Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skydda eller inte skydda datorn, det är frågan?
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-10-2013, 20:26
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag har allvarliga funderingar att slänga ut mitt antivirusprogram, F-secure via Telia. När jag startar datorn på morronen tar det 10 minuter innan jag kan använda den, innan dess håller F-secure på och rotar runt och skapar en massa processer. Sen tycker jag datorn är trög, ibland verkar maskinisten hålla på med något annat. Jag misstänker att konstruktörerna anser att alla människor har supersnabba datorer så de kan tynga ner datorn med massa onödigt krafs. Min förra dator körde jag i flera år utan något skydd och det gick bra.

          Fast jag får ju vara beredd. Skapa en färsk startskiva och sen göra en backup på hela hårddisken, Jag använder bara ca 100 Gb, en extern hårddisk för en backup kostar inte mycket. Vad kan det ta i tid för en backup? Först går det att försöka starta i felsäkert läge och göra en systemåterställning, annars rensa hårddisken och köra på backupen.

          Vad säger alla experter?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 03-10-2013, 19:33
          Länk hit: #2


          Gäster






          Oj så långsamt ...
          AVG:s antivirusprogram är gratis för privatpersoner.
          Helnöjd har använt det i många år.

          Antivirusprogram och brandväggen bör du ha och aktiverade.

          Kolla konfigureringen i dit virusprogram.
          Det behövs inte en komplett scanning av datorn varje gång den startas, jag nöjer mig med en gång i veckan.
          Virusprogrammet övervakar allt som körs och allt som ändras på dator när den används.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-10-2013, 20:42
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Egentligen behöver jag inte kolla mailen för Telia kollar alla mail med samma program innan de skickas ut. Jag hittar ingen inställning om viruskoll på morgonen, alla annan schemalagd skanning har jag stängt av. Undrar om det räcker med Windows brandvägg? Jag är inte ute och surfar på alla möjliga och omöjliga sidor så därför är det liten risk för datorn.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 03-10-2013, 21:02
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Många antivirus blir tyngre genom åren och har man lite äldre dator så kan den inte hinna med alla processor, finns gott om gratis antivirus som är lika bra, microsoft har ett eget inbyggt sen win7 har jag för mig http://windows.microsoft.com/sv-se/windows...ntials-download
          Malewarebyte är med ett lätt och duktigt program http://www.malwarebytes.org/
          Avast använder många http://www.avast.com/index
          10 minuter är inte acceptabelt, inte ens 10 sekunder. Inga onödiga program som startar i startup som ar extra tid för den att vakna till? tongue.gif


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 03-10-2013, 22:31
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          Windows inbyggda brandvägg och Avast Free edition ger fullgott skydd.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-10-2013, 11:46
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Jag har också F-secure och det tar absolut inga tio minuter att starta upp datorn på mornarna på min snart 3 år gamla dator med Windows 7. Inställningarna för viruskoll för F-secure finns under den lilla pilen nere till höger i aktivitetslisten (ser ut som en liten blå spiralliknande Icon). Där kan du också uppdatera antivirusprogrammet om du inte har det automtiskt.

          Du kanske har andra bakgrundsprogram som segar ner datorn? Hur gör man förresten en backup på hela hårddisken?

          Redigerat av *Stintan*: 04-10-2013, 11:50


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 04-10-2013, 12:30
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Köpte min första dator för 14 år sedan. Aldrig haft något virusskydd. Aldrig haft problem.
          Jag kör opera, och nångång har den varnat för att gå in på någon hemsida. Det kommer alltså upp en skylt som frågar om jag verkligen vill gå in där. jag kan välja ja eller nej.

          Nångång varannan månad kanske kör jag malwarebytes för att kasta ut trojaner. Sist hade jag 205 st. märkte ingen skillnad före och efter.

          De där antivirusmakarna tjänar stora pengar på folks rädsla.

          //T
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 04-10-2013, 12:38
          Länk hit: #8


          Gäster






          CITAT (Tapio @ 04-10-2013, 13:30) *
          Halaj!

          Köpte min första dator för 14 år sedan. Aldrig haft något virusskydd. Aldrig haft problem.
          Jag kör opera, och nångång har den varnat för att gå in på någon hemsida. Det kommer alltså upp en skylt som frågar om jag verkligen vill gå in där. jag kan välja ja eller nej.

          Nångång varannan månad kanske kör jag malwarebytes för att kasta ut trojaner. Sist hade jag 205 st. märkte ingen skillnad före och efter.

          De där antivirusmakarna tjänar stora pengar på folks rädsla.

          //T


          Trojaner är virus och dessa stoppar virusprogramen.
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 04-10-2013, 12:56
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          CITAT (Piccante @ 03-10-2013, 23:31) *
          Windows inbyggda brandvägg och Avast Free edition ger fullgott skydd.

          Instämmer helt när det gäller virus- och trojan-skydd.

          Finns utöver det en del som jag lärt mig den hårda vägen är bra att ha för att skydda dator och data:

          - veckovis backuplösning ex.vis en extern USB-hårddisk eller nätverksansluten lagringsenhet (NAS) som man kör Windows Säkerhetskopiering till. Då har man ett gott skydd mot förlust av data.

          - speglad hårddisk-lösning (RAID-1) för att öka tillförlitligheten i datorn. Går en disk sönder så finns allt kvar när du sätter i en ny, ingen strul med ominstallationer etc.

          - åskskydd på inkommande tele-ledning om man har ADSL och på eluttaget till datorn och kringutrustning. Detta är dock inte helt enkelt att få till, slarvar en del själv här.
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 04-10-2013, 13:12
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          CITAT (jaj-51 @ 04-10-2013, 13:38) *
          Trojaner är virus och dessa stoppar virusprogramen.


          Halaj!

          Visst. Jag kan tänka mig att när någon sitter vid datorn och det plingar till och virusskyddet talar om att nu har jag stoppat nåt oönskat. Då sitter personen och tänker: ojjojj, vad bra att jag hade virusskydd där! Tänk vad som kunde ha hänt annars!
          I själva verket är de lika harmlösa som cookies. Rensa ut skiten med jämna mellanrum så är det bra med det.

          //T
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 04-10-2013, 13:14
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          CITAT (Tapio @ 04-10-2013, 14:12) *
          Halaj!

          Visst. Jag kan tänka mig att när någon sitter vid datorn och det plingar till och virusskyddet talar om att nu har jag stoppat nåt oönskat. Då sitter personen och tänker: ojjojj, vad bra att jag hade virusskydd där! Tänk vad som kunde ha hänt annars!
          I själva verket är de lika harmlösa som cookies. Rensa ut skiten med jämna mellanrum så är det bra med det.

          //T

          Säkra banköverföringar tummenupp.gif


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 04-10-2013, 13:38
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Jag har ett digipass, så det kan de ju försöka att knäcka om de vill.

          //T
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-10-2013, 19:14
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Tack för alla svar. Jag har inget annat som startar, när jag kollar i aktivitetshanteraren är det bara processer med fs i början som är igång. Jag funderar vidare, fortsätt gärna att redovisa era erfarenheter. Kan ju nämna att jag kör XP på en dator som är några år. I sommarstugan har jag en ny dator från i våras med Win7 men utan antivirus mer än vad Windows erbjuder. Uppstartstid ca 10 sek. smile.gif


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 04-10-2013, 21:04
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Påminde mig om nåt: på XP och tidigare finns det en admin, på datorn, och alla andra som använder datorn är vanliga användare. Admin har befogenheter att göra lite vadsomhelst på datorn, medans vanliga användare inte kan det. Och här är en stor del av problemet med datavirus: när man är inloggad på datorn som admin har viruset full tillgång till allt du har på datorn. Och kan djävlas och ändra som det vill. Jag tror att 99% av virusattacker kunde avvärjts bara genom att logga upp som en användare, och inte som admin.

          Win 7. har du märkt att när du försöker att göra vissa ändringar, så kommer det upp en dialogruta som säger: tillåter du detta att hända?
          Vad är det förnåt? Jo, i windows 7 är du by default inloggad som en användare, och inte som admin. Klickar du ja i dialogrutan blir du för en stund, men bara för just denna operation admin. Sen går du tillbaka till att bli en användare.

          //T
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 04-10-2013, 23:16
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          I verktyget MsConfig så kan du kolla vilka program som startar upp i uppstarten och körs i bakgrunden och välja bort de du vet du inte behöver användas direkt för snabbare uppstart http://sv.wikipedia.org/wiki/MSConfig


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-10-2013, 07:46
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Tack pågen, jag skall kolla när jag kommit hem.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          gnon49
          Inlägg 05-10-2013, 19:21
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem sedan:
          19-07-2008
          Medlem nr: 17 660



          Har själv avast och defender. Ger gott skydd verkar det som. Har även lagt till skydd för mejlen och suspekta webbsidor. Gör också backup minst en gång i månaden. Har haft en del datorkrascher under åren men aldrig blivit strandsatt tack vare bra skydd och backuper. Har kvar det mesta från sena 90-talet fram tills nu i programväg. Det gamla har följt med genom åren även om det i dag inte används. Jag samlar på all skit t.om gamla dataprogram.


          --------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

          Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 05-10-2013, 21:06
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Det är viktigt med backup gärna schemalagd om man inte vill spendera några dagar med att installera allt på nytt och ha fler hårddiskar är ännu viktigare för att ha allt annat sparat och/eller installerat på dem ifall man råkar ut för en hårddiskkrasch eller annat elakt, då som en sa kan man ha de i en raid för dubbel backup så även om en hårddisk kraschar så är allt sparat på en annan hårddisk eller fler hur man nu vill sätta upp det. Hårddiskar är ju såpass billigt så man kan inte ha för många hårddiskar smile.gif
          Några tips för att snabba upp det hela ännu mer om ni skulle ominstallera operativsystemet så gör det från en Usb-minne som ni gör bootbar med olika fiffiga program, installationen tar bara 10 minuter då tummenupp.gif http://www.maketecheasier.com/updated-boot...usb-flash-drive
          Nåt som ger en jäkla skjuts i datorn är en SSD hårddisk som C: disk och de har blivit rejält billiga nu tex. 128gig kostar under tusenlappen och 250gig under 2000:- och man startar datorn på 5 sekunder och allt man gör i datorn går på millisekunder förutom ladda tunga program och spel som tar nån sekund knappt istället för en halv minut mm. jag rekommenderar Samsung pro men det är bara min första och bland de bästa hittills wub.gif

          Redigerat av skånepåg: 05-10-2013, 21:06
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  SSD.jpg ( 618.17k ) Antal nedladdningar: 47
           


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 06-10-2013, 20:05
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Jag skaffade internet -95 och till att börja med hade jag inget antivirusprogram, alla pratade om att man skulle ha det men jag visste inte var det var riktigt så det fick gå ändå. På den tiden hade jag inte Windows som browser utan Netscape och jag råkade aldrig ut för något, tyvärr gick inte Netscape ihop med olika windowsprogram så till sist föll jag till föga och bytte till Windows jag med och då började problemen med virus och annat. Har provat några olika virusprogram och det sämsta hittills har varit Norton som alla pratade sig varma för, har F-sucure via Telia just nu och det har fungerat klanderfritt i flera år. De problem Ruda beskriver känner jag inte alls igen, min dator är ett hembygge sedan några år och den fungerar klanderfritt även den.
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 06-10-2013, 20:52
          Länk hit: #20


          Gäster






          CITAT (malcolm @ 06-10-2013, 21:05) *
          Jag skaffade internet -95 och till att börja med hade jag inget antivirusprogram, alla pratade om att man skulle ha det men jag visste inte var det var riktigt så det fick gå ändå. På den tiden hade jag inte Windows som browser utan Netscape och jag råkade aldrig ut för något, tyvärr gick inte Netscape ihop med olika windowsprogram så till sist föll jag till föga och bytte till Windows jag med och då började problemen med virus och annat. Har provat några olika virusprogram och det sämsta hittills har varit Norton som alla pratade sig varma för, har F-sucure via Telia just nu och det har fungerat klanderfritt i flera år. De problem Ruda beskriver känner jag inte alls igen, min dator är ett hembygge sedan några år och den fungerar klanderfritt även den.


          Hur vet du att din dator inte var virus smittad?
          I normalläget märker inte användaren av virusen trotts att de är aktiverade och gör sitt jobb.

          Browsern är bara en av de tusentals vägarna in i datorn såvida inte brandväggen stängt av ingångarna.
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 12:11
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon