Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > 1965, Berndt Egerblad
          malcolm
          Inlägg 06-03-2013, 22:34
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Såg ett program med Berndt Egerblad ikväll som hette : Mitt sextiotal, väldigt intressant men jag reagerade på att man pratade om negrer, ett ord som är bannlyst idag men Arne Thorén sa det när Malcolm X mördades och i ett annat program talades det om negerledaren Martin Luther King och detta var sagt utan några som helst rasistiska undertoner utan det hette helt enkelt så på den tiden. Fattar inte varrför ordet blivit så värdeladdat eftersom negro helt enkelt betyder svart och negerbollar får inte längre kallas så.
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 06-03-2013, 23:24
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 119
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          I min barndom fanns det lappar i Lappland, och i Kamratposten kunde man vinna en resa dit och få bo hos dem i lappkåta. På 50-talet kunde man ännu se ambulerande zigenarläger på landsbygden i norra Skåne. Och de få negrer som syntes var antingen gästande amerikanska jazzmusiker eller studenter från Afrika. Efterhand utgick påbud om att lapparna skulle döpas om till samer, zigenarna till romer och vad negrer för stunden ska kallas verkar något oklart. Flera bud finns, och eskimåerna bör tydligen numera kallas inuiter. Som om rasism och fördomar skulle utrotas genom att byta ord på företeelser. Tids nog blir det dags att byta igen.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 07-03-2013, 00:21
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Och vad är problemet? De namn ni nämner är alla namn på folkslag eller grupper som inte själv valt det namnet om dem själva.

          Samer har aldrig valt att kallas lappar, inte heller har mörkhyade personer valt att kallas nerger.

          Ingen talar väl ens som nyheterna gjorde från 1965?


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 07-03-2013, 00:52
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 119
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          När exempelvis Martin Luther King talar om sin egen ras som negroes i sitt berömda tal ”I Have a Dream”, får man väl anta att han själv valde uttrycket. När colored efterhand ansågs stötande under kolonialtiden i Nordamerika, fick negro bli den nya neutrala benämningen, och med medborgarrättsrörelsen på 70-talet blev black dominerande. För stunden tycks African American gälla.
          Problemet är inte språket, utan den förvisso existerande diskrimineringen. Att folk som inte ens talar svenska heller inte väljer vad svenskar kallar dem är en lite väl banal sanning. Skulle en grupp känna sig kränkt av en svensk beteckning, är det såklart ett gott skäl att byta ord. Efterhand kommer allt fler att i stället känna sig kränkta av ersättningen.
           
          Citera
          Rosrup
          Inlägg 07-03-2013, 05:57
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem sedan:
          06-10-2011
          Medlem nr: 75 127



          Det heter fortfarande negerbollar.
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 07-03-2013, 06:33
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          Många ord och symboler har fått ändrad betydelse när någon grupp valt att använda dem som slagträ mot andra. Ord som från början bara varit vanliga ord har blivit skällsord. Då är det rätt att också avstå från att använda dem, tycker jag.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          sommarhumla
          Inlägg 07-03-2013, 06:33
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 5 153
          Medlem sedan:
          24-08-2008
          Medlem nr: 18 530



          Men....romerna har väl alltid kallat sig själva för just romer (rom = människa).
          Det är omgivningen som "döpt" om romer, från grekiskans "atsinganos" till "tsingari", "gitanos", zigeuner osv osv från land till land och därav ordet zigenare.


          --------------------
          ------------------------------------
          "Gör aldrig samma misstag två gånger, såvida det inte lönar sig"
          (Mae West)



          peter pan.gif
          blaratta.gif

           
          Citera
          Red Top
          Inlägg 07-03-2013, 06:34
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          24-05-2008
          Medlem nr: 16 329



          Inte någonstans i Martin Luther King's tal säger han det ord du skriver, RibesRubusVitis. Du kan lyssna/läsa själv här. Du måste ha drömt att du hört det.

          Att respektera vad människor vill kallas hör till vanligt folkvett. Att hänvisa till vad man använde för ord förr, är bara ignorant/okunnigt. Vi lever inte längre i rasbiologins mörka tidevarv. Människan har, tack och lov, utvecklats sen 60-talet. Både vad gäller forskning inom alla områden och när det gäller kunskapen om varandra. Vi lever numera, åtmistone de flesta av oss, i en mer upplyst värld, där gamla fördomar och ordval har fått stryka på foten. Inte minst med tanke på att världen krympt och de flesta av oss numera är globaliserade.

          Och nej, jag har aldrig kallat chokladbollar för det du skriver, och jag är ändå född på fyrtiotalet. Kanske växte jag upp i en mer fördomsfri värld än du, Rosrup.


          --------------------


          Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

          Jevgenij Jevtusjenko



           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 07-03-2013, 06:36
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          Det är en poäng det där med VEM som använder ordet. När de homosexuella själva valde att avdramatisera ordet bög genom att använda ordet själva, så är det väl inget fel i det. Romer heter väl romer av både dem själva och oss andra idag, eller ...?


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 07-03-2013, 09:22
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Ordet neger är starkt sammankopplat med apartheid, så att man inte ska använda det torde vara självklart för alla människor, men tyvärr är det inte så.

          (det heter chokladbollar)
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 07-03-2013, 09:25
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          För 2 eller 3 år sedan såg jag ett program på TV där några romer diskuterade. En kvinna vägrade att kalla sig romerska, hon är zigenerska sa hon. Vad skall man göra då???
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 07-03-2013, 09:26
          Länk hit: #12


          Gäster






          CITAT (malcolm @ 06-03-2013, 22:34) *
          Fattar inte varrför ordet blivit så värdeladdat eftersom negro helt enkelt betyder svart och negerbollar får inte längre kallas så.


          ohmy.gif vet du verkligen inte det ???????????????
           
          Citera
          sommarhumla
          Inlägg 07-03-2013, 09:46
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 5 153
          Medlem sedan:
          24-08-2008
          Medlem nr: 18 530



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-03-2013, 09:25) *
          För 2 eller 3 år sedan såg jag ett program på TV där några romer diskuterade. En kvinna vägrade att kalla sig romerska, hon är zigenerska sa hon. Vad skall man göra då???



          Om kvinnan inte vill bli kallad rom så tycker iallafall jag att det ska respekteras. Det kanske finns någon bakomliggande orsak till detta eftersom det verkade vara viktigt för henne. Bara min tanke.


          --------------------
          ------------------------------------
          "Gör aldrig samma misstag två gånger, såvida det inte lönar sig"
          (Mae West)



          peter pan.gif
          blaratta.gif

           
          Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 07-03-2013, 11:05
          Länk hit: #14


          Gäster






          Den romer-kvinnan kände nog en viss stolthet att kalla sig zigenare ...... det får man respektera iofs..

          Min mor vaknade ur narkosen på -80- talet och skek för fullt när en helt mörhyad läkare stod böjd över henne... Hon trodde att djävulen skulle hämta henne, sade hon efteråt, men hon hade fördommar och kunde inte erkänna att fr. mormors sida kom det sk. "zigenarblod" i våran släkt.

          Min syster hade släktforskat och hittat detta, men mor nekade det.......
          Hon hade även hat mot fars ryska föräldrar och mot svenskar och massa annat........ändå tills hon dog i somras.....

          Men jag tror att detta bottnar i något gammalt som hon inte kunde släppa......
          Detta snacket "förgiftades" till 2 av mina syskon, tyvärr......men det är inte mitt bekymmer, skulle aldrig gå i de fotspåren även att detta bankades i ens huvud......

          Redigerat av Ugglemormor: 07-03-2013, 11:06
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 07-03-2013, 11:23
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          I ett svartvitt inslag från 1965 intervjuade man en svart man efter mordet på Malcolm X och även han sa negro.
           
          Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 07-03-2013, 11:35
          Länk hit: #16


          Gäster






          Det var nog mer allmänt då på den tiden, skulle jag tro........
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 07-03-2013, 12:09
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          CITAT (RibesRubusVitis @ 06-03-2013, 23:24) *
          I min barndom fanns det lappar i...


          Halaj!

          Du missade några där, tror jag.

          Tattare är förbjudet. Resande måste man säga.
          I usa måste man kalla indianerna för native americans.
          Har också hört att dvärgar inte får kallas dwarfs eller midgets utan måste benämnas little people.

          Den här namnbytarleken inskränker sig inte till etnicitet heller. Mongoloida får inte kallas så längre, iaf om man vill vara politiskt korrekt. Man måste säga att de har Downs syndrom istället.

          Bögarna har som sagt ”återtagit” ordet bög, genom att själva kalla sig så. För mig har ordet aldrig haft någon sämre klang. Ett liknande ord är blatte. Men inte riktigt ändå. Jag tror, rätta mig gärna här, att det bara är blattar som får kalla sig själva och varandra för blattar. Alla andra åker på en fläskläpp. Ordet har alltså ungefär samma laddning som nigger har i usa.

          Ett ord som jag väntar på skall åka in i benämningsbytarleken är aborigin. Kanske det inte har hänt för att lågpannade xenofober har problem med att uttala ordet?

          är det någon som känner till en folkgrupp som har bytt namn mer än en gång?

          //T

          Redigerat av Tapio: 07-03-2013, 12:21
           
          Citera
          gnon49
          Inlägg 07-03-2013, 12:35
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem sedan:
          19-07-2008
          Medlem nr: 17 660



          Kanske det är här i Sverige som ord blivit negativt laddade. För mig är neger eller negress inte något negativt ord, däremot nigger. Zigenare eller romer, hugget som stucket enligt mig. Det är hur man använder ordet, inte ordet i sig som avgör.


          --------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

          Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 07-03-2013, 13:29
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 2 119
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Red Top har tydligen inte själv läst det citat hon hänvisar till, och där ordet upprepas många gångar. Jag lyssnade inte igenom talet, utan utgick från Wikipediaartikeln ”I Have a Dream” , som bl a citerar "one hundred years later, the Negro still is not free." Det påstås också i artikeln ”Negro”:
          http://en.wikipedia.org/wiki/I_Have_a_Dream
          http://en.wikipedia.org/wiki/Negro
          Därför tog jag mig nu tid att höra på alltsammans:
          http://www.youtube.com/watch?v=B3P6N9g-dQg
          Hela texten återges också på:
          http://www.let.rug.nl/usa/documents/1951-/...ust-28-1963.php
          Den som inte hör, eller väljer att inte höra, upprepade förekomster av ”Negro” lär inte heller jag kunna påverka…
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 07-03-2013, 14:08
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Det är precis skitsamma om han sa det i just det talet. Han har uppenbarligen använt ordet, och då i neutral mening.

          Jag jag har funderat på varför det plötsligt blev ickePK att säga negro? Man skiljde väl på orden, som negro=ok att säga, nigger=inte ok att säga?

          //T
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 10-06-2024, 13:18
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon