Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bladlöss på körsbär?
          Cillavan
          Inlägg 17-05-2011, 12:03
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem sedan:
          17-05-2011
          Medlem nr: 47 237



          Hej!
          Jag satte ett körsbär (Stella) för två år sedan. Har haft mycket problem med vad jag tror är bladlöss. Bladen korvar sig och på undersidan sitter massor med svarta små kryp. Det går mycket myror i trädet, som väl äter upp lössen antar jag? Jag är orolig att trädet i förlängningen dör då alla blad blir angripna och till slut finns knappt några kvar. Trädet är tanigt och har inte så många grenar, och det verkar ta tid innan det kommer nya grenar.

          Ska man spraya med såpvatten? Är det bästa sättet, och hur ofta ska man behandla? Har hört att tagetes är bra mot bladlöss, och jag satte några runt trädet (och plommonet) men de hann frysa bort så jag ska sätta några nya.

          Dessutom äter fåglarna upp de få bär som blir trots att vi sätter nät på trädet! Vad kan man mer göra för att undvika det?

           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-05-2011, 12:28
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Myrorna flyttar upp och runt de stora vinglösa bladlösshonorna under våren, för att sen "mjölka" dem på söt växtsaft. Man kan stoppa myrorna med ett hinder, limring eller trögflytande fett, och slipper då vårens invasion av löss på det skira bladverket. Vid tidigt angrepp rullar bladen annars ihop sig och gör det omöjligt att bekämpa lössen.

          Några riktigt bra sätt att skrämma bort fåglar känner jag inte till. Ett finmaskigt nät fungerar naturligtvis, men då riskerar man att fåglar fastnar...


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          kolmask
          Inlägg 17-05-2011, 16:15
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem sedan:
          01-05-2009
          Medlem nr: 22 842



          Jag har samma problem med mitt Fryksås som jag satte förra året. I år har jag satt sån där spiralformad klisterremsa (som man brukar sätta taket för att fånga flugor etc innomhus) runt stammen, och hittils verkar det funka bra. Så går jag med vattenslangen och spolar bort alla tecken på löss, ägg och myror.
           
          Citera
          Cillavan
          Inlägg 17-05-2011, 16:16
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem sedan:
          17-05-2011
          Medlem nr: 47 237



          Jaha, så det är MYRORNA man ska bekämpa? Vad för fett eller lim ska man ha?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-05-2011, 16:27
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Löss på träd är ofta ett tecken på att de fått för lite vatten speciellt unga träd MÅSTE få rejäla rotblötor från tidig vår och sedan regelbundet under odlingssäsongen, vanligt regn räcker ofta inte det ska vara många liter till trädet.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Cillavan
          Inlägg 18-05-2011, 22:11
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem sedan:
          17-05-2011
          Medlem nr: 47 237



          Åhå, vattna mer alltså! Jag tycker att jag har vattnat mycket, men det är väl bara att köra på mer då. Och sätta på en sån där flugklistergrej kan jag ju också göra. Behöver man ge dem mer än 40-50 liter per gång?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 12:28
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon