Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Blåregn Blue Moon
          Stefan A
          Inlägg 24-06-2015, 07:15
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem sedan:
          28-08-2007
          Medlem nr: 12 255



          Vacker och farlig - spännande kombo!

          Jodå, hon växer som vanligt bra. Längsta skottet för året är uppe över metern nu. :-) Men inga spår av blommor! :-(
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-06-2015, 10:14
          Länk hit: #22


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Växer den bra i år trots det kalla vädret?
           
          Citera
          Stefan A
          Inlägg 24-06-2015, 11:52
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem sedan:
          28-08-2007
          Medlem nr: 12 255



          O, JA! Men för några veckor sedan då den satte igång var det ju faktiskt flera heta dagar. Och den sitter verkligen EXAKT i hörnet mellan byggnader som också är EXAKT soligaste läget.

          Jag är ingen expert på blåregn och vet ingen annan som har nåt så jag har inget att jämföra med. Det gör att jag blir glad att höra förvåning fr huggorm! ;-)

          Tar tacksamt emot tips om hur jag får den att blomma. Fick den som sagt i blom för ett par år sedan, men det var kanske bara tur och nåt med väderförhållandena. Visst bör man beskära den på nåt sätt för att främja blomningen?
           
          Citera
          Trädgårdstokan
          Inlägg 28-06-2015, 12:10
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          10-03-2007
          Medlem nr: 9 277



          Jag har haft på lite vanlig trädgårdsgödning, vi får se nu när värmen kommer om det får lite mer fart.

           
          Citera
          Stefan A
          Inlägg 29-06-2015, 22:44
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem sedan:
          28-08-2007
          Medlem nr: 12 255



          Skar ner alla skott till två-tre blad i går ... En av grejorna med Blue moon ska ju vara att den blommar om under säsongen. Får se om detta kan trigga i gång nåt ...
           
          Citera
          Gaerrent
          Inlägg 03-07-2015, 09:30
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem sedan:
          09-05-2007
          Medlem nr: 10 275



          Jag planterade min i våras och den har, trots det kalla vädret vuxit på bra. Den är väl ca: en och en halv meter nu. Jag räknar inte med någon blomning i år utan är tacksam om det knatar på och sedan klarar övervintringen.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 03-07-2015, 18:51
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          För säkerhet skull man väljer växter som klara sig mera av sin zon, till exempel om man bor i zon 3 ska väjer växter som kan klara sig i zon 4 eller zon 5.


          H.Bassam

          Redigerat av Bassam: 03-07-2015, 18:52
           
          Citera
          Stefan A
          Inlägg 16-06-2016, 07:25
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem sedan:
          28-08-2007
          Medlem nr: 12 255



          Det blev inga blommor förra året.

          Men I ÅR får jag en blomma vars knopp nu sväller!

          Jag fick för mig att under förra säsongen linda ner några skott med bonsai-tråd i hoisontellt läge. Det är ett av de skotten som nu ger blomman. Så i år binder jag ner nästan varje skott, så får vi se nästa år om explosionen kommer ... Vad tror ni?
           
          Citera
          addo
          Inlägg 16-06-2016, 14:50
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          CITAT (Stefan A @ 16-06-2016, 08:25) *
          Det blev inga blommor förra året.

          Men I ÅR får jag en blomma vars knopp nu sväller!

          Jag fick för mig att under förra säsongen linda ner några skott med bonsai-tråd i hoisontellt läge. Det är ett av de skotten som nu ger blomman. Så i år binder jag ner nästan varje skott, så får vi se nästa år om explosionen kommer ... Vad tror ni?


          När man spaljerar fruktträd brukar man säga att horisontella grenar ger mer skörd än vertikala, så det kanske kan stämma. Jag har styrt all tillväxt på mina blåregn som jag planterade förra året i sidled, inte för blomningen utan för att jag vill att dom ska täcka in planket dom växer mot, så jag hoppas att dom blommar bättre av den behandlingen.

          Jag måste även ställa mig tveksam till zonangivelsen på blåregn, jag planterade 3 blue moon och ett japanskt för att testa (zon 2 i stockholm) av mina så fick alla amerikanska vinterskador och en tom dog medans det japanska klarade sig oskadd och har växt otroligt mycket bättre än dom amerikanska i år. Nu var hösten ovanligt varm och lång förra året vilket kan ha påverkat eftersom det japanska behövde längre tid på sig att vintra in. Men om jag köper ett till så kommer det antagligen vara ett kineskiskt för att testa, blu moon är jag iaf inte imponerad av.
           
          Citera
          jegi
          Inlägg 25-09-2016, 01:41
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 651



          Ja, zonangivelsen på Blue Moon stämmer inte alls för i zon IV är den inte härdig. Jag är mycket imponerad av Stefan som lyckats så bra åtminstone med gröntillväxten i zon III. Jag har som sagt tragglat med Blue Moon och Clara Mack i zon IV i skyddade söderlägen och visst den klarar sig och växer frodigt under sommaren men större delen fryser ned igen. Ett tips jag fått är att klippa ned den mycket hårt för att den ska få behålla tillväxten och att man då låter två blad växa ut, klipper där och fortsätter så efter ytterligare två nya blad osv. Jag har visserligen klippt ned mina en del men inte hårt direkt. Däremot har jag fått den ena att blomma hyfsat och den har även producerat fröbaljor. Hur gick det med blomningen för dig i år, Stefan?
          I år planterade jag ett lite kraftigare och större W sinensis som blommat två (!) gånger i sommar. Den har jag klippt tillbaka nästan all tillväxt på och det lilla som finns kvar har nästan förvedats helt nu. Det ska bli intressant att se hur den klarar sig men jag har en känsla av att härdigheten är ungefär densamma.


          --------------------
          Jerker i Gävle

           
          Citera
          Stefan A
          Inlägg 26-09-2016, 13:38
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem sedan:
          28-08-2007
          Medlem nr: 12 255



          Det blev bara en enda blomma i år, ingen revertering, så det hela var över nån vecka in i juli. Inga fröbaljor. Jag hoppas som sagt på nästa års säsong efter mitt experiment med horisontella grenar. Heta slutet på denna säsong kanske hjälper till? Men din blommade alltså med många hängen i år? Du klipper inte så radikalt skriver du, men har du nåt system?
           
          Citera
          jegi
          Inlägg 27-09-2016, 00:13
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 651



          Det blev 4-5 blommor. Inget remonterande på Blue Moon men däremot lite förvånande på min W sinensis som sagt. Inga system, utan jag rycker av skotten när dom drar iväg. Men nästa år ska jag köra systematiskt med att hela tiden beskära efter två blad. Förhoppningen är då att de ska hinna förvedas tidigare.
          På min W sinensis som är hårt nerklippt ser jag att det bildats blomanlag på årets nytillväxt. Lite trist med den dåliga blomningen, men samtidigt lite av tjusningen att man måste anstränga sig och prova olika metoder.


          --------------------
          Jerker i Gävle

           
          Citera
          Stefan A
          Inlägg 27-09-2016, 06:57
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem sedan:
          28-08-2007
          Medlem nr: 12 255



          Remontering, heter det ja. Farligt att slänga sig med konstiga ord.

          Tillfredställelsen att få till det efter motgångar och kämpande är oslagbar! :-)Tänk att vi har samma planta men helt olika problem. Min fryser endast tillbaka i nån topp här (och var och utgör inget problem), kanske tack vare lägre zonen. Men att din blommar mer! Kanske dina ljusare nätter?
           
          Citera
          jegi
          Inlägg 28-09-2016, 09:39
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 651



          Men beskärning ska också stimulera blomning så i ditt fall borde du prova på samma sätt.


          --------------------
          Jerker i Gävle

           
          Citera
          addo
          Inlägg 28-09-2016, 10:08
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          Ska bli spännande att se hur det går i vår, Mitt Blue Moon har gula löv och är i full gång med att vintra in, det japanska växer fortfarande för fullt. Så var det även förra året och det japanska klarade sig som sagt bäst under vintern ändå.

          Jag kommer beskära det japanska blåregnet i början på oktober så det kommer förhoppningsvis hinna förvedas ordentligt.

          Hur ser blomanlagen ut på ett blåregn?
           
          Citera
          Stefan A
          Inlägg 28-09-2016, 17:28
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem sedan:
          28-08-2007
          Medlem nr: 12 255



          På Vämdö (sthlm) inga hösrfärger ännu ...

          Om inte min horisontal-bindning funkar 2017 får jag testa Jegis metod 2018. Min uppfattning är att stora lövverk gynnar stamtjocklek, därför vill jag gärna låta den växa till sig i mellan klippningarna ...
           
          Citera
          jegi
          Inlägg 28-09-2016, 22:36
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 651



          CITAT (addo @ 28-09-2016, 11:08) *
          Ska bli spännande att se hur det går i vår, Mitt Blue Moon har gula löv och är i full gång med att vintra in, det japanska växer fortfarande för fullt. Så var det även förra året och det japanska klarade sig som sagt bäst under vintern ändå.

          Jag kommer beskära det japanska blåregnet i början på oktober så det kommer förhoppningsvis hinna förvedas ordentligt.

          Hur ser blomanlagen ut på ett blåregn?


          Här är det bara gröna blad... Det ser ut som en humleknopp knappt cm-stor. Jag tänkte mig att det är nästa års blommor men jag vet inte om blomanlagen normalt finns framme redan nu.


          --------------------
          Jerker i Gävle

           
          Citera
          addo
          Inlägg 29-09-2016, 12:57
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          Skumt att min vintrar in så tidigt i så fall, bor straxt söder om Stockholm. Skulle kunna vara torkan, men det japanska blåregnet i samma rabatt visar inga tecken på vattenbrist.
           
          Citera
          Stefan A
          Inlägg 06-10-2016, 06:48
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem sedan:
          28-08-2007
          Medlem nr: 12 255



          Jegi, jag känner igen "kotte-knoppen" från i somras. Min kom till efter att bladen slagit ut. Gissar att din inte övervintrar utan är ett försök till remontering (!).
           
          Citera
          jegi
          Inlägg 07-10-2016, 20:36
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 651



          Kan säkert vara så, har själv ingen riktig koll när blomknopparna blir synliga på blåregn. Kommer dom fram på våren?


          --------------------
          Jerker i Gävle

           
          Citera

          3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 10:22
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon