Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Suspekt odling, Har du odlat nå som egentligen inte varit meningen?
          Katie
          Inlägg 03-10-2010, 19:56
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem sedan:
          20-08-2010
          Medlem nr: 33 258



          För några år sedan hade jag en granne som hade besök av polisen lite titt som tätt.

          En gång gjorde de en inspektion här på gården eftersom den här grannen hade för vana att odla både det ena och det andra. Tydligen så hade han hittat små skrymslen hos tydigare grannar där han kunnat odla i lugn och ro utan att polisen hittat något hos honom.

          När de gått igenom hela markerna (tog en jäkla stund att guida tre karlar som skulle ner med näsan i vartenda buskage) frågade de om de kunde få kolla igenom även min trädgård.

          -'Självklart', svarade jag. Jag hade inget att dölja. Trodde jag.

          Vi gick igenom hela trädgården och när det blev dags fär baksidan av huset dök de ner, alla tre, i min syrénhäck.
          -'Är du medveten om vad du har som växer här?', frågade de.
          -'Ähm, nej. Syréner hoppas jag och förmodligen lite ogräs. Det har jag gott om här på baksidan huset. Det är min 'skräpsida'.', svarade jag lite dumt.

          Nu började de peka på ett gäng plantor. -'Vi vill ta in detta för analys.'
          -'Ogräs???'
          -'Nä, det är nog inte ogräs. Har du inte sett detta innan?'
          Nu tittade de väldigt strängt på mig och jag började känna mig väldigt liten.
          -'Har du sått detta eller skulle någon kunna komma hit och så det?'
          När jag nu äntligen kommit över att de ville kolla upp mitt 'ogräs' blev jag snarare förbannad.
          -'Om jag sått/planterat det medvetet så tror ni väl inte att jag erkänt det?'

          Så kom det ett vrål från insidan huset och så drog eftermiddagens larm igång.
          Vad det var?
          Jo, jag har under fler år fött upp flertalet arter med burfåglar. De som startade väsnet var dvärgpapegojorna (hemska djur) som fått syn på okända människor utanför fönstret. Sånt är i en dvärgpapegojas värld LIVSFARLIGT och då måste ALLA fåglar vara med och skrika.

          -'Har du burfåglar?', frågar den ena polisen.
          -'Ja, ett hundratal.', svarade jag.
          -'Vart slänger du frön och sånt när du städar buren?'
          -'Ditåt.', svarar jag och pekar mot syrénhäcken.
          -'Jaha, ja då är allt ok.'
          -'OK!! Hur fasen kan allt vara ok när ni skrämt mig halvt från vettet?'

          Sen gick de till bilen och åkte iväg.
          Där stod jag och såg ut som ett fån och fattade knappt vad som hänt.

          Är detta ett vanligt tillvägagångssätt från polisens sida?
          Har än idag inte riktigt fattat vad som egentligen hände?

          Numera river jag upp allt som börjar växa där fröna tar fart.


          --------------------
          Borderlitesbloggen

          Är det inte en Border collie så är det bara en hund.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-10-2010, 20:01
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 94 308
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          hampfrön = Cannabis sativa...


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Katie
          Inlägg 03-10-2010, 20:05
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem sedan:
          20-08-2010
          Medlem nr: 33 258



          Hade de kollat noggrannt så hade de sett att det var en salig blandning på ytterligare växter där. Allt utom syréner och små körsbärsskott kom från fåglarnas frön.

          Tyckte deras sätt var lite underligt.


          --------------------
          Borderlitesbloggen

          Är det inte en Border collie så är det bara en hund.
           
          Citera
          bergvallmo
          Inlägg 03-10-2010, 20:14
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 461
          Medlem sedan:
          14-11-2009
          Medlem nr: 26 801



          Jättemärkligt å va dumt att de inte kunde tala om vad för slags planta som var fel. Först skrämmer de livet ur dig å sen säger de inget. Nu får du ju fundera ihjäl dig. Fast det kanske var från hampafrön? smile.gif

          Själv har jag inte råkat ut för något sådant...


          --------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...
           
          Citera
          Katie
          Inlägg 03-10-2010, 20:35
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem sedan:
          20-08-2010
          Medlem nr: 33 258



          CITAT (bergvallmo @ 03-10-2010, 21:14) *
          Jättemärkligt å va dumt att de inte kunde tala om vad för slags planta som var fel. Först skrämmer de livet ur dig å sen säger de inget. Nu får du ju fundera ihjäl dig. Fast det kanske var från hampafrön? smile.gif

          Själv har jag inte råkat ut för något sådant...

          Det är ju en del Hampfrön i burfågelmat. Hade det både hos finkar, undulater och en del parakiter.

          Jag frågade dem när de åkte förbi fler gånger för att 'besöka' grannen men jag fick aldrig något svar. dunno.gif


          --------------------
          Borderlitesbloggen

          Är det inte en Border collie så är det bara en hund.
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 03-10-2010, 20:36
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Har inte odlat något suspekt som inte varit meningen men har Hibiscus Coccineus och dess blad ser precis ut som något man torkar och röker .

          En granne gillar hibiskusar och han undrade om jag hade några sticklingar att byta med så han fick ett par sticklingar av min coccineus. Han hoppade högt och tittatde konstigt på mig ! giggle.gif men så började han skratta.

          Hans mamma vattnade hans blommor när han var på semester . När han kom hem ställde hon honom mot väggen och undrade vad han höll på med och hon såg nog vad det var för växt !

          Tog ett tag för honom att förklara men nu odlar hon också " konstiga växter " .

          Redigerat av mamamaggan: 03-10-2010, 20:37


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Katie
          Inlägg 04-10-2010, 08:47
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem sedan:
          20-08-2010
          Medlem nr: 33 258



          CITAT (mamamaggan @ 03-10-2010, 21:36) *
          Har inte odlat något suspekt som inte varit meningen men har Hibiscus Coccineus och dess blad ser precis ut som något man torkar och röker .

          En granne gillar hibiskusar och han undrade om jag hade några sticklingar att byta med så han fick ett par sticklingar av min coccineus. Han hoppade högt och tittatde konstigt på mig ! giggle.gif men så började han skratta.

          Hans mamma vattnade hans blommor när han var på semester . När han kom hem ställde hon honom mot väggen och undrade vad han höll på med och hon såg nog vad det var för växt !

          Tog ett tag för honom att förklara men nu odlar hon också " konstiga växter " .

          tummenupp.gif rotfl.gif


          --------------------
          Borderlitesbloggen

          Är det inte en Border collie så är det bara en hund.
           
          Citera
          kentbra
          Inlägg 04-10-2010, 08:58
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem sedan:
          10-07-2009
          Medlem nr: 24 724



          Många Hibiscus har cannabisliknande blad. En rolig sak är att det finns en Hibiscus cannabinus (Gambohampa). Men den påminner inte ett dugg om cannabis. Den är inte heller klassifiserad som drog, utan kan odlas helt lagligt.

          När det gäller burfågelmat, så ska den vara bestrålad för att inte gro. Tyvär är ofta detta inte så, utan det gror mer än gärna. Men samma här. Det är stor skillnad på hampa till foder och hampa till droger.

          Samma gäller vanlig vallmo, som man gör heroin och opium ifrån. många av de sorter vi har i våra trädgårdar är nära beslaktade med opiumvallm, och ibland får man frö från ren opiumvallmo.
          Köpte i våras frön (från en stor firma) som skulle vara röd fransig vallmo. Det som kom upp hadde stora vita blommor och visade sig vara opiumvallmo. vackra men det rycktes upp.

          Kent
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 04-10-2010, 18:34
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Men är det olagligt att odla opiumvallmo? Har för mig att det är lagligt för det behövs ganska mycket/många för att det ska bli något att göra sig sinnesförvirrad av samt att det är inte någon enkel process. Men jag kan naturligtvis ha fel, är inte riktigt hemma i denna värld.

          Men summa summarum av polisens beteende i TS: om man vill odla sådant som man vill bli sinnesförvirrad av så är det bara att odla det i syrenhäcken och skaffa sig burfåglar... biggrin.gif

          Borde det inte vara lite svårare än så?


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-10-2010, 18:56
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Nej det är inte olagligt med opiumvallmo, samma som hampa blir inte mkt till opium i de korta somrar vi har här, hampa odlas i åkerstorlek med tillstånd.haft en hel sån cannabis åker här bredvid smile.gif hampa som man gör rep, "linnekläder osv av hinner inte blomma o mängden TCH är låg, fö samma sort som i fågelfrö..de var dåligt pålästa de poliserna

          Hampan hör till nässelväxternas ordning (Urticales) familjen Cannabaceae. Den är ganska närbesläktad med humlen (släktet Humulus), som hör till samma familj. Det är en ettårig och högvuxen växt (vilken liksom linet egentligen är en kombinerad spånads- och oljeväxt). Den hampa som odlades i Sverige var främst av nordeuropeisk, rysk typ och utgjordes vanligen av ryska, tyska eller finska sorter. Dessa är mer kortväxta (2-3 m) jämfört med sorter av sydeuropeiskt ursprung, italiensk typ, vilka kan bli upp emot 4-6 m höga. Ibland klassificeras de olika typerna av hampa som tillhörande skilda arter och underarter, medan de ibland anses vara en art, med stor variation och med flera underarter.

          Redigerat av kerstin z5-6: 04-10-2010, 18:57


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Oros
          Inlägg 04-10-2010, 19:44
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem sedan:
          25-05-2009
          Medlem nr: 23 661



          CITAT (Aqvakul @ 03-10-2010, 21:01) *
          hampfrön = Cannabis sativa...

          *Cannabis Ruderalis
           
          Citera
          Katie
          Inlägg 04-10-2010, 22:07
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem sedan:
          20-08-2010
          Medlem nr: 33 258



          CITAT (kentbra @ 04-10-2010, 09:58) *
          När det gäller burfågelmat, så ska den vara bestrålad för att inte gro. Tyvär är ofta detta inte så, utan det gror mer än gärna. Men samma här. Det är stor skillnad på hampa till foder och hampa till droger.

          Kent

          Eftersom fåglarna är ganska skräpiga av sig så ligger det väldigt mycket frön på burbotten. Då det städas grundligt en gång/vecka så är det Mycket frön som hamnar i syrénhäcken.
          Med tanke på mängden frön så är det svårt att säga hur mycket av det som gror. Men det är en hel del.
          Vildfåglarna har hittat mitt 'dumpningsställe' så det mesta blir numera uppätet.
          Det är det som de inte äter upp som växer på sig och jag sliter upp.

          Är inte så säker på att poliserna var pålästa alls. Så som de for fram genom Skogen för att leta efter 'olagliga planteringar'. Tror inte att en hund med fel på luktsinnet skulle irra runt så som de gjorde.
          Sen när de skulle gå igenom min trädgård var de runt och snokade i allt.

          Kanske skulle visat dem in i jordkällaren också när de ändå höll på? g.gif Det kunde ju ha varit nåt lurt där inne med. naughty.gif

          Innan de var här hade jag aldrig ens tänkt på skillnaderna mellan växterna. När jag kollade var de ju inte ens lika.

          På tal om Hampa.
          En gård på andra sidan dalen här hemma odlar Hampa. Han var tillslut tvungen att sätta upp en skylt.
          'HÄR ODLAR VI INDUSTRIHAMPA!' rotfl.gif Han har tydligen fått förklara ett och annat.


          --------------------
          Borderlitesbloggen

          Är det inte en Border collie så är det bara en hund.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 01-06-2024, 01:16
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon