Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > höstgräva?
          elsemarie
          Inlägg 05-10-2011, 13:36
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem sedan:
          20-05-2008
          Medlem nr: 16 254



          Jag tänkte höstgrävamitt trädgårdsland, men läste nyss att man inte ska göra det om
          man har sandjord som jag har. Hade tänkt att gräva ner grönsaksblast mm, kan jag då bara lägga det
          ovanpå jorden i stället o gräva ner det till våren?
           
          Citera
          Preussen
          Inlägg 05-10-2011, 17:31
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem sedan:
          02-03-2007
          Medlem nr: 9 179



          CITAT (elsemarie @ 05-10-2011, 14:36) *
          Jag tänkte höstgrävamitt trädgårdsland, men läste nyss att man inte ska göra det om
          man har sandjord som jag har. Hade tänkt att gräva ner grönsaksblast mm, kan jag då bara lägga det
          ovanpå jorden i stället o gräva ner det till våren?

          Du kan höstgräva sandjord medan lerjord inte blir bra vid vårgrävning. Du kan lägga grönsaksblast, löv, gräsklipp mm som ett skyddande täcke över vintern. Det hindrar urlakning och håller igång mikrolivet. Gör du så kan du gräva ner det till våren.
          Jag har oxå lättare jord och den teg som jag skall höstgräva är där jag sätter bondbönor tidigt på våren, vill ha jorden bra förberedd. Resten av jorden täcker jag och vårgräver.


          --------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen
           
          Citera
          EKLO
          Inlägg 05-10-2011, 19:52
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem sedan:
          10-08-2007
          Medlem nr: 11 952



          Jag har ganska lätt jord. Täcker hela odlingssäsongen, och även på vintern med så tjocka lager som möjligt.

          Men efter en hel odlingsäsong blir det ju en hel del ogräs ändå, särskilt frampå höstkanten, Och en del är flerårigt (hos mig mest hundkäx, kvickrot, brännässla och revsmörblomma), det där måste ju bort.

          Då "grepar" jag landet för att få väck ogräset. Men att gräva är ju inte nödvändigt på nåt vis, enligt min erfarenhet (och den mesta av litteraturen numera) är det bara ytskiktet som behöver luckras, resten lämnas så intakt som möjligt. Det är också i ytskiktet man liksom fyller på med nytt material och så småningom jord, genom att täckodla.

          Men det fleråriga ogräset (och det ev. fröstinna ettåriga) måste som sagt bort innan man lägger på vintertäckningen, och då blir det ju en del grep/gräv i samband m det. Det tycker jag verkligen räcker, och då sparar man en massa jobb, onekligen. Bättre att lä'gga den tiden och kraften på att skaffa material till en rejäl vintertäckning, då blir jorden finfin.
           
          Citera
          Anette Nordlund
          Inlägg 06-10-2011, 20:45
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 58
          Medlem sedan:
          04-07-2011
          Medlem nr: 61 101



          Jag tänker att det är nog vettigt att ta bort rotogräs. Vanligt fröogräs behöver man inte ta bort om de inte har satt blommor/frö förstås.

          Jag täcker över vintern även med löv/hö. Men då det är kvävefattigt har jag för mig att man inte ska gräva ner det, utan avlägsna till våren innan gödsling. Man kan på våren lufta jorden med en grep utan att vända jorden.

          I sandjord som är luftig ändå kanske det inte behövs.


          --------------------
          Odlar 60 m2 i lerjord.
          http://lott62.tradgardsblogg.se
          zon 2-3 (lite svårbestämbart med variation i Täby)
           
          Citera
          Preussen
          Inlägg 06-10-2011, 21:41
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem sedan:
          02-03-2007
          Medlem nr: 9 179



          CITAT (Anette Nordlund @ 06-10-2011, 21:45) *
          Jag tänker att det är nog vettigt att ta bort rotogräs. Vanligt fröogräs behöver man inte ta bort om de inte har satt blommor/frö förstås.

          Jag täcker över vintern även med löv/hö. Men då det är kvävefattigt har jag för mig att man inte ska gräva ner det, utan avlägsna till våren innan gödsling. Man kan på våren lufta jorden med en grep utan att vända jorden.

          I sandjord som är luftig ändå kanske det inte behövs.

          Lövtäcket är mumma för jorden att vända ner på våren. Nedbrytning är redan igång och den stjäler inte mycket kväve. Hö är torrt gräs o således bra kvävekälla. Förvisso är nyklippt gräs bättre i det hänseendet. Nackdel med hö är att det kan innehålla mycket ogräsfrö.


          --------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen
           
          Citera
          Anette Nordlund
          Inlägg 07-10-2011, 11:38
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 58
          Medlem sedan:
          04-07-2011
          Medlem nr: 61 101



          Hej, förutsatt då att det finns gott om kvävehaltigt material som är tillgängligt för nedbrytning så håller jag helt med dig.


          --------------------
          Odlar 60 m2 i lerjord.
          http://lott62.tradgardsblogg.se
          zon 2-3 (lite svårbestämbart med variation i Täby)
           
          Citera
          Preussen
          Inlägg 07-10-2011, 15:20
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem sedan:
          02-03-2007
          Medlem nr: 9 179



          CITAT (Anette Nordlund @ 07-10-2011, 12:38) *
          Hej, förutsatt då att det finns gott om kvävehaltigt material som är tillgängligt för nedbrytning så håller jag helt med dig.

          Hö innehåller kväve i sån mängd att det inte ska påverka, löv är lätt nedbrytbart. Värre är det med halm men främst sågspån som tar mer kväve än det ger.


          --------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen
           
          Citera
          Anette Nordlund
          Inlägg 07-10-2011, 17:23
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 58
          Medlem sedan:
          04-07-2011
          Medlem nr: 61 101



          CITAT (Preussen @ 07-10-2011, 16:20) *
          Hö innehåller kväve i sån mängd att det inte ska påverka, löv är lätt nedbrytbart. Värre är det med halm men främst sågspån som tar mer kväve än det ger.


          hejsan, Jag som inte ens hade klart för mig att hö och halm inte var samma sak! Nu har jag lärt mig något igen :-)


          --------------------
          Odlar 60 m2 i lerjord.
          http://lott62.tradgardsblogg.se
          zon 2-3 (lite svårbestämbart med variation i Täby)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 14:43
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon