Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          10 sidor V  « < 6 7 8 9 10 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Visa era betong-objekt!
          Anki V
          Inlägg 12-04-2010, 19:46
          Länk hit: #141


          Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem sedan:
          08-05-2005
          Medlem nr: 5 714



          JO.......attans så snygga de var.

          Vi var många som stod där och ackade och ojade oss. Lite tunga att ta som handbagage på flyget bara giggle.gif .

          /A



          --------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

          "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
           
          Citera
          RitRat
          Inlägg 12-04-2010, 20:54
          Länk hit: #142


          Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem sedan:
          22-04-2009
          Medlem nr: 22 570



          CITAT (hallojjj @ 21-03-2010, 11:53) *
          Jag köpte dörrmattan i gummi i höstas och den har legat i bakluckan hela vintern, men nu är det snart dax att börja gjuta igen bravo.gif MEN hade tänkte hitta en passande plastlåda att gjuta i, men hittar ingen!!!!
          Någon som vet och har tips? Mattan är 45x75cm så den måste vara minst 50x80cm


          Nu kommer jag tillbaka till den här betongtråden, har varit borta länge! Kanske skrev jag i någon tidigare betongtråd....

          Hallå, hallojjj! Jag har sett fisklådor i frigolit som är ungefär de mått du nämner. Kan det vara något? Jag vet bara inte var man köper såna? Hos yrkesfiskarnas grossister? Haha, och var finns de?


          --------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.
           
          Citera
          blomkronan
          Inlägg 12-04-2010, 21:00
          Länk hit: #143


          Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem sedan:
          28-07-2008
          Medlem nr: 17 820



          CITAT (Peztis @ 12-04-2010, 20:43) *
          Var det ingen som var på mässan och såg de där "dukkrukorna"?

          Bifogad fil  betongkruka.JPG ( 55.68k ) Antal nedladdningar: 72

          en super dålig bild... men det var väll dessa du menade.

          Jag ska apsolut försöka göra mig en sån kruka, när man testar behöver man ju inte göra så stor... man får nog öva några gånger innan man kan göra en stor som på mässan.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 12-04-2010, 21:13
          Länk hit: #144


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Jamen precis Blomkronan!
          Jag har precis suttit och bläddrat i betongboken jag köpte på mässan. Funderar på om fiberbetong kan vara något? Läste även något om fiberduk eller -remsor man har vid båtbygge men nu hittar jag det inte...

          Försökte titta lite på krukorna och något med fibrer var det i alla fall... g.gif

          CITAT (RitRat @ 12-04-2010, 21:54) *
          Hos yrkesfiskarnas grossister? Haha, och var finns de?

          rotfl.gif

          Det borde väl vara havet som är grossisten till fiskarna då eller? biggrin.gif
          Fast där ska det ju inte finnas någon frigolit g.gif

          Men eg borde det väl finnas i mataffärer som säljer fisk i disk. Eller restauranger... Läste det någonstans på nätet om en som fått dem från restaurangen.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Pingis23
          Inlägg 20-04-2010, 21:16
          Länk hit: #145


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          14-06-2009
          Medlem nr: 24 179



          Hej

          Jag har aldrig gjutit något men är väldigt sugen på att prova. Hur får man till det när man gjuter med blad? Jag menar hur får man till den rundade formen? Tar gärna en beskrivning/instruktion på det! Tänkte mig också på att gjuta någon sorts platta och låta barnen göra handavtryck i dem. Kan väl vara fint nånstans i trädgården. Om man använder en stor låda och gjuter mindre former i den, kan ju sätta olika blomster i de olika "hålen". Nån som provat det? Vad ska jag tänka på för att det ska bli bra?

          Har tusen frågor och confused.gif undringar. Orkar någon svara med bra tips och råd blir jag otroligt tacksam!

           
          Citera
          skogstroll
          Inlägg 21-04-2010, 09:25
          Länk hit: #146


          Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem sedan:
          19-03-2007
          Medlem nr: 9 409



          min är kanske inte så fager som förstagångsobjekt, men gjord på ett jättesolrosblad från 'Titan'

          Bifogad fil  if_nen_106.jpg ( 125k ) Antal nedladdningar: 80

          Bifogad fil  35168.jpg ( 137.35k ) Antal nedladdningar: 42


          --------------------
          Zon 1
          Simrishamn
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 21-04-2010, 10:46
          Länk hit: #147


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          CITAT (skogstroll @ 21-04-2010, 10:25) *
          min är kanske inte så fager som förstagångsobjekt, men gjord på ett jättesolrosblad från 'Titan'

          Det där var väl visst fint! tummenupp.gif Jag har inte kommit så långt som till ett "förstagångsobjekt" ännu, är fortfarande kvar i stadiet "skullevakulattprovapåattgjutanåtibetongnångång"... rolleyes.gif


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 04-05-2010, 18:37
          Länk hit: #148


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          CITAT (blomkronan @ 12-04-2010, 22:00) *
          Bifogad fil  betongkruka.JPG ( 55.68k ) Antal nedladdningar: 72

          en super dålig bild... men det var väll dessa du menade.

          Jag ska apsolut försöka göra mig en sån kruka, när man testar behöver man ju inte göra så stor... man får nog öva några gånger innan man kan göra en stor som på mässan.


          Har lite svårt att släppa denna kruka i tankarna! Eller egentligen är det tekniken som lockar! Har en del idéer i skallen på hur man skulle kunna använda sig av detta och då inte bara krukor.
          Jag har aldrig satt upp någon glasfibertapet men hur tror ni det blir om man doppar glasfiberväv i fiberbetong? g.gif Eller behövs det någon mer porös väv, som liksom suger åt sig? Juteväv? Fast borde det inte vara något som inte förmultnar?


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          blomkronan
          Inlägg 04-05-2010, 19:22
          Länk hit: #149


          Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem sedan:
          28-07-2008
          Medlem nr: 17 820



          CITAT (Pingis23 @ 20-04-2010, 22:16) *
          Hej

          Jag har aldrig gjutit något men är väldigt sugen på att prova. Hur får man till det när man gjuter med blad? Jag menar hur får man till den rundade formen? Tar gärna en beskrivning/instruktion på det! Tänkte mig också på att gjuta någon sorts platta och låta barnen göra handavtryck i dem. Kan väl vara fint nånstans i trädgården. Om man använder en stor låda och gjuter mindre former i den, kan ju sätta olika blomster i de olika "hålen". Nån som provat det? Vad ska jag tänka på för att det ska bli bra?

          Har tusen frågor och confused.gif undringar. Orkar någon svara med bra tips och råd blir jag otroligt tacksam!

          Oj var det ingen som hade svarat på din fråga... jag har inte läst denna tråd på ett tag.

          När du ska gjuta på ett rabarberblad använder du sand som stöd. Häll ut en hög med sand och forma "kullen som du vill att bladet ska bli men tänk "upp och ner" för sen ska du lägga bladet på kullen, gärna med ådrorna uppåt - bladets "baksida" uppåt. Sen klickar du på blandningen av betång och format till kanterna snyggt, sen får inte betången stelna för fort den blir starkare om det tar ett par dagar, så lägg på plast kolla till betången ett par gånger och kanske spruta på med en blomspruta så det inte torkar för fort... Efter 2-3 dagar kan du vända upp bladet, om du vill kan du slippa till kanterna med grovt sandpapper.

          Lycka till biggrin.gif
           
          Citera
          blomkronan
          Inlägg 04-05-2010, 19:30
          Länk hit: #150


          Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem sedan:
          28-07-2008
          Medlem nr: 17 820



          CITAT (Peztis @ 04-05-2010, 19:37) *
          Har lite svårt att släppa denna kruka i tankarna! Eller egentligen är det tekniken som lockar! Har en del idéer i skallen på hur man skulle kunna använda sig av detta och då inte bara krukor.
          Jag har aldrig satt upp någon glasfibertapet men hur tror ni det blir om man doppar glasfiberväv i fiberbetong? g.gif Eller behövs det någon mer porös väv, som liksom suger åt sig? Juteväv? Fast borde det inte vara något som inte förmultnar?

          Jag har tänkt på samma sak... jag tänkte prova att göra en "liten" först. Tänkte ta en hink som form.
          Jag hade oxå juteväv i tanken jag tror inte att det kommer förmulna eftersom det ligger ju i betongen.

          Glasfiberväv var nog en bättre idé tummenupp.gif synd bara att dom rullarna är ganska stora och dyra... men ropa gärna till om du hittar mindre rullar för mindre pris smile.gif
           
          Citera
          AifoS
          Inlägg 07-05-2010, 08:11
          Länk hit: #151


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          20-05-2009
          Medlem nr: 23 478



          Hmmm...jag bara "halkade in", men råkade läsa tråden från början till slut!! smile.gif

          Ang. de där "traskrukorna" så är ett förslag att fästa en slags rundel (boll i någon form) på en pinne som stoppas i marken. över den korsar man sen trådar som gör att trasan "står ut" något eftersom den annars skulle vilja falla rakt mot marken och förmodligen inte falla i snygga veck. Problemet är väl sedan själva gjutningen av betongen som ni säger...att få den att vara kvar i/på trasan. fiberväv lät väldigt rätt, men samtidigt vet jag inte hur "följsam" ett stycke sånt blir. Juteväv kan säkert hålla en del betong, men frågan är väl om det är tillräckligt mycket! Krukorna ska väl hålla för lite hantering naughty.gif

          Jag har ingen aning om någonting rörande gjutning i betong (har själv en orörd påse i garaget från förra året) men med den här tråden så är det ju omöjligt att låta bli...

          Jag får återkomma...om jag löser mysteriet! Hehe...

          Tack för allt fint ni delat med er!
           
          Citera
          blomkronan
          Inlägg 07-05-2010, 08:39
          Länk hit: #152


          Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem sedan:
          28-07-2008
          Medlem nr: 17 820



          CITAT (AifoS @ 07-05-2010, 09:11) *
          Hmmm...jag bara "halkade in", men råkade läsa tråden från början till slut!! smile.gif

          Ang. de där "traskrukorna" så är ett förslag att fästa en slags rundel (boll i någon form) på en pinne som stoppas i marken. över den korsar man sen trådar som gör att trasan "står ut" något eftersom den annars skulle vilja falla rakt mot marken och förmodligen inte falla i snygga veck. Problemet är väl sedan själva gjutningen av betongen som ni säger...att få den att vara kvar i/på trasan. fiberväv lät väldigt rätt, men samtidigt vet jag inte hur "följsam" ett stycke sånt blir. Juteväv kan säkert hålla en del betong, men frågan är väl om det är tillräckligt mycket! Krukorna ska väl hålla för lite hantering naughty.gif

          Jag har ingen aning om någonting rörande gjutning i betong (har själv en orörd påse i garaget från förra året) men med den här tråden så är det ju omöjligt att låta bli...

          Jag får återkomma...om jag löser mysteriet! Hehe...

          Tack för allt fint ni delat med er!

          Att använda trådar som håller vecken var en bra idé, men jag förstår inte bollen... med en boll blir ju botten rund, med en hink blir botten platt smile.gif för man måste ju gjuta krukan uppochner.
          Det ska få bli lite varmare ute... sen ska jag prova en dag
           
          Citera
          MissB
          Inlägg 07-05-2010, 09:24
          Länk hit: #153


          Medlem
          Antal inlägg: 128
          Medlem sedan:
          15-04-2010
          Medlem nr: 29 226



          Åh vad mycket fint, tack för inspirationen! Jag har också en påse orörd finbetong i garaget som var tänkt till krukor och kanske ett rabarberblad. Ska ta tag i det!
           
          Citera
          Chamomille
          Inlägg 07-05-2010, 11:34
          Länk hit: #154


          Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem sedan:
          28-06-2007
          Medlem nr: 11 250



          CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 13-02-2010, 20:16) *
          Ja, det här är ju inte så avancerat som vissa av er har lyckats så fint med, men det är ett tips på en enkel men ändå kär liten sak...

          Jag har gjort en avgjutning av min hunds tassavtryck. Han är nästan 15 år, så jag förstår att det snart kommer vara det enda avtrycket jag ser efter honom i mina rabatter i framtiden.

          Jag tog en platsskål med flat botten, smörjde den lätt med matolja och hällde på lite finbetong som jag blandat i en platspåse. En lagom portion pulver och vatten masserades och kramades med händerna på utsidan av påsen, sen klämde jag ut så mycet som behövdes i formen och Balder fick trampa med tassen däri.
          Efteråt sköljde jag hans tass eftersom betongen är uttorkande på huden.

          Det var några år sedan jag gjorde den, har tänkt att jag ska göra större plattor med flera avtryck i, men har inte kommit så långt än. Det här var lätt gjort, tog inte ens en timme från idé till färdig produkt!

          wub.gif


          --------------------
          Camilla zon 2-3

          Ett gott skratt förlänger munnen.

           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 07-05-2010, 19:06
          Länk hit: #155


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Idag sålde de ut säckväv på ICA Maxi, en förpackning för 15:-! Vet i o f s inte vad det normat kostar men det kändes vääääldigt billigt. Så nu har jag något att leka med...

          Tror det också gäller att få till betongblandningen till en bra konsistens.

          Kanske ska börja med att få tag i en säck med fiberbetong...biggrin.gif
          Har för mig jag läste något om någon som gjorde den själv, hade i fibrer av något slag i vanlig finbetong.
          Tips?

          Redigerat av Peztis: 07-05-2010, 19:07


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 08-05-2010, 09:59
          Länk hit: #156


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Vi hade nån sorts Acrylfiber i betongen. Men dom var svåra att få tag i.

           
          Citera
          AifoS
          Inlägg 08-05-2010, 17:45
          Länk hit: #157


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          20-05-2009
          Medlem nr: 23 478



          CITAT (blomkronan @ 07-05-2010, 09:39) *
          Att använda trådar som håller vecken var en bra idé, men jag förstår inte bollen... med en boll blir ju botten rund, med en hink blir botten platt smile.gif för man måste ju gjuta krukan uppochner.
          Det ska få bli lite varmare ute... sen ska jag prova en dag



          Helt rätt...varför tänkte jag inte på det?? Jag ser i en snar framtid att ett barns gamla leksakshink kommer att ryka whist.gif

          Skulle vara roligt att se era försök (de som nu försöker) Jag ska iaf göra det när jag kommer åt!
           
          Citera
          hallojjj
          Inlägg 08-05-2010, 17:45
          Länk hit: #158


          Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem sedan:
          08-09-2009
          Medlem nr: 25 980



          Dessa krukor ni försöker hitta på att göra. Finns det bild så man får se hur dom ska se ut? Hittar inget när jag söker...

          Själv har jag hunnit gjuta redan i år flirting.gif men det härdade inte så bra, för vattnet var för kallt, så det mesta gick sönder thumbdown.gif utom ett fågelbad som fick stå läääänge och härda innan jag tog bort formen.

          Har köpt isformar i silikon som är som löständer giggle.gif som jag tänkte gjuta. Varför? Ingen aning!!! coolgleam.gif Bara kul att hålla på...
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 11-05-2010, 18:50
          Länk hit: #159


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          hallojjj, kolla Blomkronans bild i inlägg nr 143 högre upp på denna sida!

          Haha, vad ska du göra med "löständerna"? Lite lattjo om man sätter dem i jorden så att man ser en käft!!!
          Men så hemskt, förresten! Någon som blivit begrav och försöker komma upp! fear.gif


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 12-05-2010, 07:24
          Länk hit: #160


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Ska gjuta småblad när det finns lite fler att välja på, inte så många växter som slagit ut än. Tips från Expressen.

          Jag köpte ett par små barnstövlar storlek 25 och fyllde med betong. Funkade fint men! enda felet var att dom ju var fodrade vilket gjorde betongstövlarna lite sandiga när dom var färdiga. Jag hade nog hellre velat ha dom blankare. Får hålla utkik efter ofodrade barnstövlar och testa igen.

          Härlig tråd förresten med mycket inspiration! tummenupp.gif


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera

          10 sidor V  « < 6 7 8 9 10 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 22:26
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon