Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lök uppäten av lökflugor (?) i sommar, vågar jag vitlök?
          cinapuff
          Inlägg 30-08-2013, 19:41
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 143
          Medlem sedan:
          13-05-2005
          Medlem nr: 5 768



          Som rubriken lyder, vågar jag sätta vitlök nu i höst?
          Har haft röd-, gul- och purjolök i sommar som alla blivit angripna underifrån och uppätna inifrån och jag har hittat vita larver i de jag brytt mig om att titta i. Misstänker starkt att de är lökflugans avkomlingar...
          Kommer dessa ge sig på vitlöken också om jag dristar mig till att sätta sån nu i höst?


          --------------------
          Mvh
          Cina

          Köksträdgård i zon 1
          Min trädgårdsblogg
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 30-08-2013, 21:01
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Det är bättre att undvika plantera vit lök till 3år, för att insekter och svampar som tycker vitlök hitta inte vitlök så kommer de att försvinner, för att varje växter har speciela insekter och sjukdom som älskar dem, du kan tillexempel plantera potatis i stället.
          H.Bassam
           
          Citera
          Preussen
          Inlägg 30-08-2013, 22:01
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem sedan:
          02-03-2007
          Medlem nr: 9 179



          CITAT (cinapuff @ 30-08-2013, 20:41) *
          Som rubriken lyder, vågar jag sätta vitlök nu i höst?
          Har haft röd-, gul- och purjolök i sommar som alla blivit angripna underifrån och uppätna inifrån och jag har hittat vita larver i de jag brytt mig om att titta i. Misstänker starkt att de är lökflugans avkomlingar...
          Kommer dessa ge sig på vitlöken också om jag dristar mig till att sätta sån nu i höst?

          Hej!
          Jag har oxå haft problem med lökflugan och dess larver. Hos mig blir angreppen dock få, kanske två lökar som angripits. Ja, du vågar att chansa. Givetvis sätter du inte på samma ställe som du tidigare odlat lök.
          Lökflugan utvecklas i olika stadium och vissa har föreslagit att man täcker löken med fiberduk för att förhindra äggläggning.


          --------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen
           
          Citera
          cinapuff
          Inlägg 31-08-2013, 09:25
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 143
          Medlem sedan:
          13-05-2005
          Medlem nr: 5 768



          Om det stämmer som Bassam skriver att man blir kvitt problemet efter tre år utan lök så borde det här inte ha drabbat mig, platsen där löken odlas på är fd gräsmatta med upphöjda bäddar (pallkragar) fyllda av köpejord på påse.
          Och jag har haft lök i fyra olika kragar nu, på fyra olika ställen i landet, alla är lika hårt drabbade..
          Känner mig rätt uppgiven. sad.gif


          --------------------
          Mvh
          Cina

          Köksträdgård i zon 1
          Min trädgårdsblogg
           
          Citera
          EKLO
          Inlägg 02-09-2013, 08:55
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem sedan:
          10-08-2007
          Medlem nr: 11 952



          Ja usch vad trist det låter. Har själv (peppar, peppar) inte problem med detta och vet därför inte mkt om lökflugan - men jag tänker så här: Kommersiella ekologiska odlare, hur gör de? För egen del har jag t ex köpt ett biologiskt bekämpningsmedel mot kållarver, efter att i flera år blivit av med "hela skörden". Då pratade jag med några ekologiska kommersiella odlare och fick tipset om turex, bakterier man sprutar ut. Kanske finns ngt att ta till mot dina problem?
           
          Citera
          IvarForss
          Inlägg 02-10-2013, 23:06
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem sedan:
          28-12-2009
          Medlem nr: 27 180



          Det Bassam menar är att man inte bör få några större problem om man använder sig av växelodling på tre år.
          Dock kan ju tex lökflugan komma år ett, men bor inte kvar längre än tre år. För att förklara så är det helt enkelt så att första året kommer flugan och lägger larver, andra året bor larverna kvar i jorden eller i kvarglömda lökar, tredje året har de som bott i jorden dött och alla ev kvarglömda bör vara upptagna. fjärde året är det därmed inga larver kvar!

          När det gäller lökflugan svärmar de vissa veckor och det ska tom finnas en telefontjänst man kan ringa och kolla vilka datum exakt. De veckorna kan man lägga fiberduk eller kålnät för att slippa lökflugan. Enkelt men inte helt lätt att komma ihåg =)
           
          Citera
          cinapuff
          Inlägg 14-10-2013, 12:18
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 143
          Medlem sedan:
          13-05-2005
          Medlem nr: 5 768



          Tack för utförligt svar Ivar!
          Jag har nu varit riktigt noga i med att plocka upp alla lökar ur jorden i de bäddar jag odlat lök och har köpt två fina utsädesvitlökar som jag tänker försöka mig på att sätta nu i höst i helt andra bäddar.
          Misstänker att lökflugorna inte är så aktiva under vinterhalvåret, men planerar att vara tidigt ute och täcka med fiberduk i vår för att undvika samma problem nästa sommar!
          Önska mig lycka till, jag tror att det kan behhövas! smile.gif


          --------------------
          Mvh
          Cina

          Köksträdgård i zon 1
          Min trädgårdsblogg
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 02-06-2024, 14:45
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon