Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vinca minor, kvävande?
          Xiphoideus
          Inlägg 23-06-2013, 08:37
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem sedan:
          16-02-2007
          Medlem nr: 9 100



          Har en rabatt med kornell, magnolia, bambu, hosta, ormbunkar, rodgersia, sköldpaddsört, höstanemon och en kopparlönn. Har använt hasselört som marktäckare men tycker att den stått och stampat i flera år utan att lyckas täcka marken.

          Nu har jag även planterat in vinca minor i syfte att äntligen få full marktäckning, men oroar mig för att den kanske är alltför invasiv och kommer att kväva de andra växterna...? Ska jag flytta den till en rabatt där den får stå helt själv istället?


          --------------------
          Nyanlagd trädgård i södra Skåne
           
          Citera
          Gröna mormor
          Inlägg 23-06-2013, 08:47
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 652
          Medlem sedan:
          10-06-2011
          Medlem nr: 54 122



          Dn är väldigt invasiv men låg och tål att klippas och hållas i shack. Jag har den på två ställen i trädgården och är nöjd.
           
          Citera
          Mony
          Inlägg 23-06-2013, 10:24
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 357
          Medlem sedan:
          24-06-2009
          Medlem nr: 24 388



          Jag trivs med min vinca minor. Under växer olika vårlökar som hinner komma bra innan vn sätter fart. Ovanför har jag en liten en och en ros. Fungera också mycket bra och de vekar trivas bra.

          Den växer fort och vill gärna bre ut sig, så var noga att hålla efter den om du bara vill ha den på ett ställe. Rötterna är relativt grunda så det är lätt att dra upp när den vill åt fel håll. Jag klippte min med häcksax när den krupit ut över stengången. Den fungerade utmärkt!


          --------------------
          Besök gärna min blog: mony71.se
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 23-06-2013, 11:15
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Den fungerar utmärkt hos mig, men är lite gles. Det blir långa revor, och dom är lätta att dra upp, om dom växer åt "fel" håll
           
          Citera
          karinc
          Inlägg 23-06-2013, 15:38
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 136
          Medlem sedan:
          13-03-2011
          Medlem nr: 41 107



          Jag skulle aldrig i livet sätta den i en rabatt. Ha den runt dammen där jag klipper med gräsklippare, och på skogsdelen av tomten. Ett år fällde vi lite stora granar där, men hann inte ta hand om all kubb. Året efter fick jag KÄNNA mig fram för att hitta dem - vincan hade växt över totalt. Och det var stora kubbar på ca 40 cm i diameter...
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 23-06-2013, 16:21
          Länk hit: #6


          Gäster






          Hasselörten tar i regel minst tre år på sig innan den börjar växa till sig och då med besked. Den kommer att täcka varje mm av rabatten och kan bli ett gissel att få bort eftersom den trasslar in sig i övriga växters rotsystem. Bäst gör den sig som solospelare under träd eller buskar.
           
          Citera
          silas
          Inlägg 02-07-2013, 12:07
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 243
          Medlem sedan:
          27-05-2003
          Medlem nr: 1 536



          Jag har vinca minor i en rabatt och tycker att den är toppen. Visst sprider den sig, men hos mig verkar den inte konkurrera ut något utan skapar bara en (ganska gles) matta under de andra växterna.
           
          Citera
          tepa
          Inlägg 18-07-2013, 12:21
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem sedan:
          31-12-2007
          Medlem nr: 13 427



          Hej

          Jag har också Vinca Minor i rabatt. Den växer snällt runt Astilbe, Ryskt Martorn, Strutbräken och en Rhododendron. Jag har också en lite lägre växt, Ormöga, där i ett hörn. Allt ser ut att funka bra, rabatten är väl inne på sin tredje sommar.

          Hälsn Tepa
           
          Citera
          Margaretha
          Inlägg 19-07-2013, 21:53
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem sedan:
          02-05-2003
          Medlem nr: 1 309



          Jag har precis i sommar fått lite blandade känslor inför Vinca Minor. Ett av mina augustiprojekt blir att försöka utrota den i vissa rabatter. Den tar över där den får chansen. Aklejorna blir små och taniga där den växer, kattmyntan har den dränkt - den syns knappt osv.

          Så var förslktig. Jag ska rensa bort vad jag kan! sad.gif
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 19-07-2013, 22:38
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          Har vincan på flera håll men kan inte påstå att den är ett dugg invasiv. Däremot växer den på svåra ställen mycket gärna, och för mig får den det. Har en brokbladig och men den är lite svårare.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 09-06-2024, 01:30
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon