Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Odla vinranka på inglasad altan i kruka?, Vilken spalje typ skulle ni rekommendera? Mer tips och råd g
          Familjensvan
          Inlägg 22-03-2021, 17:59
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          22-03-2021
          Medlem nr: 93 785



          Hej!
          Första gången jag skriver i detta forum. Jag är helt nybörjare inom plantering och trädgård. Jag skulle nu vilja få tips och råd inför en vinranka jag vill plantera..
          Jag vill ha en vinranka på våran inglasad altan som har söderläge (drömmen vore att ha vindruvor hängandes i taket). Jag har köp en stor kruka på 50L och även beställt vinrankan blå burgunder. Jag undrar nu över hur jag ska få plantan att klättra upp mot taket. Fungerar vilken spalje som helst? Jag funderar på armeringsjärn ett sånt nät, skulle den trivas med det?

          Ge mig gärna massa tips och råd inför att krukodla min vinranka eftersom den gärna vill i marken (går tyvärr inte hos oss i nuläget).
          Tack på förhand 😊
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-03-2021, 19:03
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag provade själv för en del år sedan, och det gick inget vidare. Vinrankan växte som ogräs i värmen men det var ett väldigt vattnande, 5-10 liter per dag när det var soliga sommardagar. Jag hade spänt upp vajer men av någon anledning ville vinrankan inte klättra på den. Jag hjälpte till med buntband och den stack nog iväg fem meter upp längs väggen och över taket. Men sedan frös den ihjäl under vintern, den kom aldrig igång igen våren efter. Så det bästa är egentligen att ha den i marken utanför uterummet och låta den komma in genom ett hål i väggen. Då kan den suga vatten själv ur jorden och den blir mera vinterhärdig också. Sedan får man akta sig när det är varma vårdagar som nu, när solen gör det varmt i uterummet men det fortfarande är tjäle i marken. Om man har öppningsbara fönster får man öppna dom så det inte blir så varmt inne att vinrankan vaknar för tidigt.
           
          Citera
          Familjensvan
          Inlägg 23-03-2021, 11:47
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          22-03-2021
          Medlem nr: 93 785



          Okej tack för svar!
          Envis som jag är så känner jag att ändå jag vill försöka 😄
          Isolerade du även krukan?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 23-03-2021, 18:16
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Nej, jag isolerade inte krukan och det kanske hade gått bättre om jag gjort det.
           
          Citera
          Lomi
          Inlägg 07-08-2021, 17:56
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          06-08-2021
          Medlem nr: 95 138



          Hej!
          Jag tänker samma som dig @familjensvan :-) med lite envishet borde det gå!
          Min ranka har vuxit fint i år men så ser jag att den har nu fått någon ohyra. Vissa blad har blivit genomskinliga och en del har grått ludd på baksidan. Någon som kan berätta vad det kan vara och framförallt vad bör jag göra för att få bort angreppet?
          En annan undran, blir plantan tåligare om man klipper ner den nu på hösten? Tänker att den kanske klarar vintern bättre då?

          Tacksamma Lomi 🙋🏽‍♀️
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 07-08-2021, 19:01
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Nej den blir inte tåligare för att man klipper ner den annars så brukar man behöva hjälpa till att binda upp den jag använde dock bara linor när jag odlade vinrankor


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 05:48
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon