Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beskära gammal New Dawn
          Lina Jansson
          Inlägg 09-04-2012, 16:45
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          09-04-2012
          Medlem nr: 75 786



          Hej,

          Jag är så glad att jag äntligen hittat det här forumet, vad skönt att få diskutera med likasinnade och få svar på alla mina frågor :-)

          Mina föräldrar har en väldigt gammal och risig New Dawn. Den är ca fyra meter hög och blommar nästan bara längst ut på grenarna. Grenarna böjer sig också ut och bort från spaljen som den ska klättra på... Den är kort sagt i behov av beskärning.

          Beskära alltså. Nu verkar vara en bra tid. Men hur mycket ska jag ta? Har läst att man kan beskära den ganska hårt, men hur hårt? Jag vill väldigt gärna att den ska blomma i sommar, men vill samtidigt inte ta för lite...

          Mycket tacksam för alla tips och råd!


          --------------------
          /Lina
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 09-04-2012, 17:52
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276




          Här en klätterros som jag beskar hårt för att kunna flytta rosen, men så här kan det se ut.

          Klipp ner alla grenar ca 20 - 50 cm nu, New Dawn blommar på nya grenar så har du tur kan det bli några blommor senare i sommar. Lägg på kogödsel i vår.

          Välkommen till oss på Odla rose.gif


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Shabbadang
          Inlägg 21-04-2012, 10:55
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 237
          Medlem sedan:
          04-07-2010
          Medlem nr: 31 771



          Kolla här: http://www.colour-your-life.se/Skotsel/Bes...ning/20813.wlid
           
          Citera
          kheta09
          Inlägg 26-04-2012, 20:17
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem sedan:
          13-04-2012
          Medlem nr: 75 819



          CITAT (Lina Jansson @ 09-04-2012, 17:45) *
          Hej,

          Jag är så glad att jag äntligen hittat det här forumet, vad skönt att få diskutera med likasinnade och få svar på alla mina frågor :-)

          Mina föräldrar har en väldigt gammal och risig New Dawn. Den är ca fyra meter hög och blommar nästan bara längst ut på grenarna. Grenarna böjer sig också ut och bort från spaljen som den ska klättra på... Den är kort sagt i behov av beskärning.

          Beskära alltså. Nu verkar vara en bra tid. Men hur mycket ska jag ta? Har läst att man kan beskära den ganska hårt, men hur hårt? Jag vill väldigt gärna att den ska blomma i sommar, men vill samtidigt inte ta för lite...

          Mycket tacksam för alla tips och råd!


          Jag klippte ner min New Dawn från ett par meter till ca 30 cm. Den blommade med några blommor samma år, men år två.......milda makter, den var helt översållad med blom och knopp. Mao var inte rädd att du förstör din ros. Den kommer villigt tillbaka.
           
          Citera
          Bengt i Särö
          Inlägg 26-04-2012, 21:00
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 402
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 60



          CITAT (Lina Jansson @ 09-04-2012, 17:45) *
          Hej,

          Jag är så glad att jag äntligen hittat det här forumet, vad skönt att få diskutera med likasinnade och få svar på alla mina frågor :-)

          Mina föräldrar har en väldigt gammal och risig New Dawn. Den är ca fyra meter hög och blommar nästan bara längst ut på grenarna. Grenarna böjer sig också ut och bort från spaljen som den ska klättra på... Den är kort sagt i behov av beskärning.

          Beskära alltså. Nu verkar vara en bra tid. Men hur mycket ska jag ta? Har läst att man kan beskära den ganska hårt, men hur hårt? Jag vill väldigt gärna att den ska blomma i sommar, men vill samtidigt inte ta för lite...

          Mycket tacksam för alla tips och råd!


          Hej Lina Jansson.

          När du får en sådan förstklassig beskrivning av Shabbadang så behöver du inga andra råd.
           
          Citera
          Shabbadang
          Inlägg 26-04-2012, 21:41
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 237
          Medlem sedan:
          04-07-2010
          Medlem nr: 31 771



          CITAT (Bengt i Särö @ 26-04-2012, 22:00) *
          Hej Lina Jansson.

          När du får en sådan förstklassig beskrivning av Shabbadang så behöver du inga andra råd.

          Okej, jag kan väl formulera mig i några ord, för jag antar att det var lite ironiskt menat ;-)
          Du gallrar bort de äldsta grenarna ganska långt ner, kanske ända nere vid marken, annars vid någon lämplig förgrening. Då växer det upp nya skott som du är försiktig med. På New Dawn så blommar dessa lite grand redan första året, men den stora blomningen kommer andra året på dessa skott. När grenarna blir äldre så blir blomningen inte lika riklig så därför försöker man att alltid ha några yngre skott på gång i en planta. Man föryngrar på så sätt plantan, samtidigt som man får en riklig blomning varje år. En total nedskärning behöver man bara göra om plantan har frusit ner helt, eller om man ska flytta den.
           
          Citera
          renate
          Inlägg 06-05-2012, 21:07
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem sedan:
          28-02-2003
          Medlem nr: 834



          Jag klippte min New Dawn ner till fotknölarna pga barkfläcksjuka.Det gjorde jag även för två år sedan och då blommade den överdådigt samma år.Hur det blir i år vet jag inte men jag hoppas på blomning.


          --------------------
          MVH Renate zon 4
           
          Citera
          Lina Jansson
          Inlägg 26-07-2012, 21:16
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          09-04-2012
          Medlem nr: 75 786



          Tack allihop för era tips och råd! blomma.gif

          Jag beskar rosen mycket hårt och den har tagit sig jättefint! Många nya fina skott långt ner. Den är finare än på många år och nästa sommar hoppas jag den mår ännu bättre.

          Nu har vi dessutom (sent omsider) köpt kogödsel, så nu ska det gödslas! Hur och när gödslar ni?

          /Lina


          --------------------
          /Lina
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 09-06-2024, 17:14
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon