Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat
Laddar varukorgen
0 kr(0 st)
  • Totalt: 0 kr
Till kassan

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
> Permakultur på kolonilott, Vilka växter ska vi samplantera?
siberia
Inlägg 02-05-2013, 08:49
Länk hit: #1

Medlem
Antal inlägg: 29
Medlem nr: 24 675

Vi har precis fått en kolonilott i Årsta, Stockholm. Ätbart blir det i första hand, och vi tänkte odla enligt ett småskaligt växelbruk. Men det vore fint att anlägga någon slags permakultur-avdelning med perenna ätbara växter också, som kan komma upp år efter år utan att behöva flyttas runt enligt växelbruks-modellen. Har ni några tips på några växter som kan trivas tillsammans, och komplettera varann utan att trötta ut jorden?

Kryddor kommer vi plantera förstås, som salvia, timjan, oregano, gräslök. Men vi tar tacksamt emot tips på fler grönsaker. Praktmålla och jordärtskocka har vi på listan än så länge.

Citera
Åsa, mälardalen ...
Inlägg 02-05-2013, 08:53
Länk hit: #2

Medlem
Antal inlägg: 17 974
Medlem nr: 31

lungrot, trädgårdssyra, rankspenat, rabarber

--------------------
Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
Eva i Västerås
Inlägg 02-05-2013, 09:30
Länk hit: #3

Medlem
Antal inlägg: 1 341
Medlem nr: 2 208

Sparris, förstås.
Pepparrot.

--------------------
Hälsningar
Eva

Citera
Piccante
Inlägg 02-05-2013, 11:44
Länk hit: #4

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

Jordärtskocka och svartrot.

--------------------
আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
siberia
Inlägg 03-05-2013, 14:49
Länk hit: #5

Medlem
Antal inlägg: 29
Medlem nr: 24 675

Tack för fina tips Åsa, Eva och Piccante!

Rabarber och jordärtskocka har vi redan i jorden :-) Men allt det andra var ju fina tips! Pepparrot - ska man så den från frö?

Lungrot, trädgårdssyra, rankspenat och praktmålla ska vi shoppa i helgen!

Citera
Scout
Inlägg 09-05-2013, 00:11
Länk hit: #6

Medlem
Antal inlägg: 609
Medlem nr: 5 591

Jag har flera bäddar med bara perenna grönsaker: piplök, luftlök, kajplök, spenatskräppa, trädgårdssyra, lungrot, rankspenat, potatisböna, knölvial, rotsolros, jordärtskocka, strandkål och sparris. Har till mitt förtret inte lyckats etablera något ramslöksbestånd, har letat efter sättlökar till ramslök men inte hittat. Korogin växer glatt fast jag försöker utrota den, är skitsvårt att få bort leran från knölarna. Jordkastanjen dog ut vid första odlingsförsöket.

Har redan skördat både blad och lök i två veckor nu, det är kul, när det mesta annat inte ens är sått än. Desvärre är jag inte så påläst om vilka arter som gynnar varandra eller inte borde odlas ihop.

Kul att ni vill odla perenner, det är en bra idé. De är mina mest underhållsfria växter. Täcker med gräsklipp och plockar bort ev ogräs nån gång per år bara.

Citera
Piccante
Inlägg 09-05-2013, 11:14
Länk hit: #7

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

CITAT (Scout @ 09-05-2013, 01:11) *
Jag har flera bäddar med bara perenna grönsaker: piplök, luftlök, kajplök, spenatskräppa, trädgårdssyra, lungrot, rankspenat, potatisböna, knölvial, rotsolros, jordärtskocka, strandkål och sparris. Har till mitt förtret inte lyckats etablera något ramslöksbestånd, har letat efter sättlökar till ramslök men inte hittat. Korogin växer glatt fast jag försöker utrota den, är skitsvårt att få bort leran från knölarna. Jordkastanjen dog ut vid första odlingsförsöket.

Har redan skördat både blad och lök i två veckor nu, det är kul, när det mesta annat inte ens är sått än. Desvärre är jag inte så påläst om vilka arter som gynnar varandra eller inte borde odlas ihop.

Kul att ni vill odla perenner, det är en bra idé. De är mina mest underhållsfria växter. Täcker med gräsklipp och plockar bort ev ogräs nån gång per år bara.

Potatisböna var en nyhet för mig! Har aldrig hört talas om den innan. Vet du var man kan köpa utsäde och hur är härdigheten i Sverige?

--------------------
আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
Scout
Inlägg 10-05-2013, 00:48
Länk hit: #8

Medlem
Antal inlägg: 609
Medlem nr: 5 591

CITAT (Piccante @ 09-05-2013, 12:14) *
Potatisböna var en nyhet för mig! Har aldrig hört talas om den innan. Vet du var man kan köpa utsäde och hur är härdigheten i Sverige?

Sök på nätet på Apios americana som är det latinska namnet på den. Den är från nordamerika och växer vilt där. Är en bönväxt som slingrar ~2m upp, men den hinner inte sätta frö i sverige. Det är rotknölarna man skördar. Enklast är nog att använda rotknölar när man förökar den. Om man kokar dem smakar de lite nötigt och har en mjölig konsistens, lite som en mjölig potatis fast hårdare. Riktigt goda är de.

Dessvärre har jag ingen aning var man kan köpa dem, de kan nog vara lite svåra att få tag på. Jag fick ett par stycken av en kamrat som också gillar perenna grönsaker. Det har inte hunnit bli något rejält bestånd än. De har överlevt i alla fall en vinter i min lerjord i Uppsala (ungefär zon3-4). Återstår att se om de klarat denna vinter med. Men de ska vara härdiga, men jag vet inte till vilken zon.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-02-2019, 13:28

Allt om Trädgård Nr.98

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon