Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fråga om rotskott/Poppel
          xlxl67
          Inlägg 24-10-2011, 15:01
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem sedan:
          12-08-2009
          Medlem nr: 25 446



          Såhär står det på http://linnaeus.nrm.se/flora/di/salica/popul/popubal.html:

          Balsampoppel är ett stort träd som kan bli drygt tjugo meter högt och som ofta bildar talrika rotskott.

          Vad är rotskott? Växer det upp nya "träd" på huvudstammens rötter?
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 24-10-2011, 15:17
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (xlxl67 @ 24-10-2011, 16:01) *
          Såhär står det på http://linnaeus.nrm.se/flora/di/salica/popul/popubal.html:

          Balsampoppel är ett stort träd som kan bli drygt tjugo meter högt och som ofta bildar talrika rotskott.

          Vad är rotskott? Växer det upp nya "träd" på huvudstammens rötter?

          Ja.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          sqrulan
          Inlägg 24-10-2011, 15:25
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem sedan:
          09-03-2007
          Medlem nr: 9 264



          Det är det jobbigaste träd jag har haft i min trädgård, planterade det som ganska litet på 80-talet och i år fick jag hjälp med att såga ner det. Miljoners rotskott, småpopplar överallt höll på att göra mej galen och nu i våras verkade det som om den var på väg under huset så jag blev riktigt rädd eftersom jag har torpargrund.
          Fast den var nersågad och jag hadde slagit in flera Ecoplugg som skulle ta död på alla rötter så poppade det upp nya hela tiden i gräsmattan.
          Jag höjer ett varningens finger eller rättare sagt tummen ner för detta "ogrästräd"!!!! thumbdown.gif


          --------------------
           
          Citera
          xlxl67
          Inlägg 24-10-2011, 15:38
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem sedan:
          12-08-2009
          Medlem nr: 25 446



          Tack för era svar. Ganska därför uttrycket heter att det "popplar upp lite var som helst"? wink.gif
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-10-2011, 15:41
          Länk hit: #5


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Man kan se exempel på det utanför räddningstjänsten här i byn. De har en rad med 6-7 popplar stående på en gräsmatta som gränsar till en åker. Gräsmattan klipps ju och se ut som den skall, och åkern plöjs och ser också ut som den skall. Men precis i linjen mellan dessa båda finns en lång rad med meterhöga rotskott som slagit upp i år.

          Men det kan också vara som på mitt föräldrahem. Där planterades ett par poppar när en damm grävdes för tjugo år sedan. Dessa växer spikrakt uppåt utan minsta tendens till rotskott. Ännu. rolleyes.gif

          Redigerat av Huggorm: 24-10-2011, 15:42
           
          Citera
          xlxl67
          Inlägg 24-10-2011, 15:57
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem sedan:
          12-08-2009
          Medlem nr: 25 446



          Verkar som man inte skall kapa popplar då för då vill trädet skjuta upp nya skott på rötterna för att växa vidare eller hur funkar det?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-10-2011, 16:57
          Länk hit: #7


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          De skickar mycket mer rotskott när de kapas ner, men de skickar även annars.

          Asp är vår enda inhemska poppel, och den växer nästan alltid som grupp, med ett antal stammar från samma rotsystem. Rekordet är en asp i USA, vars stammar täcker 47 hektar.
           
          Citera
          xlxl67
          Inlägg 24-10-2011, 17:07
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem sedan:
          12-08-2009
          Medlem nr: 25 446



          Mycket intressanta fakta! Är det mest popplar (inkl. asp) som har detta rotskottbeteende?

          Redigerat av xlxl67: 24-10-2011, 17:07
           
          Citera
          sqrulan
          Inlägg 24-10-2011, 17:18
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem sedan:
          09-03-2007
          Medlem nr: 9 264



          CITAT (Huggorm @ 24-10-2011, 16:41) *
          Man kan se exempel på det utanför räddningstjänsten här i byn. De har en rad med 6-7 popplar stående på en gräsmatta som gränsar till en åker. Gräsmattan klipps ju och se ut som den skall, och åkern plöjs och ser också ut som den skall. Men precis i linjen mellan dessa båda finns en lång rad med meterhöga rotskott som slagit upp i år.

          Men det kan också vara som på mitt föräldrahem. Där planterades ett par poppar när en damm grävdes för tjugo år sedan. Dessa växer spikrakt uppåt utan minsta tendens till rotskott. Ännu. rolleyes.gif


          Jag satte nog min poppel 1981 och det var nu dom senaste åren som rotskotten började dyka upp även rötterna nere i jorden blev kraftiga och väldigt ytliga så man slog i med gräsklipparen i dom, det gör jag ju fortfarande men nu hoppas jag att dom ger med sig efter vintern. Kanks jag får en massa svamp nu i gräsmattan istället om rötterna börjar ruttna?
          Det är ju synd att den gör som den gör för den doftar jättegott och jag tyckte verkligen att min poppel var vacker men men!!!


          --------------------
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-10-2011, 17:31
          Länk hit: #10


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (xlxl67 @ 24-10-2011, 18:07) *
          Mycket intressanta fakta! Är det mest popplar (inkl. asp) som har detta rotskottbeteende?

          Nej, det är väldigt många träd och ännu fler buskar. Det är helt enkelt ett effektivt sätt för ett träd att leva, det som är över mark är utsatt för faror som storm och skogsbrand, men händer det något så lever rotsystemet vidare och bara skapar en ny stam.

          CITAT (sqrulan @ 24-10-2011, 18:18) *
          Jag satte nog min poppel 1981 och det var nu dom senaste åren som rotskotten började dyka upp även rötterna nere i jorden blev kraftiga och väldigt ytliga så man slog i med gräsklipparen i dom, det gör jag ju fortfarande men nu hoppas jag att dom ger med sig efter vintern. Kanks jag får en massa svamp nu i gräsmattan istället om rötterna börjar ruttna?
          Det är ju synd att den gör som den gör för den doftar jättegott och jag tyckte verkligen att min poppel var vacker men men!!!

          De luktar verkligen gott, de har en helt speciell doft. Jag planterade några balsampopplar från sticklingar i våras, men jag satte dem borta i skogskanten där de kan få härja som de vill och inte är i vägen. De är ju anspråkslösa träd också, till skillnad från de flesta andra intressanta träd. Dessutom slår de ut mycket tidigt om våren och behåller löven länge på hösten. Det enda "problemet" är att de växer som aspar, de blir snabbt väldigt stora och höga och de doftande löven börjar 7-8m upp. Jag skulle vilja ha någon framtagen namnsort med ett bredare växtsätt, mer som ett stort äppelträd eller en liten ek.
           
          Citera
          Tikka
          Inlägg 25-10-2011, 19:56
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 988
          Medlem sedan:
          17-12-2002
          Medlem nr: 497



          CITAT (Huggorm @ 24-10-2011, 17:57) *
          De skickar mycket mer rotskott när de kapas ner, men de skickar även annars.


          Det finns ett hormon som heter Auxin/tillväxt ämne i växter så när du kapar en växt gynnar det tillväxten av det som är kvar o så drar skotten iväg. Om jag har förstått rätt.


          --------------------
          ************************************************************
          Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 06:23
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon