Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Är det för sent att hänga upp en fågelholk?
          Pius
          Inlägg 09-05-2011, 09:53
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 352



          Ni fågelfantaster vet säkert svaret på min fråga om det är för sent på året för att sätta upp en fågelholk?

          Har sett en så söt fågelmatare / holk hos claes ohlson, om nu den funkar förstås, den är ganska utsirad.

          Har gott om blåmesar och talgoxar som jag fortfarande matar eftersom det tills alldeles nyss varit så kallt. Ska jag förresten sluta att mata dem? Eller äter de insekter så fort det finns gott om dem? Vill ju inte göda upp de små pippina med solrosfrön om det inte är nyttigt för dem . rolleyes.gif

          Pius



          --------------------
          Pius, zon 1
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 09-05-2011, 10:37
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Nej, det är inte försent, många fåglar häckar fler än en gåg under en säsong och om inte annat så finns den där till nästa år.
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 09-05-2011, 12:17
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Dessutom använder småfåglarna holkarna som sovplats på vintern!
          Så man ska aldrig låta sig hindras av at det kan vara "fel" tid!


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 09-05-2011, 12:36
          Länk hit: #4


          Gäster






          Menar du holk eller matare?
           
          Citera
          Pius
          Inlägg 09-05-2011, 13:56
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 352



          CITAT (Tulipanaros @ 09-05-2011, 13:36) *
          Menar du holk eller matare?


          Den skulle fungera på bägge sätt. Har just varit och köpt den, det låg två "träbitar" med som jag antar skulle vara som golv.

          Ska se om det är nån liten pippi som blir intresserad av den.

          Jag ska väl inte lägga något i botten, det ordnar de väl själva? Annars har jag gott om katthår att isolera golvet med. flirting.gif

          Pius

          Fågelholk/matare hos Claes Ohlson


          --------------------
          Pius, zon 1
           
          Citera
          trädgårds-nina
          Inlägg 09-05-2011, 14:01
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem sedan:
          29-05-2007
          Medlem nr: 10 751



          Jag matar fortfarande med solrosfrön och jordnötter, tänker att det ger dem en extra bra start på våren/sommaren. Holk spelar väl ingen roll om man sätter upp sent, då är den ju redo till nästa år om inte annat tummenupp.gif .
           
          Citera
          Pius
          Inlägg 09-05-2011, 14:33
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 352





          Hur sjuttsingen ska man lägga de här brädbitarna, den där med "knölen" sk väl ligga längst ner eller?

          Pius


          --------------------
          Pius, zon 1
           
          Citera
          PeterDeleter
          Inlägg 09-05-2011, 14:37
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 387
          Medlem sedan:
          27-03-2009
          Medlem nr: 21 848



          Hej hopp

          Jag har en likadan som jag iofs enbart använder på vintern. Träbiten till vänster är till för att lägga i botten när den används som fågelholk för att stänga för fröhålen. Tas bort när den används till matare. Den till höger fick jag inte med. Tänk på att inte hänga upp den när den ska fungera som holk. Blir lite snurrigt för fåglarna då :-)

          Jag fortsätter att mata då jag ser att honan och hanen i holkarna gärna förser sig av det som erbjuds men ger bibisarna en annan föda mera proteinrik så att säga.

          Aldrig för sent att sätta upp en holk. Du kanske får vänta till nästa år men i skrivande stund har jag precis fått en nyfiken rödstjärt som kommit tillbaka från Afrika och vill bygga bo. Även flugsnapparna letar boende nu.

          PS. Jag har lagt ett lager klarlack på (speciellt taket) då den blir lite vattenskadad annars. Lycka till med allt!

          Redigerat av PeterDeleter: 09-05-2011, 14:40
           
          Citera
          Flemming
          Inlägg 09-05-2011, 21:01
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem sedan:
          29-01-2011
          Medlem nr: 38 520



          Häng upp holken NU !

          Precis som panelen säger – det är aldrig försent men varför vänta ?

          På min balkong har ett talgoxepar tittat på holkar i helgen…

          Rödhakeholken som är ledig blev ordentligt "provflugen" av den ena…

          Dom tre andra holkarna blev rejält synade in och utvändigt…

          Tidigare i veckan var det helt dött och inga fåglar verkade vara intresserade av holkar men så plötsligt slog det om…

          Matar det gör jag och idag har koltrastarna ätit russin och krossade talgbollar.

          Talgoxen och blåmesen gillar jordnötterna.

          Gråsparvarna käkar hampafrö, jordnötter och krossade talgbollar.

          Dessa arter har jag sett dom senaste dagarna men det kan finnas fåglar som bara visar sig när jag inte gör det…

          Ett fågelbad är definitiv en magnet…

          Byt vatten dagligen och du blir kung/drottning i kvarteret!

          Badet jag har är ett plastfat till blommor och storleken är 51 x 6 cm

          Maten serveras på liknande fat och priset är inte många kronor per fat.

          Lägger in en länk där du får reda på vilka fåglar som passar i din holk dvs. hålet passar inte alla…

          http://www.skof.se/fsk/holk.htm

          Bilder på fågelbordet respektive holkarna.

          Lycka till och glöm inte berätta vad som händer.






          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  F_gelbordet.JPG ( 380.72k ) Antal nedladdningar: 38
          Bifogad fil  Mina_holkar_2011_04_17.jpg ( 564.2k ) Antal nedladdningar: 50
           


          --------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
           
          Citera
          Flemming
          Inlägg 11-05-2011, 19:25
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem sedan:
          29-01-2011
          Medlem nr: 38 520



          Hur går det med fågelholken ?

          Här har Talgoxarna flyttat från grannens holk till min...
          Den aktuella holken är längst till höger på bilden och avsmalningen runt hålet är borttaget.
          Dom började ösa in bomaterial igår morse och fortsatte under dagen som varit...
          Jag har inte vågat mig på att fotografera dom än men kanske så småningom...
          Gråsparvarna har börjat dyka upp flera gånger per dag och dom dricker och äter vi besöken...

          Hur går det med fågelholken ?

          Här har Talgoxarna flyttat från grannens holk till min...
          Dom började ösa in bomaterial igår morse och fortsatte under dagen som varit...
          Jag har inte vågat mig på att fotografera dom än men kanske så småningom...
          Gråsparvarna har börjat dyka upp flera gånger per dag och dom dricker och äter vi besöken...

          Redigerat av Flemming: 11-05-2011, 19:28


          --------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
           
          Citera
          Pius
          Inlägg 11-05-2011, 20:53
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 352



          CITAT (Flemming @ 11-05-2011, 20:25) *
          Hur går det med fågelholken ?

          Här har Talgoxarna flyttat från grannens holk till min...
          Den aktuella holken är längst till höger på bilden och avsmalningen runt hålet är borttaget.
          Dom började ösa in bomaterial igår morse och fortsatte under dagen som varit...
          Jag har inte vågat mig på att fotografera dom än men kanske så småningom...
          Gråsparvarna har börjat dyka upp flera gånger per dag och dom dricker och äter vi besöken...

          Hur går det med fågelholken ?

          Här har Talgoxarna flyttat från grannens holk till min...
          Dom började ösa in bomaterial igår morse och fortsatte under dagen som varit...
          Jag har inte vågat mig på att fotografera dom än men kanske så småningom...
          Gråsparvarna har börjat dyka upp flera gånger per dag och dom dricker och äter vi besöken...


          Än har det inte hänt något.

          Men jag vet inte var jag skall hänga/sätta upp den. Kanske den hänger för lågt i häggen.

          Jag har 3 alternativ, hägg, japanskt körsbärsträd eller valnötsträd, alla 3 är svåra för katter att klättra i, så något av dem tänkte jag placera den i. Men just nu hänger den i häggen.

          Hoppas den faller någon pippi på näbben. tummenupp.gif

          Pius


          --------------------
          Pius, zon 1
           
          Citera
          amaira
          Inlägg 12-05-2011, 08:18
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem sedan:
          25-04-2004
          Medlem nr: 3 398



          Den svartvita flugsnapparen har inte ens dykt upp här än i år. De använder gärna holkarna. Ibland jagar de till och med bort de som redan flyttat in. Så, nä, det är definitivt inte för sent att sätta upp holkar.

          Edit: den svartvita flugsnapparen sjöng så fint uppe i kastanjeträdet så fort jag gick ut. Så den har visst kommit hit nu. biggrin.gif


          Redigerat av amaira: 12-05-2011, 19:10


          --------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
           
          Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 12-05-2011, 08:19
          Länk hit: #13


          Gäster






          Är det verkligen så klokt att mata fåglar på sommaren, när det finns mat i naturen? Jag tänker på sjukdomar som sprids vid fågelborden -- i synnerhet vid öppna fågelbord som de fat man ser på din bild, Flemming. SVA skriver: "Fågelbord får inte vara konstruerade så att fåglarna sitter i maten."

          Mer att läsa på SVA: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vi...id-fagelbordet/
           
          Citera
          Flemming
          Inlägg 12-05-2011, 17:32
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem sedan:
          29-01-2011
          Medlem nr: 38 520



          CITAT (Tulipanaros @ 12-05-2011, 09:19) *
          Är det verkligen så klokt att mata fåglar på sommaren, när det finns mat i naturen? Jag tänker på sjukdomar som sprids vid fågelborden -- i synnerhet vid öppna fågelbord som de fat man ser på din bild, Flemming. SVA skriver: "Fågelbord får inte vara konstruerade så att fåglarna sitter i maten."

          Mer att läsa på SVA: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vi...id-fagelbordet/


          Jo jag har läst den texten och kan hålla med om att man inte skall trampa i maten...
          Nu rengör jag faten varje kväll och skulle det finnas spillning på något fat,då kasseras maten.
          Det var endast i början av hösten som fåglarna åt och sk*t på samma plats,numera är dom rumsrena och några sjuka/döda fåglar finns det inte i området.
          Tre grönfinkar har avlidit sedan jag började matningen, varav en missbedömde höjden till taket.
          Dom två andra var uppburrade redan när dom anlände och det talar för sjukdom innan ankomst...
          Skulle det uppstå några problem,då får jag naturligtvis omvärdera situationen men just nu så fungerar allt till bästa belåtenhet.
          Inga råttor har synts till och grannarna är informerade om matningen.
          Det enda orosmolnet var en katt som lyckades ta sig in på balkongen men den kom ut snabbare än ljuset...

          Om vi bara ser till själva matningen så är det upp till fåglarna att välja och lite extra tillskott när det är "bebbar" på gång ,det kan aldrig vara fel...

          Pius: Var du skall placera holken överlåter jag till någon som kan det bättre än mig men bra att du redan har kalkylerat med katten men glöm inte rovfåglarna...

          Jag har sagt det förut,djur gör som dom vill inte som vi önskar!

          Skulle du inte få någon fågel i holken då kan du glädjas av att du har gjort en god gärning,dvs.hängt upp ett hem blomma.gif




          --------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-05-2024, 06:03
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon