Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dyrt dyrare dyrast!
          joulanta
          Inlägg 22-03-2012, 09:04
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 388
          Medlem sedan:
          02-02-2005
          Medlem nr: 4 949



          Hur dyr får jord egentligen vara det handlar om p jord med älgen utanpå
          Granngården 95 kr för 50/l inte klokt. En blomsteraffär i närheten tar 98 kr för samma men jag fick akut slut så jag måste köpa i närmaste samhälle och fick betala 125 för samma jord.

          Blir nog ingen mer sån säck tragiskt att den har blivit svindyr. Och sen läser man i alla trädgårdstidningar/bloggar att man inte ska köpa billig jord.
           
          Citera
          popadero
          Inlägg 22-03-2012, 09:18
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          24-08-2009
          Medlem nr: 25 703



          stirra dig inte blind på att det ska vara dyr finjord. jag kör billiga säckar för att förbättra jorden på min kolonilott, men gödslar ordentligt och regelbundet, blandar i kompost osv, funkar bra!
          såg även ett test i någon tidning förra sommaren, där hade de odlat blommande ettåringar i fyra stora urnor. Två billig jord, två lyxjord. En av varje sort fick regelbunden gödning, en av varje fick det ej. Den stora skillnaden var verkligen gödningen, inte om de var lyxjordade. De två som ej hade fått gödning såg jätteledsna ut, oavsett jord.
           
          Citera
          joulanta
          Inlägg 22-03-2012, 09:38
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 388
          Medlem sedan:
          02-02-2005
          Medlem nr: 4 949



          Skulle va kul hitta det testet. Ska bara ha lyxjorden till plantorna som jag driver upp tidigt och ska stå i sin lilla kruka länge.
           
          Citera
          officinalis
          Inlägg 22-03-2012, 10:52
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 097
          Medlem sedan:
          14-02-2009
          Medlem nr: 21 126



          Jag använder bara köpt jord för plantering av krukväxter, omskolning av köksväxter osv.
          Utomhus arbetar jag med jorden jag har och köper aldrig, bortsett ifrån nyplantering av ex. buske. Men inte ens där är det nödvändigt.
          Jag använder hästgödsel som jordförbättring.
          Inomhus har jag maskkompost. Den jorden använder jag till diverse.
          Största problemet med billig jord är kass torv. Dålig struktur som torkar in och håller vatten dåligt.


          --------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.
           
          Citera
          Fritzious
          Inlägg 31-03-2012, 20:51
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          18-04-2011
          Medlem nr: 41 910



          Testet var i Allt om trädgård, förra sommaren tror jag.
           
          Citera
          Fjortispower
          Inlägg 31-03-2012, 21:06
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 712
          Medlem sedan:
          03-10-2010
          Medlem nr: 34 377



          Av egna, och därmed amatörmässiga, erfarenheter så kan jag säga att P-jorden med den kära älgen på är inte bäst. Den är inte dålig heller, men Plantagens och Blomsterlandets brukar vara minst lika bra tycker jag.


          --------------------
          Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 31-03-2012, 22:04
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Kommer också ihåg testet där resultatet visade att dyrt är inte alltid bäst, billigt inte alltid sämst.
          Men som alltid så visar inte testen på hela sanningen, vet att det vår en del som hade kommentarer till det hela.

          Jag har ingen aning vad som är bra eller dåligt.

          Det enda jag dock vet är att Plantagens jättebilliga jord varit fullproppad med ogräs! Vet att när säckarna har stått några veckor ute på butikens utemarknad så har det börjat växa stora ogräs direkt ut ur säckarna. Tyvärr verkar personalen inte ens bry sig om att plocka bort denna avskräckande marknadsföring. Jag menar, hur svårt kan det vara att rycka upp de närmare metern höga ogräsen eller helt plocka bort de säckarna? 5-10 min arbete?
          Jag köpte för två år sedan dessa säckar och det var fullt med små röda 2-3 cm långa groddar i hela säcken. Förra året brydde jag inte alls om att ens titta på säckarna.
          Jag har definitivt inget emot de billigare varianterna (typ 4-5 säckar för 100:-), snål/ekonomisk som jag är, men någonstans bör man kanske dra sin gräns - jag drog min.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 31-03-2012, 22:54
          Länk hit: #8


          Gäster






          Ja det där med dyr jord är jag tveksam till ...

          Det mesta är torv och det är detta jag vill ha.
          Sand och lera har jag mycket av och vill inte betala för.
          Bor på en lerjord i älvdalen.

          Lecrakulorna som ingår i de dyra jordarna ger bara oanvänd jordvolym ... behöv knappast i en torvjord men till en tung lerjord är det bra.

          Långtidsverkande gödning kan ingå ... men hur mycket?

          Jag brukar köpa två varianter på jord.
          Dressjor till frösåd och förkultivering.
          Kogödsel (eller planteringsjord) till urnor och balkonglådor.

          I mit växthus byter jag en del av jorden varje år, köper trasiga säkar för halva priset blandar hej vilt av alla sorterna ... upplever att det mesta är torv.

          Gödning och kalk blir lite på kän och hur det växer ...

          I år köpte jag några dyringar till mina Pelargonior ... tror inte jag gör det till nästa år ...


           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 22-06-2024, 19:03
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon