Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klementinträd, Drivit upp från kärna
          Emma R
          Inlägg 03-04-2013, 09:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          02-04-2013
          Medlem nr: 77 771



          För drygt två år sedan planterade jag en klementinkärna. Nu har den växt upp till ett litet träd (0,5 meter högt). Finns det någon chans att få den att blomma i framtiden? Någon som har lyckats? Jag förstår att det kan ta många år.


          --------------------
          Bor i Bläsinge på sydöstra Öland, växtzon 1.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-04-2013, 11:05
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Det tar väldigt långtid, uppemot 50år kan det ta om man har otur. Men även så ''lite'' som 10år. Och dom blir inte heller sortäkta. Annars är det inget som hindrar den från att blomma om den får rätt skötsel det är bara att ,man måste vänta ut tiden tills den är mogen för det.
           
          Citera
          Emma R
          Inlägg 03-04-2013, 11:34
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          02-04-2013
          Medlem nr: 77 771



          Då hoppas jag på 10 år! 50 låter lite väl tålamodsprövande...


          --------------------
          Bor i Bläsinge på sydöstra Öland, växtzon 1.
           
          Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 04-04-2013, 21:28
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem sedan:
          22-04-2004
          Medlem nr: 3 363



          Det här med Citrusar är verkligen inte lätt (om man nu inte väljer att köpa nya varje år...) Frösådda Citrusar brukar ta väldigt lång tid på sig innan de blommar, OM de ens börjar blomma någon gång. Enklast är att köpa ett färdigt träd i butik. "Kruxet" är övervintringen eftersom att Citrusar ofta drabbas av ohyra o löss om de inte vinterförvaras i rätt temperatur. Och blir det något fel vid blomningen så kan man måsta vänta upp till ett år innan plantan börjar blomma igen.
          Om du verkligen vill testa att odla egna Klementiner rekommenderar jag dig att försöka få tag i Citrus retiqula den sorten ger söta och goda frukter. Själv odlar jag lite olika Citrusfrukter som Citron, Lime o Klementin och gissningsvis var de ca 10 år när jag köpte dem som små färdiga träd

          Här är en bild på mitt Clementinträd som blommar just nu

          Bifogad fil  2013_04_04_21_42_07_828.jpg ( 116.09k ) Antal nedladdningar: 25


          --------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album


           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-04-2013, 22:46
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Citrus reticulata - Småcitrus (alt ''Vanlig'' Mandarin) tycker jag är lite svårskött har inte lyckas så bra med min, inte heller celemtin (jag brukar använda detta namnet för att särskilja alla ''små citrusar'' namnet är Citrus × clementina) men även den har jag inte lyckas så bra med. Men nycklen för att jag har lyckas bra generellt med mina citrusar har varit att ge mycket extraljus, temperaturen har varierat och det verkar inte ha någon negativ effeckt mer än att dom blommar tidgare och växer hela vinter i samband med högre temp (rumstemp) men långa skott motverkas med hjälp av bra extraljus och näring och rätt vattning. Numera står alla mina citrusar över vintern i rumstemp och har gjort nu i några år, dock vissa av dom utom dom tropiska står ju ut tills innan frosten kommer och får lite kyla där, vilket är ett tips om man som jag bara har tillgång till lägenhetsfönster.

          Mina favoriter är Olika Lime, Papeda, brokbladig Kalamondin och Tahitiapelsin.

          Redigerat av Alexander-VG-zon3: 04-04-2013, 22:47
           
          Citera
          Emma R
          Inlägg 05-04-2013, 07:37
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          02-04-2013
          Medlem nr: 77 771



          Jag har ett citronträd och en kalamondin sedan tidigare. De trivs bra hos mig (ett ljust och ganska oisolerat hus på vintern och utomhus på sommarhalvåret). Citronträdet har ganska många citroner på gång. Har precis köpt en kumquat.
          Tack för tips på nya sorter. Är sugen på att skaffa fler. Är de svåra att få tag i?
          Och vilket fint klementinträd! Så här ser mitt ut som kommer från kärna.

          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  image.jpg ( 94.19k ) Antal nedladdningar: 37
           


          --------------------
          Bor i Bläsinge på sydöstra Öland, växtzon 1.
           
          Citera
          oliv
          Inlägg 05-04-2013, 08:32
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 738
          Medlem sedan:
          11-10-2004
          Medlem nr: 4 607



          Även ett frösått träd kan vara odlingsvärt.
          Jag har ett 20 årigt apelsinkärne-träd. Det är ett fint träd även om det inte blommar. Jag håller det ungefär i manshöjd, det är mycket tåligt.


          --------------------
          ~ zon 1 ~
           
          Citera
          Emma R
          Inlägg 05-04-2013, 08:46
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          02-04-2013
          Medlem nr: 77 771



          CITAT (oliv @ 05-04-2013, 09:32)
          1627820[/url]']
          Även ett frösått träd kan vara odlingsvärt.
          Jag har ett 20 årigt apelsinkärne-träd. Det är ett fint träd även om det inte blommar. Jag håller det ungefär i manshöjd, det är mycket tåligt.


          Jag har hört att frösådda citrusar blir tåliga. Vad häftigt med ett så stort apelsinträd!


          --------------------
          Bor i Bläsinge på sydöstra Öland, växtzon 1.
           
          Citera
          BigDaddy
          Inlägg 05-04-2013, 13:56
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem sedan:
          06-08-2009
          Medlem nr: 25 317



          Jag har både köpta, sticklingar samt frösådda citrusar. Det är som du säger, iaf för mig, mkt enklare att odla/övervintra frösådda citrusar. De ser precis lika fina ut i feb-mars som i aug.
          Och då ger jag dem flesta varken extra ljus el kyla. Jo de står ute fram till frosten men därefter endast i rumstemp utan extra ljus.
          Så för mig är de mkt tåligare generellt.

          De köpta har extra ljus (dock endast lågenergilampor 9-11 W) men de ser mkt risigare ut efter vintern. Tar sig fint senare dock.

          Min enda jag har större problem med är min citron. Fattar inte vad som är felet. I 2 år nu har den mått dåligt. Började med att den tappade mkt blad under en vinter vi hade sämre förhållanden för den.
          Sedan dess har den inte riktigt tagit sig tillbaka. Gulaktiga blad mestadels & väldigt få. Kommer blommot & kart varje vinter som trillar av men inga nya blad.

          Jag har testat det mesta med den men den verkar inte vilja komma igång. Tror detta var 3e vintern sedan den fick problemen så 3 år är det nog.

          Jag orkar sällan vara supernoga med mina växter, gillar de som klarar lite tuffare förhållanden så jag gillar verkligen mina frösådda, som dessutom är beskurna mkt finare än de jag köpt i butik.
           
          Citera
          Emma R
          Inlägg 07-04-2013, 14:01
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          02-04-2013
          Medlem nr: 77 771



          Finns det någon här som har lyckats få en frösådd citrus att blomma? Eller vet någon som har lyckats.


          --------------------
          Bor i Bläsinge på sydöstra Öland, växtzon 1.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 07-04-2013, 15:58
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Papeda har jag fått till att blomma från frösådd, från egna kärnor dessutom. Men dessa är dom citrusar som brukar blomma efter 3-5år i rätt miljö.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 12-06-2024, 18:32
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon