Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gräva ny rabatt..., ...absolut enklast och "bäst"?
          Karin M i zon 5-...
          Inlägg 28-08-2011, 15:38
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem sedan:
          15-02-2005
          Medlem nr: 5 017



          Hej på er!
          Finns någon som kan ge mig tips och råd på hur jag enklast (och billigast flirting.gif ) ska göra för att anlägga en ny rabatt mitt på befintlig gräsmatta. Det är en gammal, tjock och frodig gräsmatta med ett relativt bra och näringsrikt övre lager. Under detta kommer lättare, sandblandad jord, vilket jag tycker man skulle kunna dra nytta av s.a.s.... Har ett mindre lager brunnen koskit att tillgå, samt massor med gräsklipp... Tips på hur jag kan göra??? Göra ingenting, täcka och lägga på ...vad? Eller gräva och vända grässvålen??? ...och lägga på vad??? Är ett lass med matjord bäst eller förespråkar ni påsjord??? Hjäääälp! smiley_small_hug.gif

          Har letat här på forumet, men inte riktigt hittat något för mig "matnyttigt"... Tacksam för svar från någon som prövat!
          //Karin

          Redigerat av Karin M i zon 5-6: 28-08-2011, 15:40
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 28-08-2011, 18:58
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Täck området nu med kartonger, vilka som helst duger tjockt lager.Lägg vad du har ovanpå .Kogödseln blir utmärkt,med gräsklippet underst.Toppa med plantjord på påse av billigt slag.Gör kanter o täck med pressening.
          Plantera ev vårlökar -då kan du inte ha presseningen på-den är mot nedfall av gräsfrö i höst mm
          Plantera i vår.Under sommaren kommer kartongerna att vara delvis multnade, gräsmattan död, men de döda stråna ger bra dräneringsfunktion.Växter med djupa rötten kommer att kunna gå igenom o hitta djupare liggande lager.Upphöjd bädd som detta blir, tinar snabbt höjer din zon med ett snäpp och är bra i kallt klimat.
          Dessutom utan så mkt svett:)


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Karin M i zon 5-...
          Inlägg 28-08-2011, 20:40
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem sedan:
          15-02-2005
          Medlem nr: 5 017



          Hej och tack för ditt svar Kerstin!
          Det där gillade jag! Det var just "svettningarna" jag ville undvika! naughty.gif Ditt förslag var högst tilltalande! Skydd mot "fröfall" är av mindre betydelse i mitt fall, så då undrar jag om du tror att det går lika bra att plantera i detta, redan i höst? Som en typ av plantförvaring innan våren...(vill vara av med så mycket jobb som möjligt till nästa vår!)
          Tack än en gång!
          //Karin
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 28-08-2011, 21:10
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Ja ! Om du håller dej till "vanliga perenner-de vill ha 30 + cm för att må bra i jordlager
          Vill du ha buskar , rosor eller annat vedartat planterar du dessa till våren-vilket även är bäst tid för oss i kall zon

          Själv har jag reumatiska problem, inte mkt men dock så jag utvecklar ständigt sätt att undvika att be om hjälp..o detta fungerar utmärkt


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Karin M i zon 5-...
          Inlägg 29-08-2011, 05:48
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem sedan:
          15-02-2005
          Medlem nr: 5 017



          Hej igen, Kerstin!
          Så tråkigt att du får "dras med" reumatism - vet vad det kan innebära! Men trädgård är kanske en sysselsättning som hjälper dig både fysiskt och mentalt?! Tack för dina tydliga och hjälpsamma råd och tips! Nu finns det ingen återvändo! Fram med kartonger och spade! tongue.gif
          thanks.gif
          Ha en skön trädgårdshöst - du, och alla andra på Odla!
          //Karin
           
          Citera
          Jultorpet
          Inlägg 29-08-2011, 23:02
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 397
          Medlem sedan:
          19-09-2007
          Medlem nr: 12 562



          Ja det där är min melodi också! Jag brukar använda tidningar som jag lägger lite omlott och det funkar också jättebra. Gäller bara att hålla på när det inte blåser! duh.gif

          Har lite idéer inför hösten och kom på att vi har några riktigt stora kartonger som ligger. Kanske skulle prova den varianten i år, blir ju färre delar som kan blåsa iväg då. smile.gif
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 30-08-2011, 18:06
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Ja JT det är en av orsakerna till att jag föredrar kartonger:)


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 31-08-2011, 11:26
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem sedan:
          26-08-2003
          Medlem nr: 2 208



          Tack för jättefina tips.
          Jag var just på väg att skriva en ny tråd om rabatt och grönsaksland. Denna metod låter jättebra.
          Vi har just (i lördags!) blivit med torp helt utan grönsaksland och nästan utan rabatter.

          Det finns "miljoner" växter; pioner, lupiner, vallört(struntar jag nog i) som är utspridda på 2500 m2 gräsmatta! Jag tänker göra en lång rabatt på framsidan av huset och sätta dit dom växterna. Det blir att gräva några djupare hål också, men det blir ändå mycket enklare att täcka gräset och bygga uppåt. Tar nog grässvålbitar och täcker igen hålen efter de borttagna växterna med.
          Det blir en rabatt att bygga vidare på nästa år, och det blir enklare att köra gräsklippare (både åk- och hand-).
          En stående brädkant med liggande bräda utanför blir nog bra tillfällig kant mot gräset.

          Grönsakslandet blir jordfräst. Jag planerar 4 sängar 1,20 x 4 m och har lov att få obegränsat med hästgödsel. Där tar vi bort gräset, lägger på gödsel, fräser, gräver undan jorden där vi vill ha gångar, bygger och sätter dit ramar och lägger plattor emellan.
          Jag gillar inte att fräsa jorden, men för ett så stort projekt får det vara OK. Det blir en gång, sen sköter växter och daggmask jobbet.
          Som alltid är jag beredd att lägga mycket mer arbete på grönsaker än på blommor. :=)

          Redigerat av Eva i Västerås: 31-08-2011, 11:30


          --------------------
          Hälsningar
          Eva
           
          Citera
          EKLO
          Inlägg 31-08-2011, 19:44
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem sedan:
          10-08-2007
          Medlem nr: 11 952



          CITAT (Jultorpet @ 30-08-2011, 00:02) *
          Ja det där är min melodi också! Jag brukar använda tidningar som jag lägger lite omlott och det funkar också jättebra. Gäller bara att hålla på när det inte blåser! duh.gif


          Jag brukar använda rejält blöta tidningar när jag gör sådant, då flyger de inte iväg.
           
          Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 31-08-2011, 20:45
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem sedan:
          29-05-2005
          Medlem nr: 5 891



          När jag planterar i befintlig gräsmatta så gräver jag bort gräsvålen och förbättrar jorden med gödsel och vad som behövs och så täcker jag spegeln med något, tugg/sand eller sådant på påse men som sagt era tips är säket bra mycket bättre
           
          Citera
          Jultorpet
          Inlägg 08-09-2011, 21:27
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 397
          Medlem sedan:
          19-09-2007
          Medlem nr: 12 562



          CITAT (EKLO @ 31-08-2011, 20:44) *
          Jag brukar använda rejält blöta tidningar när jag gör sådant, då flyger de inte iväg.


          Jo, senaste projekten har jag haft vattenslangen i närheten och duschat på lite i taget så det har hållit sig på plats till jag fått på lite jord.
           
          Citera
          Eva 33c
          Inlägg 11-09-2011, 08:41
          Länk hit: #12


          Gäster






          CITAT (ingrid fuxwall @ 31-08-2011, 21:45) *
          När jag planterar i befintlig gräsmatta så gräver jag bort gräsvålen och förbättrar jorden med gödsel och vad som behövs och så täcker jag spegeln med något, tugg/sand eller sådant på påse men som sagt era tips är säket bra mycket bättre

          Ungefär så gör jag också, om jag vill ha en rabatt på stört att plantera i. Men det är ganska jobbigt att gräva bort gräs tycker jag, så för det mesta är det "täcka-metoden" som gäller här också. Varje år (nästan...) täcker jag nån bit, så har jag varje år också en "färdig" rabatt. Blötlägger alltid tidningarna innan jag lägger ut dem, så inga problem med blåst i det läget. Ska den nya rabatten vara i gräsmattan (eg en klippt åkerlapp) där det egentligen finns ganska bra jord, så täcker jag ibland bara med lite flis eller gammal trädgårdskompost, för att inte tidningarna ska flyga iväg när de torkat. Ett år senare är det lätt att gräva runt allt. Har jag tillgång till bra jord (just nu är min köpehög slut...) så täcker jag med 10-20cm och planterar sommarblommor första säsongen, sen blir det perenner året därpå.
          Årets ettårsrabatt (ca 5x2m) blev otroligt maffig, svår att fotografera i sin helhet. Nicandrorna (bladen i bakgrunden) blev säkert 160cm och behövde stöd till sist.
          Bifogad fil  anueller2011.JPG ( 81.6k ) Antal nedladdningar: 105
           
          Citera
          Jenny Linnea
          Inlägg 11-09-2011, 11:25
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          13-11-2010
          Medlem nr: 35 370



          Jag har förstått att man inte bör blanda i gödsel när man höstplanterar/anlägger ny rabatt nu? Att det är bäst att bara ha torv och sand plus "vanlig jord". Håller ni med om detta? confused.gif Jag har både perenner, rosor och träd som ska ner i jorden då vi precis köpt ett hus och alla plantor står och väntar på balkongen. rolleyes.gif
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 11-09-2011, 12:49
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Ja, gödsel i vår-nu- vattna vattna vattna;)


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Jenny Linnea
          Inlägg 13-09-2011, 11:09
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          13-11-2010
          Medlem nr: 35 370



          thanks.gif
           
          Citera
          LenaTh
          Inlägg 20-09-2011, 01:33
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          20-09-2011
          Medlem nr: 74 886



          Hej!

          Jag har precis blivit med trädgård, och vill göra en rivstart så att jag har ett litet trädgårdsland i vår. Det var ju tur att jag började läsa lite runt på nätet om hur man bäst går tillväga, innan jag började gräva alldeles i onödan! Det här verkar ju vara utmärkta tips.

          Nu till min tilläggsfråga: Tomten ligger på en grusås, och jordarten är alltså sand/morän och därmed antagligen väldigt näringsfattig (kanske sur också, det växer tall runtom, men även ek). Gräsmattan där jag tänkt börja min odlingskarriär ser dock frisk och frodig ut. Behöver jag inte tillföra ytterligare näring ens i de förhållandena om jag köper billig påsjord? Jag har ingen tillgång till naturgödsel nu, men det kan nog bli i framtiden.

          Jag vill också plantera några bärbuskar (vinbär, krusbär, hallon), gör man det lämpligast på hösten eller våren?

          Jag ska försöka lugna mig med detta. Eftersom det är en gammal trädgård vill jag först se vad som kommer upp i vår och sommar. Det finns "rester" av rabatter som förhoppningsvis innehåller en del trevligt.

          Tacksam för råd (förlåt att jag kapar tråden lite, förresten). Och om det har betydelse i sammanhanget så bor jag i zon.... tja, inte vet jag? Sydöstra Småland, så kanske ni kan tala om för mig?

          Jag kommer nog att hänga här en del framöver, misstänker jag...smile.gif
           
          Citera
          KatteLatte
          Inlägg 20-09-2011, 06:37
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 260
          Medlem sedan:
          23-03-2009
          Medlem nr: 21 768



          För min del (Östgötsk lera, zon 3) så brukar jag köpa kogödsel och barkmull och blanda i, i lika delar, då jag skall jordförbättra. Kompost i mån av tillgång och ork (pga de ogräsföna den ofta visar sig innehålla, har jag i kompost brukar det bli litet mera rensning, även om jag numera tar hand om komposten bättre och undviker ha på ogräs som håller på att gå i frö).

          Höstgräva nu och låta frosten mjuka upp jorden åt dig i vinter kan vara en idé, men du har nog mera samarbetsvillig jord, lyckost.... Antagligen är det bästa att avvakta med själva jordförbättringen til våren (vad skal näringsämnena ned och göra där i vinter), men däremot kan man passa på att köpa jordsäckar och även gödning och annat nu som trädgårdsfimorna har höstrea. Även perenner blir ju billiga så här års, men det kan ibland vara litet av ett vågspel vad som kommer igen nästa vår, antagligen har de väl inte mått så bra av att stå i affären under hela sommarsäsongen. Men man kan göra fynd.
           
          Citera
          Jenny Linnea
          Inlägg 20-09-2011, 08:03
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          13-11-2010
          Medlem nr: 35 370



          Jag skulle ösa på med torv och barkmull (eller liknande näringsfattig mull) nu i höst och sen på med gödsel till våren. Du kan ju behöva lite mer fukt och näringsinnehållande materia i din jord? Buskarna skulle jag plantera nu!
           
          Citera
          LenaTh
          Inlägg 20-09-2011, 11:12
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          20-09-2011
          Medlem nr: 74 886



          CITAT (Jenny Linnea @ 20-09-2011, 09:03) *
          Jag skulle ösa på med torv och barkmull (eller liknande näringsfattig mull) nu i höst och sen på med gödsel till våren. Du kan ju behöva lite mer fukt och näringsinnehållande materia i din jord? Buskarna skulle jag plantera nu!

          Ja, det är lite så jag instinktivt kände också... att jag måste få jorden att "hålla ihop" på något vis.

          Men då vet jag hur jag ska börja... Tack så mycket! Och så blir det buskjakt nästa vecka...smile.gif
           
          Citera
          Karin M i zon 5-...
          Inlägg 19-10-2011, 20:34
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem sedan:
          15-02-2005
          Medlem nr: 5 017



          Hej på er alla!
          Nu vill jag bara passa på att meddela er att, tack vare alla era fina tips och "trix", så har jag lyckats tillverka denna efterlängtade rabatt efter alla era fina anvisningar! Tack snälla för all hjälp! smile.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 06:30
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon