Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur tänker katten?
          pianja
          Inlägg 20-05-2009, 12:29
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem sedan:
          30-04-2009
          Medlem nr: 22 816



          Idag kom min ene katt in med en fågel. Jag tog ut fågeln och katten följde med. Bara för att bära med sig fågeln runt huset, in genom kattluckan och tillbaka in i matrummet. Nu var jag lite irriterad. Ut och ät det du jagar!
          Det sägs ju att katten vill dela med sig av sitt byte till den lama person de bor hos som inte kan jaga själv. Men Ozzy verkade helt nöjd med att äta sin fågel på trasmattan. När jag pratade med en vän om detta sa hon att det var jag som var dum. När jag kastar ut fågeln tror katten att "fågeln fått liv igen" och vill komma in och vara duktig, igen. Är det jag eller katten som är korkad?

          Nej, men ärligt talat. Kan det ligga något i det hon säger? Eller är katten bara extremt envis?
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 20-05-2009, 12:43
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Både och! TAmkatten vill ofta visa upp sitt byte och därmed få beröm. Slänger du ut bytet, så rör det ju på sig igen, alltså ska det fångas och visas upp igen. Ta det för den hedersbetygelse det är, att katten visar dig sitt byte, även om det kan tyckas otäckt.
           
          Citera
          pianja
          Inlägg 20-05-2009, 12:55
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem sedan:
          30-04-2009
          Medlem nr: 22 816



          Tack för svaret. smile.gif
          Skiter i hedern när jag får blod på mattorna. Men då borde inte bytet få lika mkt liv om jag bara lägger ut det, inte kastar det så långt jag kan från trappen. Provar det nästa gång. Om alla möss och sorkar som kommer in genom dessa dörrar skulle spöka vore här ett jämrans liv...
           
          Citera
          Katten maja
          Inlägg 20-05-2009, 12:59
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 501
          Medlem sedan:
          26-02-2009
          Medlem nr: 21 348



          Känner igen det men i mitt fall var det möss som min katt lyckligt vissade mig, jag tog ut dem slängde iväg dem hon efter nya, men när hon insåg att jag inte riktigt uppskattade hennes presenter lade hon dem runt huset istället då matte var så korkad att hon inte förstod den fina presenten hon fick. smile.gif Tillägas skall väl göras att jag inte gillar möss för femöre.

          Så våra katter anser ju att vi förser dem med mat därför vill dem ibland göra oss glada med att ge oss mat som vi inte alltid uppskattar.


          --------------------

          Fia
          Odlare i zon 4
           
          Citera
          Monarda
          Inlägg 20-05-2009, 14:53
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem sedan:
          06-03-2005
          Medlem nr: 5 125



          Vår gamla hankatt kom in genom kattluckan en natt med en stor fet sork som han nedlagt, högljutt annonserande över sin bravad. La den på mattan i ett av rummen där maken fick tag på honom och under försäkran om vilken duktig katt han varit bars missen ut på raka armar. Sorken dinglade fortfarande i gapet.
          Samma procedur igen - efter 30 sekunder in genom kattluckan. Denna gången bars bytet ut till matplatsen i köket under höga triumfjamanden. Maken fick offra sig igen och nu kånkades katten ut genom ytterdörren på andra sidan huset, fortfarande med sorken hängande i gapet.
          Efter två minuter rasslade det i kattluckan i sovrummet. Sorken hade släpats runt halva huset för att återigen visas upp. För tredje gången åkte både katt och sork ut, kattluckan låstes och måltiden fick avnjutas utomhus.

          Så den här teorin om att katten tror att bytet lever verkar inte stämma på vår gammelkatt i alla fall. Jag tror han betraktar oss som sin flock och gör vad hans gener säger åt honom att göra. Hålla oss vid liv med färska delikatesser!


          Redigerat av Monarda: 20-05-2009, 14:54
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 20-05-2009, 16:44
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          CITAT (Monarda @ 20-05-2009, 15:53) *
          Vår gamla hankatt kom in genom kattluckan en natt med en stor fet sork som han nedlagt, högljutt annonserande över sin bravad. La den på mattan i ett av rummen där maken fick tag på honom och under försäkran om vilken duktig katt han varit bars missen ut på raka armar. Sorken dinglade fortfarande i gapet.
          Samma procedur igen - efter 30 sekunder in genom kattluckan. Denna gången bars bytet ut till matplatsen i köket under höga triumfjamanden. Maken fick offra sig igen och nu kånkades katten ut genom ytterdörren på andra sidan huset, fortfarande med sorken hängande i gapet.
          Efter två minuter rasslade det i kattluckan i sovrummet. Sorken hade släpats runt halva huset för att återigen visas upp. För tredje gången åkte både katt och sork ut, kattluckan låstes och måltiden fick avnjutas utomhus.

          Så den här teorin om att katten tror att bytet lever verkar inte stämma på vår gammelkatt i alla fall. Jag tror han betraktar oss som sin flock och gör vad hans gener säger åt honom att göra. Hålla oss vid liv med färska delikatesser!

          Hade han förslag på dryck till delikatessen också? giggle.gif
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 20-05-2009, 17:08
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Men alltså jag undrar en sak. Mina katter har alltid varit utekatter som känner sig mer hemma i ladan än i huset. De bär alltid in sina byten i ladan för att äta upp dem i lugn och ro trots att jag sällan är där. Kan det inte helt enkelt vara så att katter tycker om att ta sitt byte till en plats där de känner sig trygga? Och de gånger som det sammanfaller med människornas sovrumsmatta så är det delvis en slump att människorna råkar bo på samma ställe. Sen att de vill dela med sig är ju en annan sak.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Monarda
          Inlägg 20-05-2009, 17:36
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem sedan:
          06-03-2005
          Medlem nr: 5 125



          Men varför dessa långa haranger av något mellanting mellan jam och vrål? Ett ljud som han aldrig använder annars. Vad kan det betyda? Nu kommer pappa hem med mat, kom barn så får ni smaka?
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 20-05-2009, 17:39
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Så där lät min mammakatt när hon kom med mat till sin son, även när han hade blivit vuxen. Så nog är det det det betyder.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 20-05-2009, 20:18
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem sedan:
          09-07-2003
          Medlem nr: 1 876



          Så där lät min gamla Mammakatt Smulan, när hon kom hem med vad som helst....
          Hon var en hejare på att fånga byten en stickning, i fem delar, mer eller mindre färdiga, dockkläder, mysdjur, ett paket isterband alldeles nyinhandlad, en nystekt kotlett, kopparormar, möss, en skata och en ekorre, mm mm..............
           
          Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 20-05-2009, 20:29
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem sedan:
          11-03-2005
          Medlem nr: 5 153



          Jag tror att katterna kommer med byten till oss för att visa hur nyttiga de är. Ett visst mått av urval har det ju varit under århundrandena (ärtusenden om vi räknar med egyptierna) där goda jägare var nyttiga, medan dåliga jägare var umbärliga. De olika ljuden för att meddela bytets "status" (död näbbmöss ger bara ett litet "tjoho" medan levande skata kräver ett triumfvrål) - det är väl inte så konstigt? Honorna ger samma ljud ifrån sig när hon kommer med byten till kullen.

          Om vi skäller på katter eller piper usch och fy så tolkar vissa katter det som att det bytet inte var gott nog, det är bäst att komma med något större/godare/blodigare/mer levande nästa gång - gärna om en kvart. Medan andra kanske bara tror att deras människor inte förstod vilken fet sork katten bidragit med och visar upp samma byte igen giggle.gif

          Sen tror jag att Myosotis teori om att äta där de är tryggast också spelar in. Men eftersom jag var med om åtskilliga nätter på mitt gamla landsställe där byten (bara lätt omtöcknade) serverades i sängen så kan jag bara säga att en viss mån av uppvisning måste finnas, åtminstone hos en del. Prova att berömma dem (måttligt) för att de är duktiga jägare, men säg att ni älskar dem oavsett och skulle uppskatta om de åt upp byten ute.

          Sen kanske jag blir lite jobbig nu men: Katten är och förblir ett rovdjur och tycker man det är helt oacceptabelt att den tar in byten så kanske man valt fel sorts husdjur... Prova med nåt som inte jagar nästa gång.


          --------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
           
          Citera
          Monarda
          Inlägg 20-05-2009, 21:17
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem sedan:
          06-03-2005
          Medlem nr: 5 125



          Jag älskar mitt rovdjur och skulle inte drömma om att byta ut honom mot något annat. För till ovannämnda historia hör också att vi, katten och jag, kvällen före detta drama hade vandrat runt i trädgården och upptäckt ett stort sorkhål i en av rabatterna och att jag då uppmanade honom att "hålla efter sorkarna åt matte". Min kloka katt gjorde som matte sa och upptäckte att otack är världens lön!

          Men faktiskt stämmer det som du säger Ingrid. Ett litet byte genererar diskretare triumfuttryck. Det upptäckte vi natten till idag när det var dags igen och bytet bara var en liten mus.
           
          Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 20-05-2009, 21:32
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem sedan:
          24-05-2004
          Medlem nr: 3 702



          Oj, tack för alla roliga inlägg i denna tråd! rotfl.gif



          --------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

           
          Citera
          Tosan
          Inlägg 20-05-2009, 21:49
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 798



          Ja katter är underbara!

          Min kisse lade ner sitt första byte förra sommaren hos morfar och mormor, en fin råtta låg snyggt utlagd i solen och katten stod stolt och sträckte på sig bredvid den. Självklart gick jag ju dit och konstaterade att det var en riktigt fin en som hon varit sååå duktig att bära hem.

          Ett par timmar senare gick hon fram till den och luktade på den, tittade på mig och jamade. Antagligen tyckte hon att matte skulle ha lagat nåt gott utav den... giggle.gif


          --------------------
          Stolt HBT-kompis
           
          Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 20-05-2009, 22:00
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem sedan:
          11-03-2005
          Medlem nr: 5 153



          Kanske ska tillägga att jag inte alla gånger tyckt att allt varit frid och fröjd när jag fått mina "presenter". När de med början strax efter 3 på morgonen kom in med fågelungar som knappt fått fjädrar än, en i taget var tjugonde minut...Var och en under vederbörliga triumfljud och levererade under sängen (honkatten) eller på kudden (hanen). Hade någon anmält intresse just då hade jag kunnat skicka med ett par hundralappar bara för att bli av med "kattskrällena".

          Och att sen möta fågelmamman som flög omkring och var alldeles förtvivlad hela förmiddagen, inte alls kul! Än idag försöker jag tro att boet var felbyggt och hade ramlat ner av sig självt... dunno.gif


          --------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 20-05-2009, 23:45
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Katter är deffenitivt inte dumma !de jagar av instingt och oberoende av om de är inne eller utekatter,jakten ligger i en katts gener därför att de är och förblir ett Rovdjur från begynelsen,vi kan inte göra om dom till söta gosedjur,de är rovdju av naturen .Jag har fått hem möss råttor och vattensorkar !ja det är bara att gilla läget om man har katt som är utekatt.Kan tala om att dagen innan vi skulle ha husvising för hugade spekulanter så släppte vår älskade katt in en levande mus som "husse" och jag fick jaga ut kvällen innan husvisningen rotfl.gif Tänk er om den hade suttit inne och tvättat sig på husvisningen rotfl.gif

          Jo vad jag ville ha sakt !är att en katt är en liten tiger!och dom är väldigt smarta rolleyes.gif
           
          Citera
          pianja
          Inlägg 21-05-2009, 07:24
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem sedan:
          30-04-2009
          Medlem nr: 22 816



          Att jag har två katter beror till stor del på att två katter fångar fler möss än en. Så att det jagar är helt okej. Att en och annan fågel stryker med är tråkigt, men som sagt, katter är rovdjur och följer bara sin instinkt. Har hellre döda möss och sorkar på mattan än levande i trädgården och i skafferiet. Det är just det där att bära ut och att de kommer in igen med samma kadaver som stör mig. Och lite att trampa i halväten mus när man kommer upp på morgonen...

          När de tar in levande möss är jag inte heller särskilt imponerad. thumbdown.gif Det motverkar ju musfångarsyftet med att ha katt. Det är mest den ene som gör så. Ibland tappar han bort dem under tiden han leker med dem. slap.gif Den andre knäcker nacken fort och lätt, sedan kan han leka med den i en kvart, men det är ju en annan sak. Han har åtminstone koll på grejerna.

          Djungelvrålandet med det där speciella lätet hade min honkatt mer av än killarna. De jamar gärna högt och länge när de kommer in med något. Fast det kan de göra ändå, bara för att de vill ha mat, uppmärksamhet eller vad som helst. Lagom kul när man precis har somnat och ska upp tidigt dagen efter... men ändå. Tror att honan var mer intresserad av att mata mig. Killarna är nog mer intresserade av att äta själva i lugn och ro, antar jag efter att ha läst denna tråd.

          Jag gnäller på kattingarna och deras byten, men de är goa mina pojkar. Visst ska de jaga. Men mest är de ju till för att jag ska kunna slösa min kärlek på dem. Och det är de riktigt bra på! smile.gif

           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 21-05-2009, 12:10
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Undrar varför jag slipper detta beteende. Är det för att jag ignorerar dem när de har ett byte?


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 21-05-2009, 12:45
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem sedan:
          04-07-2007
          Medlem nr: 11 365



          CITAT (Myosotis @ 21-05-2009, 13:10) *
          Undrar varför jag slipper detta beteende. Är det för att jag ignorerar dem när de har ett byte?

          Äh! Det är ju för att dom vet att du är vegetarian! Vänta bara, snart kommer dom med nyfångad morot till dig! flirting.gif


          --------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)


          cancer.gif
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 21-05-2009, 12:49
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          rotfl.gif Att jag inte tänkte på det!


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 21:50
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon