är att fordonsskatt skall användas till vägar o inget annat,energiskatter är däremot fria.
          MP har alltid varit negativa till bilism och även om hela fordonsflottan skulle bytas ut mot fossilfritt skulle de fortfarande vara negativa till att folk skall kunna förflytta sig.

          För den som inte har råd att köpa en ny bil på el eller annat får faktiskt stå ut med att betala ett allt högre pris för skitigt bränsle. problemet som jag ser det är att de bilar som säljs idag fortfarande kommer att vara i trafik 2030,det år då fossilbränslen skall vara borta enl. regeringen.saknar trovärdighet då regeringen inte gör något för att påskynda alternativen.
          vi skall få tre laddstolpar i min kommun men då ingen kör elbil kvittar det... Ulf
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-05-2017, 15:30
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Mjärden @ 08-05-2017, 18:52) *
          Och som sagt vi har mer tid på oss än om Un eller Trump TRYCKER !

          Vad du tjatar. Inget kommer att hända. Un vet mycket väl att Nordkorea inte har en chans mot USA, det är bara skrämseltaktik för att lugna hemmapubliken. Inget kan ena ett land som en yttre fiende, verklig eller påhittad. Skulle han ändå våga blir det bara därborta det kan hända något, inget världskrig för ingen ställer upp på Uns sida.

          Vad beträffar bilskatt mm så hoppas man väl att folk skall välja bensinsnålare bilar nästa gång. Klagandet på flygskatten är patetiskt, folk som flyger har råd.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 13-05-2017, 15:08
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          CITAT (Mjärden @ 07-05-2017, 23:11) *
          Men skall vi jämföra två hot som den globala uppvärmingen och kärnvapenkrig, så är det sistnämnda ett mycket STÖRRE HOT ! Uppvärmningen går långsamt långsamt, men om Kim Jung Un eller Trump trycker på knappen går det VÄLDIGT FORT !



          Halaj!

          Näe, uppvärmningen går inte långsamt. Något som miljömuppar har svårt att fatta är att naturen hela tiden är i ständig förändring. De vill alltid att allt skall vara som det var igår.
          Problemet är att nu sker förändringen i mycket snabbare takt än vad som brukar ske naturligt. Såhär snabbt jobbar inte evolutionen.

          Fast å andra sidan...
          För tusen år sedan hade vi en värmeperiod. Då gick det att odla vinrankor här. Det gick att leva bondeliv på Grönland. Sedan kom lilla istiden på 1500-talet. Medeltempen ändrades alltså flera grader på bara några hundra år. Vad hände? Inte ett skit. Det blev varmt. Sen blev det kallt. Det är allt. Naturen är robustare än så. Jag har för mig att medellängden varierade. Vikingarna var ett resligt folk. På 1500-talet var folk mycket kortare. Det fanns helt enkelt mer mat på 1000-talet än på 1500-talet. Eftersom det var varmare växte det mer. Hårdare tider med mindre mat favoriserar mindre individer ur vilken population som helst. En liten individ behöver ju mindre mat än en stor.

          //T
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 13-05-2017, 15:31
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          man blev snarare mindre pga att mat saknades i tillräcklig mängd,går alldeles utmärkt att se i de länder där folk svälter. får man tillräckligt med näring utvecklas kropp och hjärna till vad som naturen egentligen bestämt.
          att klimatförändringen nu alltmer syns tycks alla inte fatta.
          Jag var på miljömöte idag och vi snackade vattenbrist. redan har många kommuner här i södra Sverige infört bevattningsförbud och troligen lär brunnarna tömmas än tidigare i år.
          problem för de med egen brunn men också för kommuner som tar grundvatten.
          Vad händer i en kommun med 100000 invånare (typ Växjö) ifall vattnet tryter? karlshamns kommun tar vatten från sjöar i Småland,de har inte hämtat sig ifrån i fjol.Hur mycket kan man tappa en sjö?
          miljöproblemen har nu kommit ifatt. Vad gör vi? ulf
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 13-05-2017, 16:34
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          CITAT (Gunilla T @ 08-05-2017, 16:21) *
          Det framgår inte vad du är skeptisk till. Att planeten blir varmare kan knappast ifrågasättas så då antar jag att din skepticism handlar om människans roll i sammanhanget.

          Om jag förstår dig rätt väljer du också att tro på människans behov av någon sorts ödessymfoni som en förklaring och väljer därmed bort vetenskapen. Du får gärna behålla din tro, för min del litar jag på den överväldigande vetenskapliga slutsatsen; bara människans utsläpp av växthusgaser kan förklara den rekordsnabba temperaturökning som skett på 1900 -talet.


          Halaj!

          Näe, du har missförstått mig. Jag är inte skeptisk till mätvärdena eller tolkningen av dem (eller, jo, lite). Jag är skeptisk till skräckscenariot ”översteprästerna” målar upp.

          Till att börja med: oljan. Mängden olja vi pumpar upp ur jorden är ju helt grundläggande till hur mycket koldioxid som hamnar i atmosfären. Hur mycket olja finns det i jorden? Ingen vet. Vi har i 30 år hört att oljan kommer att ta slut om 30 år. Än har det inte hänt. Vissa säger att vi har passerat oil-peak. Andra säger inte. Sen kommer oljeskiffer in som en joker.

          //T

          Redigerat av Tapio: 13-05-2017, 16:39
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-05-2017, 07:19
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Tapio @ 13-05-2017, 17:34) *
          Halaj!

          Näe, du har missförstått mig. Jag är inte skeptisk till mätvärdena eller tolkningen av dem (eller, jo, lite). Jag är skeptisk till skräckscenariot ”översteprästerna” målar upp.

          Till att börja med: oljan. Mängden olja vi pumpar upp ur jorden är ju helt grundläggande till hur mycket koldioxid som hamnar i atmosfären. Hur mycket olja finns det i jorden? Ingen vet. Vi har i 30 år hört att oljan kommer att ta slut om 30 år. Än har det inte hänt. Vissa säger att vi har passerat oil-peak. Andra säger inte. Sen kommer oljeskiffer in som en joker.

          //T


          Att oljan kommer att ta slut är ofrånkomligt då olja är en ändlig resurs.

          Begreppet peak oil har misstolkats och missförståtts i många sammanhang, det betyder inte att oljan tagit slut men att den billiga, konventionella oljan har nått sin maximala produktion och kurvan pekar nedåt. Det är också vad som hänt, billig olja har nått sin peak oil.

          Når tillgången minskade höjdes priset och plötsligt blev det lönsamt med fulolja dvs brytningen av oljesand i Canada och oljeskiffer i USA. Det blev också lönsamt med djuphavsborrning. Inget av detta var okänt tidigare men det var helt enkelt inte lönsamt så länge den billiga konventionella oljan sprutade ur marken men den tiden är över.

          Under Arktis isar finns olja och enorma vinster att göra för dem som saknar samvete. Där sker prospektering och ju mer av isarna som smälter desto lättare blir det med djuphavsborrning. Det är inte på något sätt okänt att om en oljekatastrof skulle inträffa i detta känsliga område får det katastrofala följder. Området borde fredas helt från alla former av utvinning men en sådan lösning är långt borta. Många länder anser sig kallade och girigheten har alltid vunnit över förnuftet.
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 14-05-2017, 07:24
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          CITAT (Tapio @ 13-05-2017, 17:34) *
          Halaj!

          Näe, du har missförstått mig. Jag är inte skeptisk till mätvärdena eller tolkningen av dem (eller, jo, lite). Jag är skeptisk till skräckscenariot ”översteprästerna” målar upp.

          Till att börja med: oljan. Mängden olja vi pumpar upp ur jorden är ju helt grundläggande till hur mycket koldioxid som hamnar i atmosfären. Hur mycket olja finns det i jorden? Ingen vet. Vi har i 30 år hört att oljan kommer att ta slut om 30 år. Än har det inte hänt. Vissa säger att vi har passerat oil-peak. Andra säger inte. Sen kommer oljeskiffer in som en joker.

          //T
          hur mycket olja som finns kvar är oväsentligt då det viktiga är att inte använda den till bränsle eller annat som orsakar utsläpp av CO2.
          världen har nu börjat en omställning och ny teknik kommer dagligen. såg att Tesla nu börjat sälja solceller som ser ut som takpannor (american style) .kostnaden för dessa skulle vara ungefär samma som för vanliga takpannor och man garanterar minst 30 års drift.
          andra solceller jag sett finns på marknaden har utseende som olika fasadmaterial och tom inbakade i fönsterglas. på detta sätt gör du huset till stor del självförsörjande på både el o värme.
          elbilar finns nu i många modeller på marknaden,de billigare kostar inte så mycket mer än en vanlig bil och de flesta fabrikat har hybridbilar (el/bränsle). Bränslecellerna börjar nu också komma ut på marknaden och det är främst infrastrukturen i form av mackar som hindrar försäljningen.
          oljeindustrin har redan peakat när det gäller efterfrågan,man ser att den står inför en stor strukturomvandling inom en tioårsperiod. och pumpas det upp mindre olja pga minskad efterfrågan minskar antalet mackar,priserna ökar och incitamentet för att skaffa ett annat alternativ att köra med ökar vilket leder till en spiral som dödar fossilbränslena.
          Ihop med kraftiga koldioxidskatter som kommer gör att fossilbränslebilar snabbt fasas ut.
          dieselbilar är ju redan ifrågasatta i europas städer då de skitar ner kopiöst och är en kraftig fara för hälsan och inta bara för miljön.
          Sveriges koldioxidutsläpp har ju vid senaste mätningen planat ut, fordonsflottan har trots ökad körning minskat sina utsläpp med 4% (tack vare ny teknik) men industrisektorn har pga ökad tillverkning gått upp motsvarande 4%. finns alltså mer att jobba med på industrisidan.
          indien räknar med att förbjuda fossilbränslen innan 2030 och likadant inom EU.Kina ( trots diktatur) har ledare som med krafttag påbörjat en sanering av kinas miljöproblem.
          problemet just nu tycks vara Trumpadministrationen som till stor del är klimatförnekare men även de tycks just nu backa då ingångna klimatavtal inte sagts upp som det hotades med.
          industrin i USA har dessutom redan börjat ställa om och oljeindustrin har problem.oljestaten texas har t.ex världens största andel vindkraft i världen och oljepumparna går på halvfart.
          Jag ser att med rätt teknik kan vi fasa ut oljan och världen tycks ha fattat detta,trots det kommer vi att stå inför enorma utmaningar de närmsta femtio åren med höjda havsnivåer,torka,skyfall och extremväder.
          I Sydsverige är just vattenbristen den största frågan just nu,vädersystemen tycks ändra mönster och de normala regn vi brukar få går nu en nordligare bana vilket ger norrland en ökad nederbörd.Det är ju betydligt svårare att transportera vatten till Sydsverige från norrland än att transportera el.
          Jag ställde en fråga i ett tidigare inlägg,vad gör vi åt vattenbristen som i sommar kommer att bli akut då flera storkommuner använder grundvatten som nu sinar? ulf
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-05-2017, 07:51
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (malarmaster @ 14-05-2017, 08:24) *
          I Sydsverige är just vattenbristen den största frågan just nu,vädersystemen tycks ändra mönster och de normala regn vi brukar få går nu en nordligare bana vilket ger norrland en ökad nederbörd.Det är ju betydligt svårare att transportera vatten till Sydsverige från norrland än att transportera el.
          Jag ställde en fråga i ett tidigare inlägg,vad gör vi åt vattenbristen som i sommar kommer att bli akut då flera storkommuner använder grundvatten som nu sinar? ulf


          tummenupp.gif

          Ny teknik har jag inte bemödat mig att läsa in mig på, det får andra göra men däremot hur de pågående klimatförändringarna kommer att drabba oss och övriga världen har jag försökt följa under många år.

          Brist på rent vatten är ett relativt nytt problem för oss här i Norden men nu börjar det märkas allt mer. Många kommuner har infört bevattningsförbud därför att dricksvatten, hygien och djurhållning måste prioriteras framför trädgårdar, poolanläggningar och biltvätt.

          Här i Sörmland ligger grundvattennivåerna långt under det normala. En årsnederbörd som brukar ligga på ca 600 mm är nu omkring 300 mm. Allvarligt alltså, det är endast snötäcket som fyller på grundvatten. När våren kommer tar växtligheten upp nederbörden och värmen gör att avdunstningen ökar. Det krävs enorma mängder regn för att fylla på grundvattnet under sommartid.

          På Öland och Gotland har man startat upp projekt för avsaltning, fullt möjligt med dagens teknik men som så ofta finns en baksida. Avsaltningen är energikrävande vilket ökar våra utsläpp, det blir en ond cirkel.
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 14-05-2017, 15:03
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          CITAT (malarmaster @ 13-05-2017, 16:31) *
          Jag var på miljömöte idag och vi snackade vattenbrist. redan har många kommuner här i södra Sverige infört bevattningsförbud och troligen lär brunnarna tömmas än tidigare i år.
          problem för de med egen brunn men också för kommuner som tar grundvatten.
          Vad händer i en kommun med 100000 invånare (typ Växjö) ifall vattnet tryter? karlshamns kommun tar vatten från sjöar i Småland,de har inte hämtat sig ifrån i fjol.Hur mycket kan man tappa en sjö?
          miljöproblemen har nu kommit ifatt. Vad gör vi? ulf


          Halaj!

          Översteprästerna säger att områden med mycket nederbörd kommer att bli blötare, medan torra områden blir torrare. Högre grundvattennivåer här uppe i norden, med andra ord.

          //T
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 14-05-2017, 21:35
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          CITAT (Tapio @ 14-05-2017, 16:03) *
          Halaj!

          Översteprästerna säger att områden med mycket nederbörd kommer att bli blötare, medan torra områden blir torrare. Högre grundvattennivåer här uppe i norden, med andra ord.

          //T

          det stämmer inte då det är vädersystemen som bestämmer.
          att öknarna kommer att breda ut sig är troligt,det sker redan i stor skala men även sydeuropa kommer att draqbbas hårt av värre torka. även i USA är ju detta väldigt synligt då stora arealer idag är totalt förödda av torka,tidigare bördigt jordbruksland.
          man måste titta på varje geografiskt område och inte uttala sig svepande.
          I Sydsverige har torkan drabbat oss sedan flera år och snöbristen gör att grundvattnet stadigt sjunker.
          så generellt kan man inte säga att grundvattennivåerna blir högre i norden.till det krävs ju nederbörd året runt och det är precis detta som uteblir.vi får se hur denna sommar utvecklar sig men hittills tycks mönstret upprepa sig från föregående år.
           
          Citera

          2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 02:05
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon