Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varmkompost
          Irca
          Inlägg 22-05-2009, 15:06
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem sedan:
          21-05-2007
          Medlem nr: 10 587



          Vi funderar på att köpa en varmkompost men har nu lite frågor till er som har en...

          Var har ni ställt den i trädgården, står den avsides?

          Luktar den?

          Finns det flugor runt den?

          Vilken sort har ni?

          Några andra råd eller tips?

          sos.gif


          Mvh Irca
           
          Citera
          Tosan
          Inlägg 22-05-2009, 21:49
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 798



          Jag köpte mullbanken förra året och är supernöjd. Jag har ställt den vid ingången till rosengången, mot garageväggen, så lite undangömd är den. Enda ggn den luktat var i våras, den stannade av ett tag när det var som allra kallast och jag hade lite trubbel att få igång den, och när den sen tinade ordentligt så blev den lite väl blöt och luktade inget vidare. Lite flugor har jag, men det sägs man slippa om man lägger tidningar på avfallet.

          Det jag gillar mest med mullbanken är att den har två rejäla fack och är både lättmonterad och lättömd. Klarade dessutom vintern långt över förväntan här i Lappland. Lätt att ge lite extraisolering om det behövs, jag hade ett par gamla täcken över.


          --------------------
          Stolt HBT-kompis
           
          Citera
          Molngrabb
          Inlägg 30-05-2009, 21:29
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem sedan:
          11-07-2008
          Medlem nr: 17 416



          Vi funderar också på att köpa en varmkompost. Jag vet inte om jag i själv verket är i praktisk användning utav en eller det bara är idén om en kompost som lockar flirting.gif
          I vilket fall som helst så tycker jag att det är tråkigt med alla fina matsopor ska slängas i en tunna som sopgubbarna sedan kommer och hämtar. Då väljer jag hellre att ta till vara på dessa "sopor" själv. Det blir ju huvudsakligen matavfall i all dess former. Utöver det så blir det gräsklipp och eventuell något mer trädgårdsavfall. Kan det fungera i en kompost? Det blir som sagt mest matavfall men om man ser till att strö över sågspån så kan det kanske fungera?

          Redigerat av Molngrabb: 30-05-2009, 21:31
           
          Citera
          guns
          Inlägg 08-06-2009, 17:57
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem sedan:
          10-04-2004
          Medlem nr: 3 218



          Jag funderar också på att skaffa en varmkompost för att själv ta hand om matavfallet isället för att sopbilen ska köra iväg det. Ska man lägga i kompostmask i den eller blir det för varmt då?


          --------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag
           
          Citera
          irene2
          Inlägg 08-06-2009, 22:36
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem sedan:
          12-09-2006
          Medlem nr: 8 581



          Denna varmkompost har vi och har haft den i ca 10 år. Vi är mycket nöjda mde den. Om det fryser på vintern vilket det strax söder om GBG inte gjort på flera år så lägger vi i PETflasor med varmvatten för att håla igång den.
          Den luktar lite om det ärförfuktigt i den dålägger vi i mersågspån så är det borta.
          1-2 gånger om årret är det äcklga larver i den, dessa försvinner och blir antagligen et nyttigt och fint djur.

          Jorakomposten JK125/270 är en roterande varmkompost för bekväm och enkel kompostering året runt.

          www.kompostbutiken.se

          Iréne
           
          Citera
          Sälkatten
          Inlägg 04-08-2009, 17:37
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem sedan:
          03-08-2009
          Medlem nr: 25 250



          Vi köpte en begagnad roterande Jora-kompost för några år sedan. Indelad i två fack och vi fyller ena facket på ca 3 månader. Det sjunker ihop under tiden, men kräver att man hackar sönder klumpar. När andra facket är fullt är det första redan nedbrutet till fin mylla! Lägger i lövkorg som ställs på marken och får lakas ur salter ur ca 1 månad innan jag använder den. På vintern häller jag det i säck och sparar till våren.
          Använder komposterbara plastpåsar till köks-kärlet och strör med sågspån. Komposten fryser inte förrän det blir rejält kallt länge (-10-15 grader i en vecka gav 10 cm skorpa runt om). Bästa investeringen jag gjort till hushållet.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 21:40
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon