Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur mota bort bajsande katter
          kolmask
          Inlägg 15-08-2013, 13:49
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem sedan:
          01-05-2009
          Medlem nr: 22 842



          Vi har en eller flera grannkatter som bajsar precis överallt i vår trädgård. De/den gräver inte ner bajset heller som katter brukar göra, så det kan ligga på grusgångar, på rabatter, på gräsmattan etc. Hur får man på ett effektiv sätt katterna bort från trädgården? Extremt arbetskrävande insatser som att sitta ute 24 timmar om dygnet och passa med en vattenspruta är inte aktuellt. Nån som testat sådana där apparater som skickar ut ultrahöga ljudsignaler?
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 15-08-2013, 13:59
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          Har en granne som ofta glömmer att släppa in sina katter och förmodligen har de ingen kattlåda heller hemma... Känner igen problemet! Ett ihärdigt jagande med vattenspruta har väl hjälpt lite och att inte ha öppen jord mellan växterna i rabatterna så de inte har något att gräva i. Men grusgångar är ju svåra att dölja.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-08-2013, 14:43
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag har staket runt större delen av tomten. Ett kraftigt grovt nätstaket.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          kolmask
          Inlägg 15-08-2013, 15:24
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem sedan:
          01-05-2009
          Medlem nr: 22 842



          Vattensprutan funkar nog inte så bra här för kattuslingen är skygg och det är ytters sällan man lyckas ta den på bar gärning. Vi har visserligen staket och tät häck runt större delen av tomten, men vi har oftast grindarna till garaguppfarten öppna, så det är fritt fram. Vi satte nytt fint vitt staket förra året, så att sätta upp nätstaket är inte aktuellt.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 15-08-2013, 16:40
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          I rabatterna kan du strö ut kaffesump, det gillade i alla fall inte vår katt och lät bli de ställen jag hällde ut det på. Har du någon kaffeapparat på jobbet så du kan få tag i större mängder? Du kan ju även fråga om det finns något fik i närheten.

          I gräsmatta och grusgång är det ju värre... Är du säker på att det är en katt så att det inte är en igelkott eller liknande? Katter brukar normalt gräva ned men om det är revirkrig så skulle det kunna vara så att de inte gör det.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 15-08-2013, 17:31
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          Jag har rel stor erfarenhet av katter - om en katt lämnar bajs 'öppet' ex på grusgångar, trappor osv - och på andra synliga ställen är det en revirmarkering. Det finns alltså fler katter i din närhet. Trist att du blir drabbad - själv har jag aldrig brytt mig eftersom alla katter är välkomna hos mig (trots att dom bajsar lite här och var).
          Pröva vattenpistol kanske som man pumpar upp trycket i - men dina kattägande grannar borde informeras. Lycka till med bortmotandet.


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          kolmask
          Inlägg 15-08-2013, 17:38
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem sedan:
          01-05-2009
          Medlem nr: 22 842



          CITAT (Peztis @ 15-08-2013, 17:40) *
          I rabatterna kan du strö ut kaffesump, det gillade i alla fall inte vår katt och lät bli de ställen jag hällde ut det på. Har du någon kaffeapparat på jobbet så du kan få tag i större mängder? Du kan ju även fråga om det finns något fik i närheten.

          I gräsmatta och grusgång är det ju värre... Är du säker på att det är en katt så att det inte är en igelkott eller liknande? Katter brukar normalt gräva ned men om det är revirkrig så skulle det kunna vara så att de inte gör det.



          Jo, kaffesump har jag läst om, men eftersom den verkligen bajsar överallt och vi har en tomt på 1000 kvadrat så är det svårt att täcka in hela området. Men jag kan ju testa det på känsliga områden, typ grönsakslandet och sandlådan.

          Det är svårt att säga, jag har kommit på katten två gånger, men just denna katt är skygg av sig så den kommer inte i närheten när vi är hemma. Grannen hade sett en räv häromdagen, så det skulle ju kunna vara räv också förstås. Får ta och googla lite bajsbilder. Men jo, det finns ett antal katter i krokarna, grannen har t.ex. två st.
           
          Citera
          kolmask
          Inlägg 15-08-2013, 17:44
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem sedan:
          01-05-2009
          Medlem nr: 22 842



          CITAT (gunsta @ 15-08-2013, 18:31) *
          Jag har rel stor erfarenhet av katter - om en katt lämnar bajs 'öppet' ex på grusgångar, trappor osv - och på andra synliga ställen är det en revirmarkering. Det finns alltså fler katter i din närhet. Trist att du blir drabbad - själv har jag aldrig brytt mig eftersom alla katter är välkomna hos mig (trots att dom bajsar lite här och var).
          Pröva vattenpistol kanske som man pumpar upp trycket i - men dina kattägande grannar borde informeras. Lycka till med bortmotandet.



          Jag tycker egentligen att det är både trevligt och praktiskt med katter som patrullerar vår tomt, men den här sommaren har det faktiskt gått överstyr. Vi har småbarn så det kan vara svårt att hinna sanera tomten innan en nyfiken hand är framme och ska känna på alla spännande saker på marken...
          Och jag gillar våra grannar också, men jag vill verkligen inte stöta mig med dem. Och det kan ju vara någon annans katt också. Eller en räv... Jag har lite svårt att skilja på kattbajs och rävbajs, de kan vara ganska lika.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 15-08-2013, 19:03
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Det är utan tvekan kattskit! Hos oss lämnar dom ibland 20 cm långa skitar. Oftast i grästuvor, som vi har gott om. Det är inte fel på katter, men de jäklarna som rår om dom skulle jag gärna snacka närmare med, med en kattskit i handen för att trycka in i näsan på dom! Några mer oansvariga finns inte än sådana...öppnar dörren på morgonen, släppa ut eländet att skita hos andra, för det gör dom inte där hemma, och sedan ta in dom på kvällen och gosa. Närmare en skitstövel kan man inte komma. Jag är en kattägarhatare!
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 15-08-2013, 19:14
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Jag har alltid haft katt i stort sett och det finns grannar som faktiskt uppskattar katterna!

          Just nu har vi inga katter och flera grannar har frågat efter dem och saknar dem eftersom de var utmärkta jägare och fångade sork på löpande band.

          Med största sannolikhet så är det väl en eller flera katter men Bengalow, hur i hela friden vet du att det är från en katt? Har du sett bild eller noggrann beskrivning? Har inte jag och det som nämnts passar in på fler djur än katter.

          Så lägg av med din sura ton och attityd, det är rätt tröttsamt.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 15-08-2013, 19:16
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Kom och hämta några illskitande fräckisar här! Jag lovar att fånga dom, och du får dom gratis. Jag har flera kattburar...

          PS: Att katter gräver ner sin avföring är bara en myt, förmodligen härstammande från en helt oförstående kattägare, som bara sett sin katt vid kattlådan därhemma. Det finns bara ett sätt: skjut dom! Det finns skottpengar på lösgående katter. Kommunjägaren nästa!

          Redigerat av Bengalow: 15-08-2013, 19:31
           
          Citera
          kolmask
          Inlägg 15-08-2013, 19:59
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem sedan:
          01-05-2009
          Medlem nr: 22 842



          Nu gillar jag både katter och grannar. Har också tänkt att katterna håller efter ett och annat skadedjur. Jag funderar som sagt på nån slags ljudskrämma, med de är ju rätt dyra så jag ska kanske testa med lite billigare alternativ först.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 15-08-2013, 20:11
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Hur vet du, att katter håller efter skadedjur (då tänker du förstås på möss och råttor?)? Hörsägen eller från bondepraktikan? Katter gitter knappt fånga möss, sedan de började få "Mjau" eller vad det heter. Att en huskatt fångar råttor har jag aldrig hört om...dom blir ju rädda för en sådan! Men visst, småfåglar tar dom. Det sägs i statistiken att, mer än 300000 fåglar tas av katter...bara i Sverige! Någon påstod att det var 1 mille.
           
          Citera
          kolmask
          Inlägg 15-08-2013, 20:15
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem sedan:
          01-05-2009
          Medlem nr: 22 842



          CITAT (Bengalow @ 15-08-2013, 21:11) *
          Hur vet du, att katter håller efter skadedjur (då tänker du förstås på möss och råttor?)? Hörsägen eller från bondepraktikan? Katter gitter knappt fånga möss, sedan de började få "Mjau" eller vad det heter. Att en huskatt fångar råttor har jag aldrig hört om...dom blir ju rädda för en sådan! Men visst, småfåglar tar dom. Det sägs i statistiken att, mer än 300000 fåglar tas av katter...bara i Sverige! Någon påstod att det var 1 mille.



          Jag har själv haft katt och den kom släpandes på byten då och då. En annan grannes katt har tydligen tagit hela tre skator i sommar. Det låter otroligt, men han hävdar att det är så. Oavsett vad de roar sig med så gillar jag katter, men jag vill inte ha deras skit liggandes överallt.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 15-08-2013, 20:28
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Så du tycker att skator är skadedjur? Då vill jag infoga, att katter är 100-falt värre skadedjur. Ett djä-a ofog i naturen. Den arten har inte där att göra! Pest eller kolera? Bägge delar! Det ärt människans förlängda arm för att inte låta naturen leva, som den är avsedd att leva. Fy tusan...!
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-08-2013, 20:51
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Som sagt, katter är mer disponerade till att jaga fåglar än gnagare. Betraktar man småfåglar som skadedjur må katter införskaffas. Egentligen jagar katter allt som rör sig men fåglar är oftast i majoritet i villaträdgårdar.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          kolmask
          Inlägg 15-08-2013, 20:53
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem sedan:
          01-05-2009
          Medlem nr: 22 842



          CITAT (Bengalow @ 15-08-2013, 21:28) *
          Så du tycker att skator är skadedjur? Då vill jag infoga, att katter är 100-falt värre skadedjur. Ett djä-a ofog i naturen. Den arten har inte där att göra! Pest eller kolera? Bägge delar! Det ärt människans förlängda arm för att inte låta naturen leva, som den är avsedd att leva. Fy tusan...!



          Var sa jag det? Jag sa att katter kan hålla borta skadedjur. Då sa du att det är sällsynt att katter tar något alls. Då gav jag några exempel på katter som någon gång fångat något. Men det spelar ingen roll, jag efterlyser i tråden tips på att hålla katterna borta. Sen att du allmänt hatar kattägare har jag nu noterat.

          Redigerat av kolmask: 15-08-2013, 21:32
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 15-08-2013, 20:54
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Bengalow, innan du slänger ur dig en massa så bör du kanske kolla fakta... Svammel som vanligt.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 15-08-2013, 21:15
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          CITAT (Peztis @ 15-08-2013, 21:54) *
          Bengalow, innan du slänger ur dig en massa så bör du kanske kolla fakta... Svammel som vanligt.



          tummenupp.gif



          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 15-08-2013, 21:31
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Det var faktiskt fakta jag skrev....Kolla på Naturvårdsverkets statistik! Katter är en av de största orsakerna till att småfåglar försvinner. Och det är dessa jäkla kattägares oansvarliga hantering av sina kelgrisar, som stör mig till den milda grad ("-Det är naturligt för katter att vistas ute i det fria!"). Om man inte kan sköta om en katt, varför i hela fridens namn skall man ha ett rovdjur i sin närhet?
           
          Citera

          4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 07:54
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon