Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > VAD kan kallas för mobbning,häxjakt,utfrysning etc...
          silos
          Inlägg 21-10-2012, 10:51
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          Jag vill så gärna veta vad är det som kallas för mobbning,häxjakt,utfrysning?
          Och detta undar jag att det titt som tätt skrivs här att det inte händer här utan medlemmarna endast säger-skriver sina åsikter och är raka och ärliga etc!

          Jag vill ju egentligen inte skriva om gammalt groll,men jag vill påstå att jag faktiskt blev mobbad under våren 2006 här på småprat!
          Samtidigt kan jag säga att jag idag är tacksam för det eftersom jag klev ur det hela som en vinnare,fick min diagnos att jag är pipolär och blev av med min stora rädsla om att bli galen.
          Så jag behövde den mobbningen,men det finns andra som blir fruktansvärt ledsna när mobbning,häxjakt och utfrysning pågår sad.gif

          Så VAD handlar allt detta om i själva verket?
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 21-10-2012, 11:22
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Bra fråga, det undrar jag med! Om man säger vad man tycker och detta råkar sammanfalla med vad någon eller några andra tycker samt någon annan tar illa upp så vips! har man blivit en mobbare, det talas om att man utgör en "grupp" som har "sammangaddat sig" för att bedriva "häxjakt" på vissa medlemmar. Jag säger vad jag tycker och jag kan inte hjälpa att andra ibland delar mina åsikter eller att jag ibland rentav tillhör majoriteten när jag tycker på ett visst sätt. Väldigt många gånger får man då läsa att man är "pk" eller anpassar sig vilket INTE STÄMMER. Det gör mig väldigt arg. Jag kan ju inte bevisa att jag tycker det jag tycker och har gjort så hela tiden, men det är faktiskt väldigt sårande när folk försöker ta ifrån en rätten till sitt eget tyck. Det är faktiskt en sorts mobbing att skrika mobbing hela tiden.
          Vad du råkade ut för 2006 vet jag inte exakt, det var före min tid. Om du kände dig mobbad beklagar jag. Själv har jag inget emot dig. Men jag antar att du just nu inte syftar på dig själv utan på ugglemormor? (Hej forumvärd, jag har förstått att man inte får skriva så, men istället för att rensa bort hela inlägget kanske du kunde ersätta namnet med xxx? För mig känns det fel att prata bakom ryggen på någon.)


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 21-10-2012, 11:31
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          CITAT (Myosotis @ 21-10-2012, 12:22) *
          Bra fråga, det undrar jag med! Om man säger vad man tycker och detta råkar sammanfalla med vad någon eller några andra tycker samt någon annan tar illa upp så vips! har man blivit en mobbare, det talas om att man utgör en "grupp" som har "sammangaddat sig" för att bedriva "häxjakt" på vissa medlemmar. Jag säger vad jag tycker och jag kan inte hjälpa att andra ibland delar mina åsikter eller att jag ibland rentav tillhör majoriteten när jag tycker på ett visst sätt. Väldigt många gånger får man då läsa att man är "pk" eller anpassar sig vilket INTE STÄMMER. Det gör mig väldigt arg. Jag kan ju inte bevisa att jag tycker det jag tycker och har gjort så hela tiden, men det är faktiskt väldigt sårande när folk försöker ta ifrån en rätten till sitt eget tyck. Det är faktiskt en sorts mobbing att skrika mobbing hela tiden.
          Vad du råkade ut för 2006 vet jag inte exakt, det var före min tid. Om du kände dig mobbad beklagar jag. Själv har jag inget emot dig. Men jag antar att du just nu inte syftar på dig själv utan på ugglemormor? (Hej forumvärd, jag har förstått att man inte får skriva så, men istället för att rensa bort hela inlägget kanske du kunde ersätta namnet med xxx? För mig känns det fel att prata bakom ryggen på någon.)

          Exakt Myosotis, så känner jag att det ofta blir på odla. Vi har eller har haft ett antal medlemmar som ibland har skrivit ganska kontroversiella inlägg. Om detta är medvetet som provokation eller rent omedvetet pga taskigt omdöme vet jag inte alltid? Vissa har varit lustigkurrar som inte har haft något bättre för sig än att skriva inlägg som ska "röra om" lite. Men reagerar man utifrån sin egen personliga åsikt och skriver ett svar så klumpas man ihop som en i "gänget" eller att man bedriver häxjakt! Det är ganska lågt att angripa en person personligen istället för att argumentera om det man faktiskt har sagt. Det som blir lite märkligt när vissa är så lättkränkta och ropar om "drevet" hela tiden är att jag tex klumpades ihop med Gossen Ruda vid ett tillfälle som del av samma drev som "alltid" är på folk. Med tanke på hur olika åsikter jag och han har haft om tex Japan-pop och dyl så är det ganska befängt att dra alla över en kam bara för att man i en fråga har råkat ha samma åsikt!



          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          silos
          Inlägg 21-10-2012, 11:41
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (Myosotis @ 21-10-2012, 12:22) *
          Bra fråga, det undrar jag med! Om man säger vad man tycker och detta råkar sammanfalla med vad någon eller några andra tycker samt någon annan tar illa upp så vips! har man blivit en mobbare, det talas om att man utgör en "grupp" som har "sammangaddat sig" för att bedriva "häxjakt" på vissa medlemmar. Jag säger vad jag tycker och jag kan inte hjälpa att andra ibland delar mina åsikter eller att jag ibland rentav tillhör majoriteten när jag tycker på ett visst sätt. Väldigt många gånger får man då läsa att man är "pk" eller anpassar sig vilket INTE STÄMMER. Det gör mig väldigt arg. Jag kan ju inte bevisa att jag tycker det jag tycker och har gjort så hela tiden, men det är faktiskt väldigt sårande när folk försöker ta ifrån en rätten till sitt eget tyck. Det är faktiskt en sorts mobbing att skrika mobbing hela tiden.
          Vad du råkade ut för 2006 vet jag inte exakt, det var före min tid. Om du kände dig mobbad beklagar jag. Själv har jag inget emot dig. Men jag antar att du just nu inte syftar på dig själv utan på ugglemormor? (Hej forumvärd, jag har förstått att man inte får skriva så, men istället för att rensa bort hela inlägget kanske du kunde ersätta namnet med xxx? För mig känns det fel att prata bakom ryggen på någon.)


          NEJ och åter NEJ,mitt tråd här handlar INTE om några medlemmar,absolut INTE!

          Jag tycker att var och en bör gå i i sig själv och tänka efter varför man reagerar som man gör och göra någonting åt sina egna kännslor,attityder,tankar etc..för då först kan det ju bli lugnt inom en....alttså efter ett tag givetvis!Det är ju så meningslöst att skylla på andra!

          Att jag tog upp mig som ex.av mobbning är att jag faktiskt UPPLEVDE det som mobbning och det var fruktansvärt!Och samtidigt "skördade" jag som jag "sådde" och i slutändan gav "sådden" en STOR "skörd"...men det tog sin tid!
          Idag förstår jag mer än väl att andra medlemmar tröttnade på mina skriverier här! Men jag blir inte störd av andras skriverier även om de är långa eller om det är om samma saker flrea gggr.....det handlar ju till syvende och sidst om mina medmänniskors livsöden!
          Orkar jag inte läsa så låter jag blir som till.ex.om politik det intressera mig inte det minsta!
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 21-10-2012, 11:59
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 94 308
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Begreppet är inte oproblematiskt.... Här är en definition


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          silos
          Inlägg 21-10-2012, 12:02
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (Aqvakul @ 21-10-2012, 12:59) *
          Begreppet är inte oproblematiskt.... Här är en definition


          Då så,då blev jag ju mobbad här våren 2006!
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 21-10-2012, 12:18
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 94 308
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (silos @ 21-10-2012, 13:02) *
          Då så,då blev jag ju mobbad här våren 2006!


          Jag var inte med då, men om du säger det så är det säkert så.

          Däremot är det mesta av tjafset här inte mobbing, efter som det inte finns någon avsikt att skada. Dessutom finns det ett ganska enkelt sätt att slippa undan, i motsats till IRL, nämligen att försvinna härifrån.

          Du är på många sätt en färgklick Silos: Men sen du startade en tråd i går kväll om att du skulle sluta här, har du startat tre nya trådar samt skrivit av bara den i de flesta aktuella trådarna på småprat. Det som gör att jag inte retar ihjäl mig på dig, är att du är så glad och positiv.

          Om man däremot är extremt självupptagen, ofta spydig och inte läser eller inte tar till sig av vad andra skriver, så väcker det irritation. Det är inte så lätt att ignorera alla dumheter. Jag förstår varför så många odlaiter nu mer eller mindre enbart hålls på FB, för där kan man välja sina vänner..







          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 21-10-2012, 12:20
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Myosotis @ 21-10-2012, 12:22) *
          Bra fråga, det undrar jag med! Om man säger vad man tycker och detta råkar sammanfalla med vad någon eller några andra tycker samt någon annan tar illa upp så vips! har man blivit en mobbare, det talas om att man utgör en "grupp" som har "sammangaddat sig" för att bedriva "häxjakt" på vissa medlemmar. Jag säger vad jag tycker och jag kan inte hjälpa att andra ibland delar mina åsikter eller att jag ibland rentav tillhör majoriteten när jag tycker på ett visst sätt. Väldigt många gånger får man då läsa att man är "pk" eller anpassar sig vilket INTE STÄMMER. Det gör mig väldigt arg. Jag kan ju inte bevisa att jag tycker det jag tycker och har gjort så hela tiden, men det är faktiskt väldigt sårande när folk försöker ta ifrån en rätten till sitt eget tyck. Det är faktiskt en sorts mobbing att skrika mobbing hela tiden.
          Vad du råkade ut för 2006 vet jag inte exakt, det var före min tid. Om du kände dig mobbad beklagar jag. Själv har jag inget emot dig. Men jag antar att du just nu inte syftar på dig själv utan på ugglemormor? (Hej forumvärd, jag har förstått att man inte får skriva så, men istället för att rensa bort hela inlägget kanske du kunde ersätta namnet med xxx? För mig känns det fel att prata bakom ryggen på någon.)


          Håller med dig där.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 21-10-2012, 12:29
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Jag var med då 2006. Och ja, Silos, du var skitjobbig med dina skriverier. smile.gif Och Nej, det var inte ok det som hände med dig då. Man såg ju så tydligt att du mådde dåligt, ändå var folk på.
          Men det är jättebra att det ledde till något bra!
          Om det inte hänt skulle du förmodligen inte ha samma självkännedom som du har nu. Eller det kanske du skulle, men det hade tagit längre tid.

          Stor kram till dig. ♥
           
          Citera
          herkules
          Inlägg 21-10-2012, 12:45
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem sedan:
          14-03-2006
          Medlem nr: 7 219



          jag var med 2006 när solis blev utsatt för mobbning, häxjakt, utfrysning, u name it! det var fruktansvärt och pöbeln härifrån förföljde solis över i stort sett hela internet. jag försökte stoppa det men det var ett tåg fyllt av galna människor som mer eller mindre löpte amok. gammalt ska vara glömt men det äcklar mig att se några av dina värsta förföljare idag sitta här och klappa dig på axeln. du är en stor människa, fylld av kärlek som accepterar det. jämfört med det som hände då kan jag tycka att de som gnäller idag är synnerligen lättkränkta och bara fjantiga.


          --------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 21-10-2012, 12:49
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          CITAT (silos @ 21-10-2012, 12:41) *
          NEJ och åter NEJ,mitt tråd här handlar INTE om några medlemmar,absolut INTE!

          Okej, då missuppfattade jag.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Anma
          Inlägg 21-10-2012, 13:15
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (herkules @ 21-10-2012, 13:45) *
          jag var med 2006 när solis blev utsatt för mobbning, häxjakt, utfrysning, u name it! det var fruktansvärt och pöbeln härifrån förföljde solis över i stort sett hela internet. jag försökte stoppa det men det var ett tåg fyllt av galna människor som mer eller mindre löpte amok. gammalt ska vara glömt men det äcklar mig att se några av dina värsta förföljare idag sitta här och klappa dig på axeln. du är en stor människa, fylld av kärlek som accepterar det. jämfört med det som hände då kan jag tycka att de som gnäller idag är synnerligen lättkränkta och bara fjantiga.

          Oj, var det på andra ställen också?
           
          Citera
          gnon49
          Inlägg 21-10-2012, 15:57
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem sedan:
          19-07-2008
          Medlem nr: 17 660



          För mig är ärlighet A o O. Vad man sedan tycker i olika frågor, hur man formulerar sig mm, kommer i andra hand. Fabulerar man eller flyter ovanpå ger genast minuspoäng i mina ögon. Dom flesta konflikterna här på Odla brukar ju blossa upp o självdö ganska snabbt. Naturligt i ett levande forum. Själv har jag åsikter som ofta är ganska konservativa o svåra att rucka på. bra ibland, mindre bra vid andra tillfällen. Envis är ett epitet jag fått mer än en gång.


          --------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

          Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
           
          Citera
          silos
          Inlägg 21-10-2012, 16:10
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (Anma @ 21-10-2012, 13:29) *
          Jag var med då 2006. Och ja, Silos, du var skitjobbig med dina skriverier. smile.gif Och Nej, det var inte ok det som hände med dig då. Man såg ju så tydligt att du mådde dåligt, ändå var folk på.
          Men det är jättebra att det ledde till något bra!
          Om det inte hänt skulle du förmodligen inte ha samma självkännedom som du har nu. Eller det kanske du skulle, men det hade tagit längre tid.

          Stor kram till dig. ♥


          Visst var det på det viset!Och du har helt rätt i det som du skriver!
          smiley_small_hug.gif

          CITAT (herkules @ 21-10-2012, 13:45) *
          jag var med 2006 när solis blev utsatt för mobbning, häxjakt, utfrysning, u name it! det var fruktansvärt och pöbeln härifrån förföljde solis över i stort sett hela internet. jag försökte stoppa det men det var ett tåg fyllt av galna människor som mer eller mindre löpte amok. gammalt ska vara glömt men det äcklar mig att se några av dina värsta förföljare idag sitta här och klappa dig på axeln. du är en stor människa, fylld av kärlek som accepterar det. jämfört med det som hände då kan jag tycka att de som gnäller idag är synnerligen lättkränkta och bara fjantiga.


          smiley_small_hug.gif Tack gulledig för dina värmande ord! wub.gif Kan man förlåta sina medmänniskor så mår man ju själv bättre och kan även se sig själv och sina fel och brister,det om något är en STOR gåva!

          CITAT (Anma @ 21-10-2012, 14:15) *
          Oj, var det på andra ställen också?


          Ja,så var det,men det skall vi nu glömma!
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 21-10-2012, 17:42
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          CITAT (Aqvakul @ 21-10-2012, 13:18) *
          Jag var inte med då, men om du säger det så är det säkert så.

          Däremot är det mesta av tjafset här inte mobbing, efter som det inte finns någon avsikt att skada. Dessutom finns det ett ganska enkelt sätt att slippa undan, i motsats till IRL, nämligen att försvinna härifrån.

          Du är på många sätt en färgklick Silos: Men sen du startade en tråd i går kväll om att du skulle sluta här, har du startat tre nya trådar samt skrivit av bara den i de flesta aktuella trådarna på småprat. Det som gör att jag inte retar ihjäl mig på dig, är att du är så glad och positiv.

          Om man däremot är extremt självupptagen, ofta spydig och inte läser eller inte tar till sig av vad andra skriver, så väcker det irritation. Det är inte så lätt att ignorera alla dumheter. Jag förstår varför så många odlaiter nu mer eller mindre enbart hålls på FB, för där kan man välja sina vänner..


          tummenupp.gif


          Gillar egentligen inte FB men när man ser sig omkring och inser vilka trevliga personer som " flyttat " dit så ska jag nog gå in och kolla runt lite.


          Nu kunde jag inte sitta på fingrarna längre . Jag har varit med på Odla.nu när silos blev vansinnigt hårt åtgången . Om det var 2006 kan jag med säkerhet inte säga men dottern var också medlem och kunde gå in och ryta till , tack och lov.

          Silos , du är som du är men man vet iaf vem du är , hur du är och varför. Då är det inte så svårt att låta bli att reta upp sig på dig och dina inlägg.

          Redigerat av mamamaggan: 21-10-2012, 17:45


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 21-10-2012, 18:25
          Länk hit: #16


          Gäster






          FRÅGOR till er,

          Jag undrar hur man ska vara? Ska man inte gå med på en diskussion om det även skulle gälla mina åsikter? EX, om smärta --- om hjälpmedel, vilka många kan mycket om?
          Ska man be om lov att komma med på en diskussion? Hur gör man det i så fall?

          MvH Ugglis
           
          Citera
          silos
          Inlägg 21-10-2012, 18:38
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (Ugglemormor @ 21-10-2012, 19:25) *
          FRÅGOR till er,

          Jag undrar hur man ska vara? Ska man inte gå med på en diskussion om det även skulle gälla mina åsikter? EX, om smärta --- om hjälpmedel, vilka många kan mycket om?
          Ska man be om lov att komma med på en diskussion? Hur gör man det i så fall?

          MvH Ugglis


          Var dig själv!Och gör så gott du kan och acceptera andra som de är! smiley_small_hug.gif
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 21-10-2012, 19:46
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 94 308
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Ugglemormor @ 21-10-2012, 19:25) *
          FRÅGOR till er,

          Jag undrar hur man ska vara? Ska man inte gå med på en diskussion om det även skulle gälla mina åsikter? EX, om smärta --- om hjälpmedel, vilka många kan mycket om?
          Ska man be om lov att komma med på en diskussion? Hur gör man det i så fall?

          MvH Ugglis


          Ett tips i all välmening:
          Försök att följa ämnet! Undvik att dra långa historier om ditt eget liv, om du inte är säker på att de berikar ämnet...

          Det som retar mig mest är när du "kapar tråden" genom att just dra långa historier ur ditt eget liv, som knappast har så mycket med ämnet att göra och som knappast heller har allmänt intresse...
          Visst kan sånt hända oss alla ibland, men i ditt fall händer det väldigt ofta, tyvärr...


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 21-10-2012, 20:45
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Ja Solis du var många gånger skitjobbigt som anma sa. Inte kan jag komma ihåg att du blev mobbad, det är bara att många var hjärtans trött på dig.

          Och du pratar alltid om kärlek och din jesus osv. Men när du säger till mig efter att jag skriver något, och vem är du då? Är det kärleksfull? Nej det är elak

          Silos du skyller alltid på andra, det är enklast.

          Vad som var på andra ställen vet jag ingenting om

          Elisabeth
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 21-10-2012, 22:33
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Aqvakul @ 21-10-2012, 20:46) *
          Ett tips i all välmening:
          Försök att följa ämnet! Undvik att dra långa historier om ditt eget liv, om du inte är säker på att de berikar ämnet...

          Det som retar mig mest är när du "kapar tråden" genom att just dra långa historier ur ditt eget liv, som knappast har så mycket med ämnet att göra och som knappast heller har allmänt intresse...
          Visst kan sånt hända oss alla ibland, men i ditt fall händer det väldigt ofta, tyvärr...

          För min del tycker jag nog att de som jämt och ständigt håller på att tillrätta visa andra på ett oftast drygt och självgott sätt är betydligt mer störande. Och som sagt, det händer ofta, tyvärr.....
          Gita
           
          Citera

          5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-06-2024, 02:06
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon