Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Speglar din trädgård din personlighet?, Sådan trädgård sådan trädgårdsmästare;)
          merlin68
          Inlägg 03-06-2011, 20:35
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem sedan:
          09-03-2010
          Medlem nr: 28 369



          Häromdagen sa en kompis till mig att min trädgård speglade hur jag är som person! Hoppas hon inte menade kirskålen och maskrosorna giggle.gif Jag är lite lagom ostrukturerad med en och annan maskros och tistel i rabatterna och någon direkt plan har inte funnits däremot ett onämnbart antal spontanköp och frösådder... så vad säger det om mig...men jag gillar att hålla på och "skapa". Har svårt att vara sträng och rensa bort självsådda växter som jag istället försöka "rädda" och på så sätt har flera av rabatterna tillkommit. Hur speglar era trädgårdar er som person?
           
          Citera
          Elzie
          Inlägg 03-06-2011, 20:43
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          01-06-2011
          Medlem nr: 51 430



          Det gör den säkert. Den är lika rörig som jag för tillfället naughty.gif .
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 03-06-2011, 20:43
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Hoppsan , en som är som jag. Våran trädgård är som din , det dyker upp en del oväntade saker här och där.

          Det tar tid innan vi tar i itu med kirskålen , vi orkar inte ägna så mycket tid åt trädgården nu , och vi har fått ta in en trädgårdsmästare för att få hjälp med vissa saker.

          Annars är den som min hjärna , både romantisk ( syréner coh pioner ) praktisk ( bärbuskar och fruktträd ) och kontrollerande ( pallkragar och markduk ).




          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Krolliljan
          Inlägg 03-06-2011, 21:24
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem sedan:
          20-05-2007
          Medlem nr: 10 539



          Planeringen av trädgården speglar mig. Jag förbereder varje nytt steg väl. Ritar, skriver och går och tittar. Sådan är jag nog, planerare.


          --------------------





           
          Citera
          Platinum
          Inlägg 03-06-2011, 21:53
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem sedan:
          13-06-2008
          Medlem nr: 16 777



          Jo nog speglar trädgården mig allt, som person är jag nog ganska strukturerad med var sak på sin plats och stundvis är jag lat och så lever jag efter mottot att var sak har sin tid. Det återspeglar sig i trädgården t.ex. med rabatter där felplacerade växter flyttas om för att skapa mer harmoni, buskar av samma typ står på rad, en del vildvuxna sektioner lever sitt eget liv och sen görs det ryck där det händer mycket på kort tid när tiden är rätt.


          --------------------
          Ooops!

          Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 03-06-2011, 21:56
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Ja jag tror det är oundvikligt:)


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          trädgårdsnissan3...
          Inlägg 03-06-2011, 22:42
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          03-06-2011
          Medlem nr: 52 090



          Jag har ingen trädgård än så länge för jag bor i lägenhet på våning 3 men skulle gärna vilja haft lägenhet på bottenplan och trädgård då det är super roligt att hålla på i en trädgård.
          Men min mans sommar mammas trädgård är en enda röra så det speglar nog henne väldigt bra för det är rörigt inne med tycker jag men kanske är det så på landet att det är svårt att hålla efter. Just nu så hjälper jag och min man till att göra ordning ladugården som inte städats sen vintras i dag blev det klart och även trädgården där hon bor. Har rensat bort en massa ogräs trädgården är igenvuxen .Bli nästa projekt sen sätta lite nya växter. Sen blir det huset som får en uppiffning,
          sos.gif min mans sommarmammas trädgård är en katastrof vet ju inte va man ska plantera i alla land som är.
          Har ni tips så kom med dom tack för det är både land med skugga och sol .


          Redigerat av trädgårdsnissan30: 04-06-2011, 22:59
           
          Citera
          Överbölingen
          Inlägg 03-06-2011, 22:48
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem sedan:
          09-02-2003
          Medlem nr: 707



          Fniss! Känns som personligt påhopp!

          Även om vi skulle vilja och även om en trädgårdsarkitekt klev in i vårt sammelsurium så skulle det inte bli bättre.

          I Överböle är det vildmark. Pronto. Ett sammanhang är OK men inget är rakt i den här terrängen. Uppstyrande linjer är OK men rätlinjig organisation skulle misstämma med omgivningen. Instämmer med vår bäste hundförare. –Allting lutar ju uppåt i Böle!

          Vi söker punkter. Allt från en till 10 kvm som kan funka för sig.

          En liten men dock maktkamp försigår mellan mig och hustrun. Hon vill ha så himla "fint". Jag är mer naturnära. Och när jag gör det (rensar ochfixar) så är jag mer systematisk. Dvs jag har en gräns. Det har inte hustrun men å andra sidan blir det fantastiskt fint när hon åtgärdat något.

          Vårt problem är verkställandet av visioner.

          Trädgården är vad man kallar bohemisk. Här finns samlarväxter och banala-(ursäktar ordet) växter. Man trots allt bygger det på en grundidé. svalnad, ändrad och uppkomna planteringsbehov. Skitfint med en stor bladig växt här. Här behövs något rödaktigt!!! Talade och sade Saratrustra.

          Trädgården är inget allvarligt. Trädgården är vår lilla lekstuga.

          I regnväder är entrenedfarten en lervälling. Kanterna värre än en skogsbilvägs kanter. Att få till nedfarten skulle kosta minst 20 tusen. Hellre ägnar vi slantarna åt vår växtlighet. Jag har sett undersköna trädgårdar i olika miljöer. Men de skall stämma med biotopen. "engelska parken" i skogsmiljö är pittoresk och ett avbrott. Men den är fel i mina ögon. Men det hindrar inte att den får tio points.

          Men helt klart speglas odlarnas intentioner i våra trädgårdar.

          Redigerat av Överbölingen: 03-06-2011, 22:50
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-05-2024, 13:27
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon