Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Växthusglas, -och hur man "skarvar" glas
          trädgårds-nina
          Inlägg 03-04-2012, 13:42
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem sedan:
          29-05-2007
          Medlem nr: 10 751



          Jag har ett litet växthus, ca 2,70x1,70 m, där glasen är skarvade både i väggar och tak. Dels undrar jag vilka fördelar det är att ha tre glas på längden i t.ex taket mot att ha ett glas där, och så undrar jag vad ni använder då ni skarvar glas. Idag har jag små metallbitar som är böjt i ett "S". Då glasen varierar i storlek behöver jag ha olika längder på dessa "S", finns det material att köpa som man själv kan böja till eller kör ni med egentillverkade bitar? Hoppas på råd!
           
          Citera
          aromata
          Inlägg 04-04-2012, 12:14
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem sedan:
          10-02-2003
          Medlem nr: 715



          Med bara ett glas slipper du överlappande skarvar som det ofta bildas alger i. Lättare att hålla rent helt enkelt. Med fler skarvar kan du få lite mer luftläckage in och ut men det har knappast någon praktisk betydelse. Ett helt glas kan spricka lite lättare om det inte är härdat glas och spröjsen inte är tillräckligt styv.
           
          Citera
          vips
          Inlägg 05-04-2012, 07:57
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 156
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 796



          Har man som jag ett mindre/enklare växthus är det ofta tunnare glas i dem också, 3mm istället för 4mm. Misstänker att den klenare konstruktionen inte skulle klara vikten av 4mm glas i taket. Tyvärr har det tunna glaset väldigt lätt för att spricka, då är det skönt att kunna byta ut en mindre mer hanterbar (och billigare) ruta... smile.gif

          Jag kör med de metallbitar böjda till S som alltid funnits där, men det borde väl gå att köpa liknande bandstål i en välsorterad bygghandel/järnaffär och böja till i rätt storlek...

          /magnus

          Redigerat av vips: 05-04-2012, 08:00
           
          Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 05-04-2012, 10:41
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem sedan:
          22-04-2004
          Medlem nr: 3 363



          Jo "S" en finns att köpa både färdig böjda och med en böj för att du skall kunna böja den andra enden själv klicka på länken nedan för att se hur de ser ut Bild från Willabgarden tillbehör


          --------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album


           
          Citera
          trädgårds-nina
          Inlägg 05-04-2012, 10:50
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem sedan:
          29-05-2007
          Medlem nr: 10 751



          TACK alla för era svar! Då kanske jag kör med hela glas helt enkelt, kostar ju inte så värst många kronor och delvis enklare att hantera. Tar gärna mot mer synpunkter om någon har!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 14-06-2024, 08:17
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon