Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Chili från Hemköp. Madame Jeanette eller...?, Hittade en ovanlig chilisort i chilimix-lådor på Hemköp
          AromaJohanna
          Inlägg 20-01-2012, 13:23
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 102
          Medlem sedan:
          18-08-2008
          Medlem nr: 18 391



          Köpte häromdan 2 st såna där små lådor med mix av färska chili för jag såg att det skulle finnas en sort som heter Adjoema i den. Gula assymetirska veckade frukter av chinensetyp.
          När jag googlade på namnet hittade jag info på Wikipedia om att just Yellow Adjoema ofta förväxlas med Madame jeanette och när jag kollade vidare så inser jag att 3 av frukterna verkar vara just Madame jeanette om man går efter utseende och smak (en är uppäten, fotot visar de 2 som finns kvar) och den tredje på fotot som också är gul fast lite ljusare gul inte har samma tillknycklade, djupt veckade, assymetriska och något rynkade utseende... Kanske den är en Yellow Adjoema då - eller är det bara en gul Habanero av okänt ursprung...?
          Är särskilt nyfiken på de där märkligt formade guldgula frukterna om de kan vara Madame Jeanette eller något annat... Någon som vet?
          Smaken och hettan är en typisk chinense av Habanero-typ, något fruktig men den var inte så mycket fruktig som en vanlig Habanero ofta är.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  madame_jeanette_o_plus_annan.jpg ( 51.15k ) Antal nedladdningar: 26
           


          --------------------
          Chiliälskare i Göteborg. Nätbutik AromaJohanna.se
           
          Citera
          Pata
          Inlägg 20-01-2012, 21:06
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 222
          Medlem sedan:
          12-04-2007
          Medlem nr: 9 751



          Hej!

          Tyvärr så måste du kolla med källan, dvs de som sålt sorten. Endast de kan veta säkert. Att chansa på en sort är inte att rekomendera om du tänkt sprida den vidare. Det finns för många sorter som liknar varandra helt enkelt. Bättre att i så fall ge den ett eget namn som chinense from Hemköp.


          --------------------
           
          Citera
          AromaJohanna
          Inlägg 24-01-2012, 11:22
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 102
          Medlem sedan:
          18-08-2008
          Medlem nr: 18 391



          CITAT (Pata @ 20-01-2012, 21:06) *
          Hej!

          Tyvärr så måste du kolla med källan, dvs de som sålt sorten. Endast de kan veta säkert. Att chansa på en sort är inte att rekomendera om du tänkt sprida den vidare. Det finns för många sorter som liknar varandra helt enkelt. Bättre att i så fall ge den ett eget namn som chinense from Hemköp.


          Jo, jag vet... Tyckte bara det var kul för en sån chili har jag aldrig sett i livsmedelsbutikerna. smile.gif
          Det fanns även några långa oranga chilisar i lådorna som var goda och bara kallas "orange pepper", vet ej om det ska vara en orange Spansk peppar eller något annat, tror de var lite för böjda för att se ut som bulgarian carrot men de var riktigt oranga.


          --------------------
          Chiliälskare i Göteborg. Nätbutik AromaJohanna.se
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 01:48
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon