Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > billig ersättning till buxbom, ca 30cm hög häck
          Lavin
          Inlägg 18-04-2012, 10:50
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem sedan:
          31-10-2007
          Medlem nr: 13 034



          Hej,

          min östra plantering har stått still sen förra året, tanken var att jag skulle plantera buxbomshäckar i rutnät.

          Nu vill jag inte plantera buxbom pga svampen. Var ute på flyinge och kollade in läget men både japansk idegran och ilexen och vanlig taxus kostar närmare 70-100kr plantan. Jag har en 100 meter vallgrav som det ska planteras i och hade tänkt köra med de minsta och billigaste buxbomsplantorna.

          Jag vill ha något vintergrönt, mörkgrönt/grönt, tätt och lågt. Och små-plantor så att det inte blir så dyrt. Nån som har några tips? Eller finns det en sort som är lätt att ta sticklingar på?

          tips mottades tacksamt!
           
          Citera
          ingrids
          Inlägg 18-04-2012, 11:45
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem sedan:
          16-10-2006
          Medlem nr: 8 727



          Har läst att man på 1600 talet använde lingon istället för buxbom i Sverige, kandske värt ett försök? Med en bra kant kanske vinca major (vintergröna) kan funka, eller murgröna om du har en lite upphöjd bädd där den får växa ner över sidorna.


          --------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
           
          Citera
          officinalis
          Inlägg 18-04-2012, 18:16
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 097
          Medlem sedan:
          14-02-2009
          Medlem nr: 21 126



          Järnek lär vara ett bra alternativ. Läs mer här.
          Såg även att de tog upp Järneken som ett bra alternativ i någon brittisk trädgårdsserie.


          --------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.
           
          Citera
          Irene_L
          Inlägg 18-04-2012, 19:55
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem sedan:
          13-02-2005
          Medlem nr: 5 006



          I kväll på Trädgårdsonsdag visade dom olika alternativ. Nu kommer jag inte ihåg vilka det var men du kanske kan titta på Svt play.


          --------------------
          Irene sår och odlar i zon 3
           
          Citera
          octachoron
          Inlägg 18-04-2012, 19:57
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem sedan:
          19-09-2008
          Medlem nr: 18 990



          Natur och Trädgård hade en artikel om alternativ till buxbom. Där rekommenderades inte lingon pga dess jordkrav samt rotskott. Och inte heller japansk järnek fann nåd. http://www.naturochtradgard.se/smattogott_buxbomssot.html
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 18-04-2012, 20:14
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Om man kan tänka sig att gå ifrån buxbomutseendet så kan lavendel vara ett billigt alternativ, som man dessutom kan forma lite grand. Lätt att föröka, hyfsat billigt i inköp. Hyfsat vintergrönt/grått. Beskärning kan man stoppa i tygpåsar och ge bort i present för klädskåpen.

          Salvia håller också bladen länge, inte lika bra att formklippa dock och inte lika tät. Vacker dock om man släpper fram en och annan blomma. Finns ju i olika varianter, alla kräver dränerat dock.

          Timjan kanske? Kryddtimjansorter är ca 20 cm höga och vintergröna. Planterar man på liten kulle och blandat med grov sand är de härdiga. Beskärning blir ett tillskott i matlagningen. Smma utseenden men olika smakerr; kryddtimjan, apelstintimjan...


          --------------------
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-04-2012, 21:22
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Till Cilla's lista vill jag lägga till Isop, trivs både i sol och halvskugga och även något fuktig jord (även om väldränerad nog är bäst). Vinterhärdig är den med och blommar rikligt (om man nu vill ha det annars går det klippa ner den), lockar till sig mycket fjärilar.

          Den är städsegrön men kan under kalla vintrar vissna en del dock inte alltid helt och hållet, milda år är den helt grön vintern igenom. Går att forma.
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 18-04-2012, 21:32
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 119
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Vanlig liguster (inte vintergrön) är väldigt lätt att ta sticklingar av. Då borde den vintergröna vara det också, fast det har jag inte testat själv.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 18-04-2012, 22:06
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Många roliga förslag här!

          Isop också bra, finns i blåblommande, vit och rosa.
          Jag har dock erfarenheten av att den inte är lika långlivad som t ex kryddtimjan eller lavendel.

          Kanske har jag misshandlat mina? De har satts på olika ställen; torrt, dränerat, i kraftigare jord, i kruka mm. Alla har levt gott ett par år, sedan tynat och glesat sig för vart år trots att jag pysslat lite med vissa.
          Mycket god krydda är det. Fast inte lika fin på vintern som kryddtimjan.



          --------------------
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 18-04-2012, 22:16
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          Jag tycker att isop nästan är mer härdig än lavendel men jag formklipper ingen av dom. Lätt att föröka bägge två, både med frö och sticklingar. O jag fortsätter att sticklingsföröka min buxbom så länge den är frisk men jag bävar för den dag.... Liguster är buslätt att föröka och är snygg om man formklipper den. Så här skrev Sylvia http://www.odla.nu/fragor-svar/l/liguster/...ron-liguster-10
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-04-2012, 22:39
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Mina har varit vitala och är, har både i kraftigare (fuktigare jord) i östläge och så i väldigt torrt läge i sol och värme. Dom i torrt och soligt läge blommar mer och fröar av sig mycket. Men dom i östläget tog längre tid innan dom tog sig. Någon har tynat bort men dom som är kvar är vitala.

          Även hos mig har isopen varit härdigare än timjan och lavendel (förra året i feb då det var en köldknäpp efter en mildperiod så dog all lavendel och kryddtimjanen frös ner helt och hållet). Men Isopen fick inga skador alls fast det var barmark och -18c den natten, bladen vissnade men inga skott skador.

          Jag rensar bara ur mina solitär isoper, och låter dom växa naturligt sen dom vid östsidan har jag som häck och klipper hårt och formar. Fast tycker nog lavendelhäckar är snyggare än isop, Lavendel är helt underbar.

          Men sen när det gäller lavendel är det viktigt att verkligen välja härdiga sorter. Även kryddsalvia har jag haft problem med som inte har övervintrat men har nu äntligen hittat en härdig namnsort köpt från Tyskland som jag ska föröka och plantera på andra ställen. Den har faktiskt gröna blad kvar efter vintern.

          Har inte använt mina Isoper till mat än, vet inte ritikgt vad dom passar till, får lära mig.


           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 19-04-2012, 02:28
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Roligt att en exot-expert som du prisar isopen!

          Jag har allltid isop men det blir en hel del nya plantor varje år. Bladen använder man i gräddfilen till sillen (gärna mixat med gräslök), man slänger på pastan på tallriken, lägger i soppan, strör på salladen. Det finns i princip inget som inte isop passar till och man kan äta blommorna också om man pillar isär dem. Blommorna tål mer hetta än bladen, så att lägga rensade blad i skål vid matbordet är bra så att man kan strö efteråt. Jag brukar blanda den skarpa isopen med pepparmynteklipp och andra örter jag har för tillfället. Pepparmyntan sätter friskhet till det i isopen som är beskt, gräslöken sätter också god frös på örtblandningen. Doftar härligt. Gravida ska äta isop med måtta.

          Lavendel och kryddtimjan har jag haft många olika sorter av och i dränerade lägen övervintrar de gott och blir gamla. Ställer dem i zon 2 och mycket sol. Kryddtimjan kan man skörda hela året, också under snön. Höst och vinter klipper jag inte i plantorna, drar av bladen bara.

          Salvia är ett helt annat kapitel. Här har jag också erfarenhet av otaliga mindre härdiga sorter. Bort går direkt de brokbladiga, de är inte ens goda. De storväxta sorterna hos mig har klarat sig bra, särskilt om man bara klipper i årsskotten och i övrigt klipper bara blad. På hösten klipper jag bara i bladen, mina är vintergröna till februari och användbara är bladen längre även om de skrumpnar lite.

          Nu kom vi långt ifrån träd och buskar! Fast de här örterna är ju i alla fall vedartade.


          --------------------
           
          Citera
          pleximaster
          Inlägg 19-04-2012, 08:19
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 408
          Medlem sedan:
          13-03-2007
          Medlem nr: 9 317



          Som vissa kanske vet så drabbades vi av boxboms döden (buxicola) förra året och jag grävde bort 300 meter häck säker 2000 plantor. Har fortfarande lite på framsidan kvar men antar att den kommer dö så fort det blir lite varmare och svampen växer.

          Jag har provat olika ersättningsväxter som jag satte i höstas och det är ju lite tidigt att dra några större slutsatser av detta än men lite hur de klarat sig i vinter som varit mild men som ändå varit svår med barmark och köldknäppar då och då. De som ger lite statestik är åndå att antal plantor det rör sig om ligger i minst 100 stycken per sort. Vi bor i västra skåne och har tung ler jord.

          Vi har ersatt med

          Bok (häckar som ska vara typ 60-70 cm höga. Satte små barrotat och ganska tätt, Har sedan tidigare bok och det fungerar mycket bra hos oss. plantorna har nu borjat slå ut. Klippt bok behåller bladen på nya skott under vintern och detta ger en vacker kopparfärgad vägg under vinterhalvåret. Bladen fälls sedan i april under lövsprickningen. Tål klippning bra och klipps boken minst tre gånger per sesång kan man skapa fantastiska geometriska former. Men slarva inte med klippning ett år då är det svårt att ta tillbaka den. Förökas med bokollan. ca 10 per planta, barrotad. Trots att bok är ett gigantiskt träd så om man beskär hårt så håller sig stam och rötter i relation till kronan.

          Vintergrön liguster Den är inte så vintergrön om det inte är milt. En mild vinter behåller den bladen fram till februari hos oss sedan tappar den. vid hård och tät klippning under uppväxt får den en vacker arkitektoniskt grnvärk som kan ge struktur till trädgården vintertid trots bladavfall. Nu i april håller den på att slå ut. Satte ligustern tätt och har tänkt att denna ska hållas runt 40 cm. Växer snabbt, super lätt att ta sticklingar från och föröka annars relativt billig ca 5 kr plantan barrotad. Kan slarva med klippningen nåt år går att få tillbaka. Dvärg liguster kan vara ett ännu bättre alternativ men dyrare då utbudet är mindre.

          Lavendel Jag hade sedan tidigare en lavendelhäck som varje vår klipptes ner till marken tidigare. Denna formklippte jag förra året typ som en bokbomsbäck i stället klipptes i slutet av augusti. Reultatet har varit över förväntan. Den har i vinter behållt sin grönsilvriga färn och är stabil i formen och om man inte låter den bli för hög (har den på 25 cm) så tror jag den klarar lite blötsnö då och då om man sen går ut och hjälpertill att ta bort det värsta. Nya skott på G. Lavendel (augustifolia) är det jag kommer att använda där jag hade låg buxbom, kryddträdgård och liknande. Lätt att sticklingsföröka eller fröså, plantor runt en 10 st. Har satt två pallkragar med sicklingar bara rakt ner lite vatten då och då (borde haft mer men varannan kommer nu fint.)

          Ilex Japansk järnek har utseendet av boxbom men ett spretigare växtsätt. Svåra att ta sticklingar från, har inte lyckats än började faktiskt redan förra våren. dyra i inköp 25 kr plantan.

          De jag har satt har varit en besvikelse, flera helt döda plantor, alla kvarvarande nu med gula blad. Jag har ju ingen erfarenhet av dessa sen tidigare så det ska bli intressant att se hur de jag har tar sig. (Hoppas verkligen.) Då jag inte hade erfarenhet av dessa och då min trädgårdsbudget redan rejält ansträngd på grund av det massiva inköp jag gjorde för att kompensera 8 års planteringar av buxbom på en gång tog jag det lyckliga beslutet att vänta med 100 plantor ilex till våren. Denna beställning har jag avbokat och kommer istället för att använda dessa till låga infattningar använda lavendel.

          Taxus Idegran (Hilli) Men det är ju väldigt viktigt med den gröna färgen året om. Här kommer mitt dyra med enda vettiga alternativ till buxbomen. Den har även en historisk förankring i Sverige som infattningsväxt om än inte som i england. Den tål klippning bra och sätter man plantorna tätt och klipper ofta går det att hålla den runt 30-35 cm höjd men vattinge och gödning blir de perfekt täta. Jag satt ett par hundra plantor i höstas och de gulnade rejält i december och jag var ganska orolig, nu så had de börjat återhämta sig och är riktigt mörkgröna i botten och fjolårsskotten grönar till sig. De är lätta att ta sticklingar från ungefär som buxbom. Jag räknar med att de plantor jag satte i höstas ska ha genererat minst de dubbla antalet sticklingar som kan planteras ut i höst. en planta krukodlad kostar 35-40 kr men då de på ett år kan generera minst 1-2 sticklingar så blir det lite bättre ekonomi i det hela.



          Måbär Om än inte vintergrön så är måbär en klassisk och fantastisk inramningsväxt som kan hållas låg. Har den inte själv men kanske i framtiden.


          mvh plexi
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 19-04-2012, 08:20
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Skulle man kunna tänka sig lågväxande sorter av idegran? Eller någon slags tuja? Vet inte hur billiga de är, men de borde gå att hålla låga i alla fall.... Kanske någon typ av vanlig järnek? Japansk järnek har jag ett ex av i trädgården och den har överlevt vintern bra, men den är långt ifrån så tät som en buxbom och jag skulle inte vilja säga att det är ett riktigt bra alternativ.
          Kan någon form av benved fungera? Vi hade en form av klätterbenved som var vintergrön i trädgården när vi flyttade in. Den gick dessutom att beskära rejält och den växte som tusan ändå *suck* (orsaken till att den inte finns kvar mer....)

          Vintergrön liguster är (tyvärr) inte så vintergrön som en buxbom, men det kan kanske vara ett alternativ.

          Annars är lavendel ett intressant alternativ, iaf i hemmaträdgården, vet inte vad folk skulle säga om det på en kyrkogård smile.gif

          Redigerat av KRT: 19-04-2012, 08:23


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Lavin
          Inlägg 19-04-2012, 10:14
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem sedan:
          31-10-2007
          Medlem nr: 13 034



          en hel massa svar! tack så hemskt mycket, men för att förtydliga lite, jag har redan kollat upp olika städsegröna ersättningsvarianter, men det jag var ute efter var alltså vart man hittade billigare varianter än på flyinge.

          Har funderat på liguster pga priset, häckarna måste dock vara låga och jag tänker att man får klippa som en galning om man vill hålla ner den. Och den är inte riktigt så tät som jag vill ha den. japansk järnek och idegran är alldeles för dyra för mig, men idegranen är så väldigt vacker. Om det går att ta sticklingar på den är det dock ett annat läge.

          Tanken med planteringen är att det ska bli vilt mot stramt, typ gunnars trädgård i alnarp som jag tittat mycket på, så häckarna ska vara täta och exakta och kantiga. jädra svamp.

          Hur gör man för att ta sticklingar på idegran? jag har tom misslyckats med lavendelsticklingar så jag skulle behöva en stickling for dummies =) hur mycket ska man ha med av ved, vilken tid på året? Vart hittar du plantor för runt 30kr?

           
          Citera
          Lavin
          Inlägg 19-04-2012, 10:47
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem sedan:
          31-10-2007
          Medlem nr: 13 034



          Ringde till flyinge och 32kr/st för 10-15cm exemplar om man köper fler än tio.

          hittade också denna fantastiska sida om sticklingar, det enda jag inte kunde hitta var när det är läge att plantera ut dom från pluggen och om de behöver extra-ljus under vintern.
          http://cru.cahe.wsu.edu/CEPublications/pnw0152/pnw0152.html

          så det lutar åt att köpa ett par meter och täta igen med sticklingar.
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 19-04-2012, 20:21
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          CITAT (Lavin @ 19-04-2012, 11:14) *
          en hel massa svar! tack så hemskt mycket, men för att förtydliga lite, jag har redan kollat upp olika städsegröna ersättningsvarianter, men det jag var ute efter var alltså vart man hittade billigare varianter än på flyinge.

          Har funderat på liguster pga priset, häckarna måste dock vara låga och jag tänker att man får klippa som en galning om man vill hålla ner den. Och den är inte riktigt så tät som jag vill ha den. japansk järnek och idegran är alldeles för dyra för mig, men idegranen är så väldigt vacker. Om det går att ta sticklingar på den är det dock ett annat läge.

          Tanken med planteringen är att det ska bli vilt mot stramt, typ gunnars trädgård i alnarp som jag tittat mycket på, så häckarna ska vara täta och exakta och kantiga. jädra svamp.

          Hur gör man för att ta sticklingar på idegran? jag har tom misslyckats med lavendelsticklingar så jag skulle behöva en stickling for dummies =) hur mycket ska man ha med av ved, vilken tid på året? Vart hittar du plantor för runt 30kr?



          Huruvida det går bra att ta sticklingar från idegran låter jag vara osagt, har aldrig prövat. Men att ta sticklingar från liguster, vilken också är rådjurssäker pga sin giftighet, det fungerar till 99%. Stram och lätt att klippa är den också. Jag gick förbi på hundpromenaden för ett antal år sen och plockade med mig nykapade sticklingar, en hel bunt, och nästan alla klarade sig och växte ordentligt året efter. Mina ambitioner till att fylla ut oxelhäckel som jag hade sket sig, jag sålde rubbet då jag inte orkade gräva det året. Och för kuriosa, en god vän till min mor visade mig ett träd, nå ja en gren skulle jag vilja säga egentligen, på 3 meter, som är en liguster, som har fått växa fritt bland deras roddisar...

          Lavendelsticklingar tar du nu, riv av från plantan så att du har en liten klack, flärp av barken, och sätt ner i en kruka. Testa dig fram.
           
          Citera
          pebblelake
          Inlägg 20-04-2012, 08:24
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 350
          Medlem sedan:
          22-07-2008
          Medlem nr: 17 736



          Fransk malört.
           
          Citera
          Ann i Göteborg
          Inlägg 20-04-2012, 08:42
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 328
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 580



          Som vintergrön infattningshäck 30 m hög till perennrabatter har jag börjat sätta buxbom. Tog dessutom mängder med sticklingar i somras som nu rotat sig under vintern i drivbänk och är redo att planteras ut. Skall nog inte det... suck.

          I senaste Trädgårdsonsdag rekommenderades ett antal andra växter som ersättning för buxbom. Vad tror ni t.ex. om Berberis-sorten? Går den att ta sticklingar ifrån och vad är inköpspris?

          Trädgårdsonsdag 18/4:
          ---------------------------
          Vintergröna växter
          Blå järnek, Ilex x meserveae (zon 4)
          Lingontry, Lonicera pileata (zon 2)
          Myrtentry, Lonicera nitida (zon 2)
          Idegran, Taxusbaccata (zon 4)
          En, Juniperus communis (zon 8)
          Berberis, Berberis buxifolia 'Nana' (zon 3)

          Lövfällande växter:
          Måbär, Ribes alpinum 'Pumilum' (zon 6)
          Dvärgtry, Lonicera x xylosteoides 'Clavey's Dwarf' (zon 5)
          Liguster, Ligustrumvulgare (zon 4)
          Rosenoxbär, Cotoneasterdielsianus (zon 3)


          --------------------
          Ann i Göteborg, zon 1-2

          Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. Cicero
           
          Citera
          Shabbadang
          Inlägg 20-04-2012, 22:36
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 237
          Medlem sedan:
          04-07-2010
          Medlem nr: 31 771



          Jag tror inte någon har föreslagit åbrodd, Artemisia abrotanum. Den gör sig fint som infattningshäck och är i alla fall nästan vintergrön. Fina sådana häckar finns på Bergianska, vid stora växthuset.
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 09-06-2024, 23:28
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon