Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sätta potatis i Älvsbyn/Vistträsk?, Helt okunnig behöver hjälp om potatis odling.
          Potatis Tjollan
          Inlägg 10-05-2009, 19:41
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          10-05-2009
          Medlem nr: 23 149



          Hej!

          Har googlat för att finna råd men blev inte klokare. Jag har noll koll på odling men har fått en sånt lust att odla egen potatis. Bor i Vistträsk utan för Älvsbyn o Norrbotten och funderar hur gör jag och när ska jag börja trycka ner potatisarna i jorden?
          Dom flesta råd jag har hittat gäller odlingar i södra delar och närmaste jag hittat är Umeå och det skiljer 30 mil mellan Umeå och Vistträsk.

          Råd och tips emotages tacksamt!

          Redigerat av Potatis Tjollan: 10-05-2009, 19:42
           
          Citera
          fruktis
          Inlägg 10-05-2009, 19:59
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          22-08-2008
          Medlem nr: 18 492



          Potatis är väldigt känslig för frost!

          Mitt bästa tips till dig är att odla direkt i jordsäck eller i hink och ställa det i tvättstugan eller annat utrymme i ditt hus! På det viset kan du odla nöär du vill.

          Själv satte jag potatis i början av mars och mina säckar står i begrepp att blomma nu när som helst! odlar du i hink år det väldigt enkelt att flytta ut och in hinkarna beroende på vädret.

          Ett tips till som, kan vara värt att testa kan ju vara att anlägga en varmbänk, men då finns nog risken att det blir för mycket näring. potatisen riskerar då bli väldigt blöt och dålig i smaken..

          men det kan ju vara kul att prova. Kanske de funkar att anlägga varmbänk och heltg enkelt ställa hinkar med jord i den, på så sätt kommer man ju åt värmen men slipper näringen.. nån som testat?

          lycka till!!

           
          Citera
          Potatis Tjollan
          Inlägg 11-05-2009, 09:36
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          10-05-2009
          Medlem nr: 23 149



          Men jag vill odla ute i ett land en par rännor. Och jag undrar när jag kan sätta dom i jorden när jag bor här uppe i norrbotten. Och behöver jag pyttsa ut jord eller kan jag riva upp en del av gräsmattan och göra potatis rännor där?
          Är det någon mera som kan ge svar?
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 11-05-2009, 09:52
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Det finns en viss risk att det finns knäpparlarver i gräsmattan. Men annars kan man t o m lägga potatisarna ovanpå gräs,mattan och täcka dem med halm, det mera fungerar när det gäller potatis. Se till att jordtemperaturen är över 10 grader, och att risken för frost inte finns när blasten kommit upp (drygt 1 v efter att man planterat). Så långt norrut är de definitivt bäst att försöka odla i en sydsluttning, se t ex den berömda potatisbacken i Ammarnäs:

          http://www.sjalvkannedom.nu/panorambacke.html
           
          Citera
          Tosan
          Inlägg 11-05-2009, 21:45
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 798



          Potatis växer i stort sett överallt, även hos mig här i zon 7. De vill ha nån form av substrat, jord, sand, "gammfönna", eller varför inte en helt vanlig hink i en mörk matkällare.

          Du kan helt klart gräva upp en bit av gräsmattan om du vill, se till att jorden varken blir för blöt eller för torr och inte alltför mycket gödsel. Sen är det bara att trampa ner potatisen där nån gång i månadsskiftet maj/juni. Lägg på dem när blasten kommit upp ett par decimeter. När potatisen blommar brukar det börja finnas knölar att plocka av.

          Är jag inte helt fel ute så har både Piteå och Umeå växtzon 5 så det skiljer sig inte alltför mycket på odlingsråden.

          Lycka till! smile.gif


          --------------------
          Stolt HBT-kompis
           
          Citera
          Potatis Tjollan
          Inlägg 12-05-2009, 03:32
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          10-05-2009
          Medlem nr: 23 149



          Tack för svaret. Jag är så pass nya i detta att jag inte ens vet vad jag har far zon får kolla.
          Hitade en länk http://www.odla.nu/metoder/zoner.shtml
          Jaha jag verkar vara i zon 6. Men jag antar jag får vänta en stund till månadsskiftet så jag int har för brått.
          Men vad gammfönna är det fjolårsgräs eller hö? Var tvungen att googla det så nu har jag lärt mig nå nytt.

          Tack så mycket för svaret det var precis vad jag behövde.

          Redigerat av Potatis Tjollan: 12-05-2009, 03:33
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 12-05-2009, 10:32
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          Jag brukar ha Mors dag som riktmärke, men min granne sätter inte sin potatis förrän en vecka eller två in i juni.
          Ska du göra ett potatisland så kan du kanske ta bort grässvålen och fräsa upp en lagom stor yta och blanda i brunnen kogödsel. Jag gör det lite lättare för mig, jag odlar min potatis i pallkragar.


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Tosan
          Inlägg 12-05-2009, 22:40
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 798



          CITAT (Potatis Tjollan @ 12-05-2009, 04:32) *
          Tack för svaret. Jag är så pass nya i detta att jag inte ens vet vad jag har far zon får kolla.
          Hitade en länk http://www.odla.nu/metoder/zoner.shtml
          Jaha jag verkar vara i zon 6. Men jag antar jag får vänta en stund till månadsskiftet så jag int har för brått.
          Men vad gammfönna är det fjolårsgräs eller hö? Var tvungen att googla det så nu har jag lärt mig nå nytt.

          Tack så mycket för svaret det var precis vad jag behövde.


          Ja, precis, fjolårsgräset heter det nog på svenska.
          En jobbarkompis sätter sina potatisar i det hon krattar ihop på våren och fyller på med gräsklipp under sommaren. Ifjol hittade vi en bortglömd hink i matkällaren där de gamla potatisarna fått bebisar utan både jord, vatten, ljus, och värme.
          Potatis är inte krångligt alls, de växer alltid, sen hur stor skörden blir kan ju bero på en massa saker, men misslyckas... Nej det tror jag inte går smile.gif


          --------------------
          Stolt HBT-kompis
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 22:12
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon