Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          23 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det här med klass
          Gita
          Inlägg 05-04-2013, 13:45
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          Jag har på ett annat forum följt en väldigt intressant diskussion om det här med klass och klasskillnader. Socialgrupp 1,2,3 eller arbetarklass, medelklass och överklass.

          Om jag börjar med mig själv så är jag född och uppvuxen på en ganska stor gård med en hel del anställda.Gården har gått i arv på min pappas sida i rakt nedstigande led sedan mitten på 1500-talet.
          Min mamma var född i fattigaste arbetarklass men skaffade sig en akademisk utbildning som hon dock aldrig använde sig av, dvs. hon arbetade aldrig utanför hemmet.
          Jag själv har en dubbel högskoleutbildning, jag är gift med en civilingenjör .Jag arbetar inom det privata näringslivet som projektledare/ lobbyist m.m. Vi är medelinkomsttagare eller något över, vi bor i en stor gammal funkisvilla i en mindre f.d. bruksort. Våra barn har högskoleutbildning och bra, hyfsat välbetalda jobb.
          Så visst kan man väl säga att jag/vi är ganska typisk medelklass? Eller?

          Vad placerar ni er själva? Vad tycker ni om begreppen socialgrupper eller klasser som sådana?
          Kan man bli överklass om man inte är född till det? Fungerar det man bruka kalla klassresor?
          Ja, frågorna är många och det vore kul/intressant att få ta del av era synpunkter.
          Gita

          Redigerat av Gita: 05-04-2013, 13:46
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 05-04-2013, 14:05
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Spegel, spegel på väggen där, säg mig vem...?
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 05-04-2013, 14:13
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Bengalow @ 05-04-2013, 15:05) *
          Spegel, spegel på väggen där, säg mig vem...?

          Du kanske tycker att frågan är ointressant? Eller kanske du tycker att det är en icke-fråga, dvs. att sådant som olika klasser inte finns, att vi har ett klasslöst samhälle?
          Eller är det bara så att du inte vill/kan diskutera med mig för du har ju fortfarande inte talat om hur du tycker att man skall åtgärda arbetslösheten.
          Gita
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 05-04-2013, 14:28
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Jag har precis kommit hem från ett besök i Indien, så kom inte och snacka inte om klasser och klassskillnader. Det är bara dem som anser sig tillhöra "gräddan" som gör det. Du är bara fjuttig i din strävan att vara lite förmer än andra. Beskriv ditt intellekt istället, så jag kan få en chans klassa dig...för det är väl meningen med ditt inlägg
           
          Citera
          Cacki
          Inlägg 05-04-2013, 14:32
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem sedan:
          04-11-2005
          Medlem nr: 6 755



          CITAT (Gita @ 05-04-2013, 15:13) *
          Du kanske tycker att frågan är ointressant? Eller kanske du tycker att det är en icke-fråga, dvs. att sådant som olika klasser inte finns, att vi har ett klasslöst samhälle?
          Eller är det bara så att du inte vill/kan diskutera med mig för du har ju fortfarande inte talat om hur du tycker att man skall åtgärda arbetslösheten.Gita


          Hade kunnat vara en intressant tråd att följa men tydligen ska det börja ältas här också om saker som det tjafsas om i en annan tråd också. Det här är ju trots allt en ny tråd och ett helt annat ämne, så please Gita....


          --------------------
          **Cacki z 3**
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 05-04-2013, 14:36
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Lobbyist...är det inte ett "finare" ord för mutkolv?
           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 05-04-2013, 14:37
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          CITAT (Cacki @ 05-04-2013, 15:32) *
          Hade kunnat vara en intressant tråd att följa men tydligen ska det börja ältas här också om saker som det tjafsas om i en annan tråd också. Det här är ju trots allt en ny tråd och ett helt annat ämne, så please Gita....



          Synd på en så intressant tråd


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-04-2013, 15:20
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Är det viktigt för dig att tillhöra en klass eller socialgrupp? Skulle det vara ett mått på bra, bättre eller bäst människa?
          Jag gillar inte klasstänket men tyvärr ökar ju klyftorna i samhället igen vilket är ett problem för alla utom för moderaterna.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 05-04-2013, 15:40
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          Gör det enkla självtestet:

          Vill du helst åka på:
          A) Överklass-safari för att få se rika människor i villor på riktigt.
          B) Förorts-safari för att få slänga smulor till bidragstagarna som sitter på bänkar o är passiva när de gömmer sig för arbetslinjen.

          Svarar du: A så är du arbetarklass, B du är överklass, svarar både A & B = du har ingen större erfarenhet av någon av dessa grupper och är medelklass.



          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 05-04-2013, 15:55
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (*Stintan* @ 05-04-2013, 16:20) *
          Är det viktigt för dig att tillhöra en klass eller socialgrupp? Skulle det vara ett mått på bra, bättre eller bäst människa?
          Jag gillar inte klasstänket men tyvärr ökar ju klyftorna i samhället igen vilket är ett problem för alla utom för moderaterna.

          Inte ett dugg viktigt för mig som person men nog så intressant som samhällsfenomen. Vad definierar de olika klasserna? Är det nivån på utbildningen? Är det inkomsten? Finaste bilen? Statusfyllt yrke? Eller är det något annat som t.ex. nedärvd bildning och traditioner.?
          Gita

          CITAT (gunsta @ 05-04-2013, 15:37) *
          Synd på en så intressant tråd

          Saken har diskuterats på ett annat forum, flera hundra intressanta inlägg där man redogjorde för sina synpunkter utan att hacka på person. Men tyvärr jag dummade mig när jag glömde bort att det här är "odla- småprat" och här är en seriös debatt inte möjlig.
          Gita
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 05-04-2013, 16:06
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Bengalow @ 05-04-2013, 15:28) *
          Jag har precis kommit hem från ett besök i Indien, så kom inte och snacka inte om klasser och klassskillnader. Det är bara dem som anser sig tillhöra "gräddan" som gör det. Du är bara fjuttig i din strävan att vara lite förmer än andra. Beskriv ditt intellekt istället, så jag kan få en chans klassa dig...för det är väl meningen med ditt inlägg

          Jag har också besökt Indien, flera gånger t.o.m. men var i all världen har det med olika socialgrupper i Sverige att göra? Så förstår jag dig rätt om att du tycker att man inte skall tala om sådant som klasskillnader i Sverige?
          Har vi nått fram till det klasslösa samhället? Nå, då skulle det kanske inte vara något att tala om.


          Synd f.ö att du inte kan diskutera någonting som helst utan att vara elak och kalla mig( eller för den delen andra vars åsikter inte faller dig i smaken) det ena eller andra nedsättande epitetet.Det förstör mycket!
          Gita

          Redigerat av Gita: 05-04-2013, 16:08
           
          Citera
          Rosrup
          Inlägg 05-04-2013, 16:09
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem sedan:
          06-10-2011
          Medlem nr: 75 127



          Mormor och morfar var statare.
          Farmor och farfar var lanthandlare, mäklare samt revisor.Ja mest farfar då.

          Själv gick jag ut gymnasiet med 0,75 i medel.

          Själv är jag inspärrad bakom samma taggtråd sen snart 20år tillbaks, släpps ut kvällar och helger.

          Klassar mig själv som idiot och arbetarklass.

          Tråden kan va nog så intressant tycker jag.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-04-2013, 16:42
          Länk hit: #13


          Moderator
          Antal inlägg: 18 361
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Piccante @ 05-04-2013, 16:40) *
          Gör det enkla självtestet:

          Vill du helst åka på:
          A) Överklass-safari för att få se rika människor i villor på riktigt.
          B) Förorts-safari för att få slänga smulor till bidragstagarna som sitter på bänkar o är passiva när de gömmer sig för arbetslinjen.

          Svarar du: A så är du arbetarklass, B du är överklass, svarar både A & B = du har ingen större erfarenhet av någon av dessa grupper och är medelklass.

          Om man hellre vill åka på riktig safari och kolla på djur och natur då, vad är man då?
           
          Citera
          Cacki
          Inlägg 05-04-2013, 16:50
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem sedan:
          04-11-2005
          Medlem nr: 6 755



          Klassindelning är förlegat och hör till svunnen tid. Det är bara något som människor med hybris hittat på i syfte att försöka trycka ner och ge andra människor mindervärdeskomplex. En övervintrad uråldrig härskarteknik som vissa försöker hålla liv i och som vi idag borde kunna se likheter i med t.ex rasism.
          Idag vet väl varenda kotte att vi alla föds med rumpan bar och att vi anatomiskt är uppbyggda på ungefäramma sätt. Ingen är ett dugg "bättre" än den andre. Skillnaden är väl att vissa är födda med silversked i munnen, andra inte, men det säger inte ett dugg om personens egentliga kvalitéer för det.

          För mej existerar bara två sorters människor. Skitstövlar och vanligt hyvens folk som har vett på att uppföra sej respektfullt och empatiskt mot sina medmänniskor.

          Jag tycker att ordet"klass" klingar illa i sådana här sammanhang och måste man nu dela in folk i olika grupper skulle jag mycket hellre använda begrepp som upplevd levnadsstandard.

          Redigerat av Cacki: 05-04-2013, 16:56


          --------------------
          **Cacki z 3**
           
          Citera
          hattstugan
          Inlägg 05-04-2013, 16:51
          Länk hit: #15


          Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem sedan:
          19-12-2009
          Medlem nr: 27 097




          Tycker inte att det är viktigt med klassificering!

          Kommer från Jordbrukar släktet! Morfar och mormor var var statare för att sedan bli Arrendatorer!

          Farfar var Storbondeson och Farmor ja det vet vi inte så mycket om!

          Far har varit Bonde och Plit! Mor jobbat som Butikskassörska!

          Jag jobbar med det som känns kul och bra för stunden! Är inte någon studiemänniska!

          Är rätt nöjd med livet utan att vara högskolebildad!

          2 av mina barn jobbar med Bilar! Den ena som Plåtslagare och den andra som Lackerare! Bra jobb där det finns framtid utan Högskoleutbildning! Bilar kommer alltid att behöva bådas kunskap!
          Den 3:e är Barnskötare utan jobb!
           
          Citera
          Cacki
          Inlägg 05-04-2013, 16:51
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem sedan:
          04-11-2005
          Medlem nr: 6 755



          CITAT (Huggorm @ 05-04-2013, 17:42) *
          Om man hellre vill åka på riktig safari och kolla på djur och natur då, vad är man då?


          Skogsmulle flirting.gif


          --------------------
          **Cacki z 3**
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-04-2013, 16:52
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Gita @ 05-04-2013, 16:55) *
          Inte ett dugg viktigt för mig som person men nog så intressant som samhällsfenomen. Vad definierar de olika klasserna? Är det nivån på utbildningen? Är det inkomsten? Finaste bilen? Statusfyllt yrke? Eller är det något annat som t.ex. nedärvd bildning och traditioner.?
          Gita


          Det var ju du som frågade och eftersom du redogjorde för din situation undrade jag om det var viktigt. Eftersom jag inte gillar att klassificera människor avstår jag från att definiera.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 05-04-2013, 16:55
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Gita @ 05-04-2013, 14:45) *
          /*****/
          Så visst kan man väl säga att jag/vi är ganska typisk medelklass? Eller?

          Vad placerar ni er själva? Vad tycker ni om begreppen socialgrupper eller klasser som sådana?
          Kan man bli överklass om man inte är född till det? Fungerar det man bruka kalla klassresor?
          Ja, frågorna är många och det vore kul/intressant att få ta del av era synpunkter.
          Gita


          Intressant fråga.


          (har klippt lite)
          Visst Kan man bli överklass även om man inte är född där.
          På samma sätt som man kan hamna bland arbetarklassen, även om man är född överklass.
          (Perngar har en tendens att kunna rymma.)

          Klassresor fungerar åt båda håll, men jag tror du menar, "från botten och upp"

          Hänger upp mig lite på uttrycket "arbetarklass" då alla klasser får arbeta för sitt uppehäller, på ett eller annat sätt.

          Är därför inte helt förtjust i, att indela folk i olika klasser.

          Rågångarna är inte så självklara längre.

          Redigerat av pejori: 05-04-2013, 16:54


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 05-04-2013, 17:01
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Min farfars mor var liktvätterska på Kouvola järnvägsknut under kriget. Undra vad det gör mig?
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 05-04-2013, 17:07
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Anma @ 05-04-2013, 18:01) *
          Min farfars mor var liktvätterska på Kouvola järnvägsknut under kriget. Undra vad det gör mig?



          Till en person som heter Anma på Odla. naughty.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera

          23 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-05-2024, 22:50
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon