Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          9 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vitlökstråden säsongen 11/12, allt om vitlöksodling
          Preussen
          Inlägg 12-10-2011, 09:19
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem sedan:
          02-03-2007
          Medlem nr: 9 179



          För mig är det tid imorgon att sätta vitlöken. Länger upp i landet bör man ha planterat sin men ni som bor norr över får gärna berätta och delge er information om när man bäst sätter i era trakter.
          Övriga säsonger har det gått bra att sätta senare men med tanke på de senaste vintrarna går jag till aktion redan imorgon. Förra året hade vi snö redan i november vilket är ovanligt så här nära kontinenten.

          För att se framåt behövs det ibland att blicka bakåt så jag länkar här de senaste årens vitlökstrådar. Där finns mycket information att hämta så om ni vill förströ och förkovra läs gärna i dessa trådar.
          vitlökstråden 08/09
          vitlökstråden 10/11

          Mer ingående sortlista kommer att publiceras här eller så får ni följa det hela på bloggen min


          --------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-10-2011, 10:04
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Sätter du så tidigt?! Jag brukar inte sätta förrän i november - december! Bor i norra Skåne. Jag har köpt vitlök, den ligger här och väntar, men jag trodde inte det var bra att sätta så tidigt?


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Preussen
          Inlägg 12-10-2011, 11:43
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem sedan:
          02-03-2007
          Medlem nr: 9 179



          CITAT (Myosotis @ 12-10-2011, 11:04) *
          Sätter du så tidigt?! Jag brukar inte sätta förrän i november - december! Bor i norra Skåne. Jag har köpt vitlök, den ligger här och väntar, men jag trodde inte det var bra att sätta så tidigt?

          går det att vänta så är det att föredra. jordtemperaturen skall ligga runt 7-8 grader. förra året hade jag inte kunnat sätta vitlöken så pass sent pga snö och kyla, som du föreslår. I år chansar jag inte samt att resten av månaden har jag svårt att hinna med.


          --------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-10-2011, 22:03
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Jag har satt vitlök med ficklampa på kvällen när snön börjat falla biggrin.gif Kanske lite för sent då...


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          MrLeaf
          Inlägg 13-10-2011, 05:39
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem sedan:
          15-05-2011
          Medlem nr: 46 527



          "Helvete!! Första snön kommer! Jag måste ut och sätta vitlök!" biggrin.gif

           
          Citera
          rosita
          Inlägg 13-10-2011, 09:19
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 587



          Jag brukar sätta mina vitlökar i december, eller, om vintern blir tidig, innan det blir vinterkallt. Jag odlar i zon 1 och har varit med om att sätta i september/oktober och då visade sig blasten i december och på våren delade alla vitlökar sig i sina klyftor och det vill jag inte vara med om fler gånger!
          Jag har redan nu några kvarglömda vitlökar i jorden som har några små strån på ca 10 cm, ska bli kul att se hur det blir med dem till våren. blush.gif

          Redigerat av rosita: 13-10-2011, 09:20


          --------------------
          Rosita zon 1

          www.ankispassion.blogg.se

          www.dromtolkning.blogg.se
           
          Citera
          tantGröön
          Inlägg 13-10-2011, 16:58
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 132
          Medlem sedan:
          21-03-2009
          Medlem nr: 21 731



          Jag sätter mina vitlökar i helgen, bor i Malmö, tror inte det ska vara några problem.
           
          Citera
          Preussen
          Inlägg 13-10-2011, 19:50
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem sedan:
          02-03-2007
          Medlem nr: 9 179



          CITAT (tantGröön @ 13-10-2011, 17:58) *
          Jag sätter mina vitlökar i helgen, bor i Malmö, tror inte det ska vara några problem.

          beror sig på vilka sorter man odlar. Typ 1, tex sabadrome, messidrome osv. kommer gärna upp innan nyår så dessa skall man vänta med att sätta.
          Nu är mina 125 st klyftor i jorden, puh.


          --------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen
           
          Citera
          Scout
          Inlägg 13-10-2011, 20:43
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          Jag har nu skaffat flera sorters vitlökar:
          8st Vigor (flätbar, jättestora, från törnviks frö)
          1st Leningradskij
          1st Siberian red
          3st Casablanca (pyttesmå, Nelson skickade nya som ersättning för vårens fiasko)
          1st Ny namnlös sort (ska utvärdera den åt Nelson har jag lovat)

          Jag bor ju i zon 4 (köldhål i utkanten på Uppsala) det har redan varit nattfrost förra helgen, då antar jag att det är hög tid att sätta vitlöken nu till helgen. Verkar dock vara lite olika bud beroende på typ av vitlök, om den har flätbar blast eller är en sån som ger toppstängel. Hur är det egentligen? När är det dags att sätta de olika vitlöksorterna?
           
          Citera
          Preussen
          Inlägg 13-10-2011, 22:10
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem sedan:
          02-03-2007
          Medlem nr: 9 179



          CITAT (Scout @ 13-10-2011, 21:43) *
          Jag har nu skaffat flera sorters vitlökar:
          8st Vigor (flätbar, jättestora, från törnviks frö)
          1st Leningradskij
          1st Siberian red
          3st Casablanca (pyttesmå, Nelson skickade nya som ersättning för vårens fiasko)
          1st Ny namnlös sort (ska utvärdera den åt Nelson har jag lovat)

          Jag bor ju i zon 4 (köldhål i utkanten på Uppsala) det har redan varit nattfrost förra helgen, då antar jag att det är hög tid att sätta vitlöken nu till helgen. Verkar dock vara lite olika bud beroende på typ av vitlök, om den har flätbar blast eller är en sån som ger toppstängel. Hur är det egentligen? När är det dags att sätta de olika vitlöksorterna?

          Nu har jag inte odlat flätbara på några år men skörden blev inte mindre för att de kom upp innan nyår. Om de så gör kan du ge dem en kvävegiva på våren så att de repar mod.
          Du kan börja plantera nu, viktigt att löken börjar rota sig innan ev tjäle. Speciellt på tyngre jordar.
          Kul att nelson bad om ursäkt. Ser årets Casablanca större ut? Hur ser den nya sorten ut? Storlek? Antal klyftor? Fick du någon beskrivning?

          Redigerat av Preussen: 13-10-2011, 22:11


          --------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 14-10-2011, 20:32
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          CITAT (MrLeaf @ 13-10-2011, 06:39) *
          "Helvete!! Första snön kommer! Jag måste ut och sätta vitlök!" biggrin.gif

          Precis så biggrin.gif


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Scout
          Inlägg 16-10-2011, 00:18
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          CITAT (Preussen @ 13-10-2011, 23:10) *
          Nu har jag inte odlat flätbara på några år men skörden blev inte mindre för att de kom upp innan nyår. Om de så gör kan du ge dem en kvävegiva på våren så att de repar mod.
          Du kan börja plantera nu, viktigt att löken börjar rota sig innan ev tjäle. Speciellt på tyngre jordar.
          Kul att nelson bad om ursäkt. Ser årets Casablanca större ut? Hur ser den nya sorten ut? Storlek? Antal klyftor? Fick du någon beskrivning?

          108 klyftor satta idag!
          15cm plantavastånd, 15cm radavsånd. Sen satte jag övriga (små/defekta) klyftor skittätt i en rad för blastskörd. Satte allt i tung lera i 2dm upphöjd bädd med träkanter (typ som stor pallkrage). Hoppas de hinner rota sig, upphöjd bädd tjälar väl snabbare än plan mark antar jag. Zon 4. Detta är status för utsädet:

          Vigor - Från Törnviks frö. Jättestora klyftor i yttre lagret, smala klyftor i centrum av löken. 8 lökar vägde ~850g = ~100g/lök. 8 lökar gav 75 stora fina klyftor, 24 små/smala, 13st med lösa/spruckna skal, 4st defekta/mögliga klyftor. Enstaka dubbel och trippelklyftor förekommer. Gräddgult och lilaflammigt skal, flätbar blast.

          Siberian red och Leningradskij - Från Matti. Båda hade 6st stora, trinda, hårda, fina klyftor i ett lager runt mittpinnen. Helt felfria, perfekta lökar.

          Casablanca - Från Nelson. 3st lökar 100g = ~33g/st, alltså skitsmå lökar med skitsmå klyftor i flera lager ~10klyftor/lök. Exakt som förra året. Vitt skal, flätbar blast. Jättebra av Nelsons att skicka nya när man klagar, aningens kasst bara att de ännu efter ett halvår inte lycktas pressa leverantören att skicka en beskrivning av sorten. Odlar den mest för att kunna jämföra med mina 3 stora fina sorter.

          Ny okänd provsort - Från Nelson. Lite större än Casablanca, men mindre än övriga sorter jag satte. Vitt skal, flätbar blast, klyftor i flera lager, 12klyftor på en lök. De flesta klyftorna hade löst/sprucket skal och var också lite mjuka i toppen, känns som ett dåligt tecken. Ingen beskrivning på denna heller.

          Ska blir mycket spännande att jämföra sorterna till våren.
           
          Citera
          Preussen
          Inlägg 16-10-2011, 09:55
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem sedan:
          02-03-2007
          Medlem nr: 9 179



          CITAT (Scout @ 16-10-2011, 01:18) *
          108 klyftor satta idag!
          15cm plantavastånd, 15cm radavsånd. Sen satte jag övriga (små/defekta) klyftor skittätt i en rad för blastskörd. Satte allt i tung lera i 2dm upphöjd bädd med träkanter (typ som stor pallkrage). Hoppas de hinner rota sig, upphöjd bädd tjälar väl snabbare än plan mark antar jag. Zon 4. Detta är status för utsädet:

          Vigor - Från Törnviks frö. Jättestora klyftor i yttre lagret, smala klyftor i centrum av löken. 8 lökar vägde ~850g = ~100g/lök. 8 lökar gav 75 stora fina klyftor, 24 små/smala, 13st med lösa/spruckna skal, 4st defekta/mögliga klyftor. Enstaka dubbel och trippelklyftor förekommer. Gräddgult och lilaflammigt skal, flätbar blast.

          Siberian red och Leningradskij - Från Matti. Båda hade 6st stora, trinda, hårda, fina klyftor i ett lager runt mittpinnen. Helt felfria, perfekta lökar.

          Casablanca - Från Nelson. 3st lökar 100g = ~33g/st, alltså skitsmå lökar med skitsmå klyftor i flera lager ~10klyftor/lök. Exakt som förra året. Vitt skal, flätbar blast. Jättebra av Nelsons att skicka nya när man klagar, aningens kasst bara att de ännu efter ett halvår inte lycktas pressa leverantören att skicka en beskrivning av sorten. Odlar den mest för att kunna jämföra med mina 3 stora fina sorter.

          Ny okänd provsort - Från Nelson. Lite större än Casablanca, men mindre än övriga sorter jag satte. Vitt skal, flätbar blast, klyftor i flera lager, 12klyftor på en lök. De flesta klyftorna hade löst/sprucket skal och var också lite mjuka i toppen, känns som ett dåligt tecken. Ingen beskrivning på denna heller.

          Ska blir mycket spännande att jämföra sorterna till våren.

          Bra beskrivning, förstår att det ska bli spännande. Lite oroande att det var mögel/svamp på köpt utsäde. Förhoppningsvis har det inte spritt sig till hela löken men risken finns. Om jag varit som dig hade jag reklamerat.


          --------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen
           
          Citera
          Scout
          Inlägg 17-10-2011, 11:23
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          CITAT (Preussen @ 16-10-2011, 10:55) *
          Bra beskrivning, förstår att det ska bli spännande. Lite oroande att det var mögel/svamp på köpt utsäde. Förhoppningsvis har det inte spritt sig till hela löken men risken finns. Om jag varit som dig hade jag reklamerat.

          Det var bara 4st enstaka klyftor som var bruna och svampiga innuti av mer än 100klyftor. Tror du det finns risk att andra klyftor var drabbade fast de kändes fina och såg fina ut?

          Nu är det planterat färdigt för i år i alla fall, så det är ju inte mycket att göra åt nu. Även om jag räknar bort utsädet för nästa säsong så borde det ju bli minst en vitlök att äta var fjärde dag under ett helt år när jag skördat nästa år. och det är ju långt mer än jag någonsin kommer att kunna konsumera. Så kommer inte alla upp så är det ju ingen katastrof.


          Hur många klyftor sätter ni andra?
          Hur många procent brukar gro till våren?
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 17-10-2011, 12:47
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          CITAT (Scout @ 17-10-2011, 12:23) *
          Hur många klyftor sätter ni andra?
          Hur många procent brukar gro till våren?

          Jag är inte alls lika proffsig som ni andra, brukar sätta typ 2 vitlökar bara för skojs skull. Också i år har jag köpt 2. Men jag tycker att alla brukar gro faktiskt.

          Edit: Två hela alltså, hur många klyftor det nu kan bli.

          Redigerat av Myosotis: 17-10-2011, 12:48


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Preussen
          Inlägg 17-10-2011, 13:10
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem sedan:
          02-03-2007
          Medlem nr: 9 179



          CITAT (Scout @ 17-10-2011, 12:23) *
          Det var bara 4st enstaka klyftor som var bruna och svampiga innuti av mer än 100klyftor. Tror du det finns risk att andra klyftor var drabbade fast de kändes fina och såg fina ut?

          Nu är det planterat färdigt för i år i alla fall, så det är ju inte mycket att göra åt nu. Även om jag räknar bort utsädet för nästa säsong så borde det ju bli minst en vitlök att äta var fjärde dag under ett helt år när jag skördat nästa år. och det är ju långt mer än jag någonsin kommer att kunna konsumera. Så kommer inte alla upp så är det ju ingen katastrof.
          Hur många klyftor sätter ni andra?
          Hur många procent brukar gro till våren?

          Det kan finnas risk men hur stor och påtaglig den är kan alltid diskuteras. Oavsett tycker jag du ska reklamera. Anledning till att köpa utsäde är ju att man ska slippa sjukdomar.
          Om jorden är bra dränerad och att man inte har någon sjukdom skall 100% gro.


          --------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen
           
          Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 17-10-2011, 14:55
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem sedan:
          18-01-2005
          Medlem nr: 4 889



          Vi satte våra 90 klyftor den 12-14 oktober i år, ett par veckor tidigare än vanligt. I våras kom vitlökarna upp lite sent, så vi tänkte att de kanske behöver längre tid för att rota sig.
          Vi valde som vanligt de allra största klyftorna av vår rödskaliga estniska sort, samma som vi odlat i ca 15 år.
          Den här gången har jag antecknat vilken jord- och gödselblandning jag fyllt i de 3 pallkragarna. I en pallkrage serveras brunnen hästgödsel, i 2 st. kogödsel, 1,5 säck per låda. I år har vi flyttat en av pallkragarna till en mycket soligare plats. Blir det skillnader i lökarnas storlek blir man kanske lite klokare whistling.gif


          --------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

           
          Citera
          Preussen
          Inlägg 17-10-2011, 19:31
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem sedan:
          02-03-2007
          Medlem nr: 9 179



          Var på plantagen idag. Såg att de saluför stora sabadrome för 14.90kr st. Det är en helt ok sort. Nu har jag själv inte plats till fler lökar utan skriver det som ett tips till er andra. Bättre än att sätta lök från grönsaksdisken.


          --------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen
           
          Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 18-10-2011, 17:53
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem sedan:
          10-05-2009
          Medlem nr: 23 137



          Hade plantagen, jag som var in och frågade och det var slut från leverantören. Fast det var i fredags....

          Tänkte att jag skulle få ner några klyftor jag med men har inget utsäde.


          --------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4
           
          Citera
          blomkronan
          Inlägg 18-10-2011, 18:54
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem sedan:
          28-07-2008
          Medlem nr: 17 820



          Förra året var första gången för mig att sätta vitlök Jag satte då 12 lökar av Sabadrome den 24 oktober, jag räkna aldrig hur många jag fick upp, men jag skulle tro att jag ändå fick upp 99 % av dom 136 klyftorna jag fick ner i jorden. Vitlök var något jag gilla att odla, inte var det mycket jobb direkt, Jag odla i en "ogräsfri" låda, pytte lite maskroser hitta dit. Lökarna kom upp fint och bäst av allt... dom får vara i fred från rådjuren biggrin.gif. jag är bra läss på dom och sniglarna nu!!

          Iår fick jag tag på några andra sorter oxå. VIGOR, PRINTAOR & FLAVOR ska bli kul och se om jag kommer märka någon skillnad på dom... Självklart satte jag av min egen Sabadrome oxå smile.gif Men skillnaden på dom lökar jag satte förra året mot dom jag fick upp var stor skillnad! Dom jag fick fram var mycket mindre. Det blir väll att göda mera nästa år. Dom fick inge mera gödsel än det jag grävde ner på hösten. (föresten var det ju ingen gödsel, det var solmull med kalk i)

          Nu inser jag att jag satte mina lökar för tätt!! jag mätte bara upp 8 cm emellan slap.gif järnsläpp!! men jag fick på så sätt plats med 80 klyftor i en pallkrage, det blir väll att skörda tidigt, varannan lök, så dom andra får plats att växa. Jag får testa mig fram.

          Förra året kom ju första snön den 1 okt, så den 12 oktober vågade jag inte vänta längre, så jag satt mina då. Jag hade några säckar med gammal hästskit i så en låda fick ettårig skit dom andra fick tvåårig skit. Ska bli kul och se om det blir någon skillnad på lådorna.

          Nu inser jag att jag satte ca 240 klyftor om jag fick ner 80 klyftor i varje blush.gif inte konstigt att det tog tid och att jag fick ont i ryggen... Ja då gör det ju inget att jag kanske får dra upp varannan i sommar.

          Det roliga med att sätta så här många vitlökar är ju att man kan ge bort. Vitlök är en uppskattad gå-bort-present har jag märkt smile.gif
           
          Citera

          9 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 03:41
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon