Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fota mot svart bakgrund
          Pius
          Inlägg 28-07-2011, 14:02
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 352





          Jag tänkte fotografera mina pelargoner med en svart bakgrund istället för de vanliga "röriga" bakgrunderna. Vädret var gråmulet så jag tyckte det var perfekt. Men jag vet inte var jag går fel. För det verkar som kameran får spader av kontrasten mellan blommans färg, i det här fallet orange och bakgrunden, den svarta plastsopsäcken.

          Kameran, en Canon Power Shot SX 10 IS, kör jag på auto, jag har så svårt att fatta när jag läser den digra manualen. whistling.gif

          Blommorna går i gult eller blir överexponerade (heter det väl när de blir för ljusa) så vad ska jag göra? Dessutom var plastsäcken skrynklig, fast det har ju inte med kameran att göra. blink.gif crying.gif

          Pius



          --------------------
          Pius, zon 1
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-07-2011, 14:40
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Hur blir dom utan den svarta bakgrunden? Tänkte att man annars ju kan lägga på svart bakgrund efteråt i t.ex. Photoshop.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Pius
          Inlägg 28-07-2011, 14:49
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 352



          CITAT (*Stintan* @ 28-07-2011, 15:40) *
          Hur blir dom utan den svarta bakgrunden? Tänkte att man annars ju kan lägga på svart bakgrund efteråt i t.ex. Photoshop.


          Då blir de okey.

          Jag får aldrig till det i Photoshop. Det brukar sluta med att allting blir svart, eller i den färg jag valt. angry.gif

          Pius


          --------------------
          Pius, zon 1
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-07-2011, 17:03
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Använd suddgummit med liten stjärna på och rutmarker allt runt blomman. Sen markerar du hela bilden med verktyget högst upp i verktygslistan, klickar på copy i editlistan och sen öppnar en ny blank sida. Sen klickar du på den halvfyllda runda under lagerrutan (längst ner till höger), väljer solid color och väljer bakgrundsfärg till den tomma bildrutan. Klicka på blombilden så att den är markerad och dra med flyttverktyget blomman till den svarta bakgrunden och spara för web . Obegripligt?

          Redigerat av *Stintan*: 28-07-2011, 17:05


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Pius
          Inlägg 28-07-2011, 17:32
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 352



          CITAT (*Stintan* @ 28-07-2011, 18:03) *
          Använd suddgummit med liten stjärna på och rutmarker allt runt blomman. Sen markerar du hela bilden med verktyget högst upp i verktygslistan, klickar på copy i editlistan och sen öppnar en ny blank sida. Sen klickar du på den halvfyllda runda under lagerrutan (längst ner till höger), väljer solid color och väljer bakgrundsfärg till den tomma bildrutan. Klicka på blombilden så att den är markerad och dra med flyttverktyget blomman till den svarta bakgrunden och spara för web . Obegripligt?


          Min Photoshop är 5,5 så den är gammal. flirting.gif

          Jag brukar köra med färgburken och då blir det mesta svart. giggle.gif

          Läste på ett fotoforum, där rekommenderade de vit bakgrund, men jag undrar om det inte blir samma sak, för stora kontraster.

          Jag får väl läsa i den där jämra maualen, om jag nu hittar något lämpligt avsnitt.

          Pius


          --------------------
          Pius, zon 1
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 28-07-2011, 17:49
          Länk hit: #6


          Gäster






          Har kameran manuellt läge? I så fall använd det. Ställ in exponeringstid och bländare manuellt; du kan få laborera lite men till slut kommer du att hitta en inställning som ger skarp & korrekt exponerad blomma, och kolsvart och oskarp bakgrund.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-07-2011, 18:32
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Pius @ 28-07-2011, 18:32) *
          Min Photoshop är 5,5 så den är gammal. flirting.gif

          Jag brukar köra med färgburken och då blir det mesta svart. giggle.gif

          Läste på ett fotoforum, där rekommenderade de vit bakgrund, men jag undrar om det inte blir samma sak, för stora kontraster.

          Jag får väl läsa i den där jämra maualen, om jag nu hittar något lämpligt avsnitt.

          Pius


          Min Phs är också gammal (7,0) men jag trodde dom såg ungefär likadana ut whist.gif


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Krolliljan
          Inlägg 28-07-2011, 20:57
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 10 191
          Medlem sedan:
          20-05-2007
          Medlem nr: 10 539



          En lite tokig fråga.
          När den står på auto, är det automatisk blixt då också? Det är det på min kamera så jag får ta bort det annars blir det tokiga färger.


          --------------------





           
          Citera
          Azur
          Inlägg 28-07-2011, 23:24
          Länk hit: #9


          Gäster






          Ja, i auto-läget tar kameran alla beslut själv, t.ex. om det behövs blixt (fast som regel kan man stänga av blixten). Auto kan fungera bra, men läget utgår ifrån att du antingen vill ta semesterbilder av folk i fullt solsken, eller festbilder av folk som sitter vid ett bord i glödlampsljus. Fotar man andra saker blir det ofta inte bra med auto.

          Manuellt läge tar tid och är ofta bökigt att ställa in vitbalans och hitta rätt exponering, men pelargoner springer ju inte iväg, och nästa gång du fotar kan du antagligen använda ungefär samma inställningar. Det är värt att lära sig att använda manuellt eller programmerat (som är ett mellanting mellan auto och manuellt) läge.
           
          Citera
          Pius
          Inlägg 29-07-2011, 08:26
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 352



          CITAT (Azur @ 29-07-2011, 00:24) *
          Ja, i auto-läget tar kameran alla beslut själv, t.ex. om det behövs blixt (fast som regel kan man stänga av blixten). Auto kan fungera bra, men läget utgår ifrån att du antingen vill ta semesterbilder av folk i fullt solsken, eller festbilder av folk som sitter vid ett bord i glödlampsljus. Fotar man andra saker blir det ofta inte bra med auto.

          Manuellt läge tar tid och är ofta bökigt att ställa in vitbalans och hitta rätt exponering, men pelargoner springer ju inte iväg, och nästa gång du fotar kan du antagligen använda ungefär samma inställningar. Det är värt att lära sig att använda manuellt eller programmerat (som är ett mellanting mellan auto och manuellt) läge.


          Kan tänka mig det, det finns massor av inställningar på min kamera som jag inte känner till. Jag fotar mest blommor / natur och mina katter. Människor tycker jag aldrig blir bra och så är de besvärliga. Inte som pelargoner. flirting.gif

          Fick förslag på att använda grå bakgrund istället för svart. Kan det vara bättre?

          Pius


          --------------------
          Pius, zon 1
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 29-07-2011, 09:57
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          Börja med att stänga av blixten. Autoläge kan funka. Men har du olika motivprogram på kameran? Ofta finns porträttläge eller makroläge (för närbild) de kan funka bättre.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          Pius
          Inlägg 29-07-2011, 10:52
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 352



          CITAT (Markus_H @ 29-07-2011, 10:57) *
          Börja med att stänga av blixten. Autoläge kan funka. Men har du olika motivprogram på kameran? Ofta finns porträttläge eller makroläge (för närbild) de kan funka bättre.


          Jag har testat alla funktioner, utom sportprogrammet, pelargoner är ju inte så rörliga av sig. giggle.gif

          Nyss var jag och inhandlade grått presentpapper, fick höra att proffsfotografer tydligen använder grått som bakgrund. Det kanske funkar bättre. Annars får jag väl sätta mig med den jättelika manualen och läsa om bländare och exponeringstid och allt vad man ska kunna.

          Blixten måste jag själv aktivera så den hoppar inte igång hur som helst. Det är en ganska avancerad kamera, det är bara jag som inte begriper finesserna. Jag ägnar mig hellre åt motiven. whistling.gif

          Men tack för alla råd jag får!

          Pius

          http://piusochco.blogspot.com/


          --------------------
          Pius, zon 1
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 29-07-2011, 12:08
          Länk hit: #13


          Gäster






          Att bakgrunden är mörk är ett problem för att kameran i auto-läge tittar på hela bilden för att avgöra hur den ska exponera fotot: den försöker undvika att göra bakgrunden helt svart, och därmed blir blomman för ljus.

          De flesta kameror har åtminstone nåt läge där man kan säga åt den att välja en viss del av fotot istället, ofta ser man det i form av en rektangel i bilden. På så vis får man kameran att strunta i hur bakgrunden blir exponerad, och bara bry sig om objektet.

          Det är egentligen bara tre inställningar som spelar roll: exponeringstid (hur länge kameran släpper in ljus), bländaröppning (hur stor kamerans "pupill" är), och färgbalans. Färgbalansen ställer man in genom att mäta mot t.ex. ett vitt papper, och sen är det bara att laborera med exponeringstid och bländare tills det blir bra.

          I teorin. I verkligheten är kompaktkameror gjorda för att användas i auto-läge, och med flit gjorda besvärliga att att ställa in manuellt.

          Om du vill använda auto-läget kan en neutralt mellangrå eller vit bakgrund vara bra - det borde innebära att pelargonen inte blir överexponerad och vitbalansen ungefär rätt.
           
          Citera
          NilaM
          Inlägg 29-07-2011, 12:28
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem sedan:
          22-05-2011
          Medlem nr: 48 515



          En fundering. Om du har det gråa pappret på samma avstånd som pelargonen (bredvid) så kan du ju fokusera på den och trycka knappen halvvägs och sedan ändra kamerans läge (med knappen halvvägs nertryckt) till pelargonen och trycka klart den.
          För då tas ju bilden utifrån hur ljuset ser ut på det grå pappret och det kanske blir bättre då när du sedan fotar pelargonen med svart bakgrund?

          Kanske värt att testa? För att slippa fotoshoppa?
           
          Citera
          Pius
          Inlägg 30-07-2011, 12:12
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 352







          Här är 2 kort med grå bakgrund. Inte så tokiga om jag får säga det själv. Betydligt bättre än med svart i alla fall.

          Pius



          --------------------
          Pius, zon 1
           
          Citera
          gräsfritt
          Inlägg 02-08-2011, 21:04
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem sedan:
          16-04-2010
          Medlem nr: 29 246



          Bifogad fil  ACAAD731_NEW.jpg ( 101.55k ) Antal nedladdningar: 18


          Använd stativ. Välj läge M och justera till lämplig exponeringskombination. Ändra inte denna och för in en svart bakgrund och ta bilden. Så gjorde jag med denna bild.

           
          Citera
          johanlotta
          Inlägg 09-08-2011, 22:29
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 86
          Medlem sedan:
          07-08-2011
          Medlem nr: 69 874



          Kameran står antagligen på automatisk vitbalans också. Kolla om du kan hitta "WB" någonstans och ändra lite på siffrorna som står där. 2700K ger kallare bilder, 5800K varmare. Det är vitbalansen som definierar färgerna i bilden. Därför blir din gula pelargon orange.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 23:06
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon